0
0

دانلود مقاله نظام رسمی آموزش و پرورش

944 بازدید

در اواخر قرن دوازدهم و اوایل قرن سیزدهم هجری – به علت وجود نارساییها و ضعفهایی در نظام اجتماعی کشور، سلطه بیگانگان بر شرق و جنوب کشور، جنگهای قفقاز و نتایج غیر منتظره آنها، هر هرج و مرج داخلی، بحرانهای اقتصادی، عقب ماندگی صنعتی، و تجزیه و تحلیل علل پیشرفت و ترقی… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله نظام رسمی آموزش و پرورش دنبال نمایید. این فایل شامل 15 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله نظام رسمی آموزش و پرورش

مشخصات فایل نظام رسمی آموزش و پرورش

عنوان: نظام رسمی آموزش و پرورش
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 15
حجم فایل : 44 کیلوبایت

بخشی از  مقاله نظام رسمی آموزش و پرورش را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

 

مقدمه

در اواخر قرن دوازدهم و اوایل قرن سیزدهم هجری – به علت وجود نارساییها و ضعفهایی در نظام اجتماعی کشور، سلطه بیگانگان بر شرق و جنوب کشور، جنگهای قفقاز و نتایج غیر منتظره آنها، هر هرج و مرج داخلی، بحرانهای اقتصادی، عقب ماندگی صنعتی، و تجزیه و تحلیل علل پیشرفت و ترقی کشورهای اروپایی – زعمای دلسوز و آگاه تاسیس مدارس جدیدی را به سبک مدارس خارجی لازم دانستند و پیش قدم شدندتا معارف جدید ایران را بنیاد نهند. از طرف دیگر، با توسعه علاقه و اشتیاق همگانی به آموزش و پرورش، تدريجا تعداد مکتبخانه ها افزایش یافت. افزایش و گسترش مکتبخانه­ها زمینه را برای نفوذ آموزش و پرورش در قشرهای وسیع جامعه و پیدایش مدارس جدید هموار ساخت که نتیجه آن توسعه سواد و رواج دانشها بود. چنین توسعه و گسترشی لزوم دخالت دولت را در این زمینه ایجاب میکرد. تأسیس مدرسه دارالفنون از مظاهر مشخص این قبیل کوششهاست که در سال ۱۲۶۸ هجری قمری به همت میرزاتقی خان امیرکبیر با طرح و برنامه ای مبتنی بر برنامه های نوین دنیا و با سازمانی نشأت گرفته از نیازهای همان دوره در تهران به وجود آمد. این عمل را در واقع می توان اولین دخالت مستقیم دولت در امر توسعه تعلیم و تربیت و برقراری نظام رسمی آموزش و پرورش در این کشور به حساب آورد.

میرزاتقی خان یکی از بلند آوازه ترین رجال سیاسی ایران در تاریخ این سرزمین است. محل تولد وی را هزاوه، یکی از قرای فراهان، ذکر کرده اند. وی آشپززاده ای بود که تحت نظر میرزا ابوالقاسم فراهانی تربیت یافت و به زودی دبیر و از منشيان لایق شد و در دستگاه قائم مقام فراهانی تا رسیدن به مقام صدارت برای مأموریتهای مهمی به پطرزبورک، ایروان و ارزنة الروم رفت. این مسافرتها تاثیر عمیقی در برنامه های سیاسی او به جای گذاشت.

مقدمات ایجاد دارالفنون در سال سوم سلطنت ناصرالدین شاه فراهم آمد و نخستین سنگ بنای آن در سال ۱۲۶۶ هجری قمری در تهران به زمین گذاشته شد. چون تصمیم بر آن بود که هر فنی در آن تعليم شود، نام این مدرسه را دارالفنون گذاشتند. دارالفنون نخستین آموزشگاه عالی به سبک اروپا و همانند پلی تکنیک بود که می بایستی شاگردان را با علوم و معارف خاصی برای خدمات کشوری و لشکری آماده کند. نظر به اینکه در آن دوره معلم ایرانی واجد شرایط برای تدریس در رشته های مورد نظر وجود نداشت، امیرکبیر معلمان خارجی استخدام کرد.

