0
0

دانلود تحقیق مطالعه تطبیقی حقوق کودکان متولد از اهدای اسپرم

630 بازدید

استفاده از اسپرم اهدایی برای زوجینی توصیه می­شود که مرد فاقد اسپرم بوده و یا اسپرم او توانایی بارور کردن تخمک را نداشته باشد. دلایل استفاده از اسپرم جایگزین سابقه­ی­­ رادیوتراپی (پرتو درمانی)، شیمی­درمانی یا دیگر عوامل برگشت ناپذیر ناباروری مردان است… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در تحقیق مطالعه تطبیقی حقوق کودکان متولد از اهدای اسپرم دنبال نمایید. این فایل شامل 123 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

تحقیق مطالعه تطبیقی حقوق کودکان متولد از اهدای اسپرم

مشخصات فایل مطالعه تطبیقی حقوق کودکان متولد از اهدای اسپرم

عنوان: مطالعه تطبیقی حقوق کودکان متولد از اهدای اسپرم
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 123
حجم فایل : 111 کیلوبایت

بخشی از  تحقیق مطالعه تطبیقی حقوق کودکان متولد از اهدای اسپرم را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

1-1.  حرمت تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه

همچنانکه مطرح شد نظریه­ی حرمت تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه هم مابین فقهای امامیه وهم فقهای اهل سنت طرفداران بسیار بیشتری دارد در این مبحث سعی خواهیم کرد نظرات دو گروه و دلایل مطروحه­ی آنان را تا حد امکان به رشته تحریر در آوریم.

1-1-1. نظرات فقهای امامیه

1- حضرت آیت الله سید روح الله خمینی (ره):

ایشان تلقیح نطفه اجنبی به اجنبیه را جایز نمی­دانند و می­افزایند که در صورت انجام آن با علم و عمد در الحاق فرزند به صاحب نطفه، اشکال وجود دارد، اگر چه شبهه، الحاق آن می­باشد. به نظر ایشان مسائل ارث در قسمت آبستنی مصنوعی اشتباهی، مانند آبستنی طبیعی اشتباهی است ودر آبستنی مصنوعی به طور حرام عمدی باید احتیاط کرد.

مولود مصنوعی در مسئله ازدواج مانند مولود شرعی و طبیعی است و با تمام کسانی که ازدواج با آن­ها برای مولود طبیعی و شرعی حرام است برای مولود مصنوعی حرام نیز حرام خواهد بود.

(موسوی خمینی، س ر.، تحریرالوسیله، 1372: 471)

2- حضرت آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی (ره):

ایشان می­فرمایند: «تلقیح نطفه اجنبی به اجنبیه به نظر حقیر جایز نیست و در مساله توارث احتیاط به مصالحه با سایر ورثه ترک نشود.»

 (به نقل از مهرپور، ح، مباحثی از حقوق زن،1384: 370)

3- حضرت آیت الله سید حسین طباطبائی بروجردی (ره):

ایشان فرموده­اند: «آنچه از مفاهیم ادله و بعضی  مناطق آنها مستفاد می­شود، این است که تلقیح مصنوعی مرد اجنبی بر مرأه اجنبیه خواه دارای زوج باشد و یا نباشد حرام است و در بعضی صور آن احکام ولد زنا ثابت است و در بعضی صور، احکام ولد به شبهه». ایشان تلقیح منی شوهر را به زن خود محل اشکال و تأمل دانسته­اند. (همان:372)

4- حضرت آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی (ره):

ایشان فرموده­اند: «تلقیح نطفه اجنبی، ناشناس یا شناخته شده، حرام است. چه شوهردار باشد چه بی شوهرچه با رضایت شوهر باشد چه بدون رضایت او در همه احوال حرام است و به پدر و مادر واقعی وخود محرم است زیرا از آب آن پدر خلق شده ولی به شوهر شرعی زن که نطفه از او نمی­باشد، محرم نیست». (مرعشی­نجفی، س ش.، رسالۀ توضیح المسائل جدید، 1368: 495)

5- حضرت آیت الله مسلم ملکوتی

تلقیح منی اجنبی به زن اجنبیه را جایز نمی­دانند(ملکوتی، م.، رساله توضیح المسائل، بی تا،:475)

7- حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی

استفاده از نطفه بیگانه برای صاحب فرزند شدن را جایز نمی­دانند و می­افزایند که تولد باید مستند به ازدواج صحیح شرعی باشد ولی اگر چنین عملی انجام شود، فرزند متعلق به صاحبان نطفه است. (علیان نژادی، 1.، مجموعه استفتائات جدید، 1376: 466)

– حضرت آیت الله محمدفاضل لنکرانی

در هیچ موردی تلقیح نطفه اجنبی به اجنبیه را جایز نم­یدانند.(فاضل لنکرانی، م.، جامع المسائل، 1376: 466)

9- حضرت آیت الله حسینعلی منتظری می­فرماید:

«تلقیح منی بیگانه به وسیله غیر زوج، مسلماً جایز نیست و حتی تلقیح منی بیگانه به وسیله زوج نیز دارای اشکال است و در صورتی که عقیم بودن با معالجه مداوا نشود، معلوم می­شود که مصلحت در بچه­دار شدن او نیست و علی ای حال اگر چنین کاری بشود، بچه ملحق به صاحب نطفه است و نسبت به صاحب تخمک و زنی که نطفه در رحم او قرار داده شده­است، لازم است احتیاط رعایت شود» (منتظری، ح ع.، رسالۀ استفتائات،1373: 226و227)

10- حضرت آیت الله جواد تبریزی

تزریق منی شخص اجنبی به رحم زن را حرام می­دانند.

