0
0

دانلود مقاله طراحی گنبد كامپوزيتی برای مساجد با توجه به معماری ايرانی-اسلامی

833 بازدید

در طول تاريخ – تمدنهاي سنتي به چادر، مقبره و محراب به عنوان سمبومي از عالم كائنات مي‌نگريستند ايدة «خانه كيهاني» از ارتباط دادن ساختمانها با آسمانها توسعه يافت. از آنجا كه شكل كرومي معنايي ژرف براي انسان سنتي داشت. طبيعي بود كه اين معنارا ازشكل مشابه… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله طراحی گنبد كامپوزيتی برای مساجد با توجه به معماری ايرانی-اسلامی دنبال نمایید. این فایل شامل 93 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله طراحی گنبد كامپوزيتی برای مساجد با توجه به معماری ايرانی – اسلامی

مشخصات فایل طراحی گنبد كامپوزيتی برای مساجد با توجه به معماری ايرانی-اسلامی

عنوان: طراحی گنبد كامپوزيتی برای مساجد با توجه به معماری ايرانی-اسلامی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 93
حجم فایل : 49 کیلوبایت

بخشی از  مقاله طراحی گنبد كامپوزيتی برای مساجد با توجه به معماری ايرانی-اسلامی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

2-1 تعيين استراتژي و اهداف كلان پروژه :

امروزه به دليل غفلت از گذشته و تجربه‌هايي كه مي‌توانستيم از آنها درس بگيريم، با يك شهرسازي بحران زده روبرو هستيم. در حال حاضر و عدة تكامل و تعالي انسان از طريق پيشرفتهاي مادي به صورت افسانه‌اي درآمده است. انسان در جهان بي انتهاي ارتباطات غرق شده طرز تفكري كه به عنوان تنها راه قابل قبول براي همة انسانهاي اين قرن تجويز شده و فضاها و عناصر زندگي و به طور كلي شهرهاي ما را شكل داده است.

ساختمانهاي بلند و حجيم، شبكه‌هاي شطرنجي وسيع و تراكم بيش از حد جمعيت، ابعاد انساني و فرهنگي شهر را زير سوال برده است. شهرسازي جديد عليه انسان و جامعه عمل كرده، از عملكرد طبيعي واحدهاي اجتماعي مهمي مانند، خانواده، واحد همسايگي، محله و غيره جلوگيري مي‌كند.

ساختمانهاي بلند همة ارزشها و نسبتهاي قديمي كالبد و سيماي شهرها را زير پا گذاشته، مناظر طبيعي شهرها را نيز از بين مي‌برند. نمادهاي انساني با ارزشي نظير مسجد – كليسا – مدرسه و غيره كه روزي از لا به لاي ساختمانها از بافت متراكم و به هم فشردة شهرها سر بيرون كشيده و هويت و معني محل را به بيننده منتقل مي‌كردند، امروز در لابلاي آسمان خراشهاي سر به فلك كشيده به طور تحقير آميزي گم گشته‌اند.

از آنجا كه مسجد پايگاهي براي آرامش يافتن روح و تزكيه و محلي براي دوري از جاروجنل دنياي امروز به شمار مي‌رود كه بشر امروز نيازمند چنين اماكني مي‌باشد و موضوع طراحي و بهينه سازي گنبد مسجد كه به عنوان نشانه و عامل شناساندن اين مراكز مورد تأكيد و تأييد بوده است، انتخاب گرديد.

با بررسي‌هايي كه انجام گرديد، مشخص شد كه مسجد از اركان مشخصي همچون، گنبد، مناره و برخوردار مي‌باشد. كه فضايي روحاني را ايجاد مي‌كنند. لذا در اين پروژه با توجه به مشكلات كمكهاي مردمي ساخته مي‌شوند) ناتمام باقي مي‌مامند سعي شده است از روشي جديد براي ساخت گنبد اين المان مهم مسجد پيشنهاد گردد.

شايد كه بتواند با استفاده از روشهاي جديد به كمك معماري امروزه آيد و گامي ناچيز در جهت بهتر انجام گرفتن ساخت و ساز مساجد بردارد.

4-1 روشهاي پژوهش و تفسير مشكل :

در اين پروژه براي دستيابي به اطلاعات مورد نياز به منظور تكميل تحقيقات نظري و عملي از روشهاي كتابخانه‌اي و تحقيقات ميداني و همچنين مصاحبه كمك گرفته شده است.

لازم به ذكر است در اين پروژه نام كليه منابع كتابخانه‌اي و افراد مصاحبه شونده در انتهاي تحقيقات در قسمت منابع ذكر شده است همچنين در جلوي هر قسمت از فاز تئوري كه بر گرفته شده از كتب مورد بررسي بوده است حرف «ش» به معناي شمار رديف در فهرست منابع و ماخذ و حرف «ص» به معناي شماره صفحه مطلب در كتاب منبع مي‌باشد.

