0
0

دانلود مقاله ترس و اضطراب در نوجوانان

900 بازدید

دوران نوجوانی دوره ی گذاری است که در آن افراد تغییرات جسمانی، روان شناختی و اجتماعی بسیاری را در طول فرایند رشد خود از کودکی به بزرگسالی تجربه می کنند و موضوعاتی مثل بلوغ زیستی و اجتماعی، اضافه شدن نقش… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله ترس و اضطراب در نوجوانان دنبال نمایید. این فایل شامل 20 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله ترس و اضطراب در نوجوانان

مشخصات فایل ترس و اضطراب در نوجوانان

عنوان: ترس و اضطراب در نوجوانان
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 20
حجم فایل : 268 کیلوبایت

بخشی از  مقاله ترس و اضطراب در نوجوانان را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

مقدمه

دوران بلوغ و جواني دوران طوفاني زندگي است و تعبيرات در مورد شدّت اين طوفان تعبير شديدترين درجه طوفان است. در اينان نوعي تشويش و عدم پايداري رواني پديد مي آيد كه ناشي از هيجانات دروني و آزردگي هاي ناشي از عدم توان تطبيق خود با مسائل جاري است.اين آشفتگي و اضطراب اغلب با تغييرات فيزيولوژيكي همراه است چون عرق كردن زياد، فشارهاي عضلاني، ضربان قلب، احساس خستگي كه خود افزاينده علّت درد است. هيجانات ممكن است سبب پيدايش حالاتي در فرد گردد كه حتي حقيقت را انكار كند و يا نتواند خود را با اجتماع تطابق دهد. اين وضع آشفته با همه ناگواري هاو تلخي ها براي والدين و مربيان ممكن است مقدمه رشد و تعالي باشد بشرطي كه توسط آنها تعديل گردد و هم آنان قادر به كنترل آن باشند.دوره نوجوانی یکی از مهم ترین دوره های زندگی هر انسان است. به گونه ای که بیشترین تغییرات شخصیت (چه از لحاظ شناختی، اجتماعی، فیزیکی در این دوره شکل می گیرد. همچنین یکی از رایج ترین اختلالات در این دوره، اختلالات اضطرابی است که میزان شیوع آن در نوجوانان حدود ۵ درصد است (2016 .Lazarus et al). از نظر (2000)santroc اختلالات اضطرابی، اختلالاتی هستند که در آنها بی قراری حرکتی، بیش فعالی و بیمناکی دیده می شود. اضطراب به عنوان یک پاسخ سازشی در برابر محرکها در نظر گرفته می شود که نبود آن می تواند انسان را با خطرهای جدی مواجه کند. اما اگر اضطراب از حد متعادلش فراتر برود و تداوم پیدا کند دیگر نمی توان آن را سازش یافته نامید؛ بلکه باید آن را درماندگی دانست که با نواقص اجرایی ارتباط دارند و تا بزرگسالی ادامه می یابند و می تواند عملکردهای مختلف فرد را تحت تاثیر قرار دهد. در همین راستا، اضطراب در ابتدای نوجوانی می تواند منجر به ناسازگاری در روابط بین فردی شود. عملکرد اجتماعی یکی از جنبه های بسیار مهم دوره نوجوانی است و اضطراب در این دوره ممکن است تاثیر منفی بر تعاملات اجتماعی داشته باشد که به طور مثال باعث کاهش پذیرش همسالان، کم بودن و عدم کیفیت ارتباط دوستانه می شود. همچنین مطالعات نشان داده است که نوجوانان مضطرب در مدرسه کمتر مشغول به فعالیت هستند و اضطراب به طور مستقیم بر عملکرد و میانگین نمرات آنها تاثیر می گذارد (2018 .lijster et al). همچنین نوجوانان مضطرب مشکلات روانشناختی بیشتری نسبت به گروه همسالان خود تجربه می کنند. به گونه ای که روند زندگی عادی و عملکرد روزانه آنها را مختل می نماید (2018 .Lawrence et al) اضطراب در نوجوانان می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی به وجود بیاید که در این میان عوامل متعددی مانند ژنتیک، فرآیند بلوغ مغزی، تغییرات هورمونی، خلق و تجربیات زندگی منفی اشاره کرد. اما نقش رفتار و کنترل والدین و باورهای فراشناختی نیز در اضطراب نوجوانان برجسته است (2018 .Olofsdotter et al). در همین راستا، Moller و همکاران (2016) بیان می کنند که یکی از دلایل شکل گیری اضطراب در نوجوان در نوع برخورد و واکنش های والدین به رفتارهای فرزندان می باشد. بنابراین افرادی که در دوران کودکی بازداری رفتاری و کنترل کنندگی بیشتری از سوی والدین دریافت کرده اند، آمادگی بیشتری برای اضطراب در دوران بعدی داشته اند. همچنین (2011) Sadeghzade & Samani در پژوهش خود یکی از عوامل سطح بالا و پایین اضطراب در نوجوانان را در فرآیندهای خانوادگی مشخص می کنند. به علاوه در پژوهش Vaziri و همکاران (2016) مشخص شد که آموزش مدیریت والدینی می تواند تاثیر بسیاری بر اضطراب کودکان داشته باشد.

