0
0

دانلود مقاله ميز هيدروليکی و کاربرد آن

639 بازدید

هدف از طرح ميز هيدروليکي ، فراهم نمودن وسيله اي براي انجام يک سري آزمايشات ساده در مکانيک سيالات و هيدروليک مي باشد.در اين ميز هيدروليکي يک تانک وزني W قرار دارد که اين تانک به منظور اندازه گيري وزن آبي که از دستگاه مورد آزمايش عبور نموده است و از … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله ميز هيدروليکی و کاربرد آن دنبال نمایید. این فایل شامل 91 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله ميز هيدروليکی و کاربرد آن

مشخصات فایل ميز هيدروليکی و کاربرد آن

عنوان: ميز هيدروليکی و کاربرد آن
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 91
حجم فایل : 2,41 مگابایت

بخشی از  مقاله ميز هيدروليکی و کاربرد آن را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

فصل اول :

آشنايي با ميز هيدروليکي

اجزاء تشکيل دهنده ميز هيدروليکي

هدف از طرح ميز هيدروليکي ، فراهم نمودن وسيله اي براي انجام يک سري آزمايشات ساده در مکانيک سيالات و هيدروليک مي باشد شکل (1) تصويري از يک ميز هيدروليکي را نشان مي دهد.

در شکل (2) دياگرام قسمت داخلي يک ميز هيدروليکي نمايش داده شده است طبق اين شکل يک پمپ کوچک سانتريفوژ ، آب را از منبع S که در قسمت پاييني ميز هيدروليکي قرار گرفته است پمپ نموده و از طريق شير V به دستگاههاي مورد آزمايش منتقل مي کند.

در اين ميز هيدروليکي يک تانک وزني W قرار دارد که اين تانک به منظور اندازه گيري وزن آبي که از دستگاه مورد آزمايش عبور نموده است و از طريق لوله کوتاه D که از قسمت F به تانک وزني منتهي مي شود بکار مي رود تانک وزني W به يک طرف اهرمي متصل است که در طرف ديگر آن آويزي قرار دارد و مي توان وزنه هايي را که وزن هر کدام دو کيلوگرم مي باشد بر روي آويز قرار دارد نسبت فاصله تانک وزني تا محل تکيه گاه اين اهرم به فاصله تکيه گاه تا محل اتصال آويز برابر نسبت يک به سه است در کف تانک وزني W يک شير خروجي B قرار دارد و بسته به موقعيت اهرم باز يا بسته مي باشد.

بر روي محفظه اين ميز هيدروليکي ، صفحه اي به عنوان درپوش قرار مي گيرد که هر زمان لازم باشد مي توان با برداشتن اين درپوش ، پمپ و ديگر وسايل موجود در داخل ميز هيدروليکي را مورد بررسي و بازديد قرار داد با توجه به بلند بودن لبه هاي اطراف اين صفحه در صورتي که دستگاه داراي نشت باشد آب جمع آوري شده بر روي آن از طريق سوراخي وارد منبع S مي شود دستگاه هاي مورد آزمايش بر روي صفحه ميز هيدروليکي قرار مي گيرد لوله اي لاستيکي از پمپ به دستگاه متصل مي گردد که معمولاً يک شير هم به منظور تنظيم مقدار دبي دستگاه بين پمپ و دستگاه قرار دارد در قسمت خروجي دستگاه هم يک لوله پلاستيکي قرار دارد که آب را از دستگاه پس از عبور از يک شير کنترل ، جهت اندازه گيري دبي به تانک وزني منتقل مي کند بعد از اينکه مقدار دبي مناسب براي دستگاه تنظيم گرديد ميزان آن به روش زير اندازه گيري مي شود.

اندازه گيري دبي توسط ميز هيدروليکي

زماني که انتهاي بيروني اهرم ميز هيدروليکي توسط تيغه نگهدارنده بالا نگه داشته شده است شيرخروجي تانک وزني باز مي باشد و آبي در آن انباشته نمي شود با رها ساختن اهرم بوسيله کنار زدن تيغه نگهدارنده وزن آويز باعث مي شود تا انتهاي بيروني اهرم به طرف پايين حرکت کند و در اين لحظه شير خروجي تانک وزني بسته مي شود و آب در تانک وزني جمع آوري مي شود.

