0
0

دانلود مقاله زراعت برنج

617 بازدید

برنج از گياهان زراعي مهم قاره آسياست . دانه برنج و فراورده هاي حاصل از آن نزديك به 40 درصد غذاي مورد نياز نصف مردم جهان را تشكيل مي دهد و از لحاظ توليد جهاني نيز مي تواند با گندم برابري كند.برنج شامل دو گروه زراعي آسيايي و افريقايي است . در برنجهاي گروه آسيايي برنج معمولي يا … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله زراعت برنج دنبال نمایید. این فایل شامل 57 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله زراعت برنج

مشخصات فایل زراعت برنج

عنوان: زراعت برنج
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 57
حجم فایل : 67 کیلوبایت

بخشی از  مقاله زراعت برنج را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

فصل اول:

مقدمه:

برنج از گياهان زراعي مهم قاره آسياست . دانه برنج و فراورده هاي حاصل از آن نزديك به 40 درصد غذاي مورد نياز نصف مردم جهان را تشكيل مي دهد و از لحاظ توليد جهاني نيز مي تواند با گندم برابري كند (1).

برنج شامل دو گروه زراعي آسيايي و افريقايي است . در برنجهاي گروه آسيايي برنج معمولي يا اوريزا ساتيوا[1] وجود دارد كه بومي آسياست (تصوير 1-1) . در گروه برنج آفريقايي اوريزا گلابريما[2] را مي توان نام برد كه بومي آفريقاست (تصوير 2-1)  . حدس زده مي‌شود كه زراعت برنج تقريبا 3000 سال قبل از ميلاد مسيح در كشورهاي هندوستان و چين متداول بوده است . گونه ساتيوا از لحاظ سطح زير كشت، توليد ، و تغذيه اهميت جهاني دارد . ولي زراعت و مصرف برنج گونه گلابريما بسيار كم است. و عمدتا به نقاط پراكنده اي در آفريقا محدود مي شود (1).

سطح زير كشت برنج پس از گندم از ساير غلات بيشتر است . نزديك به 90 درصد سطح زير كشت و توليد برنج به كشورهاي خاور دور اختصاص دارد . بيش از نصف محصول سالانه برنج در جهان نيز در دو كشور هندوستان و چين توليد مي شود . سطح زير كشت و توليد منطقه آن به شرح جدول (1-1) است .

كشورهاي گرمسيري و نيمه گرمسيري برمه ، تايلند ، ويتنام ، لائوس ، اندونزي ، فيليپين ، پاكستان ، هندوستان ، ايالات متحده آمريكا ، ژاپن ، ايتاليا ، مصر ، اسپانيا ، چين ، برزيل ، كوبا ، مكزيك و استراليا از جمله كشورهاي توليد كننده برنج به شمار مي رود . ميزان توليد برنج در تايلند ، برمه ، ويتنام و لائوس بيش از مصرف داخلي است . نزديك به 90 درصد برنج موجود در بازارهاي بين المللي مربوط به اين چهار كشور است . ايالات متحده امريكا ، برزيل ، ايتاليا و مصر از ديگر كشورهاي صادر كننده برنج هستند .(1)

واژه برنج

   نام عمومي :Rice نام عملي :Oryaza sativa.l

نام برنج از زبان هندي گرفته شده است كه به آن اريس(Arisi )  مي گويند . در زبان انگليسي به برنج Rice گفته مي شود كه همان نام عمومي برنج است و در زبان فرانسه Riz ، ايتاليا Rizo ، روسي Ris و در زبان آلماني به برنج Rise مي گويند . در استان گيلان به برنج( بج) به خوشه آن ورزه (Vorze) و به شلتوك آن جو مي گويند . كلمه شلتوك از كلمه هندي چلتو (Chalto) گرفته شده است . در زبان انگليسي به شلتوك (دانه برنج همراه با پوست آن) Rice paddy گفته مي شود (3).

كشت برنج در ايران از 2000 سال پيش متداول بوده است . در زمان هخامنشيان ، اشكانيان و ساسانيان نيز در ايران برنج كشت مي شده است . هم اكنون استانهاي گيلان و مازندران از مناطق مهم توليد برنج در كشور هستند . در اين دو استان برنج به عنوان يكي از عمده ترين اقلام منابع محسوب مي شود و در حدود 13 نوع غذاي محلي از آن درست مي شود . در استان گيلان از آرد برنج نوعي نان پخته مي شود كه تحت عنوان برنجي ناميده مي شود. در ايران غذايي كه از برنج درست مي شود (پلو( نام دارد ، كه اين واژه در زمانهاي قديم از جمله عهد صفويه نيز استفاده مي شود (3).

در زبان گيلكي به پلو پلا (Pala ) گفته مي شود ، بسيار محتمل است كه واژه از همين واژه گيلكي پلا گرفته شده است . در استان گيلان به برنج بج(Bajge) يا بنج گفته مي شود و همچنين به مزرعه برنج بيجار (Bijar) به نشاء برنج تم (Tome) و به خزانه برنج تمبيجار (Tomebijar) گفته مي شود . در اين استان به شلتوك برنج جو گفته مي شود و به مقداري از اين شلتوك كه براي تهيه خزانه سال بعد در نظر گرفته مي شود تخم جو(Tochmejoo) گفته مي شود . برنج در استان گيلان مصارف زيادي از جمله تهيه آش برنج ، انواع نان و همچينين غذاهاي محلي ديگر دارد . در برخي از روستاهاي گيلان براي صبحانه نيز از برنج استفاده مي شود . در صنعت از برنج براي تهيه الكل ، تهيه كاغذ و در منابع پارچه بافي استفاده مي گردد همچنين چون دانه برنج حاوي مقدار زيادي نشاسته است لذا از آن براي تهيه نشاسته نيز استفاده مي گردد. كاه برنج كه در استان گيلان و مازندران به آن كلش (Colash) گفته مي شود داراي مصارف زيادي از قبيل مصارف تغذيه دام ، ساخت كندونج (انبار نگهداري برنج) ساخت ديوارها و سقف خانه هاي گلي روستايي و غيره است . در مناطق شمالي كشور ساقه برنج نيز مصارف زيادي از قبيل تهيه حصير ، زنبيل ، كلاه حصيري ، انواع  سبد و نظاير آن را دارد . همچنين در اين استان هر ساله از كاه و كلش برنج براي آماده كردن محل نگهداري كرم ابريشم يا تلمبار (Telambar)استفاده مي گردد . در استانهاي گيلان ساقه برنج كه اشكل (Ashkal) نام دارد سوزانده مي شود و در سطح خزانه به عنوان يك ماده تقويت كننده خاك ريخته مي شود از پوست دانه برنج كه در مناطق شمال كشور آن را سپوس (Sopos) مي نامند براي تقويت مزارع ، باغات و خوراك دام وطيور استفاده مي شود . در صنعت نيز از ساقه برنج براي تهيه كاغذ استفاده مي گردد (3).

 

فصل دوم:

مشخصات مورفولوژيكي

برنج زراعي داراي سه زير گونه به نام هاي هندي (اينديكا)[1] ، ژاپني  (ژاپونيكا) [2]و جاوه اي (جاوانيكا)[3] مي باشد . كه هر يك داراي ويژگي هاي مورفولوژيكي خاصي هستند (تصوير 1-2). در جدول  1-2 اين ويژگي ها مورد بررسي قرار گرفتند (2) .

 

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله زراعت برنج را به قیمت 13900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=8485
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله زراعت برنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.