0
0

دانلود مقاله هجرت پیامبر(ص)

937 بازدید

هجرت پیامبر اعظم ـ صلی اللّه علیه وآله ـ از مکه به مدینه که در سال سیزدهم بعثت انجام گرفت یکی از رخ دادهای مهم تاریخ اسلام و و زندگی پیامبر اعظم ـ صلی اللّه علیه وآله ـ است. هجرت در فرهنگ اجتماعی اسلام جایگاه ویژه ای دارد. آیات قرآن و سیره عملی رسول گرامی اسلام… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله هجرت پیامبر(ص) دنبال نمایید. این فایل شامل 22 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله هجرت پیامبر(ص)

مشخصات فایل هجرت پیامبر(ص)

عنوان: هجرت پیامبر(ص)
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 22
حجم فایل : 87 کیلوبایت

بخشی از  مقاله هجرت پیامبر(ص) را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

مقدمه

مهاجرت پدیدهای اجتماعی است که تأثیرهای فراوان در ابعاد گوناگون جوامع بشری دارد. از جمله پیامدهای عمده آن پیدایش تمدتهاست. تاریخ نشان می دهد که قدیمی ترین تمدنها تا جدید ترین آنها به دنبال یک مهاجرت ظهور یافته اند. آرنولد توين بی، جامعه شناس و تاریخ دان معروف، بزرگترین تمدنها را مربوط به بين النهرين می داند که مربوط به پنج هزار سال پیش هستند و همه پس از یک مهاجرت پدید آمده اند (نوین بی،1366: 11). همچنین او در ورای تمدنهای معاصر، تمدنهای باستان را می بیند که شمارشان به بیست و شش تمدن می رسد و همگی به دنبال یک مهاجرت پدیدار شده اند (توین بی ]بي تا[). مقدمه»).

در فرهنگ اسلامی، هجرت در برابر واژه «تعرب » به کار رفته است و «تعرب» به معنای بازگشت به بدویت و جاهلیت است. امير المؤمنین علی (ع) در خطبه قاصعه  پس از آنکه افراد عصیانگر از اطرافیان خود را به سبب دست کشیدن آنان از ریسمان اطاعت و فرمانبرداری مورد نکوهش قرار می دهد، می فرماید: «بدانید که بعد از هجرت به جاهلیت و بدویت روی آوردید» (نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲). در مجمع البیان (1406 : 8/439) مهاجرت خارج شدن از بدویت و روی آوردن به مدنیت تعریف شده است.

بررسی آثار هجرت در سیره عملی پیامبر اسلام (ص) بیانگر آن است که این هجرت به انگیزه های مختلفی از جمله تأمین امنیت اجتماعی و دینی مسلمانان و پیدا کردن نقطه امنی برای تبلیغ و گسترش اسلام صورت گرفت و پیامدهای بسیار عظیم برای جامعه نوپای اسلامی داشت به گونه ای که به عنوان بزرگترین واقعه در تاریخ زندگی پیامبر (ص) و همچون نقطه عطفی در زندگی اجتماعی مسلمانان دانسته شد و بسیاری از حوادث بزرگ دیگر با آن سنجیده می شوند. شواهد تاریخی بیانگر آن هستند که هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه سرآغاز حرکت نوینی در شکل گیری نظام اسلامی شد، و بی جهت نیست که با وجود حوادث مهمی در تاریخ اسلام همچون تولد پیامبر (ص) و بعثت آن حضرت ، نظر به اهمیت تاریخی هجرت، این واقعه به پیشنهاد حضرت علی (ع) مبدأ تاریخ قرار گرفت (طبری، 1409: ۲/ ۱۱۲).

