0
0

دانلود مقاله بررسی ميزان تاثير اردوهای تربيتی ـ آموزشی بر رشد شخصيت دانش آموزان

650 بازدید

اردوهاي تربيتي در ميان فعاليتهاي گوناگون تربيتي از اهميت و اعتبار ويژه‌اي برخوردار است. اردو يكي از بهترين و مناسب ترين شرايطي است كه مي‌توان طي آن به تعليم و تربيت كودكان، نوجوانان و جوانان پرداخت. به جرأت بايد گفت سازندگي اردو تا حدي… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی ميزان تاثير اردوهای تربيتی ـ آموزشی بر رشد شخصيت دانش آموزان دنبال نمایید. این فایل شامل 104 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی ميزان تاثير اردوهای تربيتی ـ آموزشی بر رشد شخصيت دانش آموزان

مشخصات فایل بررسی ميزان تاثير اردوهای تربيتی ـ آموزشی بر رشد شخصيت دانش آموزان

عنوان: بررسی ميزان تاثير اردوهای تربيتی ـ آموزشی بر رشد شخصيت دانش آموزان
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 104
حجم فایل : 109 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی ميزان تاثير اردوهای تربيتی ـ آموزشی بر رشد شخصيت دانش آموزان را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

فصل اول : كليات

مقدمه

بگو در زمين گردش كنيد و ببينيد كه خداوند چگونه خلقت را به وجود آورده است.

بدون شك در هر عصر و زماني مقتضيات خاصي را ايجاب مي‌كند. زماني بود كه سفر كجاوه و درشكه و اسب غرورآميز و افتخار انگيز بود. ولي امروزه آنها جاي خود را به قطارها و جت‌هاي سريع السير داده اند. در اروپاي قرون وسطي، ‌محتواي كتابهاي درسي را كليساي كاتوليك تعيين مي‌كرد و منطق، منطق ارسطويي بود و هر نوع بدعت و نوآوري محكوم مي‌شد. جز آنچه كه در كتاب‌هاي پيشينيان آمده بود مورد قبول قرار نميگرفت. مردم براي حل مسائل و مشكلات خود تنها به نوشته‌هاي فلاسفه گذشته مراجعه مي‌كردند و چنانچه در اين نوشته‌ها راه حلي پيدا نمي‌شد مسائل را غير قابل حل مي‌دانستند.

ولي امروزه متخصصان تعليم و تربيت معتقدند كه آموزش مطلوب موقعي صورت مي‌گيرد كه اولا ٌ :  متناسب با رشد شاگردان باشد. ثانياٌ شاگردان در اجراي آن نقش فعالي داشته باشند و اين امكان پذير نيست جز در سايه تحقيق مستمر و پيگير در هر شرايط و زمان. در جامعه امروز همه ملتها با هر نظام سياسي و اجتماعي پيشرفته و يا در حال پيشرفت، به مسأله تربيت توجه دارند و آموزش و پرورش نسبت به ديگر فعاليتهاي اجتماعي در مقياس جهاني از اولويت خاصي بهره مند است. اين توجه  شديد بي دليل نيست و بر منطقي قوي بنياد شده است. دنياي امروز، تربيت فرزند را از نيازهاي اوليه بشريت مي‌شناسد. در زمان قديم كه زندگي انسان به صورت بدوي و ساده بود آنچه از پدر و مادر و محيط خود به خود به نسل جوان منتقل مي‌شد به قدر كافي سازنده بود و فرزند شرايط زندگي را از طبيعت و تحت تأثير محيط فرا مي‌گرفت. در ان زمان به كوشش عمدي و گسترده براي تربيت فرزندان چندان نيازي نبود. ضرورت تربيت عمدي از زماني جلب توجه كرد كه صورت پيشرفته و پيچيده زندگي و كسب آمادگي براي مقابله با مسائل تازه و روزمره ايجاب مي‌كرد و اين آمادگي خود به خود و بدون تلاش فراهم نيامد.

به مرور زمان و هر قدر زندگي صورت كامل تر و پيچيده تري به خود گرفت نياز به تربيت عمدي با شدت بيشتر احساس شد و كوشش پيگير خانواده و جامعه را در تربيت اجتناب ناپذير ساخت.

نظر به اينكه از راه تعليم و تربيت مي‌توان موجبات رشد فردي و رفاه جمعي را فراهم نمود، مي‌توان گفت تعليم و تربيت در زندگي انسان نقش مهمي‌دارد و بطور كلي پرورش استعدادهاي فردي، تحكيم پايه‌هاي زندگي جمعي، گسترش آرمان‌هاي دمكراتيك و ايجاد تفاهم ميان افراد انساني در سايه تعليم و تربيت صورت مي‌گيرد.

در بيان اهميت تعليم و تربيت همين بس كه گوهر آدمي منوط بدان است. مراقبت‌هايي كه تحت عنوان تعليم و تربيت به آدمي ارزاني داشته مي‌شود. شرط لازم براي نيل او به مرحله كمال انساني است.

