اردیبهشت
۲۲
۱۴۰۰

دانلود مقاله آموزش الکترونيکی و کاربرد آن در مهندسی معدن

با پيشرفت دانش بشر و به تبع آن فن آوري زندگي و الگوي رفتاري انسان در جامعه دستخوش تغييرات چشمگير و فوق العاده اي شده است.تفاوت زندگي امروز با بطور مثال دو نسل پيش از اين نيز عمدتا از اين جا ناشي مي شود. ارتباطات نيز که بطور اجتناب ناپذيري با تکنولوژي … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله آموزش الکترونيکی و کاربرد آن در مهندسی معدن دنبال نمایید. این فایل شامل ۱۵۴ صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله آموزش الکترونيکی و کاربرد آن در مهندسی معدن

مشخصات فایل آموزش الکترونيکی و کاربرد آن در مهندسی معدن

عنوان: آموزش الکترونيکی و کاربرد آن در مهندسی معدن
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : ۱۵۴
حجم فایل : ۵۵۲ کیلوبایت

بخشی از  مقاله آموزش الکترونيکی و کاربرد آن در مهندسی معدن را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

فصل اول : کليات

۱ – ۱ هدف

با پيشرفت دانش بشر و به تبع آن فن آوري زندگي و الگوي رفتاري انسان در جامعه دستخوش تغييرات چشمگير و فوق العاده اي شده است.

تفاوت زندگي امروز با بطور مثال دو نسل پيش از اين نيز عمدتا از اين جا ناشي مي شود. ارتباطات نيز که بطور اجتناب ناپذيري با تکنولوژي ادغام شده است نقش بسزايي در ايجاد تغييرات در الگوهاي رفتاري انسان در زندگي داشته است.

بطور خيلي ساده مي توان رد فن آوري را در اکثر صور زندگي دنبال کرد .امروزه به راحتي امکان دسترسي به کامپيوتر – يکي از سردمداران بزرگ فن آوري امروزي – در اکثر منازل وجود دارد. اين بدان معناست که با کمي دانش اندک درباره استفاده از کامپيوتر و اتصال به شبکهاي اينترنتي که کم و بيش اکثر مردم نيز اين توانايي را دارا مي باشند با دنياي جديدي مي توان آشنا شد که اين قابليت تا چند سال پيش وجود نداشت.

استفاده از اينترنت و انتقال آن به منازل و خصوصي شدن آن در اين چند سال سرعت بسيار چشمگيري داشته است بطوري که براي مثال تا سال ۱۹۹۳ ميلادي تعداد شبکه هاي متصل به اينترنت حدود ۳ ميليون بود ولي امروزه تقريبا حدود ۳۰۰ ميليون شبکه در سراسر دنيا به هم متصل مي باشند واکتر مردمي که به کامپيوتر دسترسي دارند به اينترنت نيز دسترسي دارند.

پس مي توان نتيجه گرفت که در دنياي اتباطات زندگي مي کنيم و فرار از آن و کتمان آن کاري غيرممکن و غيرضروري مي باشد.

حال بايد ديد که چگونه مي توان صور مختلف فن آوري را شناسايي کرد و از آن بطور درست استفاده نمود.استفاده از اينترنت و ارتباط با دنياي IT يکي از راه هاي ممکن مي باشد ولي به تنهايي شايد موثر و کارآمد نباشد.در اينجا وجود يک نيروي متخصص و کاردان مي تواند بشدت مفيد باشد.

همچنين وجود منابع و ماخذ معتبر نيز در تسريع و شناساندن عوامل مختلف يک پديده تکنولوژيکي بسيار موثر است.

پس در يک نتيجه گيري کلي مي توانم اهداف خود را از ارائه چنين کار تحقيقاتي بصورت زير بيان کنم.

  1. آشنايي با پديده اي بنام آموزش الکترونيکي.
  2. شناسايي معاني و مفاهيم کلي.
  3. درک جزئيات اساسي.
  4. شناسايي فن آوريها و نيروي متخصص مورد نياز و مربوطه.
  5. بررسي امکان پياده سازي آن در ايران به خصوص در رشته مهندسی معدن .

