0
0

دانلود تحقیق صلح ابتدایی

731 بازدید

عقد صلح در ميان عقود شناخته شده داراى امتيازات وويژگيهاى منحصر به فردى است كه به اين عقد، جايگاه مهم ووالايى را بخشيده است. از سويى، عقدى مستقل و اصيل مى باشد كه در احكام و شرايط تابع هيچ يك از عقود ديگر نيست. از سوى ديگر، اين عقد…پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در تحقیق صلح ابتدایی دنبال نمایید. این فایل شامل 72 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

تحقیق صلح ابتدایی

 

 

مشخصات فایل صلح ابتدایی

عنوان: صلح ابتدایی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 72
حجم فایل : 50 کیلوبایت

بخشی از  تحقیق صلح ابتدایی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

بخش اول: كليات و مفاهيم

فصل اول: صلح در لغت
واژه «صلح» در لسان فقها كه برگرفته از آيات و رواياتى مى باشد كه مشروعيت اين عقد و حدود آن را احرازمى نمايد، اصطلاحى بيگانه از معناى لغوى خويش نمى باشد.بى ترديد استعمال اين كلمه در قرآن و سنت به معناى لغوى آن است، و شارع براى اين لفظ مانند بسيارى ديگر از الفاظ معاملات معنايى بر خلاف معناى عرفى و لغوى وضع ننموده است. به عبارت ديگر، كلمه «صلح» در قرآن و روايات برخلاف الفاظ فراوانى از عبادات همچون «صلاة»، «صوم» و«حج» داراى «حقيقت شرعى» نمى باشد.

از اين رو بهترين راه براى درك بهتر حقيقت صلح و يافتن پاسخ اين پرسش كه آيا «صلح ابتدايى» مى تواند مصداقى براى اين واژه به كار رفته در قرآن و سنت باشد و بدين طريق مشروعيت يابد، مراجعه به لغت و عرف است.

نگارنده اگر چه براين باور است كه واژه «صلح» با توجه به معناى روشن ارتكازى آن نزد عرب زبانان و فارسى زبانان بدون عنايت و مجاز در «صلح ابتدايى» استعمال نمى شود وامثله و شواهد عرفى گواه اين حقيقت است، ولى با مراجعه به آثار لغوى و غير لغوى اين حقيقت را بيش از پيش آشكارمى نمايد.

با تتبع در منابع مختلف عربى و فارسى اين نكات به دست مى آيد:

1- بيشتر لغت شناسان عرب «صلح» را به «سلم» معنانموده اند.((139)) و در مقابل «صلح» را به عنوان يكى ازمعانى «سلم» ذكر كرده اند.((140)) گويا اين دور آشكار به جهت روشنى معنا نزد عرب زبانان بوده است. بدون شك اگر پرسش ما در حقيقى بودن استعمال واژه «صلح» درمعامله ابتدايى براى آنان مطرح بود، از پاسخ لازم و توضيح بيشتر دريغ نمى نمودند. اما با تتبع بيشتر در باره كلمه «سلم» كه به كسر سين و سكون لام، و فتح سين و سكون لام، و فتح سين و فتح لام قرائت شده، مى توان معناى حقيقى اين واژه راكه همان معناى «صلح» است دريافت.

بعضى از لغت شناسان عرب در معناى «حرب» گفته اند كه ضد و يا نقيض «سلم» است.((141)) از اين عبارت اهل لغت فهميده مى شود كه در معناى «سلم» و به عبارت ديگردر «صلح» ضديت و تقابل با جنگ نهفته است، تقابلى كه به روشنى در زبان فارسى ميان «جنگ» و «صلح» برقرار است((142)).

مفسران نيز بيشتر آياتى را كه واژه «سلم» در آنها به كار رفته است((143)) به صلح به معناى پايان دادن به جنگ و اختلاف ميان مسلمانان معنا كرده اند.((144)) اين دو قرينه مى تواند معناى اراده شده از «سلم» را كه مرادف «صلح» است و آن «پايان دادن به جنگ و اختلافات» است نشان دهد.

  1. جمع قابل توجهى از اهل لغت كه بيشتر آنان از معاصران مى باشند تصريح نموده اند كه «صلح» سازش و توافق بعد ازخصومت و نزاع است. راغب اصفهانى مى گويد: «الصلح يختص با زالة النفار بين الناس»((145)). طريحى در توضيح حديث نبوى (ص) «الصلح جائز بين المسلمين» مى گويد: «اراد بالصلح التراضى بين المتنازعين»((146)) درالمعجم الوسيط آمده است: «الصلح: انهاء الخصومة و انهاء حالة الحرب، و السلم»((147)) فرهنگ لاروس مى گويد: «الصلح: التوافق و المسالمة هم لنا ناصح، انهاء حالة الحرب والخصومة السلم». الرائد((148)) چنين توضيح مى دهد: «الصلح: السلم بعد الحرب و الخصومة»((149)). درمعجم متن اللغة آمده است: «الصلح: التئام شعب القوم المتصدع و هو السلم».((150)) در التحقيق فى كلمات القرآن الكريم نيز بعد از ذكر استعمالات گوناگون اين ماده آمده است: «التحقيق ان الاصل ال واحد فى المادة: هو ما سلم من الفساد»((151)).

 

در صورت تمایل شما می توانید تحقیق صلح ابتدایی را به قیمت 4900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=4721
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود تحقیق صلح ابتدایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.