0
0

دانلود مقاله بررسی ميزان آشنايی معلمان علوم تجربی سال چهارم ابتدايی با اهداف درس علوم و رابطه آن با پيشرفت تحصيلی دانش آموزان

632 بازدید

اساس زندگي هر موجود زنده بر تغيير و تحول همراه با دگرگوني متكي است. آدمي ذاتا در حال رشد و تكامل است و حيات هر انسان، بر چگونگي تربيت او در كودكي استوار است. آنچه مسلم است، اين است كه ضمير كودك در بدو تولد، پاك و عاري… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی ميزان آشنايی معلمان علوم تجربی سال چهارم ابتدايی با اهداف درس علوم و رابطه آن با پيشرفت تحصيلی دانش آموزان دنبال نمایید. این فایل شامل 76 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی ميزان آشنايی معلمان علوم تجربی سال چهارم ابتدايی با اهداف درس علوم و رابطه آن با پيشرفت تحصيلی دانش آموزان

مشخصات فایل بررسی ميزان آشنايی معلمان علوم تجربی سال چهارم ابتدايی با اهداف درس علوم و رابطه آن با پيشرفت تحصيلی دانش آموزان

عنوان: بررسی ميزان آشنايی معلمان علوم تجربی سال چهارم ابتدايی با اهداف درس علوم و رابطه آن با پيشرفت تحصيلی دانش آموزان
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 76
حجم فایل : 68 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی ميزان آشنايی معلمان علوم تجربی سال چهارم ابتدايی با اهداف درس علوم و رابطه آن با پيشرفت تحصيلی دانش آموزان را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

فصل دوم : پيشينة تحقيق

1-2- نظريه آموزشي :

هر چند آموزش، چه به صورت رسمي و چه به صورت غير رسمي، يكي از فعاليتهاي قديمي انسان بوده است، ‌بحث در بارة آن به عنوان يك فعاليت علمي و انجام پژوهش و وضع نظرية آموزشي موضوعي نسبتاٌ تازه است. تا اين اواخر صاحب نظران بر اين عقيده بودند كه نظريه هاي جامع و كامل يادگيري ميتوانند معلم را مستقيماٌ در آموزش هدايت كنند. از اين رو، ‌روانشناسان پرورشي بيشتر كوششهاي خود را صرف انجام پژوهش و وضع نظريه در بارة يادگيري مي‌كردند، و چندان توجهي به انجام پژوهشهاي آموزشي و تدوين نظريه در بارة آموزش نداشتند.

مشكلات حاصل از اين طرز برخورد با آموزش نشان داد كه نظريه هاي يادگيري، هر چقدر كه متنوع و كامل باشند، نميتوانند معلم را از نظريه هاي آموزشي بي نياز كنند، و در نتيجه متخصصان آموزشي و روانشانسان پرورشي بر‌آن شدند كه به انجام پژوهشهاي گسترده در بارة آموزش و وضع نظريه هاي آموزشي اقدام نمايند.

2-2- تعريف آموزش :

معمولاٌ فعاليتهايي را كه معلم به تنهايي با به كمك مواد آموزشي انجام مي‌دهد آموزش مي‌نامند، چه اين معلم در دبستان مشغول آموزش باشد، چه در دبيرستان، چه در دانشگاه، و چه در يك دورة كارآموزي كوتاه مدت، ‌بنا به تعريف، آموزش عبارت است از فعاليتهايي كه به منظور ايجاد يادگيري در يادگيرنده، از جانب آموزگار يا معلم طرح‌ريزي مي‌شود و بين آموزگاه و يك يا چند يادگيرنده به صورت كنش متقابل جريان مي‌يابد. جاي تذكر است كه اين تعريف به آموزش رودرروي كلاسي محدود مي‌شود، زيرا در آن بر كنش متقابل بين معلم و يادگيرندة تأكيده شده است، و انواع ديگر آموزش مانند آموزش از طريق راديو، تلويزيون، كتاب، و از اين قبيل را كه در آنها كنش متقابل يا رابطة دو جانبة رو در روي بين معلم و دانش‌آموز وجود ندارد شامل نمي‌شود. با اين حال، آموزش را ميتوان به نحوي جامع تر تعريف كرد، آن طور كه علاوه بر آموزش رو در روي كلاسي. ساير انواع آموزش را نيز شامل گردد. بنابراين، ميتوان گفت آموزش به هر گونه فعاليت يا تدبير از پيش طرح‌ريزي شده اي گفته مي‌شود كه هدف آن ايجاد يادگيري در يادگيرندگان است.

