0
0

دانلود مقاله نقش بازی در پرورش خلاقیت کودکان

678 بازدید

کودکان نیروهای بالقوه ای هستند که برای تداوم و انتقال ارزشها به نسلهای آینده باید مورد توجه قرار بگیرند. زیرا در سنین بالا به دلیل مشغله های فراوان و تحکیم تربیتهای مختلف، بسیاری از نیروها و استعدادهای بالقوه آدمی رو به خاموشی…پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله نقش بازی در پرورش خلاقیت کودکان دنبال نمایید. این فایل شامل 54 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله نقش بازی در پرورش خلاقیت کودکان

مشخصات فایل نقش بازی در پرورش خلاقیت کودکان

عنوان: نقش بازی در پرورش خلاقیت کودکان
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 54
حجم فایل : 109 کیلوبایت

بخشی از  مقاله نقش بازی در پرورش خلاقیت کودکان را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

پیشینه ی تحقیق

خلاقیت به معنی کم یا زیاد  کردن یک پدیده و تغییر شکل دادن و یا ترکیب کردن آن با سایر پدیده‌ها و اشیاء است. (پیر خایفی، 1377)

گیلفورد معتقد است که خلاقیت را باید نوعی تفکر به شمار آورد، زیرا ایده خلاق خود نوعی فکر و تصور است. (فلدمن، 1990) او مي‌گوید خلاقیت نوعی تازه از تفکر است که فارغ از قالب روش از پیش تعیین شده و بنابراین حالتی واگرا (Devergent)   دارد. با وجود این، تعریف خلاقیت فراتر از این مي‌باشد.

خلاقیت معادل با حل مسائل (problem solving) مساله گشایی تلقی شده که در اشکال مختلف هنری، علمی و اجتماعی ظاهر مي‌شود. (آقایی فیشانی، 1377، ریکاردز، 1990)

صاحبنظران معتقدند که هر پدیده ی خلاقانه ای حتما باید واجد عنصر تازگی و نوبودن باشد تا امتیاز خلاقیت را پیدا کند. (والفی، 1377، احمد پور، 1379، پیر خایفی، 1379) در کنار این ویژگی باید به عنصر مناسب و مفید بودن خلاقیت نیز توجه کرد، زیرا تازگی و جدید بودن یک پدیده بی‌آنکه دارای منافع و فوایدی باشد، ارزش چندانی ندارد. بنابراین خلاقیت به معنای خلق کردن چیزی تازه و منحصر به فرد است که به گونه ای مناسب و مفید موجب حل کردن یک مساله، سوال یا نیاز علمی، صنعتی و یا اجتماعی شود.

پرکینز (perkins) در سال 1984 شش ویژگی خاص را در کودکان بسیار خلّاق برشمرد که عبارتند از:

  1. میل به زیبایی

کودکان خلاق زیبایی را دوست دارند و در کارهای انان ظرافت خاصی مشاهده مي‌شود. به عبارتی کودکان خلاق توجه خاصی به زیبایی و توجه و شناخت شخصی نشان مي‌دهند.

  1. داشتن مسایل و مشکلات

کودکان با انعطاف پذیری مي‌توانند مسائل مختلف را شناسایی کرده و از سر راه بردارند.

  1. میل به ریسک کردن.

کودکان خلاق به اندازه ی کافی تن به قبول ریسک مي‌دهند.

  1. داشتن انگیزه ی درونی.

کودکان خلاقف از انگیزه ی درونی فراوانی برخوردار هستند.

  1. داشتن عینیت.

کودکان خلاق اندیشمندانی عینی هستند.

  1. تحرک ذهنی.

کودکان خلاق از تحرک ذهنی فراوان برخوردارند مثلا هنگام بازی برای هر یک از اسباب بازی های خود موارد استفاده ی متفاوتی پیدا مي‌کنند.

 

 

 

 

تفکر خلاق

تفکر خلاق عبارت است از فرایند درک مشکلات، مسائل، کمبود اطلاعات و عوامل جاافتاده یا حدس زدن و فرضیه ساختن در مورد این کمبودها، هم چنین ارزیابی و آزمون فرضیه‌ها و حدس‌ها و نیز اصلاح و ارزیابی مجدد آن‌ها، و بالاخره ارائه ی نتایج.[1]

سانتروک (2004) آفرینندگی را به صورت زیر تعریف کرده است : توانایی اندیشیدن درباره ی امور به راه های تازه و غیر معمول و رسیدن به راه حل های منحصر به فرد برای مسائل.

