0
0

دانلود مقاله بررسی رابطه بين تيپ‌های شخصيتی مديران و اثربخشی آنان از ديدگاه ذی نفعان

628 بازدید

هم اكنون بيش از نيم قرن از زماني كه پيتردراكر براي توصيف گروه جديدي از كاركنان كه سرمايه زمين و يا نيروي كار ديگر ابزار اصلي توليدشان تلقي نمي‌گردد بلكه توجه شان بر استفاده موثر از دانايي معطوف مي‌شد و منجر به ابداع واژه كاركنان دانايي شد نمي‌گذرد… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی رابطه بين تيپ‌های شخصيتی مديران و اثربخشی آنان از ديدگاه ذی نفعان دنبال نمایید. این فایل شامل 200 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی رابطه بين تيپ‌های شخصيتی مديران و اثربخشی آنان از ديدگاه ذی نفعان

مشخصات فایل بررسی رابطه بين تيپ‌های شخصيتی مديران و اثربخشی آنان از ديدگاه ذی نفعان

عنوان: بررسی رابطه بين تيپ‌های شخصيتی مديران و اثربخشی آنان از ديدگاه ذی نفعان
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 200
حجم فایل : 525 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی رابطه بين تيپ‌های شخصيتی مديران و اثربخشی آنان از ديدگاه ذی نفعان را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

بيان مسئله

كنون كه عصر مديريت و رهبري است و موفقيت نهادها و سازمانها تا حدود زيادي به كار آيي و اثر بخشي عملكرد مديران بستگي دارد (مير كمالي 1375) وجوب دقت سازمانها در انتخاب مديران توانمند كه قادر باشند با اتخاذ تدابير و شيوه‌هاي بايسته به ويژه در دستگاه آموزش و پرورش زمينه را براي تجلي و بروز استعدادها و خلاقيت همه ي معلمان و متعلمان همواره سازد بيشتر آشكار مي‌شود (صافي 1374) اگر افراد از نظر شخصيت متناسب با شغل و حرفه اي باشند كه انجام مي‌دهند متوجه خواهند شد كه براي انجام وظيفه اي كه به آنها محول شده از استعداد و توانايي‌هاي لازم برخوردارند و از اين رو موفق تر خواهند شد رابينز (پارسايئان و اعرابي1379) از طرف ديگر عواملي كه در انتخاب شغل دخالت دارند با عواملي كه باعث موفقيت مي‌شوند متفاوتند (به پروژه 1377).

اينكه فرد داوطلب شغل الگوي خاص فكري، احساسي، رفتاري متناسب، با شغل را دارد (باكينگهام و كافمن 1380) از مهمترين مسائل در برگزيدن مديران است زيرا كه مديران بخاطر تفاوتهاي فردي و شخصي مسائل را به شيوه‌هاي مختلف مديريت مي‌كنند و انجام وظايف و نحوه عمل آنها محصول دو مسئله ي مهم يعني ويژگيهاي شخصيتي و شيوه مديريتي است كه اتخاذ مي‌كنند (گوئل كهن 1378). مديران نقش تعيين كننده اي را در اثر بخشي سازمانها از جمله سازمانهاي آموزشي به عهده دارند چرا كه اثر بخشي سازمان را مي‌توان از طرق توانايي مدير در به حداكثر رساندن تعامل بين ساختار و فرآيند سازمان اندازه گيري كرد. (شيرازي 1374)، حالا بايد ديدآيا عوامل دروني شخصيت از قبيل عواطف، احساسات، تفكر، ياديگري و هوش و يا عوامل بروني مثل شيوه قضاوت و ادراك يا تاثير ارتباطي با موفقيت و اثر بخشي مديران دارد يا خير؟

جان‌هالند از جمله صاحب نظراني ست كه مي‌گويد انتخاب شغل بيانگر نوع شخصيت فرد است و او بر اين اساس است كه دست به انتخاب مي‌زند، كتل بر اين باور است كه علائق و رغبت‌ها در ارتباط مستقيم با شخصيت فرد مي‌باشد و چيز جداگانه اي نيست (به پروژه 1377)

انجام وظائف و نحوه عمل آنها محصول دو مساله مهم يعني ويژگيهاي شخصيتي آنان و شيوه مديريتي است كه اتخاذ مي‌كنند (گوئل كهن 1374).