بنابراین اگر به استناد آنچه بیان شد، که شواهد تاریخی نیز بر آن حکم می کنند و قرآن کریم نیز مؤید آن است ، ادعا کنیم که انگیزه اساسی پیامبر (ص) از هجرت به مدینه تمرکز بخشیدن به نظام سیاسی اسلام بود سختی به گزافه نگفته ایم، زیرا که اسلام قبل از هجرت ، به عنوان نهضتی فکری ، عقیدتی و سیاسی مطرح بود که با بعثت آغاز گشت و اگر این نهضت می خواست از جنبه نظری فراتر رود و به عمل بپیوندد نیازمند تبدیل شدن به یک نظام بود، نظامی که بر محور خدا پرستی و عدالت و احسان در حکم و داوری باشد.


 

انگیزه های هجرت

آنچه از بررسی آیات قرآن به دست می آید گویای فواید و آثاری است که هجرت به دنبال دارد و رسیدن به این فواید و آثار از اساسی ترین انگیزه های هجرت است. این بررسی ما را به تفاوت دیدگاههایی نیز که در این زمینه وجود دارند، رهنمون می شود.

دستیابی به گشایش و امنیت

خداوند در قرآن کریم می فرماید : « و من هاجر في سبيل الله يجد في الأرض مراغما كثيرة و سعه » (نساء، آیه ۱۰۰). بر این اساس خداوند یافتن نقطة أمن و گشایش را از فواید هجرت می شمارد. در مجمع البیان توسعه ای که به سبب هجرت حاصل می شود، عبارت از گشایشی است که پس از غلبه تنگناهای مشرکین برمهاجرین به وجود می آید (طبرسی، 1406: 3/152)

همچنین خداوند می فرماید : والذين هاجروا في الله من بعد ما ظلموا لنبوتنهم في الدنيا حسنه و لأجر الاخره اكبر لو كانوا يعلمون» (نحل، آیه 41). و در این آیه به مهاجرین وعده داده است که در دنیا به نتیجه هجرت خود دست می یابند و در آخرت نیز به پاداش اخروی آن می رسند، صاحب مجمع البيان (1406: 6/556)در تفسیر این آیه به هجرت مسلمانان اشاره می کند و مفارقت از وطن و سرزمین و اهل خانواده را که در راه خدا و رضای او پس از ستم مشرکین انجام می گیرد، موجب رسیدن به اجر دنیوی که عبارت از یافتن سرزمین نیکو به جای وطن قبلی است، می داند. در المیزان (1411: 12/254)در تفسیر این آیه آمده : آنها مهاجرت کردند تا جامعه اسلامی خوبی را تشکیل دهند که در آن جز خداوند عبادت نمی شد و در آن جز به عدل و احسان حکم      نمی گردید، یا در جامعه ای وارد شوند که دارای چنین شانی باشد.

آنچه در دیدگاه علامه طباطبایی جلب توجه می کند، این است که در هجرت، انگیزه ای فراتر از آرامش و امنیت اجتماعی وجود دارد و آن تشکیل جامعه ای است با محوریت قانونی که بر پایه عدل و انصاف است و بر این اساس الهجرته صرفأ فرار نیست بلکه حرکت به سوی جامعه ای است که در آن زمینه های کمال و سعادت انسانی فراهم شود.

اظهار شعائر و تبلیغ دین

هجرت که در فرهنگ اسلام به آن توصیه فراوان شده است، گاهی واجب می شود. در تفسير المنار (1328: 6/35)آمده است: که کسی که می تواند هجرت کند ، هجرت شرط صحیح بودن اسلام اوست.» در وجوب هجرت اظهار شعائر اسلام به عنوان فلسفه وجوب بیان شده است (نجفی، 14۱۲: ۲۱ / 34).

مستند این حکم، آیه ۹۷ سوره نساء است که در آن به سؤال ملائکه به هنگام قبض روح برخی از انسانها اشاره شده است که می پرسند : فيم كنتم که لحنی تو بیخی است نسبت به کسانی که توان مهاجرت داشتند و مهاجرت نکردند و می پرسند: چرا در چیزی از امور دین وارد تشاد يد رشيد رضا ۱۳۲۸: ۳۵۵۹)، ولی آنان در پاسخ عذر می آورند و می گویند: كنا مستضعفين في الأرض».. ملائکه به