گاردنر (1993) افراد خلاق را کسانی مي‌داند که در حل مسائل چیره دست هستند، تولید هنری دارند یا سئوالهای تازه طرح مي‌کنند و اندیشه های آنان ابتدا تازه و غیر معمول تلقی مي‌شود اما سرانجام در فرهنگ های خود پذیرفته مي‌شوند.

دیدگاه گاینه نسبت به آفرینندگی

رابرت گاینه (1985، 1977) خلاقیت را نوعی حل مسئله مي‌داند. او در طبقه بندی خود از انواع بازده های یادگیری، بالاترین طبقه مهارتهای ذهنی را حل مسئله نامیده و طبقه دیگری به آفرینندگی اختصاص نداده است.

دولفک (1987) نیز با گاینه هم عقیده است و مي‌گوید توانایی آفرینندگی مانند توانایی حل مسئله بر دانش و اطلاعات فرد در زمینه ای که به آفرینش دست مي‌زند وابسته است. داشتن یک مخزن غنی دانش در یک زمینه اساس خلاقیت در آن زمینه است.

با وجود شباهت بسیار بین حل مسئله و خلاقیت مي‌توان آن‌ها را از  این لحاظ متفاوت دانست که حل مسئله فعالیتی عینی تر از آفرینندگی است و از آن هدف مشخص تری دارد.

از طرف دیگر خلاقیت دارای ویژگی تازگی است. آفرینندگی یعنی دست یابی به راه‌حل‌های نو که دیگران قبلا به آن نرسیده اند. اگن وکاوچاک (2001) نیز در تعریفی که از آفرینندگی به دست داده اند بر نو بودن یا اصیل بودن تاکید کرده اند.

در خلاقیت تفکر واگر با عوامل زیر وجود دارد:

  • سیالی (روانی)
  • انعطاف پذیری (نرمش)
  • اصالت (تازگی)
  • گسترش (بسط)
  • پیچیدگی
  • سازمان دادن
  • ترکیب
  • تحلیل

ورنون معتقد است خلاقیت توانایی شخص در ایجاد ایده‌ها، نظریه‌ها، بینش‌ها یا اشیای جدید و نو و بازسازی مجدد در علوم و سایر زمینه هاست که به وسیله متخصصان به عنوان پدیده ای ا بتکاری قلمداد مي‌گردد و از لحاظ زیبایی شناسی، فناوری و اجتماعی با ارزش است.

مایر خلاقیت را توانایی حل مسائلی مي‌داند که فرد پیش تر آن‌ها را نیاموخته است.

ویژگی های افراد خلاق و نوآور

افراد از نظر خلاقیت متفات اند. کسی که زندگی خلاق دارد، احساس توانمندی را در خود پرورش مي‌دهد، با مهر و محبت ناکامیها را مي‌پذیرد و نیروهایش را در راه تحقق اهدافی که دارد بسیج مي‌کند.

ایام گرانبهای عمر را به بطالت تباه نمی کند، خوب مي‌داند که بیکاری                                                                                                                                                                     و وقت گذرانی به فراغت پرداختن بیش از اندازه اسباب تکدر خاطر مي‌شود او اهل تفکر و اندیشه است و بجای اتلاف وقت زمان خود را به نحوی مدیریت مي‌کند که وقت بیشتری برای اندیشیدن و تعمق در سئوالات اساسی چون  خداوند، خود، معرفت نفس و آثار خلقت و پدیده های نامشکوف جهان هستی داشته باشد.

انسان خلاق دلبسته مادیات نیست. انسان خلاق سعادت را در القاب جستجو نمی کند.

انسان خلاق از سرگرمیهای انفعالی فاصله مي‌گیرد. از انگاره های انفعالی حذر مي‌کند و علاقه مند و با نشاط در جهت هدفهایش گام بر مي‌دارد. به قدری محو اندیشه و تفکرات نو است که فرصتی برای خودخواهی پیدا نمی کند و جان کلام آنکه، مشتاق و هدف گراست. احساس جوانی دائم دارد، احساسی که همه به ان نیاز دارند ولی متاسفانه اغلب از آ ن محروم هستند.

