0
0

دانلود مقاله مقایسه میزان افسردگی در زنان شاغل و غیر شاغل

645 بازدید

افسردگي پاسخ طبيعي فرد به فشارهاي زندگي است. در اين اختلال فرد داراي حالات غمگيني گرفتگي و بي حوصلگي است خصوصيات اصلي حالات افسردگي كاهش عميق ميل به فعاليتهاي لذتبخش روزمره مثل معاشرت تفريح ورزش… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله مقایسه میزان افسردگی در زنان شاغل و غیر شاغل دنبال نمایید. این فایل شامل 83 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله مقایسه میزان افسردگی درزنان شاغل و غیر شاغل

مشخصات فایل مقایسه میزان افسردگی در زنان شاغل و غیر شاغل

عنوان: بیکاری
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 83
حجم فایل : 115 کیلوبایت

بخشی از  مقاله مقایسه میزان افسردگی در زنان شاغل و غیر شاغل را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

مقدمه

اگر چه افسردگي از ديرباز به عنوان يكي از نابسامانيهاي عمده رواني شناخته شده است اما در دو دهه اخير اهميت اين بيماري هم از لحاظ رنج و آزاري كه مبتلايان به آن تحمل مي كنند و هم از لحاظ بار سنگيني كه اين ناراحتي بر منابع درماني ملتها تحميل مي كند بيش از بيش مورد توجه قرار گرفته است. افسردگي را مي توان شايعترين اختلال عاطفي دانست بقراط اين حالت را به ملانكولي تعبير كرده است به عقيده وي در اثر صفرا و خلط دماغي روح فرد تيره شده و ملانكولي بوجود مي‌آيد.

در اوايل قرن دوم ميلادي كاپادوچيا مبتلايان به ملانكولي را فردي مظنون و خرافاتي مي دانست او مي گفت كه اين افراد از زندگي خود تنفر دارند. و آرزوي مرگ مي كنند. در جوامع بشري امروزه افسردگي چه به عنوان واكنش آزاد و فردي در مقابل عوامل دروني – بيروني و چه به صورت يك بيماري مشخص يكي از شايعترين تظاهرات آشفتگي هاي رواني است. (نجل حريري)

آمارهاي بدست آمده در ممالك اروپايي و آمريكائي وسعت دامنه اين ناراحتي را به خوبي نشان مي دهد. ابعاد وسيعي اين آمارها و نيز تجارب كلينكي حداقل در ممالك صنعتي مغرب زمين باعث شده است كه متخصصان فن از دو دهه اخير به عنوان دوره جديد ملانكولي يا افسردگي در تاريخ روان پزشكي معاصر نام ببرند. (كلرمان 1980)

افسردگي را شايد بتوان حالتي توصيف كرد كه با تغييرات اساسي اوليه در خلق شروع شده و با مداومت احساس غم و اندوه به درجات مختلف مشخص مي گردد. در معناي محدود پزشكي, افسردگي به منزله يك بيماري خلق و خو يا اختلال كشش خلق و خو ، است افسردگي از شايعترين مشكلات رواني افراد است بطوري كه حدس زده مي شود 75% افرادي كه در موسسات درماني بستري مي شوند دچار افسردگي هستند ميزان افسردگي در ميان زنان افزايش چشمگيري پيدا كرده است. بطوري كه در برخي پژوهشهاي به محل آمده افسردگي در زنان 3 الي 4 برابر بيشتر از مردان است. در اين ميان زنان خانه دار بيشترين ميزان افسردگي را به خود اختصاص داده اند.

