يكي از پديدههاي دانش جديد نوزاداني هستند كه جنين آزمايشگاهي نام گرفتهاند به خاطر اينكه قسمتي از راه پيدايش خود را در خارج از مسير طبيعي پيمودهاند و از تركيب اسپرم مرد و تخمك زن در خارج رحم و پرورش آن تا مدت معيني در لوله آزمايشگاهي و سپس… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در تحقیق وجود جرم سقط جنین آزمایشگاهی دنبال نمایید. این فایل شامل 26 صفحه و در قالب word ارائه شده است.
مشخصات فایل وجود جرم سقط جنین آزمایشگاهی
عنوان: وجود جرم سقط جنین آزمایشگاهی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 26
حجم فایل : 515 کیلوبایت
بخشی از تحقیق وجود جرم سقط جنین آزمایشگاهی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.
مقدمه:
سقط جنين يكي از مسائلي است كه در تمام جوامع بشري با توجه به تنوع و گستردگي و ميزان نفوذ باورهاي ديني و اعتقادي و اخلاقي ميان طبقات مختلف جامعه مطرح ميباشد.
طبيعي است كه نظامهاي حقوقي با داعيه حفاظت و حمايت از ارزشها و اعتقادات شهروندان جامعه مواجهه جديتر و عينيتري با اين مسئله داشته باشند. در يك بررسي كلي به سه گونه مواجهه در نظامهاي حقوقي مختلف جهان ميرسيم.[1]
پارهاي از نظامها اين پديدهي اجتماعي را به طور مطلق پذيرفته و حكم جواز آن را صادر ميكنند، ظاهراً چنين عملي براي اين نظامهاي حقوقي قبيح و نكوهيده شمرده نميشود. در مقابل بسياري از نظامهاي حقوقي دنيا بيشتر متأثر از حقوق مذهبياند به عدم جواز چنين رفتاري قائلند و گاه ضمانت اجراهاي كيفري بسيار شديدي نيز براي آن در نظر ميگيرند. در اين ميان برخي نظامهاي حقوقي هم ديده ميشوند كه راه متعادلتري را انتخاب كردهاند و سقط جنين را در برخي از موارد مجاز در برخي موارد غير مجاز ميدانند و سعي در محدود كردن آن دارند.[2]
به هر حال سقط جنين از قديم الايام يكي از موضوعات اساسي نظامهاي حقوق كيفري را تشكيل ميداده است و در طول تاريخ توجه بسياري از انديشمندان به خصوص علماي حقوق جزا و بسياري از مكاتب و حكومتها را به خود معطوف داشته است.
«در ايران نخستين قوانين سقط جنين مربوط به قوانين حمورابي ميباشد حدود 1800 سال قبل از ميلاد مسيح تدوين شدهاند. مواد 209-211-213 قانون حمورابي نيز براي افرادي كه دختر كنيز يا كسي كه آزار و اذيت شده و باعث سقط جنين وي شوند مجازات در نظر گرفته است».[3]
ترديدي نيست كه سقط جنين يكي از رهاوردهاي ناميمون دنياي مدرن است و اگرچه اين عمل در تمام اعصار و قرون كم و بيش انجام ميگرفته اما در دوران بروز و ظهور پيشرفت تمدن جديد روند افزايشي نگران كنندهاي دارد. از نقطه نظر تاريخي در اقوام اوليه كه پدر حق كشتن فرزند خود را داشته بديهي است حق سقط جنين نيز براي وي محفوظ است. در دوران قبل از اسلام نيز دختر را زنده به گور ميكردند. طبيعي است كه براي جنين اهميت و حرمتي قايل نبودهاند تا زمان حال كه جنين را در شرايط آزمايشگاهي پرورش ميدهند و تا چندي ديگر ميتوانند يك انسان كامل را در شرايط آزمايشگاهي بوجود آورند.[4] لازم به توضيح است كه منظور ما از جنين وسقط جنين معناي اعم آن نيست، بلكه منظور ما ازسقط جنين،سقط جنين آزمايشگاهي استو منظور از جنين ، جنين هايي است كهدر لوله هاي آزمايشگاهي بوجود مي آيند و به حيات خود ادامه ميدهند. هر چند كه اين مدت در حال حاضر چندماه بيشتر نيست اما به گفته محققين ودانشمندان در آينده نه چندان دور مي توانند اين مدت را تا زمان تولد افزايش دهند كه تكليف جنين آزمايشگاهي در اين مدت نياز به بررسي دقيق حقوقي و اخلاقي دارد.پس منظور ما از جنينآزمايشگاهي ،جنيني است كه از اسپرم يك پدر مشخص و تخمك يك مادر مشخص تحت حمايت پدر و مادر ميباشد و اين اسپرم و تخمك از بانك اسپرم و تخمك تهيه نشده و پدر و مادر قصد بچهدار شدن را دارند.[5]
كليات
به هر حال كشورها نظرات مختلفي در مورد سقط جنين دارند و اين برداشتهاي مختلف و نظرات با توجه به برداشتهاي مختلف نسبت به جنين و ماهيت جنين به وجود ميآيد.