انسان متفکر و اندیشمند خلاق و نوآور است او در هر پدیده ای چیزی نو مي‌یابد دیدی وسیع و ذهنی جستجو گر دارد، کنجکاو است و در جستجوی تازه‌ها و نایافته‌ها.

علاوه بر این افراد خلاق دارای یک سری از ویژگی هایی هستند که این ویژگی‌ها را مي‌توان با درجات متفاوت در تمام افراد جامعه پیدا کرد. خلاقیت در اثر رخوت و کم کاری را کد و کسل مي‌گردد ولی هیچگاه از بین نمی رود بنابراین باید سعی شود این ویژگی‌ها پرورش داده شوند تا خلاقیت دچار رکود نگردد.

1- سلامت فکر و روان:

افراد خلاق افرادی هستند که از سلامت روانی برخوردارند. این افراد قادرند فکر، اندیشه و حرف های تازه را پشت سر هم مطرح کنند بدون اینکه دچار رکود گردند.

بهره مندی از ذهنی سالم، باز و گشوده این امکان را برای قوۀ خلاقه فراهم مي‌کند تا از آنچه مي‌خواهد تصویر روشنی بیافریند و بالاخره عملی منشأ موفقیت و پیروزی است که در ورای آن اندیشه ای سالم نهفته باشد، همانگونه که ورزش عضلات را قوی تر و سالم تر مي‌کند تفکر، مطالعه کتابهای خوب و مفید و نگارش تجارب، افکار و منش‌ها نیز باعث تقویت و سا لم تر شدن روان و ذهن گردیده و نهایتاً موجب باروری و شکوفایی خلاقیت مي‌گردند.

2- انعطاف پذیری:

یعنی توانایی کنار گذاشتن چارچوب های ذهنی لسته و خشک، توانایی دیدن اندیشه‌های جدید و بررسی افکار نو و پذیرش مناسب ترین و کارآمدترین آنها با دو سؤال از خود مي‌توانیم به میزان انعطاف پذیری مان در زندگی خصوصی و اجتماعی پی ببریم:

الف – چه مقدار به اشتباهات و قصور خود در مقابل دیگران اعتراف مي‌کنیم؟

ب – چه مقدار در مقابل آنچه نمی دانیم اعتراف کرده و کلمه ی نمی دانم را بر زبان جاری مي‌کنیم؟ تکرار در اعتراف به موقع به اشتباهات و اقرار صادقانه به آنچه نمی‌دانیم باعث مي‌شود این خصوصیت خوب به یک رفتار طبیعی و عادت مقبول تبدیل گردیده و این توانایی را بدهد تا در چارچوب های ذهنی باطل را فرو بریزد. هر اندازه خلاقیت و نوآوری بیشتر باشد به همان اندازه انعطاف پذیری بیشتر شده و وقت کمتری به حراست و دفاع از افکار غلط گذشته صرف خواهد شد. مطالعه سیره انبیا و اولیا (ع) و دانشمندان و نوابغ بزرگ جهان اسلام نشان مي‌دهد که چقدر اهل تفکر و اندیشه بودند و چگونه در مقابل افکار منحط و متهجرانه با صبر و تحمل و شکیبایی گوش فرا می‌دادند و سپس با منطقی که هر انسان اندیشمند و صادقی را قانع مي‌کرد دریچه‌ها یی از اندیشه های بزرگ و خلاق را که تا آن روز هرگز نشنیده بودند درمقابل آنان مي‌گشود ند. جهانی بزرگ تر و اندیشه‌ها ی جهانی برای رشد و تعالی انسان در همه زمینه‌ها و از جمله علم و فناوری ها.

3- ابتکار:

یعنی به پشتوانه اندیشه سالم، ذهنی پویا و منعطف در هر زمان بتوان پیشنهاد تازه‌ای را یافته و ارائه داد، ارائه پیشنهاد جدید خود نوعی از خلاقیت و نوآوری است. انسانهای خلاق چشمه ی جوشانی از پیشنهادهای سازنده و مفید هستند.

