0
0

دانلود مقاله کودکان بیش فعال

663 بازدید

بیش‌فعالی به حالتی دلالت می‌کند که در آن کودک به نحوی مفرط و بیش از اندازه فعال و پرجنب‌ و جوش است. تحرک زیاد این کودکان نه تنها خود آنها را بلکه اطرافیان ، همکلاس‌ها ، اولیای مدرسه را دچار مشکل می‌کند. از آن جایی که در میان … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله کودکان بیش فعال دنبال نمایید. این فایل شامل 102 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله کودکان بیش فعال

مشخصات فایل کودکان بیش فعال

عنوان: کودکان بیش فعال
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 102
حجم فایل : 146 کیلوبایت

بخشی از  مقاله کودکان بیش فعال را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

نقص در تمرکز یا اختلال بیش‌فعالی (ADHD)

 شرایطی را برای کودک ایجاد می‌کند که نتواند آرام و بدون حرکت بنشیند، رفتارش را کنترل کرده و توجه خود را به یک موضوع خاص معطوف کند.

تاریخچه اختلال بیش فعالی

قدیمی ترین توصیفی که از بیش فعالی یا فزون جنبشی وجود دارد از پزشکی آلمانی به نام هاینریش هافمن در میانه سال های ۱۸۰۰ است. شکسپیر در یکی از شخصیت های داستانی خود در نمایش نامه «شاه هنری هشتم» به نوعی از این بیماری اشاره کرده است.

در ادبیات توصیفی کودکان با اختلال نارسایی بیش فعالی به نام برخی از افراد معروف برمی خوریم که نویسندگان آن منابع ادعا کرده اند که این افراد، به این اختلال مبتلا بودند. این ادعا براساس شرح حالی که از زندگی این افراد در تاریخ آمده انجام گرفته است بدون اینکه این ادعا را تأیید بکنیم نام برخی از این افراد را یادآور می شویم.

سقراط، موزارت، ناپلئون بناپارت، جمال عبدالناصر، نیوتون،الکساندر گراهام بل، چرچیل، هانس کریستین آندرسون، آگاتا کریستی ، بتهوون، لئوناردو داوینچی، گالیله، لئو تولستوی، ارنست همینگوی، شاهزاده چارلز، ونگوگ، ادیسون، بیل کلینتون، جرج بوش، جان کندی، جان راکفلر، بیسمارک، داروین، اینشتین، برناد شاو، پیکاسو

شیوع بیش فعالی

از هر 100 کودک 5 کودک می‌توانند مبتلا به ADHA باشند. پسران 3 برابر بیش از دختران در معرض ابتلا قرار دارند. اغلب این مشکلات قبل از 7 سالگی آغاز می‌شوند و ممکن است والدین تا وقتی که فرزندشان بزرگتر نشده متوجه مشکل او نگردند. پزشکان نمی‌دانند که چه چیزی باعث بروز ADHD می‌گردد ولی مطالعات بر روی مغز انسان‌ها را به فهم علل اجتماعی ADHD نزدیکتر کرده است.

پزشکان معتقدند افراد مبتلا به ADHD فاقد میزان کافی از مواد شیمیایی خاص به نام میانجی‌های عصبی در مغز هستند. این مواد شیمیایی به مغز در کنترل کردن رفتار کمک می‌کند. والدین و آموزگاران باعث ایجاد ADHD در کودک نمی‌شوند ، بلکه آنها می‌توانند در فعالیت‌های کودک به وی کمک کنند.

انواع بیش‌فعالی

نوع بی‌دقت و بدون توجه

در این نوع در فرد نمی تواند روی تکلیفی که به او می‌دهند و یا یک فعالیت خاص تمرکز داشته باشد. اکثر کودکان دچار ADHD در دقت و توجه کردن دچار مشکل هستند. این دسته از افراد غالبا:

  • توجه زیادی به جزئیات ندارند.
  • بر بازی‌ها و کارهای مدرسه نمی‌توانند تمرکز داشته باشند.
  • کارهای مدرسه و فعالیت‌های روزانه خود را در منزل تا آخر دنبال نمی‌کنند و آنها را به پایان نمی‌رسانند.
  • ‌نمی‌توانند یک وظیفه یا تکلیف را تمام و کمال انجام دهند.
  • اسباب بازی‌ها ، کتاب‌ها و وسایلشان را اغلب گم می‌کنند.

