0
0

دانلود مقاله سيستمهای سيالاتی

639 بازدید

سيستم هاي سيالاتي وسايلي هستند كه نيرو را از مكاني به مكاني ديگر انتقال مي دهند  كه در اين انتقال از يك سيال كمك مي گيرند. اين سيال مي تواند يك مايع باشد. (‌آب يا روغن) و يا مي توانيد يك گاز ( هوا ) تحت فشار باشد. بسياري از اين وسايل بر اساس قواعد استاتيك سيالات و … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله سيستمهای سيالاتی دنبال نمایید. این فایل شامل 38 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله سيستمهای سيالاتی

مشخصات فایل سيستمهای سيالاتی

عنوان: سيستمهای سيالاتی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 38
حجم فایل : 3,91 مگابایت

بخشی از  مقاله سيستمهای سيالاتی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

موتورهاي هيدروليكي

موتورهاي سيال يا سيالاتي Fluid motors

 يك پمپ مي تواند بعضي از اشكال حركت را به جريان سيالي تبديل مي كند، در حالي كه يك موتور سيالي يا سيالاتي جريان سيال را به صورت بعضي از اشكال حركت در آورد. حركتي كه بوسيله يك موتور سيالاتي بوجود مي آيد ممكن است به صورت طولي يا گردشي يا رفت برگشتي و نوساني باشد.

 انواع سيلندرهاي سيالي Types of fluid cylinders

 يك موتور سيالي را كه حركت طولي ايجاد مي كند، يك سيلندر هيدروليك يا سيال مي‌گويند. انواع زيادي از سيلندرهاي سيال وجود دارد كه مورد استفاده قرار مي گيرند و مي توان گفت بسياري از آنها مصرف تجاري دارند و در تجارت مورد استفاده قرار مي‌گيرند. دسته بندي كردن همه انواع سيلندرها كاملاً دشوار و شايد هم غير ضروري است. به هر حال اغلب سيلندرها مي توانند بصورتهاي زير دسته بندي شوند:

1- گردنده و دوار و يا غير دوار

2- پيستوني يا پلانگر

3- انواع پايه دار مانند: foot, pivot, flange, trunnion, rabbet

4- انواع ميله اي و بلند مانند: واحد يا دوتايي يا تلسكوپي

5- انواع عملكرد واحد يا دوتاب، بازگشت فنري و يا كمكي

6- انواع واحد  يا پشت سر هم و يا مزدوج

7- انواع Cushioned و يا Noncushioned ( در تعريف به معني : داراي صفحه مانع اصطحكاك است )

در اينجا يك توضيح مختصر درباره هر كدام از اين انواع داده مي شود تا آگاهي نسبي در مورد ساختمان انواع سيلندرها بدست آوريم:

 سيلندر دوار:

يك سيلندر دوار سيلندري است كه در تمام قسمتهاي آن شامل يك ميله يا لوله است كه مي تواند بچرخد و بنابراين هيچ محدوديت در توسعه و طول ميله پيستون وجود ندارد. براي اين كه عمل انجام شود نيازمند وجود محورهايي هستيم به سيلندر اجازه مي دهد از يك وضعيت ساكن و ايستا در ماشين، به حالت سيال برسد. شكل زير يك قسمت بريده شده از يك سيلندر چرخشي را نشان مي دهد. اين نوع سيلندرها كاربرد وسيعي در فعاليتهاي چرخشي فلزي دارند مانند دستگاه هاي تراش و يا آسيابها. و فشارهاي بالاي Psi 1000

  سيلندرهاي غير گردان:

سيلندرها غيرگردان از متداولترين انواع سيلندر ها مي باشند و نحوه عملكرد و طراحي آنها در اين بخش توضيح داده خواهد شد.

 سيلندرهاي پلانگر:

 يك سيلندرهاي پلانگر فاقد پيستون است و ميله به يك سيلندر خارجي انتقال داده شده است و قسمت سيال فقط در گردنه سيلندر قرار دارد. طراحي يك سيلندر نوع پلانگر در شكل زير نشان  داده شده است. اين نوع سيلندرها فقط داراي يك نوع عملكرد مي‌باشند و سيال تنها در قسمت بيرون ميله حركت مي كند. در اينجا يك نيروي خارجي بادي استفاده شود تا ميله را بدون سيلندر بازگرداند.

