نیاز جنسی از قدرتمندترین جنبههای حیاتی بلوغ به شمار می آید و می تواند ابعاد مختلف شخصیتی فرد همچون جنبههای عاطفی، عقلانی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهد.نهاد خانواده یکی از مهم ترین نهادهای تربیت غیررسمی می باشد که در تربیت صحیح … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله انحرافات جنسی نوجوانان و عوامل زمینه ساز آن دنبال نمایید. این فایل شامل 35 صفحه و در قالب word ارائه شده است.
مشخصات فایل انحرافات جنسی نوجوانان و عوامل زمینه ساز آن
عنوان: انحرافات جنسی نوجوانان و عوامل زمینه ساز آن
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 35
حجم فایل : 79 کیلوبایت
بخشی از مقاله انحرافات جنسی نوجوانان و عوامل زمینه ساز آن را در ادامه مشاهده خواهید نمود.
مقدمه
در میان دوران های مختلف حیات انسان، دوره بلوغ و آغاز حیات جنسی از مهم ترین و بحرانی ترین ایام زندگانی به شمار می رود . در همین دوران است که دگرگونیهای بسیاری در توانایی های جسمی به وقوع می پیوندد و به همراه خویش بینشها و گرایشهای نوجوان را متحول می سازد . مولوی در ضمن بیانی گیرا این دوره را این گونه به شعر در می آورد:
و آن جوانی همچو باغ سبز و تر
می رساند بی دریغی بار و بر
چشمه های قوت و شهوت روان
سبز می گردد زمین تن بدان
خانه معمور و سقفش بس بلند
معتدل ارکان و بی تخلیط و بند
با نظر به اهمیت این دوران، روان شناسان در یکصد ساله اخیر به تحقیقات دامنه داری دست زده اند و هر کدام از زاویه ای خاص به بازگشایی و تشریح این دوره پرداخته اند .جالب است بدانیم قرن بیستم در کنار تمامی القاب و اسامی خویش، مانند: عصر فضا، اتم و عصر ارتباطات به «عصر شناسایی علمی نوجوانان » نیز ملقب شده است . و این مطلب نشانگر پیچیدگی این دوران خاص می باشد . از این رو، برخورد سطحی با این مقوله جز باز خوردها و واکنشهای منفی به بار نخواهد آورد . از همین جا می توان سنگینی رسالت مبلغان و مربیان را درک نمود; چرا که آنان می توانند با شناسایی این مرحله حیاتی و ظریف، نقشهای مثبت تری در پرورش مخاطبان جوان و نوجوان خویش ایفا نمایند .
خانوده به عنوان یک واحد اجتماعی در بر گیرنده بیشترین و عمیقترین مناسبات انسانی است که وظایفی مانند تمامیت بخشی به جنبههای زیستی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و رشد و تکامل اعضای خود را در بر میگیرد. در این میان، یکی از مهمترین وظایف خانواده، تربیت جنسی فرزندان میباشد. تربیت جنسی ارائه یک سلسله اطلاعات ضروری روانشناختی، جسمانی و دینی درباره مسائل جنسی مربوط به هر فرد و نیز ارائه اطلاعات و آگاهیهایی به فرد در زمینه آشنایی بیشتر با خصوصیات جنس مخالف است(رهنما و همکاران، 1386: 26). از این حیث، تربیت جنسی مسئلهای پیچیده در فرهنگ هر جامعهای بوده و فرایندی طولانی است که از طریق آن، افراد، اطلاعات و دانش لازم را در مورد مسائل جنسی کسب میکنند و عقاید، نگرشها و ارزشهای خود را در این رابطه تشکیل میدهند. این نوع تربیت به تمام ابعاد جنسیت مانند ابعاد زیستی، فرهنگی- اجتماعی، روانشناختی و مذهبی توجه میکند و به حوزههای شناختی (اطلاعات، دانش)، عاطفی (احساسات، ارزشها و نگرشها) و رفتاری (مهارتهای ارتباطی و تصمیمگیری) مربوط میشود(گلدمن، 2011: 26). با توجه به این که حیات جنسی انسان از بدو تولد شروع میشود و به تدریج رشد پیدا میکند، والدین باید به تغییر نگرش خود نسبت به سوالات و کنجکاویهای ذهنی فرزندان اقدام کنند و به روابط خود با فرزندان کیفیت ببخشند. همین ارتباط موتور روابط اجتماعی و یک ضرورت برای همه روابط است و هنگامیکه با تعامل والد- فرزند میآید نقش حیاتی ایفا میکند و آن ایجاد و حفظ روابط بین والدین و فرزندان است که باعث تعامل قوی بین والدین و کودک میشود و به طور قابلتوجهی به درک و پذیرش متقابل بین والدین و فرزند کمک میکند.
