0
0

دانلود مقاله مروری بر سير تکامل ترمز اتومبيل ها از ابتدا تا امروز

619 بازدید

امروزه استفاده از ترمزهاي ضد بلوکه ABS  به صورت استاندارد در اکثر اتومبيلها ديده مي شود و کمپاني بوش از ابتداي سال 1987 تاکنون بيش از ده مليون دستگاه ترمز ضد بلوکه ABS توليد و روانه بازار کرده است براي آگاهي از سير تکامل ترمز اتومبيلها ، تاريخچه… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله مروری بر سير تکامل ترمز اتومبيل ها از ابتدا تا امروز دنبال نمایید. این فایل شامل 87 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله مروری بر سير تکامل ترمز اتومبيل ها از ابتدا تا امروز

مشخصات فایل مروری بر سير تکامل ترمز اتومبيل ها از ابتدا تا امروز

عنوان: مروری بر سير تکامل ترمز اتومبيل ها از ابتدا تا امروز
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 87
حجم فایل : 2,38 مگابایت

بخشی از  مقاله مروری بر سير تکامل ترمز اتومبيل ها از ابتدا تا امروز را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

مقدمه :

امروزه استفاده از ترمزهاي ضد بلوکه ABS  به صورت استاندارد در اکثر اتومبيلها ديده مي شود و کمپاني بوش از ابتداي سال 1987 تاکنون بيش از ده مليون دستگاه ترمز ضد بلوکه ABS توليد و روانه بازار کرده است براي آگاهي از سير تکامل ترمز اتومبيلها ، تاريخچه ساخت و چگونگي بهينه سازي و پيشرفت آنها را با هم مرور مي کنيم در گذشته براي بيشتر رانندگان ، راندن و بحرکت درآوردن و يا ادامه حرکت اتومبيلها جالبتر از ترمز کردن به نظر مي رسيد و شايد کمتر کسي به ترمز اتومبيل و نقش حياتي آن توجه نشان مي داد .

با ورق زدن برگهاي تاريخ صنعت اتومبيل سازي و توقف در سال 1885 به زماني مي رسيم که کارل بنز براي نخستين بار از لنتهاي ترمز چوبي و ديسکها يا صفحه هاي تسمه اي براي متوقف کردن اتومبيل هاي ساخت خود ، استفاده کرد کارل بنز اين ايده را دقيقا ً از روي قطارها يا لوکوموتيوهاي آن زمان کپي کرده بود بتدريج راه حلهاي ديگري براي توقف اتومبيل توسط مبتکرين در اين زمينه بکار بسته شد مثلا ً ترمزهاي دايملر که شامل يک کابل فولادي بود و به دور يک صفحه فلزي در قسمت دروني چرخ پيچيده شده بود و در زماني که اين کابل کشيده مي شد پس از مدتي وسيله نقليه را مجبور به توقف مي کرد ولي يکي از بزرگترين معايب اينگونه ترمزها اين بود که در زماني که راننده اتومبيل خود را در سر بالايي متوقف مي کرد درست پس از توقف ، از فشار اين کابل کاسته و خودرو به طرف عقب کشيده مي شد بعدها راه حلي براي اين مشکل پيدا شد و آن راه حل اين بود که به وسيله يک اهرم بلند نيزه مانند که با بازوهاي کششي در قسمت پشت اتومبيل در ارتباط بود درست در لحظه پس زدن خودرو اين اهرم نيزه مانند به درون زمين فرو مي رفت و اتومبيل را در سر بالايي متوقف مي کرد .

پيش از پايان قرن هجدهم فکر ساختن ترمزهاي مؤثرتر وارد فازهاي جدي تري شد و در سال 1895 ” فردريک لانکستر ” انگليسي نوعي ترمز کلاچ مانند را براي متوقف کردن اتومبيل بکار برد ساختار اين ترمز بدينگونه بود که يک کلاچ مخروطي شکل که داراي يک صفحه سايشي (اصطکاکي ) در پشت بود وظيفه برقراري ارتباط بين موتور و جعبه دنده را بعهده داشت در زماني که اين کلاچ بطرف عقب کشيده مي شد ارتباط موتور وجعبه دنده با يکديگر قطع مي شد و هنگامي که بيشتر به طرف عقب کشيده مي شد از طريق صفحه سايشي خود با يک ديسک مرتبط شده و اتومبيل را بحالت ايست وا مي داشت بدين ترتيب مي توان گفت که ترمز گيري در تمام خودروها از طريق دستگاه انتقال قدرت صورت
مي گرفت و اين شروعي بود براي ترمزهاي ديسکي .