به اميد روزي که قبل از ساختن هر بنايي ، آموزش ساخت آن را ببينيم تا براي اصلاح آن در آينده ، مجبور به ويران کردن آن و صرف هزينه هاي گزاف نباشيم . البته اگر آن بنا اصلاح شدني باشد .

ان شاء الله

فصل دوم : تعاريف و اصطلاحات

۱ – ۲ تاريخچه

۲ – ۲ معرفي

۳ – ۲ تعاريف و اصطلاحات

۴ – ۲ عناصر اصلي

۵ – ۲ دو نوع آموزش الکترونيکي

۶ – ۲ فرضيات اصلي آموزش الکترونيکي

 ۱ – ۲ تاريخچه

ابتدا تغييرات اساسي در طول تاريخ بشر كه تحت عنوان “موج ” از آنها ياد مي‌شود را بررسي کرده و سپس مطالعه دقيقتر تاريخچه آموزش الکترونيکي مي پردازيم .

 الف اعصار گوناگون در طول تاريخ بشر

موج اول: عصر كشاورزي

    اولين اختراع بشر آتش بوده است كه تقريباً چهار ميليون سال قبل از ميلاد حضرت مسيح شناخته شد. ۲۵۰۰ سال بعد بشر موفق به اختراع دوم خود كه ابزار بود شده است. فاصله بين دو اختراع نشان از بدوي بودن بشر اوليه دارد بعدها اختراعات جديدتري به تناوب رشد و تمدن بشر بوجود آمد تا اينكه زمينه تغيير اساسي يعني موج اول فراهم شد و جامعه كشاورزي شكل گرفت. جمعيت جهان در سالهاي قبل از ميلاد حضرت مسيح بسيار كم بود و حتي هزار سال بعد از ميلاد آن حضرت به ۳۰۰ ميليون نفر رسيد اولين تغيير در جامعه انساني كه به موج اول يا جامعه كشاورزي و يا عصر كشاورزي لقب يافته است، قبل از ميلاد حضرت مسيح شروع شده و عمري ۲۹۵۰۰ ساله اي داشته است. هدف از ايجاد اين موج حل مشكلات معيشتي و غذايي بشر آن زمان بوده است.

موج دوم : عصر صنعت

    اما بعد از ايجاد موج اول و گذشت تقريباً سه هزاره از آن، موج بعدي كه انقلاب صنعتي بود آغاز شد. هدف از موج دوم يعني عصر صنعت يا انقلاب صنعتي توليد مواد و ابزار كار بوده است. در موج اول كه نيروي كار متكي بر بازوان افراد بود، بشر از پس مشكلات بزرگ برنمي‌آمد و نياز جديدي در جامعه بوجود آمد كه تغييرات اساسي را مي‌طلبيد عمر موج دوم هم كه دوران موفقي را سپري كرده است به ۵۰۰ سال مي‌رسد و دوران آن از نظر تئوري سپري شده است. با اين وجود متاسفانه بسياري از كشورهاي جهان كه نتوانسته‌اند توسعه موفقي را در طول انقلاب صنعتي بگذرانند هنوز در اين عصر صنعتي بسر مي‌برند و درگير رفع مشكلات خود از طريق توسعه و بكارگيري صنعت هستند. در موج دوم بشر، موفقيتهاي شگرفي بدست آورد و اختراعات مهمي در اين عصر در خدمت بشر قرار گرفت و باعث شد تا وضعيت آموزش‌، بهداشت، اقتصاد و فرهنگ جوامع نسبت به جامعه كشاورزي شكل بهتري بگيرد و توسعه كمي و كيفي خوبي داشته باشد. يكي از تاثيرات مهم اين موج افزايش جمعيت جهان همراه با رفاه بيشتر و جلوگيري از مرگ و مير زياد مردم بوده است كه سابقاً در اثر وبا، بيماريهاي فراگير، بلاهاي آسماني و امثال آن جان خود را از دست مي‌دادند. اختراعات درصدسال پاياني موج دوم و بخصوص از سال ۱۹۰۰ ميلادي به بعد باعث تغييرات وسيعي در مشاغل كشاورزي كه تا آن زمان تقريباً ۹۰% كل مشاغل را شامل مي‌شد را چنان تغيير داد كه بعضي از كشورها مانند ايران اين تعداد مشاغل كشاورزي به ۱۷% و در كشورهاي توسعه يافته به ۴ تا ۷% رسيده است.