بررسي نيازهاي قشر

استفاده گر


1-1-2 تعيين هويت و موقعيت استفاده گر

يكي از مهمترين عوامل مورد توجه انسان شناسايي خويش به عنوان موجودي مستقل و متمايز از ديگر پديده‌هاست. اين تمايل به تمايز نه تنها در مورد فرديته فرد كه در مورد آنچه كه به او متعلق است مصداق دارد، بلكه براي جامعه انساني به عنوان يك واحد مورد توجه و طلب مي‌باشد. به عبارت ديگر انسان تمايل دارد كه متعلقات به او و همچنين جامعه و محيط و فضايي كه او به آنها تعلق دارد، نسبت به ديگر عناصر و مجموعه‌هاي مشابه واجد هويتي خاص باشند. به طور مثال هر فرد تمايل دارد كه كشور، شهر و محله‌اي كه در آن زندگي مي‌كند، يا گروه و دسته اجتماعي يا صنفي كه به آن تعلق دارد، يا هر دين و مرامي كه از آن پيروي مي‌كند، واجد مؤلفه‌هاي هويتي باشد كه آن را از ديگران متمايز گرداند و او بتواند به نوعي خويشتن را واجد هويتي بارز ببيند. به اين ترتيب مي‌توان انتظار داشت كه مسلمانان نيز به هويت داشتن شهر و محيط زندگي و متعلقات خويش تمايل داشته باشند. اين هويت محيط زندگي را در بسياري عناصر مي‌توان جست و جو كرد كه يكي از وجوه بارز شهر و طبيعتاً و اجزاء و عناصر آن مي‌باشد. يكي از عناصر اصلي شهر مسلمانان مسجد است كه در بردارنده بيشتر عناصر مورد نظر نيز مي‌باشد. در واقع با معرفي مسجد به عنوان يكي از مؤلفه‌هاي بارز هويت شهر و محل زندگي مسلمانان مي‌توان به جزئيات و عناصري نيز پرداخت كه از ابعاد رواني، معنوي، مادي ، كالبدي و شكلي مي‌توانند به عنوان عنصر متذكر به هويت شهر و محيط زندگي و در نتيجه هويت جامعه ايفاي نقش نمايند. (محمد تقي زاده 1379)

در هر حال تمركز اصلي اين پروژه بر شناسايي گنبد مسجد متوجه خواهد بود كه مي‌تواند به عنوان يكي از عوامل اصلي هويتي شهر مسلمانان ايفاي نقش نمايد.

گنبد مسجد يكي از مهمترين و مناسب ترين موارد بهره گيري از نمادها و هنرهايي است كه به گونه‌اي خاص بر معنا تأكيد دارند و مي‌تواند تمام شهر و فضاي آن را تحت تأثير خويش قرار دهد و اين نياز نمازگزار مسلمان را پاسخ گويد كه همانا نياز به داشتن هويت بارز شاخص اسلامي است.

5-1-2- تعيين قدرت اقتصادي

با توجه به رواج ساخت مساجد توسط كمكهاي مردمي و عادت پسنديده وقف در بين ايرانيان مسلمان ناگفته پيداست كه روند ساخت و ساز و تجهيز مساجد و تأمين مايحتاج اوليه آن با مشكلات عديده‌اي روبرو است. از اين رو مي‌بايست طراحان و سازندگان مساجد روند برنامه ريزي ساخت مساجد را همسو با توان اقتصادي صندوق مالي آن پيش بيني نمايند. يكي از مهم ترين دلايل ناتمام ماندن بناهاي مساجد عدم برنامه ريزي ساخت مي‌باشد كه اين موضوع غالباً به دليل استفاده از شيوه‌هاي سنتي و گران قيمت مي‌باشد.

لذا مي‌بايست روند ساخت و ساز مساجد را با حداقل امكانات مادي از طريق ايجاد سبكهاي نوين در ساخت و ساز ميسر نمود به گونه‌اي كه به نيازهاي زيبايي شناختي غازگران و هويت مسجد خدشه‌اي وارد نگردد.

بررسي نيازها در توليد و محصول


1-2-2- تاريخچه محصول

از آنگاه كه مردمان غارها و اشكفت‌هاي كوهساران را رها كردند و در دامنه كوهها و ميان دشتها شدند نخستين چيزي كه ناگزير از فراهم كردن آن بودند سر پوشيده‌هايي بود كه بتواند مانند غار پناهگاه آنان باشد.

اگر چه در روزهاي نخستين نياز به شبستان‌هاي گسترده نبود و همين كه پناهگاهشان خانواده كوچكي را در زير آسمانه خود جاي مي‌داد خشنود بودند ولي ديري نپاييد كه خانواده‌هاي كوچك به هم پيوستند و دسته و گروههايي را تشكيل دادند كه كند كوچكي در دل زمين كنده بودند يا آشيانه و كلبه‌ي مختصري كه با چوب و شاخ و برگ و خار و خاشاك برپا شده بود نمي‌توانست دسته يا گروهي را سرپناه باشد و نياز به سر پوشيده‌هاي گسترده، ديرك و ستون را پديد آورد و شبستانها، نهانخانه‌ها و تالارهاي چهلستون، به جاي كلبه‌هاي نئين و چپرهاي چوب پوش و كندهاي غار مانند نشت. ولي وجود تعداد زيادي ديرك و ستون (كه طبعا در آغاز بسيار به هم نزديك بود) مانع ديد مي‌شد، به ويژه هنگام برگزاري آئينها و جشن‌ها و ميهمانيها اين كاستي بيشتر به چشم مي‌خورد.

