0
0

دانلود مقاله بررسی عوامل موثر بر يادگيری دروس بخوانيم و بنويسيم پايه اول و دوم ابتدايی

608 بازدید

بي شك آينده هر جامعه اي به كيفيت و كارآيي آموزش و پرورش آن كشور بستگي دارد. از اين رو هر چه كارآيي و بهره‌دهي برنامه‌هاي آموزشي مؤثرتر و مفيدتر باشد صرفاٌ به اين معنا نيست كه هدفها و محتواي آموزش و پرورش در قالب جملاتي زيبا و…پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی عوامل موثر بر يادگيری دروس بخوانيم و بنويسيم پايه اول و دوم ابتدايی دنبال نمایید. این فایل شامل 48 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی عوامل موثر بر يادگيری دروس بخوانيم و بنويسيم پايه اول و دوم ابتدايی

مشخصات فایل بررسی عوامل موثر بر يادگيری دروس بخوانيم و بنويسيم پايه اول و دوم ابتدايی

عنوان: بررسی عوامل موثر بر يادگيری دروس بخوانيم و بنويسيم پايه اول و دوم ابتدايی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 48
حجم فایل : 47 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی عوامل موثر بر يادگيری دروس بخوانيم و بنويسيم پايه اول و دوم ابتدايی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

تعريف يادگيري :‌

يادگيري عبارت است از اثراتي كه محيط از طريق حواس بينائي ـ شنوائي، بويائي، چشايي و بساوايي بر ذهن انسان مي‌گذارد. اين اثرات كه به صورت تغييراتي كم و بيش دائمي‌در رفتار بالقوه يادگيرنده بوجود مي آيد. با نتيجه ي عوامل موقتي و زودگذر مانند خستگي، دارو، عوامل انگيزشي و تغييرات ناشي از رشد ( پختگي ) يا بلوغ نيست يادگيري فقط آن چيزي نيست كه به صورت تغييرات رفتار  – عملكرد تجلي مي‌كند بلكه آن چيزي است كه جزئي از يادگيرنده مي‌شود. يادگيري تغييري است كه در توانايي انسان ايجاد مي‌شود و براي مدتي باقي مي ماند و نمي‌توان آن را به سادگي به فرايندهاي رشد و نمو نسبت داد. نوع تغييري كه يادگيري ناميده مي‌شود در رفتار ظاهر مي‌گردد و استنباط يادگيري با مقايسه ي اينكه چه رفتاري قبل از قرار گرفتن فرد در موقعيت يادگيري وجود داشته و چه رفتاري مي‌تواند پس از قرار گرفتن او در اين موقعيت از او سر بزند. صورت مي‌گيرد، اين تغيير ممكن است افزايش توانايي براي نوعي عملكرد باشد و غالباٌ هم چنين است همچنين مي‌تواند تمايل تغيير يافته اي از نوع آنچه كه نگرش يا علاقه يا ارزش نهادن ناميده مي‌شود باشد. چنين تغييري بايد عملكردي نسبتاٌ ‌پايدار باشد و براي مدتي در فرد حفظ گردد سرانجام اينكه اين گونه تغيير بايد از نوع تغييري كه قابل اسناد به رشد و نمو است، مانند تغيير در قد يا قوي شدن ماهيچه ها بر اثر ورزش، متفاوت باشد.

بيشتر رفتارهاي انسان از راه يادگيري شكل مي‌گيرد. يادگيري تغيير رفتار است و بر اثر تجربه حاصل مي‌شود. انگيزش در يادگيري كه تأثير بسيار زيادي دارد. هر چه انگيزه بيشتر و قويتر باشد ميزان يادگيري بيشتر است نحوه تمرين و پاداش جزو عوامل مهم يادگيري هستند. انجام دادن كار با جديت و در زماني كه سرحال هستيم در يادگيري مؤثر است. هر قدر ميزان دقت و تمركز بيشتر باشد ميزان يادگيري بيشتر است.