نظريات فرويد روانكاو برجسته اتريشي ( يا به قولي آلماني) درباره ي شخصيت مويد تاثير غرايز به عنوان مهمترين نيروهاي برانگيزنده ي رفتار است او از انرژي نهفته اي كه آن را” ليبيدو” مي‌ناميد صحبت مي‌كرد كه مي‌تواند با جابجايي به اهداف جانشين در تعيين شخصيت فرد موثر باشد او متعتقد به تحليل رويا بود كه نشان دهنده ي سه سطح شخصيت (من، فرا من، نهاد) است.

آدلر در بررسي شخصيت بيشتر به برانگيز‌هاي اجتماعي و افكار هشيار (بجاي فرآيند‌هاي ناهشيار) معتقد بود يعني شخصيت را نشانه‌هاي برتر عوامل اجتماعي مي‌دانست تا زيستي و از معدود كساني بود كه 4 تيپ شخصيتي را تدوين كرد.

راجرز نظريه خود را درباره ي شخصيت با جهتي انسان گرايانه بيان كرد از اصطلاحي به عنوان (خود پنداره) ياد مي‌كرد كه الگويي سازمان يافته و پايدار از ادراكات را بيان مي‌كند، او معتقد بود كه اگر چه خويشتن تغيير مي‌كند ولي خصوصيات سازمان يافته، يكپارچه و ويژه خودپنداره هميشه حفظ خواهد شد.

آيسنك از ديگر صاحب نظران تپي شناسي و شخصيت معتقد به تحليل عاملي و به شيوه آماري بود او پس از تحقيقات خود به دو بعد درون گرا – برون گر و روان آزرده پايدار و ناپايدار دست يافت (جالب است كه طبايع چهار گونه او بر اساس نظريات پزشكان قديم با نظريات و 4 تيپ ارائه شده توسط بوعلي سينا هم خواني دارد.

نظريات كارل گوستاويونگ روان كاو سوئیسي كه بر اساس نظريات فرويد بنا نهاده شده بود اما معتقد به تحليل عاملي شخصيت بود او به عقايد فرويد مفهوم ناهشيار جمعي را افزود او اظهار مي‌داشت كه در درون ما تنازعي بين پرسونا (نقابي كه بر چهره داريم) و خويشتن شخصي برقرار است بر اساس نظريات يونگ كه 16 تيپ شخصيتي را ارائه مي‌كند در رابطه با حرفه شكي نيست كه تيپهاي خاص براي بعضي از مشاغل مناسب يا مناسب هستند، تئوري شخصيتي تيپ‌هاي روانشناختي در توضيح ناسازگاريها و بروز درگيريها بين افرادكمك مي‌كند. در واقع يونگ در نظريات خود قبل از هر چيز به چهار كنش فكر، هيجان، حس كردن، شهود در دو بعد برون گرايي و درون گرايي مي‌پردازد يعني 8 تيپ شخصيتي و از اين ميان تيپ‌هاي آميخته را بيان مي‌كند كه جمعا 16 تيپ يا ريخت را تعريف مي‌كند.

نظريات كارل گوستا و يونگ مهمترين و عميق ترين نظريات درباره شخصيت است اگر مديران وظائف خود را به نحو احسن انجام دهند سازمان به هدفهايش خواهد رسيد با توجه به اينكه از مهمترين ملاك‌هاي ارزيابي سازمان‌ها اثر بخشي است (پزشك 1379) پس با توجه به جايگاه نظام تعليم و تربيت به ويژه نظام مديريتي، مساله مهمي‌كه مطرح مي‌شود و بايد مورد عنايت قرار گيرد. انتخاب صحيح متقاضيان پست مهم مديريت است كه بايد در اين رهگذر به تفاوتهاي فردي و خصوصيات شخصيتي آنان توجه شود (كشميري 1379). از آنجايي كه مبناي ارزشيابي از رفتار مدير توسط افراد و گروههاي مختلف متفاوت است و سازمانهاي عصر كنوني بر خلاف گذشته براي حفظ خو شناسي، شهرت، بقاء خود نيازمند گروههاي مختلف ديگر در كنار سهامداران و مالكان اصلي سازمان هستند (گيوريان 1382) و از سويي ديگر هنوز دانشمندان علوم سازماني از اثر بخشي سازماني تعريف خاصي ارائه نكرده اند در اين پژوهش از رويكرد نوين اثر بخشي در قالب رضايت ذي نفعان بهره مي‌گيريم ال دفت (پارسائيان و اعرابي 1381)، (برزگر 1383).