نتايج تحقيقات مركز امور مشاركت زنان نشان مي دهد كه زنان در اداره امور خانه و شغل اشان معمولاً استانداردهاي شخصي بالايي براي خود قرار مي دهند؛ در واقع اين ضرورت را مي توان اجبارهاي نقش دانست كه براي زنان فشار آور است اما فشار حاضر از تعارض زماني كه شرايط تحت كنترل باشد كمتر از زماني است كه شرايط تحت كنترل نباشد. به گزارش ايسنا اشتغال زنان باعث افزايش شناخت نسبت به خود كه يكي از پايه هاي عمده سلامت روان است مي شود و منابع گوناگوني براي احساس رضايت در خود و دريافت پاداش را ايجاد مي كند لذا زنان شاغل امكان انجام فعاليت هاي مقبول و ارزشمند اجتماعي را به سبب افزايش عزت نفس پيدا مي كنند و كمتر در معرض ابتلا به افسردگي قرار مي گيرند.

از سوي ديگر درآمد فرد شاغل، احساس مشاركت در اداره امور اقتصادي خانواده را افزايش مي‌دهد و احساس عدم كنترل بر تصميم گيري هاي خانواده و در حاشيه قرار گرفتن زنان را كاهش مي دهد. «آربرت» طي تحقيقي نشان داد كه اشتغال داراي درآمد، براي سلامتي زنان بدون فرزند و افراد بالاي 40 سال مفيد است.

پژوهشهاي دقيقي كه در زمينه بررسي اساس شیمیایی حالات عاطفي عادي و غيرعادي و تاثيرات درماني داروهاي ضدافسردگي به عمل آمده پيچيدگي خاص اين حالات و ارتباط متقابل آنها را با فعاليتهاي شناختي و روابط شخصي و اجتماعي فرد به خوبي نشان مي دهد. در سالهاي اخير استفاده از روشهاي درمان رواني و رفتاري كوتاه مدت براي درمان افسردگي مورد توجه قرار گرفته است.

از جمله روشهاي فوق روش درمان شناختي است كه توسط پرفسور آرون بك و شاگردان او در دانشگاه پنسيلوانيا و آمريكا ايجاد شده است. كارايي اين روش در معالجه افسردگي باليني در مطالعات متعددي كه توسط پرفسور بك و نيز گروه محققان انستيتوي ملي بهداشت رواني انجام گرفته به اثبات رسيده است.


بيان مساله

با آنكه در قرن حاضر و بخصوص در چند دهه اخير پيشرفتهاي سريع و شگفت انگيزي نصيب  جامعه بشري بخصوص پزشكي گرديده است و ريشه بسياري از بيماريها و سختي هاي زندگي بركنده شده است، با اين حال يك نوع حس بلا تكليفي و سرخوردگي نهاني در بين مردم بويژه زنان ايجاد گرديده است اين ناراحتيهاي گوناگون رواني طبيعتاً جسم آدمي را نيز تحت تاثير قرار مي دهد و شخص را تا به سر منزل بيماريهاي روان تني و رواني مانند افسردگي كه يكي از عواقب آن خودكشي است مي رساند.

واژه افسردگي به معناي “ضعف” تا حدي داراي ابهام است و در رشته هاي مختلف معاني متفاوتي دارد به عنوان مثال در فيزيولوژي اعصاب مراد كاهش فعاليت فيزيولوژيك و در داروشناسي به معناي كاهش فعاليت يك عنصر شيميايي و در روان شناسي منظور از آن حالت هيجاني است كه منجر به كاهش قابليتها و تواناييهاي فرد مي شود. در روان پزشكي برحسب موارد خاص به يك علامت باسندرم اطلاق مي شود.

اگر افسردگي را به مثابه يك علامت در نظر بگيريم در اين صورت عبارت خواهد بود. از يك تغيير با انحراف از حالت طبيعي خلق بصورت اندوه، حال اندوه برحسب اينكه شدت يا مدت زمان آن از حد متعارف تجاوز كند و يا برحسب شرايطي خاص مي تواند جنبه بيمارگونه به خود بگيرد افسردگي به گونه اي واكنش نسبت به منزوي شدن، فقدان يا كمبود است. و از اين رو شكلي از اندوه است كه به قول فرويد به هنگام سوگواري و ماليخوليا در نقاب  خصوصيات فردي اشخاص قرار می گيرد و احتمالا بواسطه آن اصلاح مي شود اما در نهايت واكنشی جامع مي باشد.كه در ضمير انسان نهفته است و در واقع فرايندي است كه بر جريان احساس اثر مي گذارد تا شخص با رسيدن به خود آگاهي جديد احساسات خود را كنترل كند.