نوع تکانشی – بیش‌فعالی

در این نوع از اختلال فرد بسیار فعال است. و بدون فکر اقدام به فعالیت و انجام کار می‌کند. فعالیت بیش از حد معمول ، قابل مشاهده‌ترین مشخصه اختلال ADHD است. کودک بیش‌فعال همیشه در حال انجام کاری می‌باشد. ممکن است سطح بیش‌فعالی با افزایش سن کاهش یابد. این کودکان قبلا از این که راجع به عملی فکر کنند آن را انجام می‌دهند.

برای مثال این کودکان ممکن است بطور ناگهانی وسط خیابان شروع به دویدن کنند و از یک سمت به سمت دیگر خیابان بدون نگاه کردن حرکت کنند و یا این که از درخت بلندی شروع به بالا رفتن کنند. ممکن است آن ها موقعیت‌های خطرناک شگفت زده شوند. گاهی هم هیچ ایده و فکری برای خارج شدن از این وضعیت ندارند. غالبا ، فعالیت‌های تکانشی و بیش‌فعالی با هم همواره هستند. مشخصه کودکانی که این اختلال را با هم دارند بدین گونه است:

  • بی‌قراری و ناآرامی
  • ‌دویدن مداوم از سویی به سوی دیگر و یا بالا رفتن از چیزی
  • پایین آمدن از صندلی وقتی که اجازه این کار را ندارند.
  • عدم توانایی در بی‌سر و صدا بازی کردن
  • بیش از حد صحبت کردن
  • پاسخ‌دادن ناگهانی و بدون فکر به پرسشی که هنوز تمام نشده است.
  • عدم توانایی در صبر کردن برای نوبت خود
  • بدون اجازه وسط بازی دیگران پریدن
  • وسط صحبت دیگران پریدن

نوع ترکیبی

در این نوع اختلال فرد بسیار فعال است و بدون فکر اقدام به فعالیت و انجام کار می‌نماید. کودکان با این نوع اختلال نشانه‌هایی از هر دو نوع قبل را که متذکر شویم دارا هستند. آنها در توجه‌کردن، بیش‌فعال بودن و کنترل تکانش‌های خود دچار مشکل هستند. البته گاهی تمام کودکان بی‌توجه هستند و یا اینکه بیش از حد فعالیت می‌کنند و حرکات تکانشی دارند.

اما در کودکان دچار ADHD این حرکات همیشگی هستند نه استثنایی این رفتارها برای کودک در خانه ، مدرسه و با دوستان مشکلات حقیقی ایجاد می‌کنند در نتیجه اکثر کودکان دچار این اختلال ، احساس افسردگی ، اضطراب و عدم اطمینان به خود را دارند. این احساسات جزء نشانه‌های ADHD محسوب نمی‌شوند و در اثر مشکلات مکرر در خانه و مدرسه در کودک ایجاد می‌شوند.

چطور می‌توان فهمید کودکی مبتلا به ADHD است؟

وقتی علایم ADHD در کودکی مشاهده شود باید توسط یک متخصص ماهر مورد ارزیابی قرار گیرد. این فرد می‌تواند از کارکنان مدرسه باشد و یا این که در مطب خصوصی مشغول بکار باشد. تنها راه حصول اطمینان ، ارزیابی کامل توسط متخصص می‌باشد. باید در اینجا به دو نکته توجه داشت:

  • نباید نظر دیگران را دال بر این که کودکی ADHD است به آسانی پذیرفت.
  • این نکته حائز اهمیت است که کودک همراه با ADHD ناتوانایی‌های دیگران را نیز دارد.

نداشتن آرام و قرار وتمرکز، پر جنب و جوش  بودن و  به  قول  معروف  از ديوارراست بالا رفتن از جمله مشخصه هاي  يک  دانش آموز  بيش فعال  است.دانش آموزي که  ناخواسته  با  داشتن اين اختلال، از فعاليت بيش از حدي برخوردار  است  اغلب  از سوي ديگران به ويژه خانواده و معلم خود سرزنش و تحقير مي شود و از طرف ديگر با بازيگوشي و شيطنت  بسيار  همه  را عاصي  مي کند.در اين ميان مهم ترين عاملي که مي تواند ياري دهنده دانش آموزان بيش فعال باشد، اطلاع  رساني صحيح و مداخله به موقع براي برطرف کردن اين نقيصه است؛ مشکلي که اگر به رفع آن توجه نشود، صدمه جبران ناپذيري بر دانش آموز بيش فعال وارد خواهد کرد.