    در هر صورت اختراعات مهمي مانند ماشين بخار،‌راه آهن، هواپيما، تلفن، برق، راديو، تلويزيون، پلاستيك، ترانزيستور و دهها اختراع ديگر به همراه ايجاد سازمانها و تشكيلات مدني و موسسات آموزشي بستري فراهم نمود تا انسان بتواند به اهداف موج دوم كه تهيه ابزار كارر بود دست پيدا كند و مشكلات موج اول را برطرف نمايد. در موج دوم نيازهاي جديدي ديده شد كه ديگر امكان حل آن با ديدگاه قبلي  امكانپذير نبود.

موج سوم: عصر اطلاعات

    بعد از اختراع رايانه و سرعت توسعه مخابرات و ارتباطات بشر نياز به تغيير جديدي را درك نمود و آن چيزي جز دسترسي به اطلاعات و دانش نبود. هدف از موج سوم، دسترسي به اطلاعات و دانش با استفاده از ابزار فناوري اطلاعات مانند رايانه، شبكه‌هاي متنوع محلي و جهاني و اينترنت به همراه توسعه نرم‌افزارها و سخت‌افزارهاي مورد نياز عصر اطلاعات بوده است. عمر موج سوم كه آنرا عصر دانش و بعضاً جامعه اطلاعاتي نيز مي‌گويند، نزديك به ۵۰ سال مي‌باشد.

    همانطور كه ملاحظه مي‌شود، نياز به تغييرات از مقطعي به مقطع بعدي و از موجي به موج بعدي با هدف  بوده است و طول عمر ماندگاري آن بستگي به سرعت رسيدن به اهداف آن موج داشته است. به عنوان مثال موج سوم براي آن بوجود آمد كه با توسعه صنعت در موج دوم، نياز بود اطلاعات بيشتري از نقطه‌اي به نقطه‌ ديگر منتقل شود و بشر نياز بيشتري به دانش داشت و لذا توليد، توزيع و استفاده از اطلاعات محور اين تغيير قرار گرفته و اينترنت و رايانه  براي اين خدمت بكار گرفته شدند كه توسعه آنها همچنان به جلو مي‌رود. با توجه به اهميت و سرعت زياد توسعه موج سوم، بعضي از دانشمندان فكر مي‌كردند كه اين تغيير اساسي براي ساليانه درازي دوام خواهد داشت. اما رشد فوق‌العاده فناوري و حضور فناوريهاي جديدي مانند اينفوتكنولوژي (فناوري اطلاعات)، نانوتكنولوژي، بيوتكنولوژي، و توانايي بشر در تسلط مطلق براتم باعث شد تا اين مرحله با شتاب بيشتري به جلو برود و انتظار جديدي در حال شكل‌گيري شود. البته براي گذر از موج سوم و رسيدن به موج چهارم مشكلات زيادي وجود دارد كه يكي ديگر از آنها پديده جديد فاصله ديجيتالي بين كشورهاي مي‌باشد. اين مشكل در جاي خود مهم مي‌باشد و درصورت عدم توجه به آن مشكلات بزرگي را براي جهان بوجود خواهد آورد و احتمالاً از شتاب فوق‌العاده توسعه فناوري اطلاعات خواهد كاست. ورشكستگي شركتهاي عظيم رايانه‌اي – مخابراتي مانند دات كام (.COM) يكي از اين نشانه‌ها مي‌باشد.

