0
0

دانلود مقاله رفع عيوب موتور خودرو

651 بازدید

پيش از آغاز كار بايد ، دست كم ، نظريه اي قابل قبول در مورد ماهيت مسئله داشته باشيد . با استفاده از فنون عيب يابي مي توان فهميد كه آيا تعمير مهمي در پيش است يا نه . هر گاه عيب يابي با تجزية روغن همراه شود مشخص ميشود كه كدام دسته از قطعات ـ رينگها ، ياتاقان ها… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله رفع عيوب موتور خودرو دنبال نمایید. این فایل شامل 37 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله رفع عيوب موتور خودرو

مشخصات فایل رفع عيوب موتور خودرو

عنوان: رفع عيوب موتور خودرو
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 37
حجم فایل : 247 کیلوبایت

بخشی از  مقاله رفع عيوب موتور خودرو را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

عيب يابي :

پيش از آغاز كار بايد ، دست كم ، نظريه اي قابل قبول در مورد ماهيت مسئله داشته باشيد . با استفاده از فنون عيب يابي مي توان فهميد كه آيا تعمير مهمي در پيش است يا نه . هر گاه عيب يابي با تجزية روغن همراه شود مشخص ميشود كه كدام دسته از قطعات ـ رينگها ، ياتاقان ها و غيره ـ به سرعت در حال ساييده شدن هستند .

داده هاي حاصل از آزمون و تحليل ، همراه با تاريخچة تفصيلي بهره برداري ، بايد محل عيب را به خوبي مشخص كنند ( سيلندر ها ، ياتاقان ها ، محرك هاي لوازم كمكي و    مانند آن ) . اما تحليل نيابد صرفاً به نتيجه گيري كلي ختم شود . مثلاً بي معناست اگر بگوييم كه ياتاقان يا رينگ پيستون « ساييده است » يا «سوخته است » تعميير كار بايد تشخيص دهد كه خرابي كدام قطعه يا كدام وضعيت بهره برداري خاص سبب خرابي اين قطعات شده است . بلبرينگ چرخ اتوبوسهاي شهري نمونة خوبي از فرايند انتخاب شده است : تجربه نشان مي دهد كه بلبرينگ هاي سمت راست جلو ، بيشتر از بلبرينگ هاي سمت چپ خراب مي شوند . وجود ذرات اكسيد سرخ رنگ در والوالين حاكي از آن است كه بلبرينگ بر اثر نفوذ رطوبت ( يعني ترشح آب ) خراب شده است و طبيعي است كه احتمال ترشح آب در طرفي ازاتوبوس كه به جدول منار خيابان نزديك است بيشتر است .

وقتي تعمير كار مكانيسم خرابي را دريافت ، مي تواند با نگهداري بهتر و منظمتر ، ارتقاي كيفيت قطعات ، يا اصلاح شرايط بهره برداري ، مشكل را بر طرف كند .

بلند كردن موتور :

در شكل 8ـ2 جرثقيل مناسب براي بلند كردن يك موتور بزرگ نشان داده شده است . توجه كنيد كه چگونه ميلة بارپخش كن و دو قطعة عرضي قابل تنظيم زنجيرها را قائم و تحت كشش نگه مي دارند .

 موتوري كه در شكل نشان داده شده است گوشوارهاي مخصوصي براي بالابردن    دارد ؛ موتورهاي كوچكتر چنين گوشواره هايي را ندرند و تعميركار بايد تمعيدات لازم را براي بلند كردن موتور به عمل آورد . به طور كلي نقاط اتصال بايد طوري در دو طرف مركز ثقل موتور انتخاب شوند كه موتور در هنگام بالا رفتن افقي بماند و كج نشود . زنجيرها نبايد در اطراف قطعات آسيب پذير ، از قبيل قالپاق انگشتي و لوله هاي سوخت قرار گيرند .

گوشواره هايي كه با استفاده از ورق فولاد به ضخامت 10 ميليمتر ، به كمك شعله ، برشكاري شده باشند كمال مطلوب اند ، اما استفاده از پيچهاي گوشواره اي آهنگري شده ( كه مي توان آنها را از فروشگاه هاي پيچ و مهره خريداري كرد ) عمليتر است .         ميلة بار پخش كن بيشتر بارهاي خمشي را حذف مي كند ، اما گاهي نمي توان مانع كمتر شدن زاوية زنجيرها از 90 درجه شد . بار خمشي وارد بر پيچ گوشواره اي را بايد با استفاده از قطعه اي لوله با طول اندك و اشتري ضخيم ، مطابق شكل كاهشداد .