عامل مهم بعدی در ایجاد اضطراب در نوجوانان که می تواند این آمادگی را تحت تاثیر قرار داده و زمینه را برای بروز آن فراهم کند، باورهای فراشناختی است. مفهوم فراشناخت برای نخستین بار توسط (1988)Flavell مطرح شد و به دانش و آگاهی فرد درباره کلیه فرآیندهای شناختی و شیوه تفکر گفته می شود. از نظر (1988)Flavell فراشناختها از واقعیت خارجی نشات نمی گیرند. منبع آنها می تواند بازنمایی های ذهنی شخص از واقعیت باشد و شامل این است که فرد چطور می داند، چه کار می کند و چگونه درباره آن احساس می کند(به نقل از & Sadeghi 2011 , Mohtashami). به عقیده (2007) Wells سه نوع فراشناخت وجود دارد: ۱- دانش فراشناختی ۲- تجربه های فراشناختی و ۳- راهبردهای کنترل فراشناختی. منظور از دانش فراشناختی، باورها و نظریه هایی است که افراد از شناخت خود دارند. به طور مثال افراد مبتلا به اختلال اضطرابی ممکن است باور داشته باشند که اضطراب و نگرانی آنها کنترل نشدنی و خطرناک است و برخی نیز باور داشته باشند که اضطراب و نگرانی می تواند مزایایی نیز داشته باشد. دوم تجربه های فراشناختی است که شامل ارزیابی معنای وقایع ذهنی خاص، احساسات فراشناختی و قضاوت در مورد وضعیت شناخت است و در نهایت راهبرهای کنترل فراشناختی که به پاسخ افراد برای کنترل فعالیت های نظام شناختی گفته می شود. برای مثال می توان به زمانی که فرد از نشانه گذاری ها جهت یادآوری در زندگی روزمره خود استفاده می کند اشاره کرد (2007 ,Wells). نتایج پژوهش (1997)Cartwright – Hatton & wells نشان داد که هر فراشناخت خاص نگرانی می تواند با اضطراب مرتبط باشد. همچنین باورهایی که افراد در مورد تفکراتشان دارند می تواند بر روی احساسات و هیجانات آنها تاثیر گذار باشد که به اینگونه باورها، دانش یا باورهای فراشناختی گفته میشود(2015 ,Wells). همچنین نتایج پژوهش های Esbjorn و همکاران (2018) و Quattropani و همکاران (2015)، نشان داد که فراشناخت می تواند با اضطراب رابطه معنی داری داشته باشد. در پژوهشی که توسط (2011) Daneshpour & Sarvghad انجام شد نتایج نشان داد که راهبردهای فراشناختی در ایجاد اختلالات رفتاری در نوجوانان نقش موثری دارد. نتایج پژوهش (2016) Ghaderi , Mohammadkhani & Hassanabadi و نیز نشان داد باورهایی که افراد در مورد افکارشان داشته و راهبردهایی که برای کنترل شناختهایشان به کار می برند، نقش مهمی در شروع و تداوم اضطراب دارد. بنابراین تغییر باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر ناسازگارانه که افراد برای کنترل افکار ناخواسته شان استفاده می کنند، می تواند در پیش گیری از تشدید و تداوم اضطراب مفید باشد. یکی از حساس ترین دوران برای یک فرد دوران نوجوانی می باشد. این دوران توام با تغییرات بلوغ است. بسیاری از افراد در این دوره دچار تغییرات روحی ، جسمی ، فکری و اجتماعی می شوند و در صورتی که این مسئله درست هدایت نشود باعث بروز مشکلاتی در فرد می شود.نوجوانی، یک دوره رشدی است که با تغییرات جسمانی، شناختی، اجتماعی و هیجانی همراه است و این تغییرات در صورت هدایت نادرست باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای نوجوان و خانواده وی می شود.یکی از مشکلات و اختلالات این سن ترس اجتماعی در نوجوانان است که سبب بروز دشواری هایی در کار تربیت و هدایت آنان می شود. این اختلال بویژه در آغاز بلوغ در برخی نوجوانان به چشم می خورد و باعث پیچیدگی در روابط آنان می شود. در واقع ترس اجتماعی در نوجوان تا حدودی کاملا طبیعی است، اما زمانی به صورت معضل در می آید که در روابط نوجوان اختلال ایجاد کند و نوجوان از ارتباط با دوستان، همکلاسی ها و دیگر افراد پرهیز کند. ترس از صحبت کردن، داشتن هیجان و کمرویی در حضور افراد غریبه از علائم ظاهری رایج این نوع ترس است که در نهایت باعث دوری گزینی و محدود شدن زندگی اجتماعی و حتی به وجود آمدن مشکلاتی برای آینده وی خواهد شد.