سيلندر نوع پلانگر استفاده زيادي در فشارهاي زياد و ليفت اتومبيل هاي موجود در گاراژ دارد.

 يك سيلندر پيستوني داراي يك پيستون و يك ميله پيستون مي باشد كه به منظور بوجود آوردن دو اتاقك جدا از هم به هم متصل شده اند. اين اتاقكها كه با نامهاي

blunk- end, rod-end معرفي مي شوند، از هم جدا هستند و بوسيله پيستون پوشانده مهر و موم شده اند. سيلندرهاي نوع پيستوني بيشترين كاربرد و تقاضا را دارند.

و تركيب طراحي عمومي آنها به وسيله اطلاعات كه در زير آمده بيشتر مشخص مي شود.

روشهاي متفاوت زيادي وجود دارد كه به سيلندرهاي پايه اي يا چسبنده اجازه مي دهد تا آنها متناسب با كاربردشان بكار گرفته شوند.

بيشتر روشهاي معمول آن به شرح زير است:

1- روش سواره پايه اي: در اين روش بدنه سيلندر در دو انتهاي آن به سختي و خيلي كم به پايه سيلندر چسبيده است كه در شكل زير نشان داده شده است.

2- روش سواره محوري:  در اين روش بدنه سيلندر از يك انتهاي آن محور شده است كه در شكل زير نشان داده شده است.

 3- روش سواره فلانجي:  در اين روش سيلندر به وسيله فلانجهايي كه بدور  پيرامون بدنه سيلندر وجود دارد و به هم چسبيده است. اين فلانجها همچنين در انتهاي سيلندر قرار داده شده اند و يا شايد در بعضي قسمتهاي واسطه نيز قرار داده شوند. يك نوع فلانبي در شكل زير نشان داده شده است.

سيلندرها عموماً فقط يك ميله پيستون دارند كه از يك طرف بدنه سيلندر شروع مي‌شود، اين مدل سيلندره تك ميله اي هستند single-rod زماني كه دو ميله از دو طرف بدنه سيلندر كشيده مي شوند به آن سيلندر، سيلندر دو ميله اي گفته مي‌شود

 double –rod  سيلندرهاي ميله تلسكوپي در واقع از چند سيلندر تك ميله اي كه بر روي هم قرار دارد تشكيل شده اند بنابراين ميله هاي پيستون اجازه پيدا مي‌كنند كه تا اندازه نرمالشان باز شوند يا كشيده شوند بطوريكه در شكل زير نشان داده شده است. در اين مباحث عبارات Double atiny , Sinyle Actiny از اين موضوع و سوال سرچشمه مي گيرند كه آيا اين ميله هاي پيستوني توانايي جمع شدني بخوبي باز شدن و كشيده شد نشان توسط عكس العمل سيال را دارند يا خير.

 يك سيلندر Single actiny تنها بوسيله قدرت سيال موجود كشيده مي شود در صورت كه در سيلندر Double actiny يا دو كاره يا دو زمانه پيش بيني هاي لازم براي انجام عمل سيال در هر دو اتاقك (Vod and blank chamber )  به منظور جابه جا كردن ميله پيستون در همان راستا شده است. همين طور  مي توان گفت كه از سيلندرهاي فلزي (Spriny )و كمكي ( assist ) مي توان براي برگرداندن ميله پيستون استفاده كرد.

سيلندرها مي توانند به صورت تك واحدي و يا به صورت جفت شده پشت سر هم و يا مزدوج باشند.

سيلندرهاي پشت سر هم يا ( Tandem ) داراي چند پيستون و ميله هاي به هم چسبيده‌اند كه به صورت يك مجموعه كار مي كنند.