برخي از كارشناسان پيرامون برداشت رواني زنان شاغل معتقدند اشتغال نه تنها ايجاد آسيب و مشكل براي زنان نمي كند بلكه منافعي همچون حمايت هاي اجتماعي افزايش عزت نفس و منابع ارتباطي را به همراه دارد؛ از سوي ديگر برخي ديگر معتقدند كه ايفاي نقش هاي متعدد (مادري، همسري، شغلي) تعارض نقشها انعطاف ناپذير بودن ساعات كاري و ….. پيامدهاي منفي براي زنان به همراه دارد.

انجام مطالعه اي پيرامون ارتباط بين اشتغال و افسردگي در زنان آمريكايي نشان داد زنان شاغل كمتر از زنان غيرشاغل افسرده مي شوند و آنها نمرات بالاتري در سلامت عمومي (رضايت از زندگي و اعتماد به نفس) و نمرات پايين تري نسبت به عدم امنيت و اضطراب دارند. به نظر مي رسد كه تحصيل و اشتغال نيز دو عامل مهم در سلامت روان زنان است، سبك زندگي با نقش هاي متعدد به زنان شاغل اجازه مي دهد كه قالب هايي براي رشد شخصيتي و پيشرفت مادي خود داشته باشد.

دكتر قراني مقدم جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعي با اشاره به افسردگي 13 ميليون در جامعه حدود 2 تا 3 ميليون مورد از اين نرخ افسردگي را مربوط به زنان خانه دار مي داند.

مساله مورد مطالعه در انجام اين پژوهش عبارتست از :

بررسي ميزان افسردگي بين زنان شاعل در اداره آموزش و پرورش در مقطع راهنمايي و زنان غيرشاغل شهر بجنورد


اهميت تحقيق

پيچيدگي هاي جاري تمدن، سرعت تغييرات و بي توجهي به مذهب و ارزشهاي خانوادگي و تهاجم فرهنگها، عميق شدن فاصله نسل قديم و جديد جامعه امروزي را در معرض ابتلا به انواع بيماري رواني قرار داده است.

بيمار افسرده آينده خود را سراسر درد و رنج مي بيند در نظر او بهبودش در آينده متصور نيست و معتقد است كه حال و روزش بهتر نخواهد شد. بر اساس آمارهاي بين المللي 25 درصد از افراد در طول زندگي خود به گونه اي دچار افسردگي مي شوند كه به درمان نياز دارند و در ميان بيماران رواني 50 درصد دچار مشكلات افسردگي هستند.

زير بنا و شالوده يك جامعه ايده آل از خانواده پي ريزي مي شود. خانواده اولين مربي جامعه است كه تعليم و تربيت كودكان و نو نهالان نسل آينده و سازنده كشور را بر عهده دارد. امروزه با توجه به تحولاتي كه در وضعيت اجتماعي و اقتصادي جامعه بوجود آمده باعث شده كه زنان مشغول به كار شوند و اين امر مستلزم آن است كه ساعاتي را در منزل حضور نداشته باشند. بايد در بكار گرفتن زنان در بازار كار به استعدادهاي آنان و خصوصيات جسمي و روحي آنان توجه شود و تا زنان در محيط كار از كارايي بيشتري برخوردار باشند. و براي زنان شاغل ساعات كمتري در نظر گرفته شود تا امكان رسيدگي بيشتر به كار ، خانه خود را داشته باشند. زنان خانه دار جزو جمعيت فعال جامعه هستند و ارزش اقتصادي كار آنها اعم از سرپرستي، مديريت و تربيت فرزندان از يك زن شاغل كمتر نيست. اما متاسفانه بسياري از زنان خانه دار كار خود را به عنوان شغلي مفيد قبول ندارند و از سوي ديگر بیش از همه احساس وابستگي شديد اقتصادي به همسر و ترس از فقر اقتصادي در صورت تنها ماندن امنيت روان و روح آنها را به خطر مي اندازد و بازتاب اين امر نه تنها در درون خانواده بلكه در درون جامعه نيز نفوذ مي كند.

