0
0

دانلود مقاله ظهور منجی عالم حضرت مهدی(ع) در ادیان مختلف و اسلام

669 بازدید

مسأله ظهور حضرت مهدي (عليه السلام) در آخرالزمان و پايان دادن به ظلم و ستمها از مسائل  اساسي اديان و اسلام است، و تمامي اديان و مذاهب گوناگوني كه در روي كره زمين حكومت مي كنند، وقوع حتمي و قطعي آن را خبر داده اند.بر اساس تعاليم انبيا و نويدهاي كتب آسماني، عليرغم … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله ظهور منجی عالم حضرت مهدی(ع) در ادیان مختلف و اسلام دنبال نمایید. این فایل شامل 92 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله ظهور منجی عالم حضرت مهدی(ع) در ادیان مختلف و اسلام

مشخصات فایل ظهور منجی عالم حضرت مهدی(ع) در ادیان مختلف و اسلام

عنوان: ظهور منجی عالم حضرت مهدی(ع) در ادیان مختلف و اسلام
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 92
حجم فایل : 62 کیلوبایت

بخشی از  مقاله ظهور منجی عالم حضرت مهدی(ع) در ادیان مختلف و اسلام را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

فصل اول

مهدي موعود (عليه السلام) در كتب مقدسه هنديان

در كتابهاي مذهبي مقدسي كه در ميان هنديان به عنوان كتاب هاي آسماني شناخته شده و آورندگان اين كتاب ها به عنوان پيامبر شناخته مي شوند، تصريحات زيادي به وجود مقدس مهدي موعود (عليه السلام) و ظهور مبارك آن حضرت شده است كه قسمتي از آنها از نظر خوانندگان گرامي مي گذرد.

الف) بشارت ظهور حضرت مهدي (عليه السلام) در كتاب اوپانيشاد

در كتاب «اوپانيشاد» كه يكي از كتب معتبره و از منابع هندوها به شمار مي رود، بشارت ظهور مهدي موعود (عليه السلام) چنين آمده است :

«اين مظهر ويشنو (مظهر دهم) در انقضاي كلي يا عصر آهن، سوار بر اسب سفيدي، در حالي كه شمشير برهنه درخشاني به صورت ستاره دنباله دار در دست دارد ظاهر مي شود، و شريران را تماماً هلاك مي سازد، و خلقت را از نو تجديد، و پاكي را رجعت خواهد داد … اين مظهر دهم در انقضاي عالم ظهور خواهد كرد.»[1]

با اندك تاملي در جملات بشارت فوق، ظاهر مي‎شود كه مقصود از «مظهر ويشنو» همان وجود مقدس حجت بن الحسن العسكري (عليه السلام) است، زيرا طبق روايات متواتر اسلامي آن حضرت در آخر الزمان و در پايان جهان، ظهور خواهد نمود و با شمشير قيام خواهد كرد، و تمامي جباران و ستمگران روي زمين را از بين خواهند برد، و در دوران حكومت آن مظهر قدرت خداوندي، جهان، آفرينش نويني خواهد يافت.

در اين زمينه اخبار و احاديث بسيار زيادي در كتب شيعه و سني از پيامبر گرامي اسلام و ائمه معصومين (عليه السلام) روايت شده است كه برخي از آنها را جهت توضيح فرازهاي بشارت مزبور، تحت چند عنوان مي آوريم.

  • مهدي (عليه السلام) در آخر الزمان ظاهر مي‎شود

در كتاب «غيبت» شيخ طوسي (رحمه الله) از ابوسعيد خدري روايت كرده است كه گفت :

از رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) شنيدم كه بر فراز منبر مي فرمود :

«مهدي از عترت و اهل بيت من است. او در آخر زمان ظهور مي‎كند. در آن هنگام آسمان بارانش را فرو مي فرستد. زمين گياهان خود را مي روياند. و او سراسر روي زمين را پر از عدل و داد مي نمايد، آن چنان كه ديگران- ستمگران- آن را پر از ظلم و جور كرده باشند»[2].