به هيچ وجه نبايد زنجيرها را مستقيماً و بدون استفاده از گوشواره يا پيچ گوشواره اي به موتور بست . استفاده از مابلهاي فولادي چند رشته اي ( سيم بكسل ) نيز براي اين عمل توصيه نمي شود .

در شكل زير مقر ساده اي براي استقرار موتورهاي ردة 600 پوندي نشان داده شده است . مقرهاي بهتر معمولاً موتور را از بغل مي گيرند ( نه از لبة چرخ لنگر ) و مي توان آنها را بالا و پائين برد .

تذكر :

تعميير كار در هنگام استفاده از مقرهايي كه كله گي چرخان دارند ممكن است به دردسر بيفتند . چرخاندن موتور و جمع شده اي كه توربوشارژكن آن دست نخورده است سبب تحلية روغن توربوشارژكن در يك يا چند سيلندر شود . تلاش بعدي براي روشن كردن چنين موتوري ممكن است سبب كج شدن شاتونها و يا وقوع اتفاقي بدتر از اين شود .

تميز كاري :

شركت فوردموتور و ساير سازندگان مي گويند كه كثيفي عامل اصلي اغلب عيوبي است كه بعد از انجام تعميرات مهم پديد مي آيند . اثر مستقيم كثيفي آلوده شدن روغن موتور است ؛ اثر غير مستقيم آن ايجاد محيطي است كه تعميرات را دشوار يا غير ممكن مي كند .

لزوم رعايت استانداردهاي بالاي پاكيزگي در حد استاندارد هاي بهداشتي ، يكي از دلايل اكراه از باز كردن موتور براي تعميرات جزئيتر از تعمير اساسي است . بديهي است كه انجام چنين تعميراتي ضرورت پيدا مي كند و به پيامدهاي دراز مدت آن نيز توجه       نمي شود . وقتي بدون پيادهكردن موتور ازروي شاسي تعمير اساسي انجام مي شود نمي توان استاندارد هاي پاكيزگي را در حد معقول حفظ كرد ، اگر چه با افزايش سرعت كار و تميز كردن آن دسته از سطوح اصطكاكي كه براي بازديد باز مي شوند مي توان صدمات را به حد اقل رساند . كثافت انباشته شده روي قطعات داخلي موتور را نمي توان از زير و در حالي كه قطعات هنوز سوارند ، پاك كرد و هر گونه تلاش در اين جهت صرفاً سيي وارد شدن ذرات جامد بيشتري به جريان روغن خواهد شد .

از سوي ديگر ، وقتي موتور نوسازي مي شود ، بدنه ، سرسيلندر ، سيني كارتر و ساير قطعات فولادي پرسكاري شده براي تميزكاري گرمايي يا شيميايي به خارج از تعميرگاه ارسال مي شوند .

در اين فرايند ها رنگ نيز پاك مي شود كه كمال مطلوب است . ميل لنگ ، پيستون و ساير قطعات داخلي مهم را ابتدا تعمير كار مي شويد تا بتواند آنها را بازديد كند .

سپس قطعات را به تراشكاري مي فرستد تا وضعيت آنها ارزيابي شود . وقتي قرار باشد از پيستون ها دوباره استفاده شود ، تراشكار شيارها و زير ستون را تميز مي كند خرده هايي كه مانع هدر رفتن چندين ساعت كار مي شود .

كاري كه براي تعمير كار باقي مي ماند ، چربي زدايي پيچ و مهره ها و وسايل جانبي باز شده از روي موتور و برداشتن قشر مانع خوردگي از روي قطعات نو است .

پيدا كردن اجزاء موتور :

آب و روغن موتور را تخليه و سطوح موتور را از چربي پاك كنيد . اتصال باتري و    سيم ها را قطع كنيد . اگزوز را باز كنيد .

موتور را به جرثقيل ببينديد و سپس اتصال هاي خط انتقال و دسته موتورها را باز كنيد . موتور را روي مقر ببنديد و منيفولد ها ، سرسيلندر ها و تميز كاري شيميايي مجرا هاي آب ، بايد موتور را كاملاً لخت كرد .

سيستم روغن كاري :

ابتدا بايد به سراغ سيستم روغنكاري برويد . براي وارسي اين سيستم بايد با مدار روغن به خوبي آشنا باشيد . در شكل زير نقشه اي از سيستم روغنكاري موتور اونان سري DJ نشان داده شده است . نفس كش ( بخار كش ) كارتر نيز در اين سيستم گنجانده شده است زيرا نقش مهمي در كنترل روغن دارد . اگر اين نفس كش بسته شود ، از همة   روزنه هاي موتور روغن نشست خواهد كرد .