نگاهی هرچند کوتاه به وضع کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در جامعه ما و همچنین بسیاری از نقاط جهان، ما را با مسائل و دشواریهای عظیمی در زمینه روابط بین فردی که ناشی از متغیرهای مختلف است، آگاه میسازد(عابدی، 1385)، چرا که ارتباط ناموثر موجب فاصله بین فردی عمیقی میگردد که هم اکنون در همه جنبههای زندگی اعم از شغلی، خانوادگی، تحصیلی، اجتماعی و همه بخشهای جامعه تجربه میشود. ارتباط ضعیف از جمله منابع عمدهای است که بین افراد تضاد و تعارض ایجاد میکند و به نظر میرسد که ریشه بسیاری از مشکلات و ناسازگاریها است(تیلر و لستر، 2009). از یک سو، روابط بین فردی ضعیف، سبب مشکلاتی در مداخلات عمده و اصلی افراد در روابط و مناسبات اجتماعی میشود. به منظور این که یاد گیرندگان، مهارتهای ارتباطی خوبی داشته باشند، آنها نیازمند درگیر ساختن خودشان در مداخلات اجتماعی نظیر کارگاههای آموزشی هستند.
بر همین اساس، هدف نهایی از داشتن روابط بین فردی خوب، آگاهی بخشی، ایجاد نگرشهای مثبت، کاهش منازعات و توسعه موارد توافق و کمک به حل مسائل طرفین ارتباط است. فراگیری روابط بین فردی صحیح، اهمیت به سزایی در ایجاد سلامت روانی، رشد شخصی، هویت یابی، افزایش بهرهوری شغلی و تحصیلی، افزایش کیفیت زندگی، افزایش سازگاری و خودشکوفایی دارد. اگر افراد از مهارتهای ارتباطی مناسب برخوردار نباشند، در بسیاری از جنبههای زندگی آسیبپذیر خواهند بود (کریمی، 1388: 20). از سوی دیگر، افرادی که از مهارتهای ارتباطی ضعیفتری برخوردارند، کمتر مورد پذیرش اطرافیان خود قرار میگیرند و با مشکلات کوتاه مدت و بلند مدت زیادی روبرو میشوند.
از نظر هالستید و ریس، یکی از پر نزاعترین موضوعات در خانوادههای مسلمان، چگونگی تربیت مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان میباشد؛ زیرا که این آموزشها، نقش دوگانهای را ایفا میکند؛ به گونهای که عدم آموزش مسائل جنسی مشکلاتی را در پی خواهد داشت و آموزش نادرست آن نیز دشواریهای دیگری را ایجاد میکند(هالستید و ریس، 2003). وندربرگ نیز بیان میکنند که هم تربیت جنسی رسمی و هم تربیت جنسی توسط والدین، با تأخیر در ظهور رفتارهای جنسی در نوجوانان، تعداد شرکای جنسی کمتر و افزایش استفاده از کاندوم و سایر روشهای کنترل بارداری مرتبط است(وندربرگ، 2016: 69 ). بنابراین بسیاری از کارشناسان موافق افزایش تربیت و آموزشهای جنسی جامع هم از طریق منابع رسمی و هم از طریق والدین هستند که به نوجوانان در گرفتن تصمیمات سالم جنسی کمک کرده و رفتارهای پر خطر جنسی را کاهش میدهند. با این حال، تربیت جنسی بسته به هنجارهای فرهنگی هر منطقه و هر کشور میتواند متفاوت باشد. حال، با وجود این که آموزشهای جنسی متنوعی به نوجوانان داده میشود، ولی به نظر میرسد اکثر نوجوانان هنوز هم آگاهی لازم در این زمینه را به دست نیاوردهاند. به هر میزان که والدین در تربیت جنسی کودک از روشها و برنامههای جامع، اصولی و منطقی استفاده کنند، تربیت جنسی کاملتری انجام خواهد شد. تربیت جنسی جامع میتواند به کودکان و نوجوانان کمک کند تا چارچوبی از موضوعات بهداشتی و اجتماعی پیچیده و بحرانی را در ذهن ایجاد کند. فراهم کردن اطلاعات دقیق درباره روابط جنسی و مسائل مرتبط با آن میتواند نتیجه تصمیمگیریهایی باشد که به زندگیهای سالمتر بیانجامد. در همین راستا باید خاطر نشان ساخت که در ایران، برنامه آموزشی مدون و مناسبی در زمینه تربیت جنسی وجود ندارد و بیشتر نوجوانان آگاهیهای جنسی را از منابع نامناسب و با روشهای نادرست کسب میکنند و اطلاعات کافی پیرامون این موضوع ندارند (قربانی و همکاران، 1394: 200). همچنین در جامعه ما برخی از والدین به دلیل عقاید و بینشهای خود، علاقهای به صحبت کردن درباره مسائل و آموزههای جنسی ندارند. زیرا تصور میکنند ارائه اطلاعات موجب بیدارشدن غریزه جنسی فرزندانشان میشود؛ درحالی که باید بدانند هرچه اطلاعات و دانستههای کودکان و نوجوانان درباره بدن خود و مسائل مربوط به جنسیتشان بیشتر و صحیحتر باشد، رفتارهای جنسی آگاهانهتری از خود بروز میدهند. بچهها به هر حال کنجکاوی خود را از طریق منابع مختلف، مثل دوستان، نشریات، رسانهها و … ارضا میکنند. با توجه به این که شرایط فرهنگی و ارزشی حاکم بر جامعه ایران مسائل جنسی را از عواملی میداند که نوعی تخطی و ناسازگاری فرهنگی را نشان میدهد.