به همين دليل نخست كوشيدند تا آنجا كه ميسر است ستونها  را از همديگر دور كنند. براي اينكار ناچار به فراهم كردن فرسب‌ها و تيرهاي سخت و استوار و كشيده شدند. ولي باز هم ناتواني تيرهاي چوبين در بردن بار دهانه‌هاي بزرگ كار را دشوار مي‌كرد اين بود كه پوشش دهانه‌هاي بزرگ بي ستون آرزوي معماران روزگار باستان شد.

ساختمان تالار چهل ستوم در جهان كهن، نمونه‌هاي بيشماري داشت. ولي براي نخستين بار در ايران و در شهر پارسه يا تخت جمشيد بود كه با فراهم كردن چوب كنار از جاهاي دور دست (مانند جبل عامل) و فرسب و لته و تخته چوب چندن و ساج از گنداره، معمار يا رازيگر پارسي توانست فاصله دو ستون را تا حداكثر ممكن (يعني در حدود شش گز – نزديك 4/6 متر) برساند. در حالي كه پيش از آن در چهل ستون‌ها و ستاوندها كمتر، گاهي سطبران ستون‌ها بيش از فاصله ميان آنها بود (مانند معابد مصري).

اگر چه اين پيشرفت بسيار چشمگير بود ولي ايراني به آن خشنود نشد و براي برگزاري جشنها و بارهاي شاهانه چيزي گسترده‌تر و پيشرفته‌تر آرزو مي‌كرد. پس از يورش خشمگينانه و دژخيمانه اسكندر ويرانگر به ايران، با اينكه اميد داشت ايران و آسيا را يوناني كند و فرهنگ باختري را به زور در خاور زمين فرمانروا سازد جز چند مورد معدود (مانند آتشكده خورهه) كه تا حدي از سر ستونهاي معروف به (ايوني – ايونيك) استفاده شده بود معماري يونان هرگز نتوانست در ايران جاي گرم كند (اين نكته نيز جالب توجه است كه نمونه كليه سر ستونهايي كه امروز به نام توسكان و دور يك و يونيك معروف شده در استودانها و پرستشگاههاي كهن ايران مانند فخريكه و سكاوند و قزقاپان و داودختر و در روزگاري بسيار كهن‌تر از دوران درخشش معماري يونان به كار گرفته شده و به خوبي مي‌تواند خاستگاه خود را نشان دهند و ما در بحثي ديگر از آن سخن خواهيم گفت. از همان روزهايي كه شاهنشاهي هخامنشي فرو مي‌افتاد معماران ايراني بر آن شدند كه طاق و گنبد را (كه پديده طبيعي و خاص معماري ايران است) جانشين تخت بام و خرپشته چوبين كنند. چه آوردن چوب سدر از جبل عامل و ساج از گنداره هميشه ميسر نبود و در جنگلهاي تنگ و جلگه‌هاي درندشت هم چوب سخت و استوار و كشيده به زحمت فراهم مي‌شد (اگر چه در جنگلهاي انبوه شمال و جنوب تا اندازه‌اي به دست آمد) از آن گذشته وجود موريانه‌اي به نام ترده در بسياري از نقاط ايران كاربرد چوب را كاري بي منطق و گاهي بسيار خطرناك جلوه مي‌داد.

طاق و گنبد و چفد (قوس) در ايران پيشينه‌اي كهن دارد و معماران روزگار باستان نمونه‌هاي شگفتي از آن را در معبد زيرين چغازنبيل (كه از مصالح آن براي ساختمان چغازنبيل استفاده شده) و تپه نوشيجان و ويرانه‌هاي سيستان و ستودانهاي كوميش دامغان به دست داده‌اند (از آغاز هزاره دوم تا آغاز شاهنشاهي پارس) كه دنباله آن تا روزي كه معماري ملي رواج داشت ادامه يافته است (و چون طاق و چفد ايراني تابع فلسفه بر ميناي رياضي ويژه‌اي است كه پايگاهي ارجمند در معماري و فن ساختمان دارد در گفتار ديگري از آن سخن خواهيم گفت)

در همين پديده‌هاي شگفت معماري، گنبد پايگاه بلندي دارد و دلايل بسياري در دست داريم كه اين پديده شگفت آور زاده نبوغ ايراني است. با توجه به دشواري پوشش دهانه‌هاي بزرگ با فرسب چوبين و مزاحمتي كه وجود ستونهاي چوبي متعدد در زمينه تالارها براي ديد ايجاد مي‌كند به خوبي به اهميت پوشش گنبدي پي خواهيم برد كه مي‌تواند دهانه بزرگي را سرتاسر و ديوار به ديوار بپوشاند.

 

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله طراحی گنبد كامپوزيتی برای مساجد با توجه به معماری ايرانی-اسلامی را به قیمت 14900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=9305
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله طراحی گنبد كامپوزيتی برای مساجد با توجه به معماری ايرانی-اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.