    موج سوم با آمدن رايانه مطرح شد وبخصوص وقتي رايانه‌هاي شخصي توانستند درخدمت مردم قرار گيرند، فضاي توليد وانتشار اطلاعات وتوليددانش توسعه يافت و شكل جديدي به خود گرفت. بكارگيري رايانه وهمراهي آن بااينترنت ، تغييرات مهمي درجهان بوجودآورد. كامپيوتردرسال ۱۹۴۸ ميلادي‌ اختراع شد و اينترنت در سال ۱۹۶۸ مطرح و در سال ۱۹۷۰ ارتباط ۵ نقطه را برقرار كرد. در سال ۱۹۷۴ پروتكل (TCP) معرفي شد و در سال ۱۹۸۴ هزار پايگاه در روي آن ايجاد گرديد. در سال ۱۹۸۹ نر‌م‌افزار وب بوجود آمد و ۴ سال بعد نرم‌افزار (Mosaic) پا به عرصه تحولات نوين گذاشت. در سال ۱۹۹۵، بحث تجارت الكترونيكي مطرح شد و بعد از آن شاهد سرعت رشد فوق‌العاده اين صنعت هستيم. رشد اينترنت بيشتر از تخيل بشر بوده است. زيرا به عنوان مثال در حالي كه در سال ۱۹۷۷ فقط ۱۱۱ پايگاه در اينترنت وجود داشت در سال ۱۹۸۷ اين تعداد به ۱۰ هزار پايگاه رسيد. اين افزايش بصورت نمايي ادامه پيدا كرد بطوريكه در سپتامبر سال ۲۰۰۲ ميلادي  اين تعداد به بيش از ۲۰۰ ميليون پايگاه رسيده است.

    تعداد كاربران اينترنت نيز به شدت در حال افزايش مي‌باشد، بطوريكه از سپتامبر ۲۰۰۱ كه تعداد كاربران ۴۰۷ ميليون بوده تا سپتامبر ۲۰۰۲ اين رقم به ۸۴۰ ميليون نفر در ۲۱۸ كشور رسيده است. پيش‌بيني مي‌شود تا سال ۲۰۰۵، اين رقم به حدود ۲ ميليارد نفر برسد و تا سال ۲۰۲۰ بيش از ۸۰% افراد روي كره زمين، دسترسي به اينترنت داشته باشند. با بررسي آمارهاي فوق نتيجه مي‌شود كه سرعت گذر موج سوم بسيار زياد است و تاخير در همراه شدن با اين پديده عواقب خطرناكي خواهد داشت. لذا اگر مردم كشورما قادر به تهيه رايانه نيستند و يا امكان دسترسي برايشان فراهم نيست، اين مشكل مشكلي  ملي مي‌باشد كه بايد مسئولين به فكر چاره كار باشند. بقيه كشورهاي جهان منتظر ما نخواهند ماند  و به جلو مي‌روند. و هر روز فاصله ديجيتالي  ما با كشورهاي پيشرو بيشتر مي‌شود. بنابراين بايد هرچه زودتر با اطلاع رساني مناسب، براي جبران عقب ماندگي موجود، در اين زمينه  گامهاي بلندي برداشت.

   فاصله ديجيتالي، نمادي از بي‌عدالتي در جهان را به رخ خواهد كشيد وزمينه جنگهاي ناخواسته‌اي را ممكن است تحميل نمايد. براي تشخيص فاصله ديجيتالي، ذكر فقط اين نكته كافي است كه در حال حاضر، حجم اطلاعاتي كه بين اروپا و آمريكا جابجا مي‌شود ، حدوداً ۱۶۲ گيگا بيت در ثانيه و مجموعه اطلاعات جابجا شده بين خاورميانه و آمريكا ۷% گيگا بيت در ثانيه است. هيمن مثال به تنهايي، فاصله ديجيتالي بين اروپا و خاورميانه را از نظر دسترسي به اطلاعات ۲۳۱ برابر نشان مي‌دهد. به عنوان مثالي ديگر، تعداد كاربران اينترنت در كشورها ۷/۱ ميليون نفر و در كشور كره جنوبي ۲۷ ميليون نفر است. با احتساب جمعيت و درنظر گرفتن ضريب نفوذ اينترنت در كره جنوبي كه نزديك به ۴۲ درصد و در كشور ما ۵/۲ درصد است، حداقل فاصله ديجيتالي ما با آنها حدود ۳۰ برابر مي‌باشد. در چنين شرايطي، قطعاً مشخص مي‌شود كه براي رسيدن به جامعه مجازي ايده‌ال هنوز راه طولاني در پيش داريم، و معلوم مي‌شود كه تغيير اساسي، بدون توجه به تاخير بخشي از جهان بوجود خواهد آمد و تا دو دهه ديگر براي قسمتهايي از جهان توسعه يافته، عصر مجازي يا جامعه مجازي قابل لمس خواهد بود. مشكلات سرراه رسيدن به تغييرات اساسي، عموماً انساني هستند و اگر بدون توجه به ظرفيت تغيير در انسان اين فناوريها به جلو برود، ممكن است خسارات ناشناخته‌اي داشته باشد و بشريت را تهديد كند و لذا با دقت و آگاهي از فضاي موجود گام به جلو گذاشت.

