0
0

دانلود مقاله تعيين اثربخشی درمان نوروفيدبک در مقايسه با درمان دارويی در بيماران مبتلا به اختلال وسواس فكری عملی

646 بازدید

شناخت آن دسته از اختلال های روانی که تحت عنوان اختلال وسواس فکری- عملی مشخص می شوند توجه بسیاری از روانشناسان، روانپزشکان و پژوهندگان را به خود جلب کرده است. گفته می شود این اختلال طی تاریخ بشر همواره وجود… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله تعيين اثربخشی درمان نوروفيدبک در مقايسه با درمان دارويی در بيماران مبتلا به اختلال وسواس فكری عملی دنبال نمایید. این فایل شامل 189 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله تعيين اثربخشی درمان نوروفيدبک در مقايسه با درمان دارويی در بيماران مبتلا به اختلال وسواس فكری عملی

مشخصات فایل تعيين اثربخشی درمان نوروفيدبک در مقايسه با درمان دارويی در بيماران مبتلا به اختلال وسواس فكری عملی

عنوان: تعيين اثربخشی درمان نوروفيدبک در مقايسه با درمان دارويی در بيماران مبتلا به اختلال وسواس فكری عملی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 189
حجم فایل : 4,67 مگابایت

بخشی از  تعيين اثربخشی درمان نوروفيدبک در مقايسه با درمان دارويی در بيماران مبتلا به اختلال وسواس فكری عملی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

مقدمه      

شناخت آن دسته از اختلال های روانی که تحت عنوان اختلال وسواس فکری- عملی مشخص می شوند توجه بسیاری از روانشناسان، روانپزشکان و پژوهندگان را به خود جلب کرده است. گفته می شود این اختلال طی تاریخ بشر همواره وجود داشته است و امروزه نسبت قابل ملاحظه ای از روان نژندها را به خود اختصاص داده است. شدت و استمرار  این اختلال گاه به حدی می رسد که نیرو و کارایی فرد را کاملا پایین می برد و اثری فلج کننده در زندگی شخصی و اجتماعی بیمار بر جا می گذارد. اختلال وسواس فکری- عملی شامل دو بخش یعنی وسواس های فکری و وسواس های  عملی است. شیوع کلی ( در طول زندگی) این اختلال را 2.5 درصد برآورد کرده اند (انجمن روانپزشکی امریکا،  2000). پژوهش ها نشان می دهد که میزان شیوع این اختلال در بسیاری از فرهنگهای گوناگون دنیا شبیه یکدیگرند.  اگرچه اختلال وسواس معمولا در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود اما ممکن است در دوران کودکی نیز  آغاز شود. متوسط سن شروع مردان پایین تر از زنان یعنی سن 6 تا 15 سالگی برای مردان و بین 20 تا 29 سالگی برای زنان می باشد. در اکثر موارد شروع اختلال تدریجی است ولی در برخی موارد شروع حاد و ناگهانی ملاحظه شده است. در بیشتر افراد سیر اختلال به صورت افت و خیز مزمن همراه با تشدید نشانه هایی است که احتمالا با  فشار روانی رابطه دارند ( همان منبع). با توجه به محدودیت های دارو درمانی و رفتار درمانی، به نظر می رسد نوروفیدبک به عنوان یک وجه درمانی جدید برای درمان وسواس باید مورد توجه قرار گیرد (هاموند،2003). نوروفیدبک راهبرد یادگیری برای اصلاح  توانایی مغز است تا امواج مغزی ویژه ای تولید شود. در درمان با نوروفيدبک از الکتروانسفالوگراف به عنوان مقدمه اي براي کار درمان استفاده مي شود. به اين شکل که ابتدا الگوي امواج مغزي در اختلال مشخص مي گردد، سپس ميزان انحراف امواج از الگوي طبيعي تعيين مي شود که اين کار از طریق الکتروانسفالوگرافی کمی انجام مي گيرد. بعد با استفاده از نوروفيدبک در جهت باز گرداندن امواج به حالت طبيعي، آموزش بيمار در جهت کنترل امواج مغزي و در نتيجه رفع بيماري اقدام مي گردد. کاربرد اين درمان براي اختلالاتي مثل بيش فعالي- کمبود توجه، صرع، اضطراب و افسردگي و همچنين وسواس فکری- عملی تاييد گشته است (هاموند،2005).