ترس اجتماعی معمولا شامل ترس شدید از زیر نگاه دیگران بودن، ترس از مورد انتقاد قرارگرفتن یا ترس از رفتاری که موجب تحقیر و شرمندگی می شود، است. نوجوان مبتلا به ترس اجتماعی یا از موقعیت ها و فعالیت های اجتماعی به کلی دوری می کند یا با تحمل ترس، آن موقعیت ها را پشت سر می گذارد. آنها با آن که می دانند عکس العمل های افراطی و غیرمعقولی دارند، نمی توانند رفتارشان را تغییر دهند.

 ترس اجتماعی تا حدی طبیعی و موجه است، اما زمانی که نوجوان آنقدر به واسطه ترس از دیگران دوری کند که تقریبا تنها شود، مشکل ایجاد می شود؛ چرا که شخص روابط دلخواه ندارد و همین باعث محدود شدن فرد می شود. نوجوان کم کم از سوی دیگران طرد می شود و همین پذیرش نشدن از طرف دیگران باعث می شود فرد نتواند به حد کفایت نیازها و خواسته های بحق و بجای خود را به دیگران بقبولاند و از حقوق خود دفاع کند. ترس های اجتماعی دوران نوجوانی بیشتر از این ناشی می شود که نوجوان از انتقاد درباره جنبه های شخصیتی خویش هراس دارد. همان جنبه هایی که خود نیز آنها را می داند و دوری گزینی اجتماعی (اجتماع گریزی) نوجوان هم بیانگرتلاش نوجوان برای فرار از انتقاد اطرافیان است. از طرفی آنان برای «نه گفتن» به دیگران و تعیین حد و مرز برای درخواست های اطرافیان دچار مشکل می شوند، چون از این می ترسند که دیگران او را دوست نداشته باشند. تمام این مسائل باعث بروز افسردگی در نوجوان می شود که بیشتر هم به دلیل نارضایتی نوجوان از شرایط زندگی اش است.