موج چهارم : عصر مجازي

    پيش‌بيني مي‌شود كه تا ۲۰ سال آينده بشر در “عصر مجازي” يا در چهارمين مقطع اساسي تحول تاريخ خود كه موج چهارم نيز ناميده مي‌شود، قرار خواهد گرفت. موج چهارم در حقيقت فرم توسعه يافته عصر اطلاعات و دانش است كه ديگر مشكل عمده بشر در زمينه تامين معاش، تهيه ابزار و دسترسي به دانش و اطلاعات حل شده است و نياز به تغيير و تحول بزرگتري در جامعه بوجود آمده است. با شروع موج چهارم،  بشر جامعه جديد و عصر نويني را آغاز خواهد كرد كه اكثر امور در آن جامعه بصورت مجازي خواهند بود،‌ اين عصر جديد بنام عصر مجازي شناخته خواهدشد.

    در عصر مجازي بيشتر امور بشر بصورت غير فيزيكي قابل انجام است، مثلاً براي خريد از فروشگاهي دوردست و حتي در كشوري ديگر نياز به حضور فيزيكي خريدار  و فروشنده در يك مكان ثابت نيست، براي آموختن دانش، نياز به رفتن مدارس سنتي و يا دانشگاهايي مانند دانشگاه‌هاي فعلي نخواهد بود، يك استاد در آن واحد مي‌تواند در منزل دانشجو در دهها كشور و مكان ديگر آموزش مجازي دهد اين حضور بقدري طبيعي خواهد بود كه دانشجو حضور استاد را در منزلش درك مي‌كند و احساس تخيلي حقيقي در دانشجو بوجود مي‌آيد. پول فيزيكي وجود نخواهد داشت،‌ دوربينهاي مخصوصي كه به سيستم فتومتريك مجهز هستند،‌ از روي قرنيه چشم افراد را شناسائي مي‌كنند و لذا نياز به داشتن كارت شناسائي و كارت اعتباري نيز نخواهد بود و بصورت خودكار بسياري از مسائل روزمره امروزين بشر انجام مي‌شود. بازرگاني مجازي رونق زيادي خواهد يافت و امكان عرضه كالا در هر زمان و در هر كجا،‌ در اولين فرصت ممكن امكانپذير خواهد شد. توليد انبوه محدود مي‌شود و توليد كالاهاي غيرفيزيكي افزايش چشم‌گيري خواهند يافت.

    از جمله كالاهاي غير فيزيكي فروش اطلاعات،‌ موسيقي و فيلم هستند كه هم اكنون بخش بزرگي از  درآمد دولت آمريكا از همين كالاهاي غير فيزيكي مي‌باشد. در عصر مجازي، تمام اموري كه اين روزها با پيشوند (e) مطرح مي‌شوند داراي پيشوند مجازي (Cyber) خواهند شد. مثلاً‌بانكداري مجازي جايگزين بانكداري الكترونيكي، پول مجازي جايگزين پول الكترونيكي، بازرگاني مجازي جايگزين بازرگاني الكترونيكي،‌ آموزش مجازي جايگزين آموزش الكترونيكي و نهايتاً  دولت مجازي جايگزين دولت الكترونيكي كه در موج سوم مطرح شده‌اند، خواهد شد. هزاران شغل جديد مجازي جايگزين شغلهاي سنتي و الكترونيكي امروزه خواهند شد و تعداد مشاغل مورد نياز بيشتر از جمعيت روي كره  زمين خواهد شد. نتيجه ابتدايي اين تحول آن است كه فردگرائي و ديكتاتوري از جوامع حذف و كار گروهي و تفكر جمعي كه از طريق رسانه‌اي مانند وب  سازماندهي خواهدشد، جايگزين مي‌شود. دانش محوري، اساس اداره جوامع مجازي خواهد شد. و آموزش در طول عمر به عنوان اولين نياز اوليه بشر مطرح خواهد شد و تقريباً تمام امور اداره جوامع امروزي تغيير خواهد كرد و جهان جديدي جايگزين جهان فعلي مي‌شود كه در آن امكان انجام عدالت و داشتن رفاه بيشتر براي همه فراهم مي‌باشد.