بیان مساله
خانواده ها مسئولیت زیادی در قبال حفاظت اخلاقی فرزندان خود دارند و این مسئولیت در سنین بلوغ مضاعف می شود و باید راه و رسم زندگی سالم و احکام و دستورات اسلامی را به آنها آموزش دهند. خانواده اگر در امر تربیت کوتاهی کند و به فرزندش آموزش ندهد که محرم و نامحرمی چیست، فرزند دچار انحراف جنسی خواهد شد. والدین باید در دوران کودکی به فرزندان خود آموزش احکام اسلام دهند و بی موالات از کنار احکام اسلامی عبور نکنند چون بی اهمیتی آنها باعث گمراهی فرزندان خواهد شد.
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) به برخی از کودکان نگاه کردند و فرمودند؛ وای بر کودکان آخرالزمان از دست پدرانشان! گفته شد؛ ای پیامبر خدا! از پدران مشرکان؟ فرمودند؛ نه، از پدران مومنشان که چیزی از واجبات را به آنان نمی آموزند و چون فرزندانشان، خود بیاموزند، آنان را باز میدارند و درباره آنان از چیز اندکی از دنیا راضی میشوند. من از آنان بیزارم و آنان از من.
باید ایمان و اعتقاد نوجوان را تقویت کرد تا دچار مشکل نشوند. «تقویت و ماندگار کردن ایمان در نوجوانان و جوانان اساس تمام امور است و در درجه اول اهمیت قرار دارد، برای این کار نیز باید از روش های معمول ادیان آسمانی استفاده کرد و مخاطبان را به ثواب الهی بشارت داد و از عقاب الهی انذار کرد.» عوامل مختلفی هستند که وجود آنها باعث انحراف جنسی در نوجوانان میشود که این نوشتار به بررسی چند موارد از آنها میپردازد.
تعریف انحراف
انحراف در هر جامعه، طبق معیارهای اساسی همان جامعه تعریف می شود، لذا ممکن است رفتاری در یک جامعه به عنوان انحراف ودر جامعه ای دیگر تحت عنوان هنجار معرفی گردد.انحراف به معنای میل کردن وبرگشتن می باشد که به«کج روی وبی فرمانی»نیز از آن تعبیر شده است.در اصطلاح،انحراف به «شیوه های که با هنجارها وارزش های اکثر ویا یک جامعه، همنوانیستند»گفته می شود.در جامع اسلامی رفتارهایی که با هنجارها وارزش های اسلامی مخالف بوده وبرخلاف فطرت انسانی باشد، انحراف محسوب می شود.رفتارهایی که با انتظارات جامعه با یکی از گروهای مشخص جامعه منطبق وسازگار نباشد، انحراف نامیده می شود وشامل عدم رعایت معیارهای جامعه وگریز ازهنجارها می باشد.رفتارهای انحرافی جنبه های مختلفی دارد که یکی از آن ها انحرافات جنسی می باشد وشامل هرگونه رفتار نابهنجار جنسی وفردی وگروهی می باشد.انحراف جنسی به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی در جوامع مختلف به چشم می خورد باآن تحت تأثیر عوامل فرهنگی واجتماعی حاکم برجوامع متفاوت است
رفتار و عملکرد جنسی انسان
رفتار و عملکرد جنسی در انسان تظاهر نهایی مسائل بیولوژیکی و تغییرات فیزویولوژیکی است. اما نگاه ژرفبینانه به این تظاهر نشان میدهد که این رفتار محصول فرآیند پیچیدهتر و عمیقتری به نام جامعهپذیری جنسی نیز میباشد. این فرآیند به تکوین هویت و نقش جنسی، کسب مهارت و دانش جنسی و سرانجام نگرش جنسی اطلاق میشود. خانواده و جامعه دو نهاد اصلی و بالقوه موثر در چگونگی طی کردن این فرآیند توسط افراد جامعه میباشند و محدوده این فرآیند از خانوادهای به خانواده دیگر و از جامعهای به جامعه دیگر متفاوت است. به گونهای که در برخی فرهنگ رویکرد حاکم بر امور جنسی به طور کامل آشکار و در برخی دیگر این مسائل پوشیده ، غیر واضح و حتی دور از دسترس قرار دارد. اتخاذ هر یک از این رویکردها در امور جنسی به تعاملات میان متغیرهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی در هر جامعه بر میگردد و در نهایت مسیر عملکردی نهادهای موثر در این