لذا در اين پژوهش نظر گروه ذي نفعان (معلمان، انجمن اولياء مربيان، دانش آموزان) مورد توجه قرار گرفته است.

رفتارهاي مدير اثر بخش آموزشي از ديد ذي نفعان با اين 7 عنوان شاخص قابل بررسي است (علاقمند 1374 )

  • جو
  • رهبريت
  • تصميم گيري
  • مواد درسي
  • نتايج
  • منابع

ارزشيابي (هوي و ميكسل)

با توجه به كم بودن تحقيقات داخلي انجام گرفته در اين زمينه خصوصا در رابطه با تيپهاي شخصيتي يونگ مقصد محقق اين است كه دريابد آيا تيپ شخصيتي مي‌تواند به عنوان معياري براي انتخاب مديران به شمار آيد؟ اين تحقيق روي مديران ابتدايي ناحيه 5 مشهد و نماينده ي معلمين، انجمن اوليا و دانش آموزان صورت گرفته است به اميد انتخاب شايسته مديران در پستهاي مديريتي خصوصا مديريت آموزشي.

اهميت و ضرورت پژوهش

سازمان آموزش و پرورش هر كشور به عنوان يكي از مهمترين، موثر ترين و گسترده ترين سازمانهاي مختلف اجتماعي است كه مسئوليت انتخاب و انتقال عناصر فرهنگي را به نسل نوخاسته جامعه به عهده دارد. اين سازمان دستگاهي است كه از دير باز نقشي سازنده و اساسي در بقا و تداوم فرهنگ و تمدن بشري ايفا كرده است و الگوي كلي نهادها و سازمانهاي رسمي‌جامعه است.

با توجه به اينكه پيشرفت هر جامعه به چگونگي آموزش و پرورش و غناي فرهنگي آن جامعه بستگي دارد و در پيشرفت مراكز آموزشي به مديران به عنوان مهمترين عامل پيشرفت نگريسته مي‌شود (رئوفي 1375) مديريت آموزشي از يكسو در بالابري توانمندي مردمان نقشي ازرنده داد و از سوي ديگر به جهت كمبود منابع و استفاده صحيح از آن در فرآيند توسعه به صورت غير مستقيم بهره وري مادي كشور را فزوني مي‌بخشد وايلز (طوسي 1382) با توجه به اينكه مديريت آموزشي مديريتي بي نظير است و نمي‌توان آن را با هيچ نوع مديريتي مقايسه كرد لذا بايد دريافت كه مديران امروزه در جستجوي چيستند؟ به كجا مي‌روند؟ چه مي‌جويند؟ با نگاهي به اكناف اين گيتي پهناور در مي‌يابيم كه در عصر ما كار آيي واثربخشی والاترين هدف و ارزشمند ترين مقصد همه مديران است همه در جستجوي كار آيي بيشتر و اثر بخشي و بهره وري فزون ترند و تلاشهايي كه دراين راستا شكل مي‌گيرد (الواني 1378) اثر بخشي به مفهوم ميزان موفقيت در تحقق اهداف يا انجام ماموريتهاي محوله به جنبه ي كمي‌قضيه توجه داردكه بيشتر در مفهوم كار آيي توجه مي‌شود كه امروزه تنها با اين مفهوم در نظر گرفته نمي‌شود (ناصري 1383) با آن كه اداره كردن مدرسه وظيفه ي مديريت است علي رغم يكسان بودن وظايف، همه مديران به يك شيوه عمل نمي‌كنند، اين تفاوت‌ها علاوه بر آن كه امكان دارد از تفاوت سطح دانش، نگرش و نظام ارزشي آنها متاثر باشد از شخصيت متفاوت هر يك نيز سرچشمه مي‌گيرد (غفوريان 1382) با توجه به جنبه‌هاي روان شناسي مديران و شخصيت آنان كه يكي از عوامل اساي در موفقيت آنان به شمار مي‌رود (نيكپور 1373). آگاهي از تفاوتهاي شخصيتي و فردي مي‌تواند ما را در حل بسياري از دشواريها ياري دهد.