نشانه هاي رفتاري:

انجمن روانپزشكي آمريكا ۱۴ ويژگي را به  عنوان  نشانه هاي اختلال  بيش فعالي برشمرده است. حداقل بايد هشت مورد از اين ويژگي ها به مدت حداقل شش ماه در كودك مشاهده شود تا به طور قطعي وجود اختلال مذكور مورد تأييد قرار گيرد.

    ۱ـ تكان خوردن در سرجا و در اغلب موارد بازي با دست و پا

    ۲ـ بي تابي كردن و بي قراري در مواجهه با محرك هاي بيروني

    ۴ـ پاسخگويي به سؤالات، قبل از كامل شدن آنها

    ۵ـ عدم رعايت نوبت در جريان بازي، يا موقعيت هاي گروهي

    ۶ـ به پايان نرساندن كارهاي خواسته شده و پيروي نكردن از دستورالعمل

    ۷ـ توجه نكردن به درست انجام دادن تكاليف و بازي

    ۸ـ ناتمام رها كردن يك فعاليت و پرداختن به فعاليت ديگر

    ۹ـ نداشتن آرامش هنگام بازي در اكثر اوقات

    ۱۰ـ صحبت كردن بيش از اندازه

    ۱۱ـ قطع صحبت يا فعاليت ديگران در اغلب موارد

    ۱۲ـ گوش نكردن به صحبت هاي ديگران

    ۱۳ـ گم كردن وسايل و ملزومات مورد استفاده در مدرسه

    ۱۴ـ پرداختن به امور فيزيكي خطرناك بدون در نظر گرفتن عواقب آن

علت هاي عمده ايجاد اختلال بيش فعالي و نقص توجه:

علت هاي ايجاد اختلال بيش فعالي و كم توجهي هنوز به طور قطعي مشخص نيست اما عوامل ژنتيك، عوامل عصب شناختي و عصبي ـ شيميايي، سم هاي محيطي، عوامل مربوط به تغذيه، عوامل روانشناختي (تعامل طبيعت ـ تربيت) و نوع رفتار والدين از جمله علل احتمالي اين اختلال است.

   چگونه کودک بیش فعال را از بازیگوش تشخیص دهیم؟

مطب شلوغ است. تمام صندلی ها پر از بیمار است اما آنچه جلب توجه می کند کودکی است که دورتادور صندلی ها می چرخد، پای مریض ها را لگد می کند، به بعضی ها مشت می زند و به پدرش هم بد و بیراه می گوید که چرا او را اینجا آورده و به پارک نبرده است.

مطب شلوغ است. تمام صندلی ها پر از بیمار است اما آنچه جلب توجه می کند کودکی است که دورتادور صندلی ها می چرخد، پای مریض ها را لگد می کند، به بعضی ها مشت می زند و به پدرش هم بد و بیراه می گوید که چرا او را اینجا آورده و به پارک نبرده است. زمانی که پزشک وارد مطب می شود در یک نگاه وضعیت را می سنجد به کودک اشاره می کند و به منشی اش می گوید: اول این مریض را می بینم و بعد به اتاقش می رود.

گویی او به تجربه می داند که اگر این کودک چند دقیقه دیگر با اعصاب دیگران بازی کند، نظم مطب را به هم می ریزد و…

اختلال بیش فعالی توام با نقص توجه (ADHD) یکی از اختلالات شایع روانی در کودکان ونوجوانان است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره اختلال بیش فعالی در کودکان به خبرنگار ما می گوید: ADHD، یکی از مشکلات شایع روانی است که امکان ابتلا به آن در پسران بیش از دختران است و در فرزندان اول خانواده هم بیشتر دیده می شود.

دکتر آخوندزاده درباره درصد کودکان ونوجوانان مبتلا به این بیماری در ایران و جهان می گوید: آمار کودکان و نوجوانان مبتلا به ADHD در ایران و اروپا ۳ تا ۵ درصد است اما به دلیل تفاوت معیارهای تشخیصی، در آمریکا تا میزان ۱۰ درصد هم گزارش شده است.

وی درباره تفاوت معیارهای تشخیصی این بیماری در فرهنگها می گوید: در فرهنگ کشور ما خیلی اوقات فعالیت زیاد کودک، یک شاخص مثبت است، در حالی که شاید در فرهنگ سایر کشورها اینطور نباشد.