به وسيله سيلندرهاي تركيبي با سوراخ هاي با سايزهاي مختلف، يك عمليات ميله پيستوني با نيروي كم و سرعت زياد مي تواند در كاربردهايي با سرعت كم و نيروي زياد مورد استفاده قرار گيرد. سيلندرهاي Tandem، همچنين يك ناحيه داراي فشار اضافي قطر سيلندر محدود است و طول سيلندر بلند نيست. يك حالت سيلندر Tandem در شكل زير نشان داده شده است.

  اما سيلندرهاي dual اينگونه نيستند و در آن ميله ها و پيستونها به هم متصل نمي باشند. در آنها معمولاً پيستونها در كنار هم به طور مرتب قرار گرفته اند و حركت و عمل يك سيلندر نيرويي را در يك جهت به سيلندر و پيستون جلويي وارد مي كند و باعث جابه جايي ميله پيستون مي شود. يك تفاوت عمده سيلندرهاي Dual با سيلندرهاي Tandem اينست كه سيلندرهاي Dual بايد به صورت مجزا و واحدهاي جدا از هم در نظر گرفته شوند در صورت كه سيلندرهاي Dual بايد به صورت مجزا و واحدهاي جدا از هم در نظر گرفته شوند در صورت كه سيلندرهاي Tandem و Dual كاربرد گسترده‌اي در تركيب و تشكيل سيستم‌هاي هوا – روغني دارند كه هوا در آنها به عنوان سيستم نيرو رسان و روغن به عنوان يك سيستم كنترل سرعت عمل مي كند. طراحي يك سيلندر Dual در شكل زير نشان داده شده است.

 سيلندرهايي كه داراي صفحه مانع اصطحكاك نيستند ( Noncushioned ) در سرعتهاي پايين كاربرد دارند براي مثال در جاهايي كاربرد دارند كه نياز به كنترل بر روي سرعت و شتاب و آهستگي پيستون نباشد. پيستون در اينگونه سيلندرها به بخش هاي blunk و rod heud سيلندر ضربه وارد مي كند و مي تواند باعث بروز صدمه هايي شديد شود كه البته اين در صورتي است كه شرايط آن فراهم شود. يك سيلندر Cushioned به پيستون اجازه مي دهد تا با سرعت و شدت زيادي حركت كند ولي در انتهاي مسير شدت و شتاب آن را كنترل مي كند و بدين وسيله از بروز صدمات احتمالي جلوگيري مي كند. مي توان يكي از عوامل كاهش شتاب و سرعت در اين مراحل را وجود سوراخهاي مختلفي دانست كه در اين سيلندرها تعبيه شده است و از آنجائي كه كارايي يك سيلندر Cushioned  بستگي زيادي به سرعت ميله و آهسته بودن حركت اجزاي حركتي موجود در آن دارد بنابراين طراحي يا انتخاب يك نوع مناسب همراه با اندازه ايده آل از اين سيلندرهاي داراي صفحه مانع اصطحكاك خيلي حائز اهميت مي باشد. نوعي از اين پيستون در شكل زير نشان داده شده است كه معمولترين شكل و نوع آن است.

 

فهرست مطالب مقاله سيستمهای سيالاتی, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

 

  • 1-پرس هيدروليكي 1
  • 2- انباره هيدروليكي                3
  • 3- تقويت كننده هيدروليكي     5
  • 4- چكش هيدروليكي                6
  • 5- اسانسور هيدروليكي           8
  • 6- جرثقيل هيدروليكي             10
  • 7- اتصالات هيدروليكي          12
  • 8- مبدل گشتاورهيدروليكي     14
  • موتورهاي هيدروليكي
  • A موتورهاي سيال يا سيالاتي 16
  • B- انواع سيلندرهاي سيالاتي   16
  • 1- دوار          17
  • 2- غير گردان                18
  • 3- پلانگر      18
  • C- سينماتيك موتورهاي سيالاتي             24
  • D- مورتورهاي سيالاتي          26
  • E- موتورهاي دنده اي چرخشي              29
  • F- مورتورهاي پره اي چرخشي             30
  • G- موتورهاي پيستني چرخشي              32
  • – منبع و سرچشمه جريان        34
  • – پمپهاي هيدروليكي

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله سيستمهای سيالاتی را به قیمت 12500 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=8921
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله سيستمهای سيالاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.