برخي محققان بيان كرده اند كه وجود بار اضافي نقش و ايجاد استرس به دليل وجود نگرش جنسيتي منفي كه پيامدهاي اشتغال را تحت تاثير قرار مي دهد، شامل ويژگيهاي فردي، شرايط و موقعيت و امكانات شغلي زنان شاغل است.

نتايج برخي تحقيقات حاكي از آن است كه برجسته ترين عامل بروز افسردگي در ميان زنان خانه دار، احساس بي اهميتي و بي اعتمادي به كار آنها در جامعه مي باشند. زنان خانه دار به دليل اينكه بيشتر وقت خود را در خانه سپري مي كنند، فرصتي براي محك زدن استعدادهاي خود را نداشته و به دليل سركوب علائق، اغلب دچار افسردگي مي شوند. وقتي زن خانه دار از نظر روحي مشكل داشته باشد دلواپسي و ساير عوارض خود را به افراد خانواده منتقل كرده و لذا در كل، بازدهي جامعه در تمام شئنونات ممكن است كاهش يابد. حادترين نوع بروز افسردگي در ميان زنان خانه دار است حالت نااميدي و دلسردي زن خانه دار، تشنج و از هم پاشيدگي خانواده و به دنبال آن پديده فرار فرزندان، همسر آزاري و كودك آزاري را به دنبال دارد.

يكي از دلايلي كه باعث اين پژوهش شده است شيوع افسردگي در بين مردم بخصوص زنان می باشد احتمال ابتلا به بيماري افسردگي در طول عمر براي زنان تقريباً 20% و براي مردان 10% است اين پژوهش نشان خواهد داد كه بين ميزان افسردگي زنان شاغل و زنان غيرشاغل ارتباط معناداري وجود دارد يا خير.

 

فهرست مطالب مقاله مقایسه میزان افسردگی در زنان شاغل و غیر شاغل, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • فصل اول: «كليات تحقيق»
  • مقدمه
  • بيان مساله
  • اهميت تحقيق
  • اهداف تحقيق
  • فرضيه تحقيق
  • تعاريف عملياتي
  •  فصل دوم: «پيشينه تحقيق»
  • تاريخچه افسردگي
  • تعريف افسردگي
  • نشانه هاي افسردگي
  • شخصيت افسردگي
  • محيطهاي افسردگي زا
  • علل افسردگي
  • به چه دليل احتمال ابتلا زنان به افسردگي بيشتر از مردان است
  • طبقه بندي افسردگي رواني
  • انواع افسردگي
  • انواع نظريه درباره افسردگي
  • آشنايي با داروهاي ضد افسردگي
  • درمان افسردگي
  • فصل سوم:«روش اجراي تحقيق»
  • مقدمه
  • روش تحقيق
  • طرح تحقيق
  • جامعه آماري
  • نمونه و روش نمونه گيري
  • ابزار اندازه گيري
  • روش جمع آوري اطلاعات
  • روشهاي آماري
  • فصل چهارم:«تجزيه و تحليل آماري»
  • مقدمه
  • آزمون فرضيه
  • جداول و نمودارها
  • فصل پنجم:«خلاصه بحث و نتيجه گيري»
  • ارائه يك خلاصه كوتاه از فصل هاي گذشته
  • بحث در زمينه يافته ها (اهميت، تفسير نتيجه گيري)
  • نتیجه
  • پيشنهاداتي براي مقابله با افسردگي
  • پيشنهادات تحقيق
  • محدوديتهاي تحقيق
  • منابع و ماخذ
  • ضمائم

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله مقایسه میزان افسردگی در زنان شاغل و غیر شاغل را به قیمت 15900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=7979
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله مقایسه میزان افسردگی در زنان شاغل و غیر شاغل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.