بکارگيري سيستمهاي انتقال قدرت ترمز به شيوه هيدروليکي در گذشته تنها در دوچرخه ها کاربرد داشت و در سال 1897 دو نفر بنامهاي Bayley  و Brigg نخستين سيستم هيدروليکي را براي وسائط نقليه چهار چرخ ساخته و مورد بهره برداري قرار دادند در اين سيستم فعاليت ترمزها با استفاده از نيروي فنر و عقب نشيني آنها بطريق هيدروليک انجام مي گرفت در سال 1897 آقاي Herbert frood فعاليتهاي خود را بيشتر بر روي مواد تشکيل دهنده آن چيزي که ما امروز آنرا لنتهاي ترمز مي ناميم قرار داد .

وي در سال 1902 موفق به گشايش شرکتي به نام Frodo  گرديد و در سال 1908 نخستين نمونه از لنت ترمزهاي خود را که از ماده اي مقاوم به نام آزبست ساخته شده بود آماده فروش به خريداران نمود اينگونه لنتها تا سال 1921 مورد بهينه سازي قرار گرفتند و در اين سال با استفاده از فن آوري ريخته گري از قيمتي ارزانتر از گذشته برخوردار گرديدند شايد ساخت لنتهاي ترمز از Asbest که ماده اي مقاوم در برابر گرما است يک تحول اساسي در ساخت لنتهاي ترمز باشد چرا که تا پيش از اين زمان تنها از فلز در مقابل فلز ( ديسک و لنت ) استفاده مي شد و شرکت بوگاتي نيز استفاده از فلز در برابر فلز را تا اواسط قرن بيستم همچنان مورد استفاده قرار مي داد .

تاريخ توليد ترمزهاي ديسکي به سال 1896 باز مي گردد در اين سال شرکت union electicitats gesellscaft  با ساخت ديسکهاي الکترومغناطيسي مجهز به يک صفحه فرسايشي نخستين گام را در اين جهت برداشت طرز کار اين سيستم بدين ترتيب بود که لنتهاي ترمز با نيروي الکترومغناطيسي بطرف صفحه يا ديسک گردان فشرده و فشار لازم را براي توقف اتومبيل به ديسک ترمز وارد مي آورند در سال 1901 آقاي مي باخ موفق به ساخت نوعي ترمز کاسه اي مجهز به لنتهاي داخلي گرديد اين ترمزها در سال 1903 بر روي مرسدسهايي که داراي 40 اسب بخار نيز بودند مصرف گرديد در همين سال کمپاني مرسدس نصب ترمز بر روي چرخهاي جلو را نيز به عنوان وسايل اضافي و سفارشي به خريداران خود پيشنهاد مي کرد .

ولي هيچگاه از اين وسيله سفارشي استقبال در خور توجهي نشد چرا که رانندگان آن زمان ترمز براي محور جلو خودرو را خطرناک مي دانستند .

ترمز اتومبيل ها براي هر چه کامل تر شدن راه دور و درازي را در پيش داشتند و فکر ساختن ترمزهاي هيدروليکي و با فشار روغن نيز عده اي را به خود مشغول داشت در سال 1908 آقاي E.W.Weight  ترمزي را طراحي و ساخته بود که تقريبا ً چيزي بود شبيه ترمزهاي امروزي يعني استفاده از نيروي فشار روغن و هيدروليک و بکارگيري سيلندر و پيستون براي ترمزها

بدون شک ساخت ترمزهاي هيدروليکي گام مؤثري در زمينه بهينه سازي ترمزها محسوب مي شد ولي اين ترمزها نيز همچنان نقص داشته و افرادي نيز در فکر ساخت ترمزهاي بهتر و يا سيستمهاي کامل کننده و تقويت کننده ترمزهاي هيدروليکي بودند .