و در روايات اهل بيت (عليهم السلام) در ضمن روايتي از امام محمد باقر (عليه السلام) نقل شده است كه فرمود :

«دولت ما آخرين دولتهاست و هيچ خانداني نيست كه حكومتي براي آن مقدر شده باشد، جز اين كه پيش از ما به حكومت مي رسد تا وقتي كه ما به حكومت رسيديم كسي نگويد: اگر ما نيز به قدرت مي رسيديم، همانند اينان رفتار مي كرديم، و اين است معناي كلام خداوند كه فرموده است: «والعاقبه للمتقين»[3] [سرانجام از آن پرهيزكاران است][4].

  • مهدي (عليه السلام) بر اسب دست و پا سفيدي سوار است.

اين عنوان كه در دومين فراز بشارت كتاب «اوپانيشاد» آمده است، در اخبار معصومين (عليهم السلام) بدان اشاره شده كه براي نمونه برخي از آنها را در اينجا مي آوريم:

در حديثي از حضرت امير مؤمنان علي (عليه السلام) روايت شده كه در مورد ظهور مبارك حضرت مهدي (عليه السلام) و به هنگام حركت آن حضرت از نجف به سوي مسجد سهله فرموده است :

«گويي او را با چشم خود مي بينم كه در نزديكي نجف از وادي السلام عبور كرده، به سوي مسجد سهله پيش مي رود در حالي كه بر اسب دست و پا سفيدي سوار است كه پيشاني سفيد و درخشنده اي دارد، و همه درخشندگي آن را چون چراغ و ستاره مي بينند و او را در حال دعا مي خواند …»[5]

امام صادق (عليه السلام) در همين زمينه مي فرمايد:

«گويي قائم (عليه السلام) را در پشت نجف به چشم خود مي بينم كه بر اسب تيره رنگي، سياه و سفيد كه متمايل به مشكي است سوار است و در ميان دو چشمش سفيدي خيره كننده اي است. سپس اسبش او را به حركت در مي‎آورد به طوري كه مردم هر شهري خيال مي كنند كه آن حضرت در ميان آنها و در شهر آنهاست.»[6]

  • مهدي (عليه السلام) با شمشير قيام مي‎كند

بر اساس روايات فراوان، تنها كسي كه از امامان معصوم (عليهم السلام) براي تاسيس خلافت اسلامي و حكومت واحد جهاني قيام مي‎كند و شمشير مي كشد و مخالفان ستيزه جو را سركوب مي نمايد و در مبارزه حق عليه باطل پيروز مي شود، حضرت مهدي (عليه السلام) است كه او با آن هيبت و شكوه الهي و شمشير برنده اي كه در دست دارد از طرف هر كس از ستمگران و سركشان و طاغوتيان اطاعت مي‎شود، و هيچ كس هر اندازه كه قدرتمند و سركش و ياغي باشد جرأت مخالفت با او را ندارد.

در اين زمينه، روايات بسياري زيادي در منابع معتبر شيعه و سني از رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) و ساير پيشوايان معصوم (عليهم السلام) وارد شده كه براي اثبات مطلب برخي از آنها را در اينجا مي آوريم.

  • در كتاب «فرايئد السمطين» در ضمن حديث مفصلي از ابي بن كعب روايت كرده است كه پيامبر گرامي اسلام در توصيف قيام شكوهمند حضرت مهدي (عليه السلام) فرمود :

«او شمشيري دارد كه در غلاف است و چون هنگام ظهورش فرا رسد شمشيرش از غلاف بيرون مي‎آيد و خداي تعالي آن را به سخن مي‎آورد، و او مهدي (عليه السلام) را صدا مي زند: اي ولي خدا! قيام كن كه ديگر براي تو روا نيست كه از دشمنان خدا دست برداري.