آنان بیش از حد حساس و زودرنج هستند و از کوچک ترین حرفی آزرده خاطر می شوند. این دسته از نوجوانان اعتماد به نفس پایینی دارند و از منتقدان سر سخت خود به شمار می روند. مدام از این وحشت دارند که دیگران ضعف های واقعی یا خیالی آنان را شناسایی کنند از این رو همیشه سعی دارند با زبردستی و مهارت از این مساله جلوگیری کنند. نوجوان مبتلا به ترس اجتماعی این تصور را دارد که حواس دیگران متوجه نقص های اوست به همین دلیل برای ترس از زیر نظر بودن سرعت بیان و عمل خود را از دست می دهند و به این ترتیب افرادی خشک و سرد به حساب می آیند.

ترس های اجتماعی مربوط به ظاهر هم تقریبا از ترس های اجتماعی شایع در نوجوانان محسوب می شود. بیشتر دختران و پسران نوجوان در این دوره نگران ظاهر خود هستند. برخی با وجود تعویض دائم لباس، مدل موی جدید و آرایش زیاد همچنان این نگرانی را دارند که به اندازه کافی مورد پسند قرار نگرفته اند. همه این ترس ها در دوران نوجوانی طبیعی است تنها در مواردی غیر طبیعی است که این حالت به یک ترس بیمار گونه برای زشتی ظاهری تبدیل شود که معمولا در این حالت بیشتر نوجوانان از اشکالات و نقص های چهره مانند جوش های پوستی، ورم و پر مویی صورت، شکل بینی، شکل ابروها و فرم فک و دست و پاها شکایت دارند. ترس از زشتی ظاهری که بیشتر در سنین نوجوانی ایجاد می شود دقیقا با ترس اجتماعی فرد و احساس ناامنی در او مرتبط است. به همین دلیل برای والدین و معلمان ضروری است بدانند نوجوان با وجود ترس، آرزوی برقراری ارتباط و پذیرش از سوی دیگران را دارد و بسیاری از آنان در جستجو برای یافتن دوست و هم صحبت، همواره امیدوارند که دوست و هم صحبتی صمیمی و خودمانی پیدا کنند. این دسته از نوجوانان فقط برای آن که بتوانند با دیگران ارتباط خوبی برقرار کنند به جسارت بیشتر نیاز ندارند، بلکه ابتدا باید این نگرش را داشته باشند که دوستان و اطرافیانشان آن گونه که تصور می کنند نسبت به آنان قضاوت و ارزیابی منفی ندارند.معمولا نداشتن مهارت های اجتماعی در نوجوانان باعث بروز ترس های اجتماعی در آنان می شود. برخی شرایط خاص زندگی از ایجاد و رشد مهارت های اجتماعی نوجوان جلوگیری می کنند و در نتیجه فرد را به سمت یک ترس اجتماعی سوق می دهند، برای مثال نقل مکان های مکرر والدین که به دلایل شغلی صورت می گیرد باعث تخریب و از هم پاشیدن روابط اجتماعی نوجوان می شود یا تعویض مدرسه که خود عاملی برای کم شدن اعتماد به نفس نوجوان شده و توانایی تحصیلی اش را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری های سخت یا بستری شدن طولانی مدت نوجوان در بیمارستان که باعث گوشه گیری اجتماعی وی می شود یا والدینی که توانایی برقرار کردن ارتباط با دیگران را ندارند یا در این مورد بسیار محدود عمل کرده و ارتباط شان با دیگران ضعیف است، به طور طبیعی اجازه ایجاد ارتباط اجتماعی مناسب و درست را به نوجوان خود نخواهند داد، بعلاوه این دسته از والدین به قدر کافی به مشکلات خفیف جسمی یا روحی نوجوانشان که می تواند در برقراری ارتباط با دیگران مانند سد عمل کنند، توجهی نمی کنند. همه این عوامل همراه نداشتن مهارت های لازمی که نوجوان به آنها در روابط بین فردی نیاز دارد، باعث ایجاد ترس اجتماعی و بیشتر شدن این ترس ها می شود. نوجوانان از طرد شدن و تحقیر می ترسند و خطر پریشانی خود را به طور اغراق آمیزی درک می کنند. آنان با پیدایش ناگهانی صفات جنسی، بیش از پیش به تغییرات ظاهری بدن خود توجه می نمایند. نوجوانان از ناهماهنگی رشد اعضای بدن، کوتاهی و بلندی قد، چاقی و لاغری بیش از حد، پیدایش لک و دانه های چربی بر روی صورت و بدن خود دچار اضطراب و ناراحتی و ترس می شوند. بنابراین یک کنایه، اشاره، تشویق و یا تنبیه می تواند موجی از خشم و نفرت و ترس و دلهره را برای آنان به همراه داشته باشد. در این زمان چه بسا که پدر و مادر هم، کمک به نوجوان خود، برای غلبه بر ترسهای دشوار اجتماعی را بی فایده تشخیص بدهد چرا که ممکن است نوجوانان نظرات والدین خود را نسبت به اینکه چه بپوشند یا چگونه خودشان را با جامعه هماهنگ بدارند قبول نداشته باشند (2015 ,Wells).