مفاهميم يادگيري عبارتند از : انتقال مفاهيم علمي از فردي به فرد ديگر. 2- كسب اطلاعات و مهارتهاي ويژه. 3- تغيير در رفتار قابل مشاهده و قابل اندازه‌گيري. 4- كسب بينش هاي جديد با تغيير دادن بينش هاي گذشته. 5- فرايندي كه از طريق آن رفتار موجود زنده در اثر كسب تجربه تغيير مي‌يابد. 6- فرايند تغييراتي نسبتاٌ پايدار در رفتار بالقوه انسان در اثر كسب تجربه .

اصول مهم در يادگيري :

  • علاقه و انگيزش فراگير. 2- شركت فعال فراگير در امر يادگيري. 3- يادگيري بيشتر از طريق تداعي فعال صورت مي‌گيرد. 4- وقتي فراگير به پاداش به عنوان نتيجه ي رفتار خود دست يابد يادگيري تسهيل خواهد شد. 5- اگر فراگير مفاهيم بنيادي كه يادگيري بر آن مبتني است ياد بگيرد يادگيري او آسان تر صورت مي‌گيرد. 6- وقتي فراگير مواد يادگيري را به مثابه جزيي از كل دريابد يادگيري تسهيل مي‌يابد. 7- وقتي موضوع يادگيري در ارتباط با آنچه كه فراگير از قبل مي‌داند باشد يادگيري تسهيل مي‌يابد. 8- اگر مواد يادگيري براي فراگير مفهوم باشد يادگيري تسهيل مي‌يابد. 9- وقتي موارد يادگيري بلافاصله مورد استفاده قرا رگيرند يادگيري پايدارتر خواهد بود.  10- يادگيري براي اينكه حفظ‌گردد بايد با تدارك تمرين هاي كافي مهارت ها، تكرار موارد يادگيري ومورد پرسش قرار دادن موارد يادگيري تقويت گردد.

عوامل مؤثر در يادگيري 1- آمادگي جسماني، عقلاني، عاطفي فراگير. 2- تجربيات گذشته. 3- شرايط و محيط يادگيري. 4- فعاليت يادگيرنده. 5- محرك ( نيازمنديهاي اساسي مثل تعلق به گروه ـ ابراز خود، امنيت، ميل، رغبت و علايق. 6- انگيزه و هدف. 7- روش تدريس معلم. 8- تمرين و تكرار. 9- تقويت و يادگيري.

بررسي اصول يادگيري به ما كمك مي‌كند تا علت هاي رفتارمان را بفهميم.  آگاهي ازفرايند يادگيري نه تنها در فهم رفتار بهنجار و انطباقي به ما كمك مي‌كند، يادگيرنده تحريك شده باشد، وقتي كه او سهمي‌در جريان يادگيري دارد. يادگيري مناسب با رشد يادگيرنده باشد وقتي كه يادگيري با استعداد بدني و عقلاني يادگيرنده متناسب است، يادگيري از طرفي پيروي كند. وقتي كه يادگيري بتواند روابط با معنا را در ميان فعاليتها و هدف تشخيص دهد. يادگيري مورد ارزيابي قرار گيرد. وقتي يادگيرنده راهي براي آگاهي از پيشرفت خود در اختيار داشته باشد .

 5- يادگيري با رشد شخصي و اجتماعي ارتباط پيدا كند وقتي كه ياگيرنده رشد و سازگاري رضايت بخشي را احساس كند. معلمان بايد بر مهارتهاي تفكر مطالعه و يادگيري مجهز باشند چون وظيفه ي آنها آموزش، رشد و يادگيري به دانش آموازن است نه آموزش موضوعات درسي. ياديگري متضمن فكر كردن و دوباره ساماندهي ذهني است. آموزش فكر كردن و حل مسأله بايد به عنوان هدف اصلي كلاس درس و به طور جدي مورد توجه معلمان باشد نه آموزش موضوعات درسي.