بيان مسئله

اختلال وسواس فکري- عملي ( اختلال وسواس فکری- عملی )[1] يک اختلال اضطرابي بسيار ناتوان ساز است که معمولا به مثابه يک بيماري بد عللاج که نيازمند درمان مادام العمر است، در نظر گرفته مي شود. خصيصه اصلي اختلال وسواس فکري- عملي، وجود وسواس هاي فکري[2] يا عملي[3] مکرر و چنان شديد است که رنج  و عذاب  زيادي را به بار مي آورد. اين وسواس ها سبب اتلاف وقت مي شوند و اختلال قابل ملاحظه اي در روند معمولي و طبيعي زندگي، کارکرد شغلي، فعاليت هاي معمول اجتماعي، يا روابط فردي ايجاد مي کنند. بيمار مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی  ممکن است فقط وسواس فکري، فقط وسواس عملي و يا هر دوي آنها را با هم داشته باشد (سادوک و سادوک،2003).

افکار وسواسي شامل تصاوير، افکار و تکانه هاي تکراري، ناخواسته، مزاحم و غيرفابل قبولي هستند که ذهن در برابرشان مقاوم است وکنترلشان مشکل مي باشد (راچمن[4]،1985 به نقل از کلارک[5]، 2004). محتواي افکارشان اغلب آزاردهنده و تنفر انگيز بوده و بر روي موضوعاتي مثل آلودگي، پرخاشگري، شک و ترديد، اعمال جنسي غيرقابل قبول، مذهب، نظم و ترتيب، تقارن و دقت متمرکز است. اعمال وسواسي يا اجبارها، اعمال رواني يا رفتارهاي کليشه اي و تکراري هستند که به طور معمول به منظور کاهش اضطراب يا پريشاني، در پاسخ به يک فکر وسواسي انجام مي شوند ( انجمن روانپزشکي امريکا، 2000). شستن، وارسي، منظم کردن (مرتب کردن اشيا به صورت متقارن)، انباشتن و تشريفات رواني مثل تکرار لغات و عبارات خرافي ويژه، رايج ترين اعمال وسواسي هستند (کلارک، 2004).

ميزان شيوع مادام العمر اختلال وسواس فکری- عملی درجمعيت کلي حدود 2 تا 3 درصد است. طبق تخمين برخي از پژوهشگران، اختلال وسواسي فکري- عملي در ده درصد از بيماران سر پايي مطبها و درمانگاههاي روانپزشکي يافت مي شود. با توجه به ارقام مذکور، اختلال وسواس فکری- عملی چهارمين بيماري روانپزشکي پس از فوبي، اختلالات مرتبط با مواد، و اختلال افسردگي عمده است (سادوک و سادوک،2003). در ميان بزرگسالان، احتمال ابتلاي مرد و زن به اين اختلال يکسان است ولي درميان نوجوانان، پسرها بيشتر از دخترها به اختلال وسواس فکری- عملی مبتلا مي شوند. ميانگين شروع بيماري حدود بيست سالگي است و البته در مردها مختصري پايين تر(حدود نوزده سالگي) ودر زنها کمي ديرتر(حدود بيست ودو سالگي) است. بزرگسالان جوان بين 18 تا 24 سالگي در بالاترين خطر ابتلا به اختلال وسواس فکری- عملی اند (کارنو و همکاران، 1988). استرس هاي زيادي براي اعضاي خانواده اي که با اختلال وسواس فکری- عملی شديد زندگي مي کنند، وجود دارد. اعضاي خانواده ممکن است هم با تلاش براي توقف نشانگان و هم با همکاري براي رفتار تشريفاتي بيمار، به طور مستقيم باعث گسترش بيماري شوند. انتقادات شديد ممکن است بر شدت نشانگان بيماري تاثير منفي داشته باشد و سطح اضطراب و افسردگي در اعضاي خانواده، نحوه پاسخگويي آنها به افکار و اعمال وسواسي بيمار را تحت تاثيرقرار دهد (امير، فرش من و فوآ،[6] 2000 ).