3-2- تعريف يادگيري :

براي يادگيري تعريفهاي مختلفي وجود دارد كه هر يك از آنها به جنبه هاي خاصي از فرآيند يادگيري تأكيد مي‌كند و جنبه هاي ديگر آن را ناديده مي‌گيرد.

جامعترين تعريفي كه تا كنون از يادگيري به دست آمده تعريف هيلگارد و ماركويز است ( كتاب شرطي سازي و يادگيري، ويرايش كيمبل، ‌1968، صفحات 13-1 ). در اين تعريف آمده است :‌يادگيري يعني ايجاد تغيير نسبتاٌ پايدار در رفتار بالقوة يادگيرنده، ‌مشروط بر آنكه اين تغيير بر اثر اخذ تجربه رخ دهد.

روانشناسان رفتارها را به دو دستة رفتارهاي آشكار و رفتارهاي نهان تقسيم مي‌كنند. رفتار آشكار به اعمالي كه مستقيماٌ قابل مشاهده هستند گفته مي‌شود، مانند صحبت كردن نوشتن، ‌راه رفتن، و جز اينها.

رفتار نهان به اعمال دروني فرد كه به طور مستقيم قابل مشاهده نيستند گفته مي‌شود، مانند يادآوري، تفكر، ‌تخيل، از اين قبيل. ما از طريق رفتارهاي آشكار به رفتارهاي نهان پي مي‌بريم.

به قول گيج و برلاينر ( 1984، ص 253 ). « همه روانشناسان نياز دارند تا رفتارهاي آشكار فرد را مورد مشاهده قرار دهند تا تعيين كنند كه آيا تغييراتي كه يادگيري نام دارند در فرد اتفاق افتاده اند يا نه ».

بنابراين ما براي كسب اطلاع از ميزان يادگيري فرد به رفتار قابل مشاهده يا به اصطلاح دقيق تر به عملكرد او مراجعه مي‌كنيم. عملكرد نيز مانند رفتار آشكار به جنبة قابل مشاهدة يادگيري اشاره مي‌كند، اما تفاوت رفتار با عملكرد در آن است كه رفتار به هر گوه عمل شخص گفته مي‌شو. در حاليكه عملكرد به نتيجة عمل فرد اشاره مي‌كند كه در ارزشيابي از ميزان يادگيري او مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

در واقع عملكرد شخص همان محصول يادگيري اوست. بنابراين، ما با مشاهدة تغييرات حاصل در عملكرد شخص استنباط ميكنيم كه در او يادگيري اتفاق افتاده است. به قول هليگارد و باور ( 1975، ص 2 ) تفاوت بين يادگيري و عملكرد، تفاوت بين « دانستن چگونه انجام دادن كاري و عملاٌ انجام دادن آن است »

4-2- مدل عمومي آموزشي :

كوشهاي متخصصان آموزشي جهان براي ايجاد نظريه هاي آموزشي در سالهاي اخير به ثمر رسيده و منجر به پديد آمدن چندين الگو، ‌طرح، ‌شبه نظريه، ‌يا به عبارت متداول تر، مدل آموزشي شده است كه ويژگيهاي آنها از بسياري جهات به ويژگيهايي كه نظريه‌هاي آموزشي بايد دارا باشند شبيه هستند. اين مدلها همه داراي عناصر كم و بيش مشابهي هستند كه فعاليتهاي آموزشي معلم را به طور نظام دار در يك رشته مراحل متوالي و منطقي ارائه ميدهند. معروفترين آنها مدل عمومي آموزش نام دارد. اين مدل ابتدا به وسيلة رابرت گليزر ( 1962 ) ايجاد شد وبعدها كسان ديگري از جمله جان دي چكو (1968 )، ‌ديويد مايلز و راجر رابينسون ( 1971 )، و گيچ وبرلاينر ( 1984 ) در آن تغييراتي دادند.