شاگردانی که در اولین دوره تشکیل کلاسهای دارالفنون شرکت داشتند عبارت د از فرزندان شاهزادگان، امرا، اعیان و اشراف و دیگر رجال مملکتی که در رشته های تحصیلی توپخانه، پیاده نظام، سوار نظام، هندسه، طب، جراحی، داروسازی و علم معدن تحصیل می کردند. در تمام رشته ها زبان فرانسه، علوم طبیعی، ریاضی، تاریخ و جغرافيا تدریس می شد و بعدها زبان انگلیسی و روسی و نقاشی و موسیقی را در برنامه های آموزشی وارد کردند. به این ترتیب برنامه های درسی و آموزشی دارالفنون ترکیبی از دروس متوسطه و موادی از تعلیمات عالیه و فنی بود.

سن شاگردان مدرسه دارالفنون بین چهارده و شانزده سال بود. شروع کار مدرسه را با تعداد ۳۰ شاگرد برنامه ریزی کرده بودند که بعدأ بالغ بر ۱۵۰ تن شد. تحصیل در آن رایگان بود و شاگردان لباسهای متحدالشکل می پوشیدند که دولت در اختیار آنان می گذاشت. نهار را نیز به خرج دولت و در مدرسه صرف می کردند و اگر نمرات عالی کسب می کردند جایزه و اضافه حقوقی هم نصیب آنان می شد.

آثار دارالفنون

آثاری که دارالفنون در تمامی جنبه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به جای گذاشت به در صورت می توان بررسی کرد: ۱. آثار مثبت و ۲. آثار منفی، از جمله آثار مثبت آن موارد زیر قابل توجه است احساس نیاز به منابع مفید

1-احساس نیاز به منابع مفید درسی موجب شد که کتب متعددی در رشته های مختلف – چون فنون جنگی و نظامی، نقشه برداری، حساب، هندسه، تشربه دوه – تألیف و ترجمه شود.

۲ معلمانی که به تدریس در دارالفنون اشتغال داشتنددر شناساندن  تمدن و فرهنگ مغرب زمین نقش مهمی داشتند. به علاوه،  فارغ التحصیلان این مرکز، که اغلب از خانواده های سرشناس و متنفذ مملکت به حساب می آمدند و اکثریت پس از فراغت از تحصیل به مقامات عالی دست یافتند، در نشر تمدن و فرهنگ غرب نقش بسیار موثری ایفا کردند.

٣. تأسیس وزارت علوم در سال ۱۳۷۲ و انتصاب علیقلی میرزا اعتضاد ال به عنوان وزیر علوم و فرهنگ که بیش از بیست سال مسئولیت این وزارتخانه را داشت، از دانش پژوهان و اندیشمندان عصر به شمار می رفت و برای تدریس از استاد خارجی استفاده میکرد موجبات رواج و اقتباس فرهنگ اروپایی را فراهم ساخت.

۴. اعزام زبده ترین فارغ التحصیلان دارالفنون به کشورهای اروپایی، به خصوص فرانسه، برای تحصیل جدیدترین دستاوردهای علوم و فنون مختلف و استفاده از آنان به هنگام بازگشت در پستهای کلیدی مملکت زمینه پیشرفت و اشاعه فرهنگ جدید اروپا را فراهم آورد.

  1. اقدامات بی شمار و چشمگیر حاج میرزا حسین خان سپهسالار در زمان صدارتش که زمینه را برای مشارکت بیشتر مردم در سرنوشت فرهنگی جامعه فراهم آورد.

در زمره اقدامات وی به موارد زیر می توان اشاره کرد:

الف) تأسیس مدرسه مشیریه برای تدریس زبانهای خارجه.

ب) ایجاد بزرگترین مدرسه علوم دینی تهران به نام مدرسه سپهسالار که اکنون مدرسه شهید مطهری نام دارد.

ج) تاسیس مدرسه ای در تبریز که مدرسان آن را معلمان ایرانی و اروپایی تشکیل می دادند. این مدرسه را بعد از دارالفنون می توان دومین مدرسه دولتی به حساب آورد.

د) تشکیل مجمعی از نخبه دانشمندان و مترجمان که تألیف و انتشار برنامه دانشوران در هفت جلد از اقدامات قابل توجه آن مجمع است.

ه)ایجاد مجلسیاز اطبای ایرانی و اروپایی، به نام مجلس حفظ الصحه، به منظور مراقبت از بهداشت عمومی

و) برپا کردن نخستین بیمارستان دولتی به شیوه امروزی

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله نظام رسمی آموزش و پرورش را به قیمت 20900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=10555
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله نظام رسمی آموزش و پرورش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.