در صورتي که همايندي مادام العمر در نظر گرفته شود، درکمتر از 15% موارد تشخيص اختلال وسواس فکری- عملی خالص ديده مي شود ( براون و کمپبل[7] وهمکاران،2001؛ کارينو[8] وآندريوز،1996).  با شروع دوره افکار وسواسي، و تا مادامي که دوره ادامه داشته باشد افراد در معرض خطر بالا براي ابتلا به اختلالات خلقي و اضطرابي ، خوردن  و اختلالات تيک مي باشند (يوريورا –  توبايز[9] وهمکاران،2000).

دنيز[10] و همکاران (2004) دريافتند که 60  تا 80% بيماران اختلال وسواس فکری- عملی، يک دوره افسردگي را در طول عمرشان تجربه مي کنند. و خطرخود کشي در مورد تمام بيماران مبتلا به اين اختلال مطرح است.

اختلال وسواس فکری- عملی در بچه ها و بزرگسالان اختلال شايعي است که در صورت عدم درمان مزمن خواهد شد (لوين[11] وهمکاران،2005 به نقل از استروچ،[12]2007).

درمطالعات کاملا نظارت شده معلوم گشته است که با دارو درماني، رفتار درماني يا ترکيب اين دو، از علائم بيماران مبتلا به اختلال وسواسي فکري – عملي به نحو موثر و چشم گيري کاسته مي شود. کلومي پرامين اولين دارويي بود که اداره مواد غذايي و دارويي (FDA)[13]  براي درمان  اختلال وسواس فکری- عملی تاييد کرد ( سادوک و سادوک ،2003) . نتيجه يک فرا تحليل اخير (آکرمن و گرين لند[14]،2002) از 25 مطالعه دارويي اين بود که موثرترين درمان دارويي اختلال وسواس فکری- عملی (کلومي پرايمين) در مقياس يل- براون، به طور متوسط اثر درماني اش، 64/10 با انحراف استاندارد بهبودي 33/1 مي باشد. در مطالعات فلوکستين (پروزاک) ميانگين بهبودي بر اساس مقياس يل- براون، فقط 4/5 بود. با اين حال، دارو درماني با کلومي پرامين داراي عوارض جانبي زيادي همچون خشکي دهان، تاري ديد، يبوست، تعريق، رخوت، سرگيجه و انزال زودرس مي باشد (هاموند[15]، 2003).

و هر چه مصرف داروي کلومي پرامين بيشتر ادامه يابد، ميزان بهبودي کمتر است ( آکرمن و گرين لند، 2002). از ساير درمان هاي موثر براي اختلال وسواس فکری- عملی، مهاركننده هاي اختصاصي بازجذب سروتونين[16] مي باشد كه شامل فلئوكستين، سرترالين، پاروكستين، فلووكسامين و سيتالوپرام مي باشد. فلوكستين، سرترالين، پاروكستين، فلووكسامين در افراد بالاي 18سال مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی، به كار مي روند. همچنين، مصرف فلووكسامين  و سرترالين در درمان اختلال وسواس فکری- عملی كودكان (سن 6 تا 17 سالگي) تاييد شده است )سادوك و سادوك،2003). اين طبقه از داروها نيز داراي عوارض گوارشي، سردرد، كژكاري جنسي، اضطراب و بي خوابي است.

علي رغم اينکه مقايسه يک به يک چنداني ميان رفتار درماني و دارو درماني در اختلال وسواس فکری- عملی صورت نگرفته، رفتار درماني را هم به اندازه دارو درماني در درمان اين اختلال موثر مي دانند و حتي طبق برخي داده ها اثرات مفيد رفتار درماني ديرپاتر است ( سادوک وسادوک،2003). فوا و فرانکلين[17](2001) گزارش کردند، رفتار درماني که به طور معمول براي درمان اختلال وسواس فکری- عملی به کار مي رود، تکنيکهاي مواجهه و ممانعت از پاسخ است و بيماراني که دوره درمان را کامل مي کنند 76 تا  86  درصد بهبودي را نشان مي دهند. فوآ و همکاران (1985، به نقل از هاموند،2003) گزارش کردند که در بيش از 200 بيمار،51% نشانگان حداقل 70% کاهش يافت. ولي رفتار درماني داراي محدوديتهايي نيز است. در مقاله اي، گريست[18](1990، به نقل از هاموند،2003) بيان کرد که بزرگترين مشکل در اکثر بيماران اختلال وسواس فکری- عملی اين است که اکثرا اين درمان را دوست ندارند، بنابراين 25% بيمازان طي درمان، از ادامه درمان منصرف مي شوند و يا با آشکار سازي و يا پنهان کردن اجتناب، کار درمان را به طور عمد خراب مي کنند. وي همچنين بيان کرد که رفتار درماني براي وسواس فکري خالص ( بدون تشريفات ) موفقيت کمتري داشته و حدود 50% از بيماران نشانگانشان بهبود مي يابد. کاربرد شيوه هاي شناخت درماني دراختلال وسواس فکری- عملی، تا همين اواخر، محدود به مشکلات درمان عقلي- عاطفي (RET )[19] در مقايسه با مواجهه بود. جالب آنکه امل کمپ[20] وهمکاران (1998) دريافتند که  درمان عقلی- عاطفی به اندازه مواجهه  و جلوگيري از پاسخ موثر بوده است.