پس او قيام مي‎كند و دشمنان خدا را در هر كجا بيابد مي كشد؛ و حدود خدا را بر پا مي دارد، و به حكم خداوند حكم مي نمايد.»[7]

  • در كتاب «كفايه الاثر» از امام صادق (عليه السلام) از پدران بزرگوارش از اميرمؤمنان (عليه السلام) نقل كرده است كه روزي رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) خطاب به وي فرمود :

«اي علي! هنگامي كه قائم (عليه السلام) خروج كند 313 نفر به تعداد مردان- جنگ- بدر، در اطراف او گرد آيند. چون زمان ظهور او فرا رسد شمشيرش كه در غلاف است او را صدا مي زند: اي ولي خدا! برخيز و دشمنان خدا را طعمه شمشير كن».[8]

  • علامه قندوزي حنفي در كتاب «ينابيع الموده» و گروهي ديگر از محدثان علي مقام شيعه از امير مؤمنان علي (عليه السلام) نقل كرده اند كه در ضمن خطبه مفصلي در رابطه با ظهور حضرت مهدي (عليه السلام) فرمود :

«صاحب پرچم محمدي (صلي الله عليه و آله و سلم) و بنيانگذار دولت احمدي ظهور مي‎كند در حالي كه شمشير در دست دارد و جز راستي بر زبان نيارد، زمين را مهد زندگي سازد، و احكام اسلام (اعم از سنت و فرض) را زنده گرداند».[9]

  • در كتاب «غيبت نعماني» از بشر بن غالب اسدي نقل كرده است كه وي گفت: حضرت حسين بن علي (عليه السلام) به من فرمود :

« اي بشر ! چه مي ماند از قريش هنگامي كه مهدي قائم قيام كند؟ پانصد نفر از آنها را مي‎آورد و دست بسته گردن مي زند، سپس پانصد نفر ديگر مي‎آورد و گردن مي زند، آنگاه پانصد نفر ديگر مي‎آورد و همه را گردن مي زند.

بشر گويد: به حضرتش عرض كردم: خداوند حال شما را به صلاح گرداند! آيا آنها به اين مقدار مي رسند؟

فرمود : هم پيمان هر طايفه اي از آنها محسوب مي‎شود …»[10]

  1. مهدي (عليه السلام) پاكي را به جهان برمي گرداند

در حديثي از اميرمؤمنان علي (عليه السلام) مي خوانيم كه حضرتش فرمود:

«خداوند به زودي- در آينده- گروهي را مي‎آورد كه آنان را دوست مي دارد و آنها نيز خدا را دوست مي دارند، كسي در بين آنان مالك جهان مي‎شود كه در بين آنان غريب است و او مهدي (عليه السلام) است كه داراي صورت و موي سرخ خواهد بود، زمين را بدون سختي از عدل و داد پر خواهد كرد، در كودكي از پدر و مادر خود جدا مي گردد، عزيز اهل خود مي‎باشد و با امنيت مالك شهرهاي مسلمين مي شود، زمان مطيع و فرمانبردار او مي گردد و سخن او را مي شنود، پيران و جوانان از او فرمانبرداري خواهند نمود، زمين را از عدل و داد پر مي‎كند آن گونه كه از ظلم و جور پر شده باشد.

آنگاه امامت او كامل و خلافتش ثابت و پابرجا مي گردد، خداوند آن افرادي را كه در قبرها هستند بر مي انگيزد و جز مسكن آنان چيزي ديده نخواهد شد، زمينها آباد و به وسيله وجود مقدس مهدي (عليه السلام) نوراني مي‎شود، نهرهاي زمين جاري مي‎شوند و تمام فتنه ها و غارتگريها از بين مي روند و خير و بركات فراوان خواهد شد»[11]

ب) بشارت ظهور حضرت مهدي (عليه السلام) در كتاب «باسك»

در كتاب «باسك» كه از كتب مقدسه آسماني هندوهاست، بشارت ظهور حضرت ولي عصر (عليه السلام) چنين آمده است.