وقتي قبول كرديم كه انسانها در توانائيهاي ذاتي و اكتسابي تفاوت دارند در پي اين نخواهيم بود كه از همه رفتارهاي يكساني انتظار داشته باشيم ما مي‌توانيم تفاوتهاي فردي را از نظر عاطفه، سرعت واكنش، تيز بيني، شيوه قضاوت و ساير جنبه‌هاي رفتار بررسي كنيم (رسول زاده 1380) با توجه به اينكه در هر سازمان مشاغل گوناگوني وجود دارد. لازمه انجام وظايف برخورداري از توانائيهاي شخصيتي است، لذا بايد افرادي را برگزينيم تا آمادگي لازم و انگيزه كافي داشته باشند، اين مسئله مي‌تواند پاسخگوي برخي از مشكلات مربوط به ضعف كارآيي، افت اثر بخشي، ضعف بهره وري و عدم ثبات شغلي باشد (جوكار 1379) چنانچه افراد متناسب با شغل نباشند. پس از ارضاء نياز اوليه خود از شغلشان دلزدگي پيدا كرده و اين حالت به نوبه خود باعث عدم رضايت شغلي، فرار از مسئوليت و كاهش اثر بخشي مي‌شود. اين پژوهش، با توجه به شرايط كنوني جامعه به كساني كه متقاضي كار هستند كمك مي‌كند تا بتوانند با برنامه ريزي قبلي، حتي در زماني دانش آموزي و دانشجويي خود را محك بزنند و امكانات و توانائي‌هاي خويش را ازريابي كنند و بر اساس آن هدف‌ها و راههاي زندگي خود را برگزينند و به سويش گام بردارند همچنين اگر سازمانهاي بزرگ و كوچك درصد گزينش كارمند يا انتخاب و انتصابات افرادي با شخصيتي متناسب با سازمان هستند و اگر مي‌خواهند در طول خدمت كاركنان و مدت عمرسازمان يك مسير شغلي [1] قابل انعطاف و متناسب با نيازهاي متقابل افراد و سازمان طراحي كنند و به كار بستن اينگونه تدابير مديريتي در همبسته كردن افراد با سازمان مي‌تواند بسيار موثر شد(مير سپاسي1378).

 

 

 