برخي از بيماران مقاوم به درمان ممکن است روان جراحي را به عنوان حداقل راه نجات انتخاب کنند. در اين روش دريک ناحيه از مغز (سينگوليت) جراحي صورت مي گيرد. دريک مطالعه، 30% شرکت کنندگان به طور معنادار از اين روش بهره بردند (بارلو[21] وهمکاران، 2006). تحريک عميق مغز وتحريک عصبي واگ اعمال جراحي هستند که به تخريب بافت مغز نياز ندارند، ولي کارآمدي شان به طور قطعي نشان داده نشده است (همان منبع).

از جمله درمان هاي جديد که در اواخر دهه 1970 مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته درمان نوروفيدبک ([22]EEG بيوفيدبک) است. اين قبيل درمانها افق تازه اي از درمانهاي روان شناختي را به روي جهان علم مي گشايد که مبتني بر پايه هاي زيستي و فيزيولوژيکي است. درنوروفيدبک شخص ياد مي گيرد که به وسيله شرطي سازي کنشگر الگوي امواج مغزي خود را تغيير دهد (ماسترپسکو و هيلي[23]،2003).

پروفسور استيرمن، بنيانگذار نوروفيدبک، چگونگي تغيير عملکرد  مغزي و بهنجار سازي آن توسط  شرطي سازي  عاملي EEG را شناسايي کرد (شوارتز و آندراسيک[24]،2003).

دانشمندان 4 طبقه امواج مغزي را شناسايي کرده اند. بتا: سريعترين موج مغزي (بالاي 13 هرتز) که با تمرکز ارتباط دارد. آلفا: موج آهسته و بزرگتر(8 تا 12 هرتز  ) که با حالت آرامش مرتبط است. تتا: (4 تا 8 هرتز) که با تصورات رويا مانند، خواب آلودگي در ارتباط است. دلتا: آهسته ترين (1/0 تا 4 هرتز) و  بلندترين دامنه موج مغزي است  که در طول  خواب بدون رويا ظاهر مي گردد (ليندن[25] و همکاران، 1996؛ مارتين، 2003 به نقل از یعقوبی،1385).

ادبيات زيادي براي تاييد اينکه آمادگي بيولوژيکي براي اختلال وسواس فکری- عملی وجود دارد، هست (هاموند،2005). مطالعات تصويربرداري عصبي، گزارش کرده اند که در اثناي برانگيزاننده هاي نشانگان  اختلال وسواس فکری- عملی، فعاليت در نواحي پيشاني حدقه اي، هسته هاي دمي، تالاموس وکرتکس سينگوليت قدامي(ACC)[26] زياد مي شود (راچ[27] و همکاران،1994؛ زهار[28] و همکاران،1989 به نقل از نکااو[29] و همکاران،2004). علاوه بر اين، مطالعات تصويربرداري عصبي زيادي از بيماران ا ختلال وسواس فکری- عملی- قبل و  بعد از درمان با مهارکنندهاي بازجذب سروتونين و رفتار درماني موفق –  بعد از درمان کاهش فعاليت را در نواحي پيشاني حدقه اي، تالاموس و هسته هاي دمي نشان داده اند (بن کل فت[30] و همکاران،1990؛ باختر[31]و همکاران،1992؛ اسودو[32]و همکاران، 1992به نقل از نکااو و همکاران،2004). ناکاتاني[33] و همکاران (2003) بر اساس برش نگاري مغزي با گزنون[34]، بعد از رفتار درماني موفق، در هسته هاي دمي راست اين بيماران، کاهش جريان خون مغزي را گزارش کردند.