 

ترس

از مشكلات و اختلالات اين سن پيدايش ترس و اضطراب در نوجوانان و جوانان است كه سبب بروز دشواري هائي در كار تربيت و هدايت آنهاست. اينان بعلت اضطراب در وضعي هستند كه قرار و آرام ندارند. حتي كتاب را باز ميكنند ولي از فهم آن و سپردن مسائل آن در ذهن عاجزند. در كلاس وضع شان بگونه اي است كه بايد گفت از درس سر در   نمي آورند. اين اختلال بويژه در آغاز بلوغ بسيار بچشم ميخورد و وضع آنچنان پيچيده و در هم است كه خود آنان نيز از اين حالت خود در شگفت و تعجّبند. بيماري آشفتگي آنان را در مواردي از پاي درمي آورد و سبب پيدايش درهمي هائي در كار و رفتارشان ميشود. ترس شان اغلب بيحساب و نگراني شان از آينده اي است كه بنظرشان مبهم مي آيد. تأسف و تأثر از گذشته عمر و از اينكه نتوانستند آمادگي لازم را براي آينده فراهم كنند سبب آن ميشود كه از عمر خويش نتوانند استفاده نمايند و بحساب احساس محروميت از انجام وظيفه دور بمانند.( 2014 . Abdollahi et al)

اينان در مواردي از افكار خود ترس دارند كه مبادا كارشان بجائي بكشد كه عملي ناروا از آنان سرزند و موجبات گرفتاري شان را فراهم آورد. گاهي در خود از لحاظ زيستي آشفتگي و انحراف احساس كرده و گمان دارند كه از حال عادي خود خارجند و اين خود موجب نگراني جديدي است.گاهي ترسهاي فوق العاده اي براي آنها پيش مي آيد آنچنان كه حتي حاضر نيست پدرش را ببيند و يا با معلمش بصورت مستقيم روبرو شود. بهنگامي كه احضارش كنند خود را ميبازد و دلش به زدن مي افتد آن چنان كه گوئي خطري متوجه اوست.ميدانيم كه ترس يك حالت عاطفي است و طبعاً باید داراي جلوه هيجاني باشد. در مواردي لرزش بر اندام او مي افتد و موي بر بدنش راست ميشود. رنگش زرد شده و قدرت بدن به تحليل ميرود آنچنان كه گوئي توان دفاع از خود را ندارد.از عواملي كه آن را افزايش مي دهد دقّت دربارة يك مسأله و توسل به خيالبافي در اين زمينه است. و اين امر باعث ميشود كه از گناه ناكرده اي ناراحت باشد و يا از لغزش كوچكي براي خود كوهي بسازد و دائماً از آن بيمناك باشد. .( 2014 . Abdollahi et al)

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله ترس و اضطراب در نوجوانان را به قیمت 12500 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=8202
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله ترس و اضطراب در نوجوانان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.