فهرست مطالب مقاله بررسی رابطه بين تيپ‌های شخصيتی مديران و اثربخشی آنان از ديدگاه ذی نفعان, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • فصل اول                1
  • 1-1 مقدمه                2
  • 1-2- بيان مسئله      4
  • 1-3- اهميت و ضرورت پژوهش           8
  • 1-4- اهداف پژوهش               10
  • 1-5- فرضيه‌هاي پژوهش       10
  • 1-6- متغيرها و تعاريف آنها   11
  • 1-6-1 تعاريف نظري متغيرها                11
  • 1-6-2 تعاريف عملياتي متغيرها             12
  • 1-7- تعاريف اصطلاحات       13
  • فصل دوم: پيشينه تحقيق         15
  • 2-1 شخصيت          16
  • 2-2 تعاريف شخصيت             16
  • 2-3 حوزه‌هاي شخصيت         18
  • 2-3-1 ساختار          19
  • 2-3-2 فرآيند            19
  • 2-3-3 رشد و نمو   20
  • 2-3-4 آسيب شناسي رواني و تغيير رفتار              22
  • 2-4  مضامين عمده در نظريه شخصيت 22
  • 2-4-1 وحدت رفتار و مفهوم خويشتن    24
  • 2-4-2 سطوح مختلف آگاهي و مفهوم ناهشيار       25
  • 2-4-3  رابطه بين شناخت، عواطف و رفتار مشهود             26
  • 2-4-4  اثرات گذشته، حال و آينده بر رفتار            26
  • 2-5 نظريه‌هاي شخصيت        27
  • 2-5-1 نظريه روان كاوي در شخصيت  27
  • 2-5-2 زيگموند فرويد            27
  • 2-5-3 نظريه روان پويشي فرويد(روانكاوي در شخصيت): 29
  • 2-5-4 سطوح شخيت: هشيار3، نيمه هشيار2 و ناهشيار       29
  • 2-5-5 ساختار شخصيت: نهاد، من و فرامن           30
  • 2-6 نظريه نوروان كاوي       33
  • 2-6-1      كار گوستاو يونگ 33
  • 2-6-2 نكات برجسته ي نظريات يونگ 36
  • 2-7 روان شناسي فردي          36
  • 2-7-1      آلفرد آدلر 36
  • 2-7-2 بررسي نظريات آدلر    37
  • 2-8 نظریه اختلالات شخصیتی              39
  • 2-8-1 كارن هورناي               39
  • 2-8-2 بررسي نظريات هورناي             40
  • 2-9 نظریه روان پزشکی بین فردی       41
  • 2-9-1      هري استاك ساليوان                41
  • 2-9-2 بررسي نظريات ساليوان              42
  • 2-10       تظريه پديدار شناختي (فرد- محور)        43
  • 2-10-1 كارل راجرز              43
  • 2-10-2 بررسي نظريات و كارهاي راجرز            44
  • 2-10-3 تشکیل رویکرد پدیدار شناختی راجرز      45
  • 2-10-4 ساختار شخصيت از ديدگاه راجرز            46
  • 2-11       نیازهای زیستی و روانی در پیدایی شخصیت        47
  • 2-11-1آبراهام مازلو               47
  • 2-12       نظريه رويكرد صفات در شخصيت        48
  • 2-12-1گوردون آلپورت         48
  • 2-12-2 بررسي نظريات آلپورت            49
  • 2-13 نظريه چندبعدی شخصیت             51
  • 2-13-1هانس ج آي سنك         51
  • 2-13-2بررسی نظريات آیسنک             52
  • 2-13-3 ابعاد اساسي شخصيت                53
  • 2-14       نظرريه رويكرد تحليلي عاملي صفات    54
  • 2-14-1ريموند كوته               54
  • 2-14-2 بررسي نظريات كتل در شخصيت            54
  • 2-15       نظریات رابطه شغل و شخصیت            56
  • 2-15-2 شخصيت نوع A        59
  • 2-15-3 شخصيت نوع B        60
  • 2-16 بررسي چند خصوصیت شخصیتی در شغل 62
  • 2-16-1 اثر كانون كنترل        62
  • 2-16-2 ماكياول گرايي           63
  • 2-16-3 مناعت طبع يا عزت نفس.         65
  • 2-16-4 سازگاري با موقعيت  66
  • 2-16-5خطر پذيري                67
  • 2-17 شخصيت از ديدگاه اسلام و قرآن   68
  • 2-17-1   شخصيت در قرآن   69
  • 2-18 تیپ شناسی    71
  • 2-19 نظريه‌هاي تيپ شناسي  73
  • 2-19-1 زندگینامه   73
  • 2-19-2نظريات رورشاخ در سنجش شخصيت       74
  • 2-19-3 تیپ شناسی در تست رورشاخ   75
  • 2-20       ظريه ساخت بدن و خلق وخوی             76
  • 2-21 نظريه شلدن (ريخت شناسي)        78
  • 2-22 نظريه تيپ گال و جمجمه شناسي رواني:     79
  • 2-23 تيپ‌شناسي يونگي         79
  • 2-23-1 اساس درك واقعي ذهني از نظر يونگ     79
  • 2-23-2 كاركردهاي غير عقلاني            80
  • 2-23-3 كاركردهاي عقلاني    80
  • 2-23-4 روابط كاركردي        81
  • 2-23-5 انواع كاركرد             82
  • 2-23-6 تيپ‌هاي روان‌شناختي يونگ     84