در سال 1919 آقاي PARRY THOMAS  نقشه و امکان ساخت بوستر ترمزها را مورد بررسي قرار داده بود اين بوسترها در سال 1923 متولد شده و به واقعيت پيوستند ولي هنوز مي بايد زمان درازي بگذرد تا اين سيستم هاي تقويت کننده عادي و بصورت استاندارد در آيند .

در سال 1940 شرکت گيرلينگ براي خودروهاي نظامي ترمزهاي ديسکي طراحي و توليد نمود اين ترمزها شباهت زيادي با صفحه کلاچ هاي امروزي داشته يعني داراي دو پوشش سايشي در دو طرف ديسک بودند .

سيستم ترمزهاي هيدروليکي همانگونه که مي دانيم يکي از بهترين و مطمئن ترين ها است ولي اغلب اين سيستم به صورت نخستين خود ( تک کاناله ) داراي عيب بزرگي بود بدين ترتيب که اگر هر گاه بدليلي شکستگي جزئي در يکي از لوله هاي ترمز بوجود مي آمد در اثر نشت مايع و يا ترمز و يا وارد شدن هوا در سيستم کلي ، تمام سيستم ترمز از حالت فعاليت خود بيرون آمده و خطر آفرين مي شد.

براي از ميان برداشتن اين عيب ، خودروسازان و يا شرکتهاي توليد کننده سيستمهاي ترمز مجبور به تقسيم کردن نيروي ترمز در دو مدار يا کانال جداگانه بودند بدين ترتيب که نيروي ترمز ( از طريق فشار هيدروليک ) به دو بخش يکي براي چرخهاي جلو و ديگري براي چرخهاي عقب تقسيم شدند .

پيشرفت و بهينه سازي سيستم ترمز اتومبيل ها با سرعتي نه چندان سريع صورت گرفته است و خوشبختانه امروزه ترمزهاي سه و چهار کاناله ضد بلوکه ABS  در بيشتر اتومبيلها بصورت استاندارد وجود ندارد حال ما در اين پروژه قصد داريم به بررسي قسمتهاي مختلف ترمز ABS و معمولي بپردازيم و سپس در پايان اين دو سيستم ترمز را با يکديگر مقايسه کنيم .

فصل اول :

تجزيه سيستم هاي ترمز  هيدروليکي

  • ترمزهاي هيدروليکي بدون تقويت کننده :

تنها نيرويي که در ترمزهاي بدون تقويت کننده براي فشار دادن کفشک روي ترمز مورد استفاده قرار مي گيرد نيروي پاي راننده روي پدال ترمز است هيچ منبع انرژي ديگري مورد استفاده قرار نمي گيرد اينگونه ترمزها معمولا ً براي ماشينهاي سبک تر و کوچکتر مورد استفاده قرار مي گيرد نيرويي که بر پدال وارد مي شود موجب جابجايي پدال مي شود که در نتيجه آن ميل انگشتي روي سيلندر اصلي فشار وارد مي کند اين اتصال پدال به اين خاطر تعبيه شده است تا با ايجاد نيروي مکانيکي بين پدال و سينلدر اصلي ، پيستون سيلندر اصلي حرکت کند مساحت سطح مقطع سيلندر ترمز چرخ بيشتر از مساحت سطح مقطع سيلندر اصلي مي باشد از آنجايي که ميزان حرکت پيستون سيلندر اصلي با توجه به ميزان حرکت پدال تعيين مي شود پس رابطه بين سيلندر اصلي و سيلندر ترمز چرخ نيز محدود مي شود به منظور حفظ نيروي پاي راننده روي پدال کمتر از حد ماکزيمم که حدودا ً N445 (lb100) مي باشد تقويت کننده ترمز که به صورت خلاء يا پمپهاي فشار هستند تعبيه شده اند .