اختلالات يادگيري

ميتوان گفت به دانش‌آموزي اختلال يادگيري دارد كه. 1- تنها در يك يا چند ماده درسي مشكل داشته باشد نه همه دروس. 2- و از نظر هوشي در حد متوسط يا بالا باشد. 3- از نظر بينائي، شنوايي و مغزي سالم باشد. 4- از نظر عاطفي و سازگاري مشكل نداشته باشد. 5- در برخي از فرايندهاي رواني پايه ادراك ديداري، شنيداري، درك زبان شفاهي و كتبي مشكل وجود داشته باشد. 6- بين ميزان پيشرفت تحصيلي و توانائي او تفاوت زيادي وجود داشته باشد. اختلال در خواندن يكي از اختلالات يادگيري ويژه است، و يا عده اي از دانش‌آموزان هستند كه در ميزان پيشرفت و يادگيري دروس دچار عقب ماندگي مي‌باشند بدون اينكه از نظر ذهني دچار عقب ماندگي هوشي باشند.

نداشتن هدف براي يادگيري :‌ هدف ايجاد انگيزه مي‌كند. وقتي هدف متناسب با علايق، تواناييها و امكانات اجرايي يادگيرنده باشد در او علاقه براي يادگيري بوجود مي‌آورد در بسياي از مواقع نداشتن هدف مشخص، روشن، قابل دسترس و متناسب با يادگيرنده و امكانات او باعث مي‌شود كه يادگيري به خوبي صورت نگيرد. نداشتن زمينه ي قبلي براي يادگيري. توانايي فرد براي يادگيري در موارد بسيار به زمينه، پيشينه، معلومات بستگي دارد. اگر بخواهيم به شخص راجع به رشد كودك چيزي بياموزيم بايد ابتدا او را با اصول و مباني رشد جسماني ـ رواني كودك آشنا و بعد مطالب پيچيده را مطرح كنيم.

عوامل مربوط به اختلالات ياديگري را مي‌توان اين چنين بيان نمود. 1- بهره هوشي پايين. 2- شرايط مربوط به دوران پيش از تولد. 3- محيط نامساعد و نامطلوب.              4- مشكلات عاطفي. 5- نقائص بينائي و نقائص شنوايي. 6- نقائص گفتاري، كلامي.              7- تأخير در شعور. 8- وصدمات مغزي پس از تولد. 9- مشكلات برتري جانبي دست و وضع جانبي بدن. 10- آموزش ناقص. متداولترين عامل در اختلالات يادگيري بهره ي هوشي پائين است از اين رو در تشخيص اختلالات ويژه يادگيري، انجام تستهاي رواني اساسي و ضروري است كه در اين رابطه به عوامل مربوط به پيش از تولد بويژه مسموميت خوني مادر، نارس بودن جنين، حاملگي چندگانه و عوامل هنگام تولد مانند محروميت از اكسيژن كافي نيز توجه شود.

شرايط يادگيري :

شرايط يادگيري عاملي مؤثرو تعيين كننده :‌ اگر چه تأثير متغيرهاي مربوط به پيشينة خانواده و وضعيت اقتصادي، اجتماعي در مورد تمامي مواد درسي يكسان است اما تأثير شرايط مدرسه اي بر يادگيري در مورد موضوعهاي مختلف درسي متفاوت است. مقدار تأثير شرايط يادگيري مدرسه اي، در بعضي از مواد درسي مساوي يا بزرگ تر از تأثير شرايط محيط خانواده است. ملاحظات مربوط به اثر بخشي كوششهاي آموزشي و تساوي فرصتها در آموزش ما را بر آن مي‌دارد كه شرايط ياديگري مدرسه اي در هر كشور با هم بهبود يابد و هم در سطح جامعه همسان گردد. به نحوي كه كيفيت يادگيري درتمامي‌سطوح و همه ي مواد درسي و براي كليه ي دانش‌آموزان افزايش يابد و همه‌ي اقشار دانش‌آموزي در هر زمينه اي از فرصتهاي برابر براي يادگيري در مدرسه بهره گيرند. وقوع يادگيري از تفاوت موجود در عملكرد انسان در قبل و بعد از قرار گرفتن در يك موقعيت يادگيري استنباط مي‌شود. توانايي انجام عملكرد پيش از يادگيري و توانايي موجود و پس از يادگيري بايد به حساب آورده شود. يك مجموعه از عوامل كه به يادگيري كمك مي‌كنند تواناييهاييي هستند كه پيش از شروع هر يك يادگيري جديد در فرد موجودند. تواناييهاي آموخته شده ي قبلي شرايط دروني لازم را براي يادگيري تشكيل مي‌دهند. اين شرايط دروني بوسيله ي مجموعه اي از فرايندهاي تبديل مؤثر واقع مي افتد.