    در عصر مجازي، تغييرات اساسي در رفتار بشر بوجو خواهد آمد و بعضي از صفتهاي بد مانند دروغگويي، كلاه برداري،‌قتل و غارت و تجاوز به حقوق ديگران و امثال آن به دليل علني بودن همه امور بشر قابل رويت و پيگيري خواهد بود. مردم در جهان مجازي، فرصت شناخت بهتري از جهان و فلسفه وجودي انسان خواهند داشت و به نحو بهتري تربيت خواهند شد و چون از نظر تئوري در عصر مجازي مشكلات معيشتي و تهيه ابزار كار و دانش و اطلاعات وجود ندارد، توجه به مسائل معنوي و مذهب افزايش خواهد يافت.

    يكي از مشكلات موجود براي رسيدن به عصر مجازي، مشكل رواني بشر است كه در مقابل تغيير، عموماً واكنش منفي نشان مي‌دهد. اين واكنش، همين حالا هم مشكلاتي را در جهان بوجود آورده است و مربوط به يك كشور خاص هم نيست. مثلاً در كشور امريكا، فناوري بسيار جلوتر از سواد عمومي جامعه به جلو مي‌رود، يعني مردم آمريكا با وجودي كه ابزارهاي مناسبي در اختيار دارند، از آنها استفاده مناسب نمي‌كنند. در حقيقت سيستم آمريكا عقب‌تر از تحولات تكنولوژيكي حركت مي‌كند. لذا، ‌آنها برنامه آموزشهاي عمومي در معرفي حتي تكنولوژيهاي موجود را هم ندارند. براي همين در حالي كه ۷۰ درصد مردم آمريكا امكان دسترسي به شبكه‌هاي با پهناي باند زياد را هم اكنون دارند و تا پايان سال ۲۰۰۲ اين امكانات براي ۹۰ درصد آنها فراهم است فقط ۹ درصد مردم آن هم با ضريب پايين‌تر از اين شبكه استفاده مي‌كنند.

    لذا، مشخص مي‌شود كه آموزش و ايجاد فرهنگ يكي از مسائل مهم در توسعه فناوري اطلاعات مي‌باشد كه بايد مشكلات مرتبط با آن شناخته و حل شود. مشكل بعدي حتي در كشورهاي توسعه يافته، مربوط به افراد سالخورده و مسوولين سابقه‌دار كه تجربيات سنتي را با خود دارند و تسليم فناوري‌هاي نوين نمي‌شوند و در مقابل تغيير مي‌ايستند و مراحل توسعه را با تاخير مواجه مي‌سازند، مي‌باشد. در جوامع سنتي و عقب افتاده، اين وضع به مراتب بدتر است و عدم اطلاع حاكمان دولتها از مزاياي اين پديده‌ها سبب تاخير در توسعه دانش و رشد اقتصادي در آن جوامع مي‌شود. از اينگونه اشكالات و مسايل، در طول تاريخ بشر فراوان ديده شده و اين مشكلات ادامه هم خواهد داشت. وظيفه دانشمندان و محققين است كه اينگونه مسايل را در جامعه مطرح و در حد توان از مسئولين بخواهند تا استفاده از آنها را در جامعه عملي سازند.