 

 

اين مدل فعاليتهاي عمدة معلم را در پنج مرحله نشان مي‌دهد.

مرحله 1 :‌فعاليتهاي پيش از آموزش :‌

در اين مرحله معلم ابتا به تعيين مقاصد درس خود، يعني هدفهاي آموزشي اقدام ميكند، بعد آنها را به طور صريح و روشن، ‌يعني در قالب عباراتي كه گوياي رفتار قابل مشاهده و اندازه گيري يا عملكرد يادگيرنده باشند مي ريزد. به اين بيانات هدفهاي آموزشي هدفهاي رفتاري گويند. ضمناٌ براي اينكه معلم بتواند هدفهاي آموزشي متنوعي براي دروس خود تهيه كند، لازم است از طبقه بندي هاي هدفهاي آموزشي كه در آنها سطوح مختلف هدفهاي آموزشي و انواع يادگيري معرفي شده اند استفاده نمايد.

بعد از تهيه هدفهاي آموزشي و تبديل آنها به هدفهاي رفتاري، ‌نوبت مي رسد به تعيين آمادگي يا ويژگيهايي از يادگيرندگان كه براي يادگيري هدفهاي آموزشي پيش نياز به حساب مي آيند. اين ويژگيها نيز بايد در قالب عبارات و كلمات نشان دهندة عملكرد يا رفتار قابل مشاهده و اندازه گيري نوشته شوند. به اين بيانات رفتاري ويژگيهاي ورودي، ‌رفتارهاي ورودي گويند. پس از تعيين رفتارهاي ورودي پيش نياز براي يادگيري هدفهاي آموزشي، معلم بايد از طريق اجراي يك ارزشيابي تشخيصي مقدماتي كه سنجش آغازين نام دارد معين كند كه آيا دانش‌آموزان بر اين پيش نيازها تسلط كافي دارند، يا اينكه پيش از آموزش هدفهاي تازه، بايد آنها را براي يادگيري مطالب جديد آماده كرد.

مرحله 2 : فعاليتهاي پيش از آموزش و در ضمن آموزش :

هر يك از هدفهاي آموزشي معلم معرف نوع بخصوصي از انواع يادگيري است. بنابراين، معلمان بايد در تمام مراحل تهيه طرح آموزشي خود و اجراي آن به يافته هاي روانشناسي يادگيري مراجعه كنند تا از انواع، ‌شرايط، قوانين، و نظريه هاي يادگيري اطلاع حاصل نموده آنها را در بهبود فعاليتهاي آموزشي خود مورد استفاده قرار دهند. علاوه بر اطلاعات مربوط به روانشناسي يادگيري، آگاهي از يافته ها و نظريه هاي مختلف انگيزشي و تأثير عوامل انگيزشي بر يادگيري نيز معلم را در فعاليتهاي آموزشي‌اش ياري مي‌دهد.

مرحله 3 : فعالتيهاي ضمن آموزش :

معلم بايد براي آموزش هدفهاي مختلف آموزشي به يادگيرندگان، روشهاي مناسب آنها را به كار گيرد ؛ يعني بنا به اقتضاي هدفها و ويژگيهاي دانش‌آموزان، از فنون و روشهاي مختلف آموزشي، ‌از جمله روشهاي سخنراني، اكتشافي، بحث گروهي، ‌آموزش فردي، ‌آموزش برنامه اي، ‌و غيره استفاده نمايد.