حوزه مشخص میشود. اساساً تربیت جنسی اقداماتی استکه از دوران اولیه زندگی انسان در جهت رشد متعادل و متناسب غریزه جنسی وی صورت میگیرد و هدف بنیادی آن، آگاهسازی جنسی، تکامل رفتارهای جنسی، کمک به اجرای وظایف جنسی، تداوم و بقای نسل و مودت و آرامش در زندگی است. در برخی موارد تربیت جنسی به معنای «آموزش جنسی» به کار برده میشود در حالی که تربیت جنسی معنای وسیعتری دارد. تربیت جنسی نه تنها احساس جنسی را در بر میگیرد، بلکه دارای ویژگی رشد شخصیت اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی هست(رهنما و همکاران، 1386: 26). تربیت جنسی ارائه یک سلسله اطلاعات ضروری روانشناختی، جسمانی و دینی درباره مسائل جنسی مربوط به هر فرد و نیز ارائه اطلاعات و آگاهیهایی به فرد در زمینه آشنایی بیشتر با خصوصیات جنس مخالف است. در تربیت جنسی، افراد مسنتر اجتماع یا آنهایی که بیشتر در رابطه با مسائل جنسی اطلاعات و معلومات دارند، با افرادی که کمتر یا اصلاً در این رابطه رشدی ندارند، برخورد میکنند تا رشد بیشتری در آنها به وجود آورند و از این راه به پیشرفت زندگی انسانی ازنظر مسائل و برخوردهای جنسی کمک کنند(همان). تربیت جنسی کودکان در بستر خانواده و محیط مدرسه همواره مورد توجه و بحث بوده است. آموزش جنسی مسئلهای پیچیده درفرهنگ هر جامعهای است. نقش مدرسه و معلم در آموزش و توسعه سلامت جنسی در جوامع محافظهکار کمرنگ میباشد. مشکل جدی در این میان این است که پدر و مادرها نیز در بحثهای مربوط به رفتار جنسی با فرزندان احساس خجالت میکنند، توضیح دادن در این مورد برایشان ناراحت کننده است و دانش و مهارت لازم برای انجام این کار را ندارند(مرقاتی خویی و همکاران، 1392: 11؛ برک، 1393). از آن جایی که مباحث و مسائل جنسی هم در حیطه بهداشت فردی و اجتماعی شخص حائز اهمیت است و هم در حیطه اخلاقیات، لذا خانواده باید در هر چه بهتر شکل گرفتن هویت جنسی کودک اهتمام لازم و کافی را از خود نشان دهد. همچنین در تربیت جنسی، در بنیادیترین تراز، سخن بر سر اخلاق جنسی است. حتی ناسازگاری دیدگاهها موجب ناسازگاری باورهای اخلاقی میگردد که این ریشه در ناسازگاری میان دیدگاههای پیرامون سرشت بشری دارد. در اصل نمیتوان برنامه تربیت جنسی را با نادیده گرفتن ارزشها به انجام رساند. مککی(1997)، این را رویارویی ایدیولوژیک مینامد. چونان مینماید که دو دیدگاه اصلی را بتوان بازشناخت: دیدگاه سنتی و دیدگاه آزادمنش با رویکرد باز دارنده در برابر رویکرد روا دارنده(مککی، 1997). اینها را ایدیولوژی جنسی مینامند: چشماندازهایی کلی درباره اخلاقیات جنسی رویکرد بازدارنده یا سنتی بر آن است که رفتار جنسی باید در چارچوب مهار قانونی، اجتماعی و اخلاقی باشد. تنها برخی رفتارها پذیرفتنی هستند و دیگر رفتارها ضد اخلاقی و نابودگر برای فرد و جامعه هستند. در برابر این، رویکرد روا دارنده یا لیبرال، ریشه در دیدگاه داروینی و بازتاب نادینی شدن نگرشها درباره بشر دارد. از قداست افتادن رفتار جنسی، به معنای طبیعی دانستن رفتار جنسی است. از نظر تاریخی، پس از دهه شصت، رویکرد روا دارنده چیره شد، اما در سالهای پایانی سده بیستم، بار دیگر رویکرد باز دارنده هوادار یافته است(مککی، 1997). این دو نگرش درتربیت جنسی، رویکردهای دیگری هم دارند: رویکرد سنتی یا بازدارنده، آن تربیت جنسیای را میخواهد که مبتنی بر پرهیزگاری باشد اما روا دارندهها چنین برنامهای را گونهای القای عقیده میدانند و خواهان برنامهای فراگیر هستند، در صورتی که باز دارندهها برنامه آنان را ترویج نسبیگرایی ایدیولوژیک میشمارند(همان).