روغن از لولة روغن گير صافي دار ( كه در سيني كارتر مطلق است ) عبور مي كند و به پمپ روغن مي رسد و پمپ ، روغن را از فيلتر گذشته است به ميل سوپاپ ، ياتاقانهاي ثابت ( و از طريق مجرا هاي تعبيه شده در ميل لنگ به ياتاقانهاي متحرك و گژن پينها ) و سيستم محرك سوپاپ مي رسد . سوپاپ ها و انگشتي هاي سوپاپ به كمك                  « دوش روغن » مخصوص اونان روغنكاري مي شود . « دوش روغن » اوله اي است كه سوراخ هاي ريزي در آن ايجاد شده است و روغن با فشاري در حدود 170 كيلو پاسكال ( 25 پوند بر اينچ مربع ) از آن بيرون مي باشد . روغن ، در راه برگشت به پمپ ، در امتداد ميل تايپيتها به طرف پايين مي چكد و بادامكها و تايپيتها را روغن كاري مي كند .

سيستم نشان داده شده در شكل در موتور هاي ششش سيلندر به كار مي رود .            از پايين شكل ، روغن وارد لولة روغن گير مي شود و سپس به كوپلنگ سر ميل لنگ     مي رسد كه در واقع نوعي پمپ است .

اين پمپ ، بر خلاف بيشتر پمپ هاي روغن ، بر سر ميل لنگ نصب مي شود و با دور موتور كار مي كند . مجراي هاي ورودي و تخليه پمپ در سيني جلئوي موترو تعبيه شده است . روغن سردكن ( كولر روغن ) ( 6 ) عبور مي كند ، سپس دوباره به سوي بدنه موتر هدايت مي شود و از آنجا دوباره وارد مجموعه اي از فيلتر هاي ( 11 ) مي شود . معمولاً روغن از يك فيلتر هايي عبور مي كند . اما اگر فيلتر ها دچار گرفتگي باشند يا روغن بر اثر گرما سفت شده باشد ، شير كنارگذاري كه بر اساس اختلاف فشار كار     مي كند ( 12 ) باز مي شوند و به روعن تصويه نشده اجازه عبور مي دهد .

 لولة اصلي روغن ( 3 ) ، روغن را در سرتاسر موتور پخش مي كند . بخشي از روغن به ياتاقان هاي ثابت مي رسد از طريق مجارب درون ميل لنگ به ياتاقان هاي متحرك       مي رود . بوشهاي ميله سوپاپ روغن را از همان مجراهايي دريافت مي كند كه به    ياتاقان هاي ثابت روغن مي رساند . بوش گرد عقب ميل سوپاپ شيار دار است . روغن در امتداد اين شييار ها حركت مي كند و از طريق ميل انگشتي تو خالي به انگشتي هاي سوپاپ مي رسد . اين روغن در مسير برگشت ساخت سوپاپ ، استكاني ميل تايپيت ، تايپيت و بادامك ها را روغن كاري مي كند . در موتور هاي ديگر از مدار مشابهي استفاده مي شود ، اما غالباً در آنها عمق دهنده اي به كار مي رود .

در شكل زير سيستم روغن كاري موتور 3/2 ليتري فورد نشان داده شده اسست كه براي موتور هاي كوچك و ، بر اساس استاندارد هاي ديزل ، ارزان قيمت بسيار پيچيده به نظر مي رسد . روغن تحت فشار ابتدا به فيلتر مي رسد .

روغني كه از فيلتر خارج مي شود ، بسته به دمايي كه دارد مستقيماً يا از طريق روغن سرد كن به لولة اصلي روغن مي رود . يك شير ترموستاتي ، كه در پوسته فيلتر تهويه شده است جريان روغن را هدايت مي كند . سرد كن روغن در هنكامي كه موتور تازه روشن شده و در حال گرم شدن است ، كار مضر است و در اين دوران شير ترموستاتي بسته مي ماند با افزايش دما شير باز مي شود و جريان روغن را بين لوله اصلي روغن و سروغن سدر كن تقسيم مي كند .وقتي دما به حدود 94 درجه مي رسد ، جريان روغن به طور كامل به طرف روغن سرد كن هدايت مي شود . براي حفظ ايمني ، هر گاه افت فشار در روغن سدر كن از 95 كيلو پاسكال ( 14 پوند بر اينچ مربع ) بالا تر برود ، شير كنار كذر باز مي شود .