مرحله 4 : فعاليتهاي ضمن آموزش و پس از آموزش :

به كارگيري درست مدل آموزشي مورد بحث، استفاده از وسائل و روشهاي مختلف ارزشيابي را، هم در ضمن آموزش و هم در پايان آموزش، ‌ايجاب مي‌كند. معلم بايد در پايان هر واحد آموزشي، مثلاٌ در آخر هر فصل كتاب درسي، با اجراي آزمونهاي مختصر ودقيقي كه هدفهاي آن واحد يادگيري را به دقت اندازه مي‌گيرند. ميزان يادگيري دانش‌آموزان را تعيين كند، و با استفاده از نتايج حاصل، به رفع مشكلاتي كه دانش‌آموزان در يادگيري آن هدفها با آنها مواجه مي‌شوند بپردازد. همچنين در پايان دورة آموزشي، معلم بايد، با اجراي يك آزمون جامع نهايي، ميزان پيشرفت كلي دانش‌آموزان و دانشجويان را بسنجد و بر كم و كيف يادگيري آنان آگاهي حاصل كند. علاوه بر اجراي آزمونهاي متعدد، معلم بايد در ضمن دورة آموزشي و در پايان آن، به سنجش عملكرد يادگيرندگان در فعاليتهاي مختلف، مانند انجام پروژه هاي كار عملي، نوشتن گزارشها و مقاله هاي تحقيقي، انجام كارهاي آزمايشگاهي، و جز اينها اقدام كند تا ارزشيابي كاملتري از يادگيري آنان به عمل آورد.

مرحله 5 : فعاليتهاي پس از آموزش :‌

پس از اجراي آزمون جامع و نهايي و سنجش عملكرد يادگيرندگان هم در شرايط امتحاني و هم در شرايط به غير از شرايط امتحاني و به دست آوردن نتيجة حاكي از ميزان پيشرفت يادگيرندگان، معلم بايد به قضاوت در بارة طرح آموزشي خود بپردازد. اگر اكثر دانش‌آموزان يا دانشجويان به اكثر هدفهاي آموزشي دست نيافته باشند، معلم در فعاليتهاي مختلف خود كه در مراحل بالا ذكر شدند موفقيت كامل به دست نياورده است بايد در طرح آموزشي خود تجديد نظر كند. مشكلات فرآيند آموزش – يادگيري را بايد در مراحل مختلف مدل آموزشي جستجو كرد. عدم موفقيت كامل معلم يا ناشي از روش غلط انتخاب و بيان هدفهاي آموزشي است، ‌يا به علت وجود نقص در نحوة تعيين ويژگيهاي ورودي و سنجش آغازين است، يا به سبب انتخاب اصول نامناسب يادگيري است، ‌يا در نتيجه انتخاب و اجراي غلط روشهاي آموزشي است، و يا حتي به علت ارزشيابي نادرست از ميزان يادگيري دانش‌آموزان است. با حصول اطمينان از اينكه كدام مرحله يا مراحل بالا اشكال داشته اند، معلم بايد به تجديد نظر در فعاليتهاي خود بپردازد تا در استفادة مجدد از طرح آموزشي آن را از اشكالات موجود بي عيب كند.

مدل عمومي آموزشي را ميتوان براي طرح‌ريزي مراحل مختلف فعاليتهاي آموزشي در تمام سطوح تحصيلي، از ابتدايي گرفته تا دانشگاه، و در همه موضوع هاي درسي، از زبان گرفته تا علوم و هنر و رياضي و غيره به كار بست. به همين دليل به اين مدل نام عمومي‌داده اند. معلمان ميتوانند در همة درسهاي خود اين مدل را به عنوان الگويي براي تهيه طرح درس مورد استفاده قرار دهند

 

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی ميزان آشنايی معلمان علوم تجربی سال چهارم ابتدايی با اهداف درس علوم و رابطه آن با پيشرفت تحصيلی دانش آموزان را به قیمت 14900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=7895
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی ميزان آشنايی معلمان علوم تجربی سال چهارم ابتدايی با اهداف درس علوم و رابطه آن با پيشرفت تحصيلی دانش آموزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.