در مطالعه الکتروآنسفالگرافي کمي (qEEG) [35]، کوس کاوسکي[36] و همکاران (1993، به نقل از هاموند،2003) نشان دادند که بيماران  اختلال وسواس فکری- عملی به طور فراواني در امواج دلتا و بتا در نيمکره راستشان، توان مطلق پايين تري دارند. آنها دريافتند که افزايش توان نسبي آلفا در ناحيه گيجگاهي- آهيانه اي و مناطق پس سري و مرکزي همراه با کاهش توان نسبي در باندهاي بتا در نواحي فرونتال چپ مي باشد. سيمپسون[37] وهمکاران (2000) با قرار دادن الکترود در فرق سر(Cz) بيماران اختلال وسواس فکری- عملی، در حين مواجهه زنده، در مقايسه با شرايط کنترل، در برش نگاري قدامي به خلفي توان آلفا، تغيير معناداري يافتند. مواجهه زنده با کاهش نشانگان اختلال وسواس فکری- عملی و افزايش آلفاي خلفي نسبت به قدامي مرتبط بود. هيچ تغيير معناداري در امواج بتا و تتا رخ نداد. تحقيق  الکتروآنسفالوگرافی کمی ديگر، نوع فرعي ديگري از بيماران اختلال وسواس فکری- عملی را نشان مي دهد. پري چپ[38] و همکاران (1993، به نقل از هاموند،2003) زير گروهي از اختلال وسواس فکری- عملی با آلفاي زياد در اکثر نقاط مغز مخصوصا در گيجگاهي، آهيانه و پس سري ( که با يافته هاي کوس کاوسکي و همکاران (1993) همسو مي باشد) و فرونتال همراه با افراط متوسط بتا درنواحي گيجگاهي- مياني، مرکزي و پیشانی يافتند. آنها همچنين دريافتند که در زير گروه ديگري از اختلال وسواس فکری- عملی، فراواني تتا اکثرا در کل نواحي پیشانی و گيجگاهي خلفي ديده مي شود. نابهنجاري تتا توسط ديگران نيز گزارش شده است (اينسل[39] و همکاران،1983؛ جنيک وبروت مان[40]،1984).

پرروس[41] و همکاران (1992) و ماس[42] و همکاران (1993) نيز زيادي تتا (6تا 5/7 هرتز) را در 10 تا از 13 بيماراختلال وسواس فکری- عملی، در نواحي گيجگاهي- پیشانی چپ نشان دادند. آنها مطرح کردند که چنين فعاليتي به طور فراوان به آشفتگي در ساختارهاي عميق خط مياني نسبت داده مي شود. با توجه به مسائل مطرح شده، نوروفيدبک پيشرفت اميد بخشي است چون که روشي براي تغيير الگو هاي بيولوژيکي مغز مي باشد. نوروفيدبک پاسخ تکنولوژي به روان درماني، بازتواني شناختي و عملکرد قشري ضعيف است که به طور موفقيت آميزي دردرمان افسردگي، اضطراب، اختلال استرس پس آسيبي (PTSD )[43]، اختلالات شخصيت، اعتياد و همچنين اختلال وسواس فکری- عملی استفاده شده است (دموس،[44]2004). نوروفيدبک يک مهارت خود تنظيمي است،  با آگاهي آموزش بيننده از طريق سيگنالهاي شنيداري يا گرافيکي، مغز به طور کارآمدتر عمل مي کند. محققان  EEGبيوفيدبک، نتايج مثبتي در درمان اضطراب امتحان دانشجويان  بدون تشخيص اختلال اضطرابي (استوي وا[45] وهمکاران،1976؛ هارت وکاميا،[46]1978 ؛ رايس و پلوتکين،[47]1981)، بيماران اختلال اضطراب فراگير(رايس و همکاران،1993؛ واناتاي[48] و همکاران، 1998) و بيماران PTSD (پنيستون وکول کوسکي،[49] 1991) گزارش کرده اند (شوارتز وآندراسيک،2003). پژوهشهاي اخير انجام شده، کاربرد نوروفيدبک بر اختلال وسواس فکری- عملی را نيز مطرح کرده اند (هاموند،،2003،2004). اولين مطالعه چاپ شده در اين زمينه (هاموند،2003) نشان داد که نوروفيدبک هم بر وسواس هاي فکري  وهم عملي موثر است، اما نياز به تحقيقات بيشتر در اين زمينه هست.