  • 2-23-7 توصيف تيپ‌هاي شانزده‌گانه     85
  • 2-23-8 اهميت شناخت تيپ‌هاي روانشناختي         90
  • 2-23-9 نقد تيپ شناسايي يونگي            91
  • 2-24 اثر بخشي      93
  • 2-25 شاخصهاي اثربخشي از ديدگاههای مختلف   94
  • 2-25-1 كمرون و ويتون:       94
  • 2-25-2 سي‌شور:    95
  • 2-25-3 آرجريس:   95
  • 2-25-4 پيترز وواترمن:         95
  • 2-25-5 مالفورد:     96
  • 2-25-6 بس و هرسي – بلانچارد           97
  • 2-25-7 هوي و ميكسل و چستر بارنارد                97
  • 2-25-8 كالدول و اسپينكس     97
  • 2-25-9 لوتانز و همكارانش    97
  • 2-25-10 ديدگاه راجرز و همكاران:       98
  • 2-25-11مطالعات بسكر و چيرنز:         99
  • 2-25- 12 مدل پارسونز:         99
  • 2-26مقايسه ي ديدگاههاي ارزشيابي اثر بخشي سازماني       100
  • 2-27 نظریات جدید در اثربخشی            101
  • 2-27-1 مطالعات رابرت واترمن وتام پترز           101
  • 2-28  مدلهای ارزیابی اثربخشی             102
  • 1- مدل هدف منطقی: که سازمان را در رسیدن به اهدافش کاملا ارزیابی می کند.               102
  • 2-29 نظریه ريچارد ال دفت   104
  • 2-29-1 روش مبتني بر تامين هدف       104
  • 2-29-2 روش مبتني بر تامين منابع       105
  • 2-29-3 روش مبتني بر فرآيند دروني    106
  • 2-29-4 روش مبتني بر تامين رضايت گروه‌هاي ذي نفع      108
  • 2-30 كارهاي ديگران             110
  • 2-30-1 تحقيقات انجام گرفته در مورد تيپ شناسي يونگي    110
  • 2-30-1-1 تحقیقات خارج از كشور        110
  • 2-30-1-2 تحقيقات انجام گرفته در داخل كشور     113
  • 2-30-2 اثر بخشي   118
  • 2-30-2-1 تحقيقات انجام شده در داخل كشور        118
  • 2-30-2-2  تحقيقات انجام گرفته در خارج از كشور               121
  • 2-31 استنتاج و نتیجه گیری   126
  • 2-32       لگوی نظری پژوهش              128
  • فصل سوم: توصيف داده ها    129
  • 3-1 مقدمه                130
  • 3-2 روش اجراي پژوهش       130
  • 3-2-1 برآورد حجم نمونه       131
  • 3-3 ابزار گرد آوري داده‌ها     132
  • 3-3-1  تاريخچه و توصيف (MBTI)     133
  • 3-3-2  نمره گذاري پاسخنامه  135
  • 3-3-3 توصيف تيپهاي شانزده گانه        136
  • 3-5 اعتبار پرسشنامه‌ها           140
  • 3-5-1 اعتبار پرسشنامه شخصيتي، تيپ نماي مايزر – بريگز              141
  • 3-5-2 اعتبار پرسشنامه اثر بخشي:        142
  • 3-5-3 اعتبار دروني پرسشنامه              143
  • 3-5-4 اعتبار زماني                143
  • 3-6 محاسبه روايي:                144
  • 3-6-1 محاسبه روايي پرسشنامه شخصيتي مايرزبريگز        144
  • 3-6-2 محاسبه روايي پرسشنامه اثر بخشي:           146
  • 3-7 روش‌هاي آماري              146
  • 3-8 ويژگي‌هاي تحقيق:           146
  • فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده ها       147
  • 4-1  تجزيه و تحليل يافته‌هاي تحقيق      148
  • 4-2 توصيف يافته‌هاي تحقيق 149
  • 4-3  آزمون فرضيات تحقيق   161
  • 4-3-1 فرضيه فرعي اول       165
  • 4-3-2 فرضيه فرعي دوم        166
  • 4-3-3 فرضيه فرعي سوم       167
  • 4-3-4 فرضيه فرعي چهارم    168
  • فصل پنجم: بحث و نتيجه گيري             169
  • 5-1 هدف و مسائله ي پژوهش               170
  • 5-2 نتايج فرضيه اصلي          170
  • 5-3  نتايج مربوط به فرضيه فرعي اول                172
  • 5-4 نتايج مربوط به فرضيه فرعي دوم  173
  • 5-5 نتايج مربوط به فرضيه فرعي سوم 175
  • 5-6 نتايج مربوط به فرضيه فرعي چهارم              176
  • 5-7 نتيجه گيري كلي              177
  • 5-8  محدوديتها:      180
  • 5-9 پيشنهادات         181
  • فهرست منابع:         182
  • منابع انگليسي          187
  • پيوست و ضمائم :   189

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی رابطه بين تيپ‌های شخصيتی مديران و اثربخشی آنان از ديدگاه ذی نفعان را به قیمت 11900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=6096
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی رابطه بين تيپ‌های شخصيتی مديران و اثربخشی آنان از ديدگاه ذی نفعان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.