پس از انقلاب اسلامي‌توجهي خاص از جانب دست اندركاران تعليم و تربيت نسبت به برگزاري اردو و بالا بردن كيفيت آن مبذول شده و از اين رهگذر تجربيات بسي ارزشمند بدست آمده است. پرواضح است كه در يك كار رشد يابنده به تجربيات جديدي دست مي يابيم كه بعضاٌ مخالف مراحل اوليه كار است و همين امر دلالت بر مسير تكاملي و بالندة آن حركت دارد. آن چه در اينجا به عنوان يك پيشنهاد براري برگزاري اردوهاي دانش آموزي مطرح مي‌گردد در حقيقت تجربه‌اي است برآمده از فعاليت‌هاي بسياري از دوست داران مسائل تربيتي و علي‌رغم اينكه در پاره‌اي از موارد به نقد و مخالفت با روش‌هاي فعلي اردو مي‌نشيند در كل خود را مديون آنها مي‌داند. ولي در عين حال پيشنهادها و طرح‌هاي ارائه شده در اين مجموعه، خود وجوداختلاف با روش‌هاي فعلي را به نوعي بازگو مي‌كند و از اين رهگذر نقاط ضعف اردوهاي كنوني نيز آشكار مي‌شود.

امروزه اردوهاي تربيتي مي‌تواند به عنوان يك ابزار مؤثر در پرورش و رشد و شكوفائي نسل آينده ساز جامعه اسلامي ايران محسوب شود.

بنابراين يكي از برنامه‌هاي مهم و قابل توجه كه در رشد و شكوفائي شخصيت فردي و اجتماعي دانش آموزان و غني ساختن اوقات فراغت آنان نقش بسزايي دارد، اردو و فعاليتهاي اردويي است و اين زماني مي‌تواند يك اردوي مؤثر باشد كه با برنامه‌ريزي صحيح و زمان بندي لازم و اهداف مشخص همراه باشد.

وقتي اردو مي‌تواند موجب تقويت روحية دانش آموزان و تربيت اجتماعي آنان شود كه توسط مربيان مجرب و اردو رفته و دوره ديده انجام گيرد كه اگر بدون برنامه و بدون هدف و انگيزه باشد و از مربيان مجرب استفاده نگردد مي‌تواند نقش بسيار زيادي براي تضعيف روحية دانش آموزان داشته باشد و نه تنها مفيد نيست بلكه مضر هم مي‌باشد.

پس اگر اردو با هدف و برنامه‌ريزي مشخصي صورت گيرد مي‌تواند استعدادهاي نهفته و بالقوة دانش آموزان را به استعدادهاي بالفعل تبديل كرده و گامهاي مؤثر در راستاي حفظ ارزشهاي مقدس و الاي اسلام بردارد.

يك اردوي خوب و مفيد بايد از اهداف خاصي برخوردار باشد. قبل و بعد و حين اردو با برنامه همراه باشد و بتواند قوة مسئوليت را در دانش آموزان تقويت كند و موجب تربيت اجتماعي گردد.

تعريف عملياتي مفاهيم در متغيرها

بررسي : جمع آوري اطلاعات موجود از نظر و ديدگاههاي مربيان و معلمين ( اولياي مدرسه ) مقطع ابتدائي

ميزان تأثير :  منظور ميزان تغييرات حاصله كه به صورت نگارش مثبت يا منفي ظاهر مي‌شود و منجر به پويائي و كاهش معضلات آموزشي و تربيتي مي‌گردد.

اردو :  محل تجمع افراد براي تمرين و تفريح است و در نظام فرهنگي اردو به معناي تجمع افراد در مكاني جهت كسب دانايي و توانايي و سازگاري اجتماعي است.

تربيتي :  فراهم كردن عوامل و زمينه‌هاي مناسب براي به فعاليت رساندن و شكوفا نمودن استعدادهاي انسان در جهت مطلوب.

رشد شخصيت :  تكامل در پيشرفت همه جانبه ابعاد وجودي فرد اعم از رشد عقلاني و قواي ذهني و جسمي

معلمين مربوطه : معلميني كه حداقل 24 ساعت در هفته در دبستان حضور داشته باشند.

ديدگاه :‌ عقايد و نظرات و نگرش‌هاي معلمين و مربيان ( اولياي مدرسه ) در مورد اردوهاي تربيتي – آموزشي.

عنوان تحقيق

با توجه به اينكه در اردوها بسياري از مسائل تربيتي و آموزشي وجود دارند كه بر شخصيت دانش آموزان به طور حتم تأثير خواهد گذاشت، لذا محقق برآن است تا نظرات و ديدگاه معلمين را نسبت به اين مهم به رشته تحرير درآورد. لذا موضوع تحقيق عبارت است از :

بررسي ميزان تأثير اردوهاي تربيتي آموزشي

بر رشد شخصيت دانش آموزان پس مقطع ابتدايي منطقه تبادكان از ديدگاه معلمين مربوطه در سال تحصيلي 78-77

اهداف تحقيق

بررسي و شناخت علل و عوامل اردوهاي تربيتي – آموزشي در رشد اجتماعي دانش آموزان از ديدگاه معلمين مربوطه

آشنائي با نظرات معلمين نسبت به نقش اردوهاي تربيتي – آموزشي بر رشد اخلاقي دانش آموزان تحقيق و مطالعه ديدگاههاي معلمين مربوطه نسبت به نقش اردوهاي تربيتي -‌ آموزشي در كاهش انحرافات دانش آموزان

آگاهي از نظرات معلمين نسبت به تأثير اردوهاي تربيتي – آموزشي بر رشد قواي ذهني و جسمي‌دانش آموزان

بررسي ميزان تفاوت و نگرش معلمين و مربيان نسبت به نقش و اهميت اردوهاي تربيتي – آموزشي

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی ميزان تاثير اردوهای تربيتی ـ آموزشی بر رشد شخصيت دانش آموزان را به قیمت 15900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=7899
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی ميزان تاثير اردوهای تربيتی ـ آموزشی بر رشد شخصيت دانش آموزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.