مبانی نظری
از نظر مید، جامعهپذیری با آموختن معانی و نمادها در مراحل متفاوت صورت میگیرد که دستاورد آن ادراک منسجمتری از خود است. او مراحل جامعهپذیری را دارای اهمیت خاصی میداند. در مرحله نمایشی کودک نقش آدمهایی که برایش مهم هستند مانند پدر، مادر، برادار یا خواهر یاد میگیرد. این مرحله مهم در چرخه زندگی، ادراک متنوعی از زندگی اجتماعی به کودک میبخشد. اما او ادراک منسجم و یکپارچهای از خود ندارد تا آن که وارد مرحله بازی میشود. کودکان در این مرحله توانایی به دست آوردن نظر تعمیم یافتهتری درباره موقعیت و خود خویش را پیدا میکنند. به تعبیر مید، آن ها در این مرحله پذیرش نقش دیگری تعمیم یافته را یاد میگیرند. مید معتقد است خود در فراگرد تجربه و فعالیت اجتماعی رشد مییابد و شکل میگیرد. شکلگیری خود ناشی از رابطه فرد با این فراگرد اجتماعی و نیز با افراد دیگر در درون این فراگرد اجتماعی است. خود در نظریه مید از دو عنصر بنیادی تشکیل شده است: من فاعلی و من مفعولی. من فعالی، پاسخ ارگانیسم به نگرشهای دیگران است و من مفعولی مجموعه سازمان یافته نگرش دیگران به خود است. به عبارت دیگر نگرشهای دیگر من فاعلی او را شکل میدهد. من فاعلی در بر گیرنده مفهوم آزادی و خلاقیت است. خود از فراگردهای اجتماعی ناشی میشود. این فراگردها در جوامعی که نابرابری جنسیتی شاخص مهم آنها قلمداد میشود و پیامد آن، حاشیهای بودن و فرودست انگاشته شدن زنان است به خود و من زنان لطمههای عمیق وارد میسازد(هومینفر، 1392: 97). منظور از جامعهپذیری جنسیتی، آموزش ارزشهای جنسیتی به افراد است که از بدو تولد، با توجه به جنسیت صورت میگیرد و از آنان نیز انتظار میرود مطابق همین ارزشها و هنجارهای پذیرفته شده منطبق با جنسیت خود رفتار کنند. کودکان با مجموعهای از باورهای کلیشهای از رفتارهای مناسب جنسیتی وارد مهد کودک، مدرسه و دانشگاه میشوند و غالبان مدرسه هم این باورها را تقویت کرده و تفاوتهایی را در دو جنس، از انتظارات جامعه در زمینه شغل، خانواده و … در او ایجاد میکند. رسانههای همگانی نیز با نفوذ ویژه خود در بین مخاطبان که گاه در آنان به صورت کاملاً ناخودآگاه است، تاثیرات خود را بر جامعهپذیری افراد نهادینه میکنند. طبق الگوی جامعهپذیری جنسیتی که در آن مردانگی ارزش محسوب میشود، زنان موجوداتی تابع و مطیع در ساختار مردسالار خانوادهاند و در حوزههای خصوصی خانواده محصورند و مردان در دنیای معمولی حضور و اشتغال دارند.
در صورت تمایل شما می توانید مقاله انحرافات جنسی نوجوانان و عوامل زمینه ساز آن را به قیمت 12500 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.