4- ترجیح دادن پیچیدگی نسبت به سادگی:

افرادی که خلاقیت نداشته و تمایلی به بروز چنین امری را از خود نشان نمی دهند هرگز سراغ سختیها نرفته و همواره در جستجوی راههای بی دغدغه و آسان هستند بطوریکه معمولاً راه های پیموده شده را انتخاب مي‌نمایند و علاقه ای به خطر کردن و پذیرش وظایف سنگین را ندارند. این افراد خواهان سایبان امنیتی ساخته شده به دست دیگران هستند در حالیکه افراد خلاق و مبتکر همواره در تلاش و تکاپو بوده و به هر کور سوئی رضایت نداده و در جستجوی منشأ نور مي‌باشند.

مراحل تفکر خلاق

  • آمادگی : در این مرحله افراد به امور و پدیده های مختلف زندگی دقت و توجه بیشتری پیدا مي‌کنند، به حدی که گاهی پدیده های زندگی مدّت‌های طولانی ذهن شخص را به خود مشغول مي‌نما یند.
  • مطالعه: در این مرحله فرد با بررسی و مطالعه بیشتر روابط بین پدیده‌ها را بهتر درک مي‌کند.
  • تغییر: در این مرحله شخص به نوع روابط بین پدیده‌ها که ذهن او را به خود مشغول کرده اند پی برده و با طرح سئوال های مختلف در ذهن به نقد و بررسی آن مي‌پردازد.
  • پختگی: در این مرحله شخص با گذار از مراحل قبلی به درک و شناخت عمیق‌تری از روابط بین پدیده‌ها مي‌رسد و گویی پدیده‌ها جزئی از وجودش شده است.
  • اشراق: در این مرحله شخص به پاسخ های ناگهانی دست پیدا مي‌کند.
  • وارسی : در این مرحله فرد به بررسی بهترین ایده ای که در مراحل قبلی به آن رسیده است مي‌پردازد تا صحت و سقم و درستی آن را مشخص نماید.
  • اجرا: در این مرحله فرد افکار یا ایده هایی که مورد تأئيد واقع شده اند را به مرحله‌ی اجرا در مي‌آورد.

پرورش خلاقیت

تورنس، دانشمند معروف، برای رشد و پرورش خلاقیت توصیه هایی را به والدین و متربيان مي‌نماید تا از این طریق بتوانند زمینه را برای بروز خلاقیت فرزندان و مربیان خود آماده نمایند. این توصیه‌ها عبارتند از:

  • تجسم قوی: توانایی تصور و تجسم اشیاء، مفاهیم و فرایندها امکان بروز خلاقیت را بیشتر مي‌کند. بهتر است تصویرها زنده ، متنوع، روشن و قوی باشند، تحریک کنجکاوی، انواع بازی های فکری، نقاشی، تجسم آنچه بیان یا خوانده مي‌شود و دستکاری تصاویر روش های مفیدی برای این مهارت مي‌باشد.
  • درک مطلب: برای آموزش این مهارت مي‌توان داستانی را برای کودکان خواند و از آن‌ها خواست تا اصل مطلب را به تصویر بکشند و موارد غیر اساسی و بی مورد را کنار بگذارند یا آن را به شعر در آورند یا خلاصه کنند. هرچه مطلب ساده و روشن باشد، دریافت اصل مطلب راحت تر است.
  • توجه به عواطف: عواطف مي‌تواند باعث شور و شوق شود و یا در جنبه منفی عامل بازدارنده باشد.
  • قدرت تخیل: روش تخیل خیلی متنوع است مانند خواندن و نوشتن داستان‌های تخیلی و علمی. اختراعات و ابداعات بسیار زیادی وجود دارند که نتیجه ی قدرت تخیل افراد است.
  • ابتکار : در این روش باید از فرد خواست تفکر عادی و آنچه را عادت کرده است کنار بگذارد و به تفکر غیر معمولی توجه نماید، او نباید از اینکه تفکری متفاوت با دیگران دارد اضطراب داشته باشد.
  • توانایی درونی: رشد و پرورش تجسم مسائل پنهاني و درونی مي‌تواند نقش مؤثری در خلاقیت داشته باشد. تمرکز، دقت و توجه به مسایل درونی فرایند خلاقیت را تسهیل مي‌نماید.
  • بررسی راه های متفاوت: والدین و مربیان باید از کودکان بخواهند راه‌حل‌های گوناگونی را برای حل مسائل در نظر بگیرند. یافتن راه حل های متفاوت و دوری از انتقاد نسبت به ایده‌ها و عدم محدودیت در ارائه اندیشه‌ها زمینه را برای خلاقیت مهیا مي‌سازد.
  • شوخ طبعی: از ویژگی های افراد خلاق شوخ طبعی است. شوخ طبعی به این معناست که فرد مسائل بی ربط و نامناسب را که بر خلاف آداب معمول است به هم مربوط مي‌سازد. بنابراین باید آن را تقویت و تائید نمود.
  • زود قضاوت نکن: باید به کودکان آموزش داد که از قضاوت عجولانه، بدون تفکر و پیش داوری و تعصب خودداری نمایند و در داوری تفکر و استدلال را مد نظر قرار دهند.
  • نگاهی دوباره: از مسائل مهم خلاقیت ، داشتن نگرشی متفاوت است. فرد خلاق به دنبال جنبه های جدیدی است. تغییر نقش از روش های موثر در خلاقیت است: مثلاً جابه جایی نقش‌ها مانند معلم – دانش آموز، والدین – کودک مي‌تواند نقش‌ها را تغییر داده و اندیشه های جدیدی به وجود آورد.