«دور دنيا تمام شود به پادشاه عادلي در آخرالزمان كه پيشواي ملائكه و پريان و آدميان باشد، و حق و راستي با او باشد، و آنچه در دريا و زمين ها و كوه ها پنهان باشد همه را بدست آورد، و از آسمان ها و زمين و آنچه باشد خبر دهد، و از او بزرگتر كسي به دنيا نيايد»[12].

ناگفته پيداست كه منظور از آن پادشاه عادل، موعود همه ملتها، وجود مقدس ححت بن الحسن العسكري (عليه السلام) است؛ زيرا طبق روايات اسلامي و وعده هاي تمامي انبيا، تنها اوست كه به عدل و داد قيام مي‎كند و ريشه ظلم و بيداد را از بنياد بر مي‎كند، و جهان را پر از عدل و داد مي نمايد، و آنچه در دريا و زمين و كوه ها پنهان شده بدست مي‎آورد، و تنها اوست كه در آخرالزمان ظاهر مي‎شود و تحول و دگرگوني عظيمي در دنيا به وجود مي‎آورد، و زحمات همه پيامبران را كه به منظور برقرار ساختن عدالت اجتماعي آمده اند به ثمر مي رساند، و فرمانش بر همه موجودات جهان نافذ است.

به هر حال، در اين بشارت و بشارات ديگري كه در ساير كتب مقدسه مذهبي اهل اديان آمده، موضوع ظهور مبارك حضرت مهدي (عليه السلام) به قدري واضح و روشن است كه هيچ گونه نيازي به توجيه و تفسير ندارد؛ ولي در عين حال، براي اين كه معلوم شود تمام مضامين بشارت مزبور در احاديث اسلامي نيز آمده است، پيرامون برخي از فرازهاي آن توضيحاتي مي‎دهيم.

منظور از پادشاه عادل مهدي موعود (عليه السلام) است.

بار دوم نظر كرد همان عطا را ديد و همان دعا را كرد و همان جواب را شنيد، براي سومين بار نظر كرد، همان عطا را ديد و همان درخواست را نمود و همان جواب را شنيد»[13].

ج) بشارت ظهور حضرت مهدي (عليه السلام) در كتاب «پاتيكل»

در كتاب «پاتيكل» كه از كتب مقدسه هنديان مي‎باشد و صاحب اين كتاب از اعاظم كفره هند است و به گمان پيروانش، صاحب كتاب آسماني است، بشارت ظهور مبارك حضرت مهدي (عليه السلام) چنين آمده است:

«چون مدت روز تمام شود، دنياي كهنه نو شود و زنده گردد، و صاحب ملك تازه پيدا شود از فرزندان دو پيشواي بزرگ جهان كه يكي «ناموس آخر الزمان» و ديگري «صديق اكبر»

يعني وصي بزرگتر وي كه «پشن» نام دارد. و نام آن صاحب ملك تازه، «راهنما» است، به حق، پادشاه شود، و خليفه «رام» باشد ، و حكم براند، و او را معجزه بسيار باشد. هر كه پناه به او رد و دين پدران اختيار كند، سرخ روي باشد در نزد رام».

و دولت او بسيار كشيده شود، و عمر او از فرزندان «ناموس اكبر» زياده باشد، و آخر دنيا به او تمام شود. و از ساحل درياي محيط و جزاير سرانديب و قبر بابا آدم (عليه السلام) و از جبال القمر تا مشال هيكل زهره، تا سيف البحر و اقيانوس را مسخر گرداند، و بتخانه «سومنات» را خراب كند. و «جگرنات»[14] بفرمان او به سخن آيد و به خاك افتد، پس آن را بشكند و به درياي اعظم اندازد، و هر بتي كه در هر جا باشد بشكند»[15]

از آنجا كه در اين بشارت، الفاظ و تعابيري به كار رفته است كه امكان دارد براي بعضي از خوانندگان نامفهوم باشد بعضي از آنها را جهت روشن تر شدن مطلب توضيح مي‎دهيم:

  • مقصود از «ناموس آخر الزمان»، ناموس اعظم الهي، پيامبر خاتم حضرت محمد بن عبدالله (صلي الله عليه و آله و سلم) است.
  • پشن، نام هندي حضرت علي ابن ابي طالب (عليه السلام) است.
  • صاحب ملك تازه، آخرين حجت خداوند حضرت ولي عصر (عليه السلام) است و راهنما، نام مبارك حضرت مهدي (عليه السلام) است كه بزرگترين نماينده راهنمايان الهي و نام مقدس وي نيز، هادي و مهدي و قائم به حق است.
  • كلمه «رام» به لغت «سانسكريتي» نام اقدس حضرت احديت (خدا) است.
  • اين جمله «هر كه به او پناه برد، و دين پدران او اختيار كند، در نزد رام، سرخ روي باشد» صريح است در اين كه ، حضرت مهدي (عليه السلام) جهانيان را به دين اجداد بزرگوارش، اسلام، دعوت مي‎كند.
  • سومنات- بنا به نوشته علامه دهخدا، در كتاب لغت نامه بتخانه اي بوده است در «گجرات». و گويند: سلطان محمود غزنوي آن را خراب كرد، و «منات» را كه از بتهاي مشهور است و در آن بتخانه بود، شكست. و گويند: اين لغت هندوي است كه مفرس شده و آن نام بتي بود، و معني تركيبي آن «سوم، نات» است : نمونه قمر، زيرا «سوم» به لغت هندوي قمر را گويند، و نات، تعظيم است. براي اطلاع بيشتر به لغت نامه دهخدا، ماده «سومنات» مراجعه فرماييد.
  • و اما «جگرنات» به لغت سانسكريتي، نام بتي است كه هندوها آن را مظهر خدا مي دانند.

د) بشارت ظهور حضرت بقيت الله (عليه السلام) در كتاب «وشن جوك»

در كتاب «جوك» كه رهبر جوكيان هندو است و او را پيامبر مي دانند، درباره بشارت ظهور حضرت «بقيت الله» (عليه السلام) و رجعت گروهي از اموات در دوران حكومت عدالت گستر آن حضرت، چنين آمده است:

«آخر دنيا به كسي برگردد كه خدا را دوست مي دارد و از بندگان خاص او باشد و نام او «خجسته» و «فرخنده» باشد. خلق را، كه در دين ها اختراع كرده و حق خدا و پيامبر را پايمال كرده اند، همه را زنده گرداند و بسوزاند، و عالم را نو گرداند، و هر بدي را سزا دهد، و يك «كرور» دولت او باشد كه عبارت از چهار هزار سال است، خود او و اقوامش پادشاهي كنند»[16]

دو كلمه «فرخنده» و «خجسته» در عربي به (محمد و محمود) ترجمه مي‎شود و اين هر دو اسم، نام مبارك حضرت مهدي (عليه السلام) مي باشد، و شايد هم اشاره به «محمد» و «احمد» باشد؛ زيرا در روايات اسلامي وارد شده است كه حضرت مهدي (عليه السلام) دو نام دارد، يكي مخفي و ديگري ظاهر است، نامي كه مخفي است «احمد» و آن كه ظاهر است «محمد» مي‎باشد.

هـ) بشارت ظهور حضرت ولي عصر (عليه السلام) در كتاب «ديد»

در كتاب «ديد» كه از كتب مقدسه هنديان است بشارت ظهور مبارك حضرت ولي عصر (عليه السلام) چنين آمده است:

«پس از خرابي دنيا، پادشاهي در آخر الزمان پيدا شود كه پيشواي خلايق باشد، و نام او «منصور» باشد و تمام عالم را بگيرد، و به دين خود درآورد، و همه كس را از مؤمن و كافر بشناسد، و هر چه از خدا بخواهد برآيد»[17]

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله ظهور منجی عالم حضرت مهدی(ع) در ادیان مختلف و اسلام را به قیمت 20900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=10384
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله ظهور منجی عالم حضرت مهدی(ع) در ادیان مختلف و اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.