(PI) خط فشار ترمز هيدروليک که توسط فشار پاي راننده روي پدال () توليد مي شود را مي توان به شکل زير محاسبه کرد :

                                                             (1-1)

که در اين فرمول داريم :

Amc = مساحت سطح مقطع سيلندر اصلي ،

  = نيروي پاي راننده روي پدال و (lb)N

 = نسبت بازوي پدال

 = بازده بازوي پدال

ميزان معمول بازده بازوي پدال 8/0 مي باشد که شامل بازده سيلندرهاي اصلي به فنر بازگرداننده مي باشد .

نيروي ترمز () را براي هر اکسل با توجه به عوامل ترمز بصورت زير محاسبه مي کنيم .

                                                       (1-2)

که خواهيم داشت :

= مساحت سينلدر ترمز چرخ

BF = عوامل ترمزي

= فشار بر روي پدال که براي متصل کردن کفشکهاي ترمز به ترمز کفشکي يا ترمز ديسکي نياز است

R = شعاع لاستيکها ( چرخ ماشين ) (in)mm

r = شعاع  مؤثر ترمز ديسکي يا کفشکي  (in)mm

 = بازده سيلندر ترمز چرخ

نيروي فشار جلويي که براي ترمزهاي ديسکي در يک شرايط خوب مکانيکي استعمال مي شود کمتر از 5/3 الي 5/7  برابر با (sto 10 psi) مي باشد و حتي در برخي مواقع ممکن است اصلا ً به حساب نيايد فک ترمز شناور ترمزهاي ديسکي که سطح کشويي آنها زنگ زده اند ممکن است نيروي فشار به جلوي بيشتري نياز داشته باشند نيروي فشار به جلو در ترمزهاي کفشکي با توجه به نيروي فنرهاي بازگرداننده کفشکهاي ترمز و با مساحت سيلندر ترمز چرخ محاسبه مي شود که ممکن است تا حدود 70 الي   172 که برابر است با (psi250 الي 100 ) بشود بازده سيلندر ترمز چرخ تقريبا ً 96/0 در ترمزهاي کفشکي و 98/0 در ترمزهاي ديسکي مي باشد .

کاهش سرعت در چرخهاي باز از جمع برآيند نيروي ترمز تمام اکسلها محاسبه مي شود و يا

                     (1-3)

R و F که در ترمز ديده مي شود مبين اين امر است که پارامترهاي ترمزهاي چرخها که عبارتند از :  و BF و r بايد براي ترمز چرخهاي جلويي (F) و عقبي (R) محاسبه شوند اگر براي ترمز گرفتن بيش از دو اکسل مورد استقاده قرار بگيرند آنگاه پارامترهاي جديدي به سمت راست معادله (1-3) اضافه مي شود .

براي ماشينهايي که سوپاپ تنظيم دارند خط فشار ترمزهاي عقبي و جلويي براي فشار بالاي نقطه زانو يکسان نيست براي محاسبه خط فشار ترمزهاي عقب و جلو مي توانيد از فرمول (1-11) استفاده نماييد .

  • تجزيه سيستم تقويت کننده

1-2-1- نگاهي کلي

سيستم هاي تقويت ترمز اين امکان را به يک راننده معمولي ( از لحاظ هيکل) مي دهد تا فقط با فشاري که روي پدال وارد مي آورد پدال حرکت کند تقويت کننده ها و فاکتورهاي مختلف آن بايد با توجه به وسيله نقليه موتوري باشند .

موارد زير بايد در نصب تقويت کننده هاي ترمزي مورد توجه قرار بگيرد .

  • تقويت کننده ها بايد به اندازه کافي حساس باشند تا در مواقعي که فشار کمي روي پدال وارد مي شوند بتوانند به خوبي اعمال ترمز را تنظيم کنند ( سطوحي که سطح مالش کمي دارند ) وقتي فشار وارده روي پدال ترمز کمتر از 13 تا 20 N( lb5 الي 3 ) باشد تقويت کننده هاي ترمز بايد مورد استفاده قرار بگيرند .
  • ميزان فشار وارده بر پدال و کاهش سرعت بايد به نحوي باشند که شخص قادر به تخمين زدن خشکي ترمز ها باشد .

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله مروری بر سير تکامل ترمز اتومبيل ها از ابتدا تا امروز را به قیمت 15900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=9013
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله مروری بر سير تکامل ترمز اتومبيل ها از ابتدا تا امروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.