بدين ترتيب گرفتگي روغن سرد كن سبب قطع جريان روغن نخواهد شد ، اگر چه با كنار گذر كردن روغن سرد كن از عمق موتور كاسته مي شود .

روغن كاري ميل سوپاپ كه نقطة ضعف بسياري از موتور هاي ميل سوپاپ روست ، مستلزم توجه خاص است . مجرايي با قطر زياد ، كه از لولة اصلي روغن منشعب        مي شود ، روغن به بوش وسط ميله سوپاپ مي رساند . در اين جريان روغن نصف     مي شود ؛ بخشي از آن وارد ميله سوپاپ تو خالي مي شود و بخشي ديگر به يك دوش روغن پاش بالاسري مي رود . روغن مورد نياز دو بوش ديگر از طريق ميله سوپاپ تأمين مي شود و در اينجا ميله سوپاپ نقش لوله اصلي ورغن را بازي مي كند ؛ دوش روغن كاري روغن كاري بادامك هاي انگشتي ها و نوك سوپاپ ها را به عهده دارد . ياتاقان هاي ثابت از طريق مجراهايي كه جاي ثابت ها و لوله اصلي روغن را به هم مرتبت مي كند روغن كاري مي شود . معمولاً مجراهاي قطري ايجاد شده در ميل لنگ روغن را از جاي ثابت به گونه لنگ مجاور مي رساند . فوارهاي روغن پاش، كه از لوله هاي اصلي روغن تغذيه مي شوند ، زير پيستون ها را خنك مي كند و به گژن پينها روغن مي رسانند . يك پمپ دنده اي ـ از سبكترين و جمع و جور ترين نوع ممكن ـ فشار لازم را ايجاد مي كند .

اين بررسي اجمالي سه مدار روغن در سه موتور بسيار متفاوت بايد ضرورت كنار آمدن با اين سيستم ها را به خوبي نشان داده باشد . هيچ سيستم ديگري تأثيري چنين مستقيم بر نتيجة كار تعمير كار ندارد .

گرفتگي سيستم روغنكار شايعترين مشكل اين سيستم است ، كه از قصور در تعويض بموقع روغن فيلتر روغن ناشي مي شود و نقايص طراحي آن را تشديد مي كند . هر گاه جريان روغن به طور ناگهاني تغيير مسير دهد يا سرعت آن كاهش يابد بايد در انتظار گرفتگي كامل يا جزئي مدار روغن باشيد و نخستين نامزدها عبارت اند از فصل مشترك سرسيلندر / بدنة موتور ، فواره هاي روغن و اتصالات بين مجراهاي متقاطع . براي تخلية براده هاي فلز يا لجن نمي توان به مواد شيميايي ، گرما يا هواي فشرده اتكا كرد .

مجراهاي روغن را بايد با دست و به كمكر ابزارهايي شبيه سينة تفنگ ، با استفاده از حلال ، پاك كرد .

تميز كاري كامل مدار روغن ، پس از خرابي فاجعه آميز موتور ، بيش از هر زمان ديگر اهميت دارد زيرا بدين ترتيب مي توان انبوه ذرات فلزي وارد شده به سيستم روغنكاري را تخليه كرد . در اين مورد روغن سرد كن ميتواند مشكل خاص خود را با پاك كننده هاي شيميايي تميز كرد و حتي با انعطاف پذيرترين سنبه ها نيز جواب نمي دهند . گاهي تنها راه حل استفاده ازيك روغن سرد كن نو با روغن سدركن كاركرده اي است كه پيشينة آن معلوم باشد .

روغن ممكن اسن از پولك هاي انبساطي يا ، در مرحلة بعد ، از درپوش لوله هايمور شده يا پولك هاي موتور نشت كند . احتمال باز شدن ترك ها در اطراف سوراخ هاي زير سوپاپي و ساير مقاطع نازك نيز وجود دارد . در هنگام نوسازي موتور تعمير كار محتاط ( پس از كسب اطمينان از در اختيار داشتن پولكهاي نو ! ) پولكهاي انبساطي كار كرده را دور مي اندازد و در پوش لوله ها را آب ندي مي كند . بيشتر ترك هايي را كه روغن از آنها نشت مي كند مي توان با چشم ديد .

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله رفع عيوب موتور خودرو را به قیمت 13900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=9061
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله رفع عيوب موتور خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.