دومين دسته از عمده شرايط يادگيري نسبت به ياد گيرنده بيروني است. يادگيري هر نوع توانايي جديد از نقطه ي متفاوتي از يادگيري قبلي شروع مي‌شود و احتمالاٌ به موقعيت بيروني نيز نياز دارد. الگوهاي سودمند يادگيري بوسيله ي همين توصيفهاي شرايط يادگيري مشخص مي‌شده اند. گانيه متغيرهاي عمده يادگيري و نحوه ي سازمان‌دهي آموزش براي استفاده از اين متغيرها را مورد بررسي و تجزيه و تحليل دقيق قرار داده است. تصوير او در بارة تنوع فرصت يادگيري ما را براي دسته بندي و مشخص ساختن هدفهاي يادگيري و رابط بين انواع مختلف عملكرد ها توانمند مي‌سازد گانيه 6 گونه عملكرد را كه مي‌توانند نتيجه ي يادگيري باشند اين چنين                مي‌گويد : 1- پاسخدهي مشخص. 2- زنجيره. 3- تميز چند گانه. 4- دسته بندي.               5- كاربرد قاعده. 6- مشكل گشايي.

درمان مشكلات يادگيري :‌

متأسفانه غالب والدين و برخي از آموزگاران براي كنترل رفتاري و پيشرفت تحصيلي آنان به نصيحت، سرزنش ،‌تنبيه، مقايسه، و امثال آن روي مي آورند. اين روشها نه تنها به نتيجه نمي انجامد بلكه آثار و عوارض سوء مانند پرخاشگري، خصومت، عدم اعتماد به نقس را در آنان ايجاد مي‌كند. و براي درمان مشكلات  يادگيري آنان بايد به اصلاح و تغيير رفتار آنان همت گماشت. اين گونه كودكان با كودكان معمولي كمي فرق دارند و نبايد انتظار داشت كه پس از تغيير رفتار مشابه كودكان معمولي باشند. بلكه بايد انتظار داشت كه رفتارشان تا حد قابل توجهي تحت كنترل در آيد روشهاي زير كه توسط اسميت مطرح شده مفيد مي‌باشد .

  • پيش‌بيني راهي براي تخليه انرژي اضافي كودك. 2- تنظيم كلاس درس و اطاق درمان بايد به صورتي دلچسب باشد. 3- آنها در يك كلاس به صورت دسته جمعي نباشند. 4- اجرا كردن بدون چون و چرا. 5- محروم كردن. 6- انجام تمرين هايي براي افزايش ميزان. 7- خودداري از برچسب زدن. 8- سخنراني مناسب نسبت به كارهاي عملي خوب است. 9- تحريك هاي محيطي كودك بايد كنترل شود. 10- مدت زمان كار آموزشي بايد كوتاه باشد. 11- مقررات اتاق آموزش حتماٌ بايد اجرا شود. 12- نبايد انجام كار آموزشي را به شكل مستقل به عهده او گذاشت. 13- در هنگام آموزش از نصيحت خودداري كنيد. 14- گفتگوها و دستورالعمل هاي آموزشي بايد كوتاه و ساده بيان شود. 15- از نقل مطالب حاشيه اي خودداري شود. 16- فرصت جواب دادن داشته باشند. 17- هنگام انجام تكاليف توضيح دهند. 18- برنامه آموزشي را تقسيم كنيم. 19- مناقصه اي با خود او ترتيب دهيد. 20- از مقايسه ي او خودداري شود. 21- رفتار مثبت و منفي را بلافاصله خاطر نشان كنيد. 22- بايد برنامه رفتار درماني را به والدين كودك آموخت.

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی عوامل موثر بر يادگيری دروس بخوانيم و بنويسيم پايه اول و دوم ابتدايی را به قیمت 13900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=7838
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی عوامل موثر بر يادگيری دروس بخوانيم و بنويسيم پايه اول و دوم ابتدايی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.