تقویت عناصر انگیزشی خلاقیت

پرورش عنصر انگیزشی خلاقیت باید اساساً در بستر خانواده صورت گیرد، زیرا مستعدترین محیط برای شکل دهی آن محیط کلامی و نظام تربیتی و رفتاری خانواده است. کودک و نوجوان اوقات زیادی را در خانواده سپری مي‌کنند، بنابراین طبیعی است که بیشترین تاثیر را نیز از آنان بپذیرد.

آما پیلی (1988) معتقد است برای رسیدن به خلاقیت بهتر است که انگیزه و به ویژه انگیزه درونی پرورش پیدا کند. در کودکان انگیزه معمولاً حالتی کلی و عمومی دارد. گاهاً درونی مي‌شود و گاهی بیرونی. برای آن که کودکان موفق شوند به  انگیزه ی خود سازمان دهند و جهت آن را مشخص کنند (درونی سازند یا بیرونی) برخورد کلامی اولیا و مربیان نقشی اساسی دارد. آنچه هسته و محور برخورد را مي‌سازد گرایش و جهتی است که در خود پاسخ یا کلام نهفته است، آیا کلام مشوق انگیزه درونی است یا بیرونی.

 

 

فهرست مطالب مقاله نقش بازی در پرورش خلاقیت کودکان, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • مقدمه       1
  • بیان مسئله               3
  • ضرورت تحقیق      4
  • پیشینه ی تحقیق      5
  • تفکر خلاق              7
  • دیدگاه گانيه نسبت به آفرینندگی              7
  • ویژگی های افراد خلاق و نوآور            9
  • 1سلامت فکر و روان                10
  • 2انعطاف پذیری        11
  • 3ابتکار      12
  • 4ترجیح دادن پیچیدگی نسبت به سادگی    12
  • مراحل تفکر خلاق  12
  • تقویت عناصر انگیزشی خلاقیت            15
  • نقش معلم در پرورش خلاقیت 16
  • چگونه تفکر خلاق را در خود و دیگران پرورش دهیم؟        18
  • موانع خلاقیت کدامند؟             19
  • تعریف بازی            22
  • تاریخچه بازی در دوران زندگی انسانها 24
  • پذیرش خطر و کسب تجربه از راه بازی                25
  • انواع بازی ها          25
  • انواع بازی از دیدگاه پیاژه       27
  • فواید بازی               28
  • نقش بازی در یادگیری            29
  • مفهوم راهنمایی       30
  • خلاقیت کودک         30
  • رابطه بازی با خلاقیت            31
  • توصیه هایی برای والدین و مربیان       35
  • نتیجه گیری             37
  • پیشنهادات                38
  • چکیده      41
  • فهرست منابع و مآخذ

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله نقش بازی در پرورش خلاقیت کودکان را به قیمت 14900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=7958
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله نقش بازی در پرورش خلاقیت کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.