پس از چند لحظه اهرم به حالت تعادل مي رسد (وضعيت تعادل اهرم وقتي است که ميله اهرم با زير تيغه نگهدارنده تماس مي يابد که در اين لحظه اهرم به حالت افقي قرار مي گيرد ) از اين لحظه مي توان مقدار آبي که در تانک پس از اين لحظه وارد مي شود را اندازه گيري نمود بنابراين بلافاصله پس از تعادل اهرم ، کرنومتر را راه اندازي مي کنيم وبسته به ميزان دبي ، چند وزنه دو کيلوگرمي را بر روي آويز اهرم قرار مي دهيم و به محض اينکه اهرم دوباره به حالت تعادل رسيد کرنومتر را متوقف کرده و زمان نشان داده شده را يادداشت مي کنيم براي حصول دقت مطلوب حتي المقدور ، تعداد وزنه ها را چنان انتخاب کنيد که زمان جمع شدن آب کمتر از 60 ثانيه نباشد بعد از اينکه مدت زمان جمع شدن مقدار معيني آب مشخص شد مي توان مقدار دبي را محاسبه نمود با توجه به اينکه نسبت طولي ميله اهرم از محل اتصال تانک وزني تا محل تکيه گاه به فاصله آويز اهرم با تکيه گاه مساوي يک به سه است بنابراين هر کدام از وزنه هاي دو کيلوگرمي معادل شش کيلوگرم آب جمع آوري شده داخل تانک مي باشد.

موارد زير جهت عملکرد صحيح و دقيق ميز هيدروليکي بايستي مورد توجه قرار گيرد:

1- قبل از روشن نمودن پمپ بايد مطمئن شد که منبع  S تا ارتفاع تقريبي mm 320 از آب پر بوده و شير فلکه پمپ هم بسته باشد.

2- در صورت وجود هر گونه نشت و با چکانده شدن قطره آب بر روي موتور الکتريکي و يا استارتر ، دستگاه را از برق قطع کرده و تا اطمينان کامل از رفع عيب ، دستگاه را به برق متصل ننمائيد نشت آب بر روي صفحه ميز هيدروليکي در صورتيکه مقدار آن کم باشد با توجه به اينکه آب به منبع بر مي گردد خيلي حائر اهميت نيست .

3- در صورتيکه دستگاه تحت فشار کامل باشد و در صورت نياز ، محل اتصال لوله هاي پلاستيکي به لوله هاي فلزي دستگاه را با بست ، محکم ببنديد.

4- در تمامي مواقع به جز زمانهايي که مقدار آب اندازه گيري مي شود با بالا نگهداشتن انتهاي هرم توسط تيغه نگهدارنده ، شير تانک وزني را باز نگه داريد البته اگر تانک وزني پر و سرريز شود با توجه به اينکه آب به منبع S بر مي گردد زياد اشکالي ندارد.

5- در پايان عمليات اندازه گيري دبي براي جلوگيري از وارد آمدن ضربه به دستگاه انتهاي بيروني اهرم را با دست نگاه داشته و به پائين فشار دهيد سپس تيغه نگهدارنده را آزاد نموده و انتهاي اهرم را به آرامي به بالا هدايت کنيد و سپس وزنه ها را از روي آويز برداريد .

6- پس از اتمام آزمايش شيرهاي فلکه را بسته و پس از آن پمپ را خاموش مي کنيم.

فصل دوم :

جريان عبوري از ونتوري متر

مقدمه

(ونتوري متر وسيله ايست که براي اندازه گيري شدت جريان در لوله ها مورد استفاده قرار مي گيرد)

جريان سيال از طريق يک لوله همگرا به مقطعي از لوله که سطح مقطع آن کمتر از سطح مقطع لوله اصلي است هدايت مي شود که اين کاهش سطح مقطع در گلوگاه باعث افزايش سرعت در آن مقطع خواهد شد بنابر معادله برنولي ، افزايش سرعت در مقطعي از لوله با دبي ثابت باعث کاهش فشار در آن مقطع مي شود و چون ميزان سرعت و فشا رهر دو به مقدار جريان بستگي دارد بنابراين مي توان با اندازه گيري تغييرات فشار در دو مقطع مختلف از لوله ونتوري ، ميزان شدت جريان را محاسبه نمود.

هدف از انجام اين آزمايش مقايسه جريان عبوري محاسبه شده با کمک دستگاه ونتوري متر با ميزان جريان واقعي بدست آمده با استفاده از تانک وزني ميزهيدروليکي و تعيين  ضريب تخليه (C) جهت اين مقايسه مي باشد همچنين با کمک دستگاه ونتوري متر که در شکل (1) نشان داده شده مي توان توزيع فشار در طول لوله ونتوري را بدست آورده و با توزيع فشار حقيقي (ايده آل ) مقايسه نمود.

فهرست مطالب مقاله ميز هيدروليکی و کاربرد آن, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • فصل اول : آشنايي با ميز هيدروليکي    3
  • فصل دوم : جريان عبوري از ونتوري متر           9
  • فصل سوم : جريان عبوري از اوريفيس 17
  • فصل چهارم: برخورد جت      24
  • فصل پنجم : وسايل اندازه گيري شدت جريان        31
  • فصل ششم : جريان عبوري از سرريزها                45
  • فصل هفتم : افت انرژي در شبکه ها      53
  • فصل هشتم : جريان هاي گردابي (ورتکس)          68
  • فصل نهم : آزمايش مرکز فشار

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله ميز هيدروليکی و کاربرد آن را به قیمت 15900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=8993
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله ميز هيدروليکی و کاربرد آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.