در برخي از كشورها جنين را عضوي ازبدن مادر ميدانند نگرشي اين چنين و نيز عكس آن تفكر نسبت به جنين و سقط جنين تفاوت ايجاد ميكند.
«در صورتي كه ما جنين را جزيي از بدن مادر بدانيم سقط جنين در هر مرحله از مراحل جنيني (چه قبل از ولوج روح و چه بعد از ولوج روح) ايرادي ندارد و اگر جزيي از بدن مادر نباشند حق نداريم حيات آنها را به خاطر منافع خود از بين ببريم.»[6]
اما مبحث اصلي كه در اين تحقيق ما ميخواهيم به آن بپردازيم تفاوت وشباهت جنين داخل رحم و جنين حاصل از تلقيح مصنوعي (جنين آزمايشگاهي) خارج از رحم ميباشد.
اين نكتهاي است كه قانونگذار ما نيز نتوانسته به آن بپردازد و علماي حقوق نيز پيرامون اين مسئله كه آيا به جنین آزمایشگاهی در صورت سقط عمدي آن ديه تعلق ميگيرد يا نه، و آيا سقط كننده مجرم است و مجازات ميشود يا خير، بحث نكردهاند و تنها پيرامون مسايل نسب و ارث آن بحث كردهاند؟ و نظر قانون مجازات اسلامي، وعدهي بسياري از حقوقدانان به اين پرسشها اين است كه جنين خارج از رحم اصلاً جنين نيست.[7] «مبناي اختلاف در تفاوت برداشت از حيات انساني، حيات جنين، شرافت جنين و حقوق بشر ميباشد.»[8]
فهرست مطالب تحقیق وجود جرم سقط جنین آزمایشگاهی, در ادامه قابل مشاهده می باشد.
- چکیده مطالب2
- مقدمه3
- کلیات4
- طرح مسئله5
- اهداف تحقیق5
- فصل اول
- 1- جنین5
- 2-سقط جنین6
- تعریف فقهی سقط جنین6
- تعریف حقوقی سقط جنین6
- تعریف سقط جنین از نظر پزشکی7
- تعریف پیشنهادی سقط جنین و مزایای آن7
- فصل دوم: دلایل وجود جرم سقط جنین در مورد جنین آزمایشگاهی
- ملاک های فقهی، حقوقی و پزشکی8
- ملاک های اخلاقی10
- الف- تئوری حق حیات10
- ب- تئوری تقدس حیات11
- فصل سوم
- مخالفین این عمل و معایب این نظر12
- پاسخ موافقان 13
- بررسی استفتاء مرکز مجمع فقه اهل بیت در مورد تلقیح مصنوعی14
- نظریه ادیان مختلف در مورد انهدام نطفه بارور شده15
- فصل چهارم
- نتیجه گیری و پیشنهاد15
- منابع و ماخذ18
- ضمایم
در صورت تمایل شما می توانید تحقیق وجود جرم سقط جنین آزمایشگاهی را به قیمت 5000 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.