(تبریزی، ج.، استفتائات جدید، 1378: 338)

11- حضرت آیت الله محمد مومن می­فرمایند:

«بسته شدن نطفه از آب مرد و تخمک زنی که آمیزش آنان با یکدیگر جایز نیست حرام است و در استفاده از منی فرد ناشناس برای تلقیح مصنوعی، افزودن بر حرام بودن قرار گرفتن نطفه در جایگاه نامشروع، مشکل دیگری نیز وجود دارد و آن نابود شدن نسب­هاست». (مومن، م.، سخنی دربارۀ تلقیح 1374: 172 و 171)

12- حضرت آیت الله یوسف صانعی

معتقدند که اگر تلقیح مصنوعی با نطفه بیگانه به طور شبهه بوده­است اشکالی نیست و بچه شرعاً از این زن و مرد است و تمام احکام فرزندی را دارد و اگر از روی علم و عمد باشد ترتب آثار فرزندی مشروع محل اشکال است اگر نگوئیم ولد  نامشروع است از باب القاء خصوصیت زنا نسبت به مورد به خاطر مذاق فقه و یا حرمت «افراغ ماء الرجل فی الرحم الاجنبیه» به خصوصه و مقتضای احتیاط، رعایت حکم ولدالزنا در آن مورد می­باشد لکن اگر بچه دختر باشد، پدر نمی­تواند او را به زنی بگیرد و اگر پسر باشد نمی­تواند مادرش را بگیرد و فرزند و فرزند نمی­تواند با افرادی که در صورت عقد صحیح بین صاحب نطفه و زن به آن فرزند محرم می­شوند ازدواج کند.(صانعی، ی.، استفتائات پزشکی، 1378: 60)

 

فهرست مطالب تحقیق مطالعه تطبیقی حقوق کودکان متولد از اهدای اسپرم, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • مقدمه       2
  • جواز یا حرمت تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه4
  • 1-1. حرمت تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه          8
  • 1-1-1. نظرات فقهای امامیه   8
  • 1-1-2. نظرات فقهای اهل سنت             13
  • 1-1-3. استدلالاتی پیرامون حرمت تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه      20
  • 1-1-3-1. اثبات حرام بودن تلقیح اسپرم بیگانه با استناد به آیات قرآن کریم          20
  • 1-1-3-2- جمع بندی نظریات مفسران    23
  • 1-1-3-3. اثبات حرام بودن تلقیح با اسپرم بیگانه با استناد به روایات   28
  • 1-1-3-4. اثبات حرام بودن تلقیح اسپرم بیگانه با استناد به علم اخلاق  33
  • 1-2. جواز تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه            34
  • 1-2-1. نظرات موافقین تلقیح با اسپرم بیگانه         35
  • 1-2-2. استدلالات موافقین      37
  • 1-2-3. جمع بندی نظرات موافقین تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه      41
  • 1-3- حقوق تطبیقی تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه              46
  • 1-3-1. شورای اروپا              47
  • 1-3-2- فرانسه        48
  • 1-3-3. انگلستان      49
  • 2- حقوق کودکان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه   49
  • 2-1. نسب کودکان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه 49
  • 2-1-1. پدر بیولوژیک            50
  • 2-1-1-1. عدم پیوستگی نَسَبی                50
  • 2-1-1-2. تفاوت میان موارد (تفصیل)   52
  • 2-1-1-2-1. تفصیل میان مشخص و نامشخص بودن دهنده  52
  • 2-1-1-2-2. تفصیل میان دانستن و ندانستن دهنده 53
  • 2-1-1-3. پیوستگی نَسَبی       56
  • 2-1-2- پدر قانونی  57
  • 2-1-2-1.عدم پیوستگی نَسَبی 58
  • 2-1-2-2. پیوستگی ظاهری   59
  • 2-1-3. مادر            61
  • 2-1-3-1. تفصيل ميان دانستن و ندانستن               63
  • 2-1-3-2. پيوستگي نسبي       64
  • 2-2. حقوق مالی کودک          64
  • 2-2-1. توارث         64
  • 2-2-2. نفقه کودک  68
  • 2-2-2-1. نفقه کودک متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه             68
  • 2-2-2-2. نفقه ابوین کودک متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه   72
  • 2 – 3. حقوق غیر مالی کودک                72
  • 2-3-1. حضانت کودک           73
  • 2-3-2. تربيت كودك               75
  • 2-3-3. ولايت كودك               78
  • 2-3-4. حرمت نكاح                80
  • 2-3-4-1. حرمت يا جواز نكاح با صاحب تخمك    80
  • 2-3-4-2. حرمت يا جواز نكاح با صاحب اسپرم    82
  • 2-3-4-3. جواز يا حرمت نكاح با شوهر مادر        84
  • 2-4. حقوق معنوی کودک      86
  • 2-4-1. حق هویت   86
  • 2-4-1-1. حق کودکان در شناسایی والدین واقعی شان (حق  دانستن)   86
  • 2-4-1-2- تابعیت کودک         93
  • 2-4-2. حق تمامیت جسم و روان           95
  • 2-4-2-1. ارزیابی اهدا کننده   96
  • 2-4-2-1-1. ارزیابی اهدا کننده از نظر جسمانی    96
  • 2-4-2-1-2. ارزیابی اهداکننده از نظر روانی، اجتماعی و…                97
  • 2-4-3. حق كودك در اقامة دعوي مسئوليت مدني 99
  • 2-4-3-1. مسئوليت مدني پزشك در مقابل كودك    101
  • 2-4-3-2. مسئوليت مدني اهداء كنندة گامت در مقابل كودك            107

 

در صورت تمایل شما می توانید تحقیق مطالعه تطبیقی حقوق کودکان متولد از اهدای اسپرم را به قیمت 7900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=5337
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود تحقیق مطالعه تطبیقی حقوق کودکان متولد از اهدای اسپرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.