    براي كشوري مانند ايران كه هنوز در وسطهاي موج دوم قرار دارد و موج سوم را هم جذب و درك نكرده است، اطلاع از وضعيت جهان در عصر مجازي بسيار با اهميت مي‌باشد. شايد مسؤلين اداره كشور با اطلاع از اتفاق عصر مجازي به بحراني بودن وضعيت كشورمان در اين زمينه پي‌ببرند و با حركت پرشتاب، توسعه فناوري اطلاعات و انداختن انديشه موج چهارم،‌ برنامه‌اي پرشي براي عبور سريع از موج سوم و رسيدن به موج چهارم را تدارك ديد. در صورت موفقيت در چنين برنامه‌اي، مي‌توان بخشي از عقب ماندگي را جبران و حتي از بسياري از كشورهايي كه هنوز با اين مفاهيم آشنايي ندارند جلو افتاد.

 

ب آموزش از راه دور و آموزش الکترونيکي

    منشا آموزش از راه دور به اواسط قرن نوزده برمي گردد. در آمريکا و اروپا پيشگامان آموزش از راه دور از بهترين فن آوري هاي روز جهت آموزش بهره مي جستند.براي مثال سيستمهاي پستي براي ايجاد فرصتهاي آموزشي براي کساني که توانايي رفتن به مدارس معمولي را نداشتند ولي به تحصيل علم علاقه مند بودند از استفاده مي شد. البته در آن زمان بيشترين کساني که از اين قبيل امکانات بهره مي جستند معلولين جسمي . زناني که اجازه حصور در کلاسها را بهمراه مردان نداشتند . و کساني که در محل سکونت آنها مدرسه اي وجود نداشت مي بودند.

    يکي از پيشگامان در اين زمينه فردي انگليسي بنام ايزاک پيتمن بود. او آموزش کوتاه از طريق نامه نگاري و مکاتبه را در سال ۱۸۴۰ در انگليس شروع کرد.

    دانشجويان موظف بودند که قسمتي از انجيل را مطالعه کرده و مکتوب آن را براي کسب نمره ي مطلوب از طريق پست پس بفرستند.

    تحصيل از راه دور اولين بار در آمريکا و در دانشگاه وسليان ايلينوز در سال ۱۸۷۴ پياده سازي شد. در آن زمان درجات آموزشي در غياب دانشجو نيز قابل کسب شدن بود.

    در سال ۱۹۰۰ آموزشهاي آکادميک از طريق مکاتبه چهره ي عمومي تري به خود گرفت. کنسول ملي آموزش خانگي در سال ۱۹۲۶ تاسيس شد و باعث شد که آموزش از راه دور و برنامه هاي مربوط به آن در دانشگاه ها و مدارس جنبه رسمي تر و مهم تري پيدا کند.

    اختراع راديوهاي آموزشي در سال ۱۹۲۰ و ظهور تلويزيون در ۱۹۴۰ باعث بوجود آمدن روشهاي مهم و جديدي در عرصه ارتباطات شد که به طبع آن در زمينه آموزش از راه دور نيز تحولات چشمگيري ايجاد کرد. مربيان با استفاده از اين تکنولوژي هاي جديد موفق شدند که برنامه هاي آموزشي را به ميليونها جوياي يادگيري برسانند و بدين وسيله فرصتهاي آموزشي را به خارج از فضاهاي مراکز آموزشي عمومي گسترش دهند.

    با توسعه سيستم هاي تلفن راه دور در اوايل قرن بيستم ظرفيت متدها و روشهاي آموزش از راه دور براي دستيابي به دانشجو در سرتاسر جهان افزايش يافت. ولي تلفن تا زمان اختراع تلکنفرانس در دهه ۸۰ و ۹۰ هيچگاه نقش اساسي و اصلي را در مقوله آموزش از راه دور بازي نکرد. سيستمهاي تلکنفرانس اين امکان را براي آموزگاران فراهم کرد که بدون کوچکترين تاخير زماني در يک زمان با دانشجويان خود حرف بزنند به آنها گوش دهند و بعضا آنها را ببينند.