با توجه به موارد فوق اين مساله مشخص مي گردد که افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی از نظر شاخص هاي EEG متفاوت از ساير افراد مي باشند. همچنين اين بيماران داراي الگوهاي فرعي EEG مي باشند. لذا اگر بتوان به طريقي شاخصهاي EEG اين افراد را تغيير داد مي توان به درمان اين افراد کمک کرد. اين کار با استفاده از نوروفيدبک که طي آن به  افراد آموزش  داده مي شود تا بعضي از الگوهاي EEG  خود را تغيير دهند، عملي مي باشد.

 

 

فهرست مطالب تعيين اثربخشی درمان نوروفيدبک در مقايسه با درمان دارويی در بيماران مبتلا به اختلال وسواس فكری عملی, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • فصل اول ـ گسترة علمي پژوهش
  • مقدمه
  • بيان مسأله
  • اهميت و ضرورت تحقيق
  • هدف‌هاي تحقيق
  • فرضيه‌ها
  • تعريف عملياتي متغيرهاي تحقيق
  • فصل دوم ـ پيشينه پژوهش
  • اختلال وسواس فكري ـ عملي
  • اضطراب و اختلال وسواس فكري ـ عملي
  • علائم اختلال وسواس فكري ـ عملي
  • معيارهاي تشخيصي اختلال وسواس فكري ـ عملي
  • همه‌گيرشناسي
  • اختلال وسواس فكري ـ عملي و خانواده
  • سير و پيش‌آگهي
  • ويژگي‌هاي باليني
  • همايندي
  • تشخيص افتراقي
  • رابطه انواع نشانگان اختلال وسواس فكري ـ عملي با انواع اختلالات
  • سبب‌شناسي
  • عوامل زيست عصبي ـ رسانه‌ها
  • ايمني‌شناسي عصبي (نوروايمنولوژي)
  • مطالعات انجام شده با تصويربرداري مغزي
  • وراثت‌شناسي
  • ساير داده‌هاي زيستي
  • عوامل رفتاري
  • عوامل رواني
  • درمان
  • دارو درمان
  • مهاركننده‌هاي اختصاصي بازجذب سروتونين
  • روان‌درماني
  • روان‌جراحي
  • ساير درماني
  • EEG و امواج مغزي
  • روش ارزيابي EEG
  • الكتروآنسفالوگرافي كمي
  • الكتروآنسفالوگرافي و اختلال وسواس فكري ـ عملي
  • نوروفيدبك
  • تحقيقات انجام شده در زمينه نوروفيدبك
  • فصل سوم ـ روش‌شناسي پژوهش
  • طرح پژوهش
  • جامعه، نمونه و روش نمونه‌گيري
  • ابزارهاي پژوهش
  • نحوه جمع ‌آوري اطلاعات
  • آموزش نوروفيدبك
  • دارودرماني
  • فصل چهارم ـ نتايج
  • مقدمه
  • اطلاعات جمعيت‌شناختي
  • مقايسه نمرات پرسشنامه پادوا براساس ميزان بهبودي درهر3موقعيت آزمايش
  • مقايسه اندازه اثر در 3 موقعيت آزمايشي
  • مقايسه معناداري ميانگين‌ها با استفاده از آزمون كروسكال ـ واليس در 3 موقعيت آزمايشي
  • آزمون فرضيه‌ها
  • فصل 5ـ بحث در نتايج
  • خلاصه طرح پژوهشي و يافته‌ها
  • بحث در نتايج در پرتو يافته‌هاي پيشين
  • نتيجه‌گيري
  • محدوديت‌ها
  • پيشنهادات
  • منابع
  • پيوست‌ها

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید تعيين اثربخشی درمان نوروفيدبک در مقايسه با درمان دارويی در بيماران مبتلا به اختلال وسواس فكری عملی را به قیمت 14500 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=6943
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله تعيين اثربخشی درمان نوروفيدبک در مقايسه با درمان دارويی در بيماران مبتلا به اختلال وسواس فكری عملی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.