دکتر آخوندزاده درباره علائم ADHD یا «اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه» می گوید: در افراد مبتلا به این اختلال تحرک زیاد و بیقراری مشاهده می شود. فرد عصبانیت های زیاد و یا بی مورد دارد، دچار عدم تمرکز است و پرش افکار دارد و دچار افت تحصیلی می شود، فرد اختلالات رفتاری دارد و ممکن است رفتارهای پرخاشگرانه ای در رابطه با بقیه کودکان و یا معلمین و خانواده از خود نشان بدهد.

این اشخاص خواب منظمی ندارند و دچار مشکلات خواب و کابوس می شوند.
این استاد دانشگاه درباره مرز تشخیص این کودکان با بچه های بازیگوش که طبیعی هستند می گوید: در کودکان سالم و بازیگوش، فعالیت زیاد باعث کاهش بازده کودک نمی شود به عبارت دیگر کودک در کنار فعالیت زیاد جسمی، در تحصیل و روابط اجتماعی خود، فرد موفقی است، اما در کودکان مبتلا به ADHDدر کنار فعالیت زیاد، اختلالات رفتاری و اختلال تحصیلی دیده می شود. بنابراین در واقع مرز تشخیص برای این کودکان ایجاد اختلال در عملکردهاست نه میزان فعالیت آنها. دکتر آخوندزاده درباره علت بیش فعالی کودکان می گوید: در بروز این عارضه عوامل ژنتیک دخالت دارد. آنچه که در این باره کاملا مشخص شده اختلالات بیولوژیکی است که در میانجی های شیمیایی مغز این افراد وجود دارد.

وی ادامه می دهد: به صورت اخص نقص دو میانجی شیمیایی دوپامین و نوراپی نفرین در سیستم اعصاب مرکزی کودک می تواند باعث بروز (ADHD) یا «اختلال بیش فعالی توام با نقص توجه» شود.

معاون پژوهشی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران درباره درمان ADHD می گوید: با توجه به اینکه نقص دو ماده میانجی نوراپی نفرین و دوپامین عامل بروز «بیش فعالی همراه با نقص توجه» می باشد لذا بسیاری از درمانهایی هم که برای این عارضه انجام می شود براساس جبران کمبود این دو ماده است.

وی ادامه می دهد: خوشبختانه درمان های رایج این بیماری غالبا اثربخش است و فرد را کاملا تحت کنترل قرار می دهد.

وی می افزاید: داروهایی که می توانند در کنترل این عارضه موثر باشند در درجه اول داروهای محرک یا استیمولنت هستند که داروی عمده اش متیل فنیدیت یا ریتالین است و نیز از ترکیبات دکستروآمفتامین نیز استفاده می شود.

دکتر آخوندزاده درباره میزان تاثیر این داروها می گوید: ۷۵ درصد بیماران به این داروها خوب جواب می دهند اما برای ۲۵ درصد بیماران که به دلیل عوارض جانبی داروهای محرک (که شامل بی خوابی و اختلالات خواب، سردرد، تهوع و اختلالات گوارشی و مشکلات رشد برای کودک و کم اشتهایی است)، به این داروها پاسخ نمی دهند از داروهای خط دوم و سوم استفاده می کنیم که شامل داروهای ضدافسردگی و داروهای غیراستیمولنت هستند که معروفترین آنها آتاموکسیتین است. دکتر آخوندزاده با هشدار به خانواده ها در مورد عدم توجه به درمان کودکان بیش فعال می گوید: اگر این بیماری به موقع درمان نشود، در بزرگسالی می تواند مشکلات متعددی ایجاد کند.

وی می افزاید: یکی از این مشکلات می تواند وابستگی به مواد مخدر در بزرگسالی باشد اما در صورت تشخیص و درمان به موقع کودکان بیش فعال در بزرگسالی زندگی نرمال و طبیعی خواهند داشت.

وی به مشکل استفاده از داروهای محرک اشاره می کند و می گوید: این داروها به راحتی مورد سوء استفاده قرار می گیرد چون اثرات آمفتامین لایک یا شبه آمفتامین دارد و خانواده ها باید توجه داشته باشند که داروهای تجویز شده برای بیمار نباید از سوی افراد غیربیمار در خانواده مورد استفاده قرار بگیرد چون موجب اعتیاد می شود.

وی درباره نقش سایکوتراپی یا روان درمانی در رابطه با کودکان بیش فعال تواءم با نقص توجه می گوید: معمولا در کنار دارودرمانی، سایکوتراپی هم انجام می گیرد و حتی گاهی اوقات که با ADHD خفیف مواجه هستیم، بدون اتکا به درمان دارویی فقط با توصیه به خانواده ها آن را کنترل می کنیم.

وی می گوید: رفتار درمانی قطعا اثربخشی دارو را در کودکان مبتلا به ADHD بالا می برد و روند درمانی آنها را تسهیل می کند.

نقص دو میانجی شیمیایی دوپامین و نوراپی نفرین در سیستم اعصاب مرکزی کودک می تواند باعث بروز “ADHD” یا «اختلال بیش فعالی توام با نقص توجه» شود

اگر عارضه «بیش فعالی توام با نقص توجه» به موقع درمان نشود، در بزرگسالی می تواند مشکلات متعددی ایجاد کند. رفتاردرمانی قطعا اثربخشی دارو را در کودکان مبتلا به ADHD بالا می برد و روند درمانی آنها را تسهیل می کند.

 

فهرست مطالب مقاله کودکان بیش فعال, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • فصل اول                6
  • مقدمه       7
  • تاریخچه اختلال بیش فعالی     8
  • شیوع بیش فعالی     9
  • انواع بیش‌فعالی       10
  • نوع بی‌دقت و بدون توجه       10
  • نوع تکانشی – بیش‌فعالی         11
  • نوع ترکیبی             12
  • چطور می‌توان فهمید کودکی مبتلا به ADHD است؟             13
  • نشانه هاي رفتاري: 14
  • بیان مساله:              23
  • اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:            24
  • متغیرهای تحقیق :                  25
  • اهداف تحقیق در مورد بیش فعالی          26
  • ادامه بیش‌فعالی تا بزرگسالی   28
  • ژنتیک، مهم‌ترین عامل           29
  • فواید و مضرات تحقیق در مورد بیش فعالی دانش آموزان    32
  • فصل دوم 33
  • پیشینه تحقیق :        34
  • سبب شناسي:           37
  • نظریه اولین کسی که در مورد این نوع اختلال نظر داد       39
  • آمار اختلال بیش فعالی            40
  • همه‌گیر شناسی        41
  • فصل سوم                42
  • جامعه تحقيق :         43
  • حجم نمونه در روش نمونه گيري :        43
  • ابزار اندازه گيري : 43
  • روش اجراي تحقيق :              44
  • آمار توصيفي :        44
  • فصل چهارم             45
  • مقدمه :    46
  • سوالات طرح شده جهت پرسشنامه         47
  • جدول پرسش نامه   48
  • 1ـ جامعه چه مقدار به این مشکل اهمیت می دهد .                49
  • 2ـ اعتقاد دارند که این مشکل یک بیماری غیر قابل در مان است
  • 3ـ چه مقدار اعتقاد دارند که این مشکل  قابل در مان است . 50
  • 3ـ چه مقدار اعتقاد دارند که این مشکل  قابل در مان است .  51
  • 4ـ چه مقدار مشاوره تاثیر دارد ؟            52
  • 5ـ تاثیر افراد خانواده بر بهبود فرد .      53
  • 6ـ تاثیر آموزشهای روانشناسان به خانواده ها برای بهبود     54
  • 7ـ بهبود بیماری می تواند تاثیر زیادی بر مشکل تحصیلی دانس اموز داشته باشد .             55
  • 8ـ برخورد دیگران برای سرخورده شدن .             56
  • 9ـ نقش پزشک در درمان        57
  • 10ـ نکات مثبت بیش فعالی .  58
  • 11ـ  يكي از عوامل مهم در ادرصد وراثتی بودن بیش فعالی .              59
  • 12ـ امکان دارد این بیماری تا بزرگ سالی باقی بماند .         60
  • فصل پنجم               61
  • پیشنهاد و راهبرهای برای آموزگاران    62
  • راهکارها و پیشنهادات            77
  • مربیان هم باید آموزش ببینند   77
  • روش هاي درمان:   79
  • درمان بیش فعالی با تغذیه امکان پذیر است            82
  • درمان بیش فعالی کودک با غذا               82
  • – اسیدهای چرب ضروری:     82
  • غذاهایی که باید از خوردن آن ها اجتناب نمود عبارت اند از:               84
  • روش هایی برای کنترل کودکان بیش فعال             87
  • راهکارهای زیر ممکن است دراین مورد به شما کمک کنند:                87
  • بریده قسمتی از یک تحقیق در مورد چگونگی درمان           95
  • نتيجه گیری :          99
  • منابع:     100

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله کودکان بیش فعال را به قیمت 15900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=8036
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله کودکان بیش فعال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.