    با گسترش شبکه هاي ارتباطي کامپيوتري در دهه ۹۰ و اتصال ميليونها انسان از طريق خطوط تلفني به اين شبکه ها اين امکان را فراهم ساخت تا آموزش از راه دور به سادگي از طريق کامپيوتر و کنفرانسهاي کامپيوتري در سراسر جهان امکان پذير باشد.

 

 

فهرست مطالب مقاله آموزش الکترونيکی و کاربرد آن در مهندسی معدن, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • چکيده      ۹
  • فصل اول : کليات   ۱۰
  • ۱ – ۱ هدف               ۱۱
  • فصل دوم : تعاريف و اصطلاحات         ۱۳
  • ۱ – ۲ تاريخچه         ۱۴
  • ۲ – ۲ معرفي            ۲۴
  • ۳ – ۲ تعاريف و اصطلاحات   ۲۵
  • ۴ – ۲ عناصر اصلي                ۲۷
  • ۵ – ۲ دو نوع آموزش از راه دور            ۲۸
  • ۶ – ۲ فرضيات اصلي آموزش از راه دور               ۳۰
  • فصل سوم : مديريت و برنامه ريزي      ۳۱
  • ۱ – ۳ برنامه ريزي آموزشي   ۳۲
  • ۲ – ۳ مديريت آموزشي            ۳۴
  • فصل چهارم : طراحي آموزش از راه دور             ۳۷
  • ۱ – ۴ زير ساختهاي آموزش مجازي        ۳۸
  • ۱ – ۱ – ۴ بررسي يک نمونه زيرساخت نرم افزاري                                               ۴۳
  • ۲ – ۴ عناصر طراحي              ۸۳
  • ۳ – ۴ حركتهاي ساختاري        ۸۴
  • ۴ – ۴ حمايت از نوآوري ها     ۸۴
  • ۵ – ۴ ايجاد مطالب براي آموزش از راه دور          ۸۵
  • ۶ – ۴ اهميت نقش فن آوري در مقوله طراحي        ۸۸
  • فصل پنجم : چشم‌اندازهاي برنامه‌ريزي و مديريت توسعه فن‌آوري اطلاعات در نظام رسمي آموزشي ايران۹۰
  • ۱ – ۵ بيان مسأله      ۹۱
  • ۲ – ۵ اهميت برنامه‌ريزي بلندمدت و متمركز         ۹۲
  • ۳ – ۵ اهداف و رسالت توسعه فن‌آوري اطلاعات در آموزش و پرورش                ۹۳
  • ۴ – ۵ چشم‌انداز توسعه فن‌آوري اطلاعات در آموزش و پرورش           ۹۴
  • ۵ – ۵ دانشگاه آرماني در هزاره سوم و توسعه اطلاعاتي جامعه دانايي محور       ۹۵
  • ۶ – ۵ آموزش در هزاره سوم   ۱۰۱
  • ۷ – ۵  بررسي نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش               ۱۰۵
  • ۸ – ۵ نگاهي به رابطه فناوري ارتباطات و اطلاعات با آموزش            ۱۰۷
  • فصل ششم : بحث و نتيجه گيري ؛ ارزشيابي        ۱۱
  • ۱ – ۶ آيا آموزش از راه دور موثر است ؟               ۱۱۲
  • ۲ – ۶ مزاياي دانشگاه مجازي  ۱۱۳
  • ۳ – ۶ روشهاي ارزشيابي         ۱۱۸
  • ۴ – ۶ ارزيابي هاي كيفي         ۱۲۰
  • ۵ – ۶ بررسي اجمالي دو دانشگاه اينترنتي           ۱۲۲
  • ۵ – ۶ پيشنهادات و نتيجه گيري                              ۱۳۰
  • فصل هفتم : آموزش الکترونيکي و مهندسي معدن        ۱۳۱
  • منابع و ماخذ :             ۱۵۱
  • فهرست کتاب ها        ۱۵۲
  • فهرست سايت هاي اينترنتي

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله آموزش الکترونيکی و کاربرد آن در مهندسی معدن را به قیمت ۱۷۹۰۰ تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: ۰۹۳۸۲۳۳۳۰۷۰ با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.




فرستادن دیدگاه

تازه ترین مطالب

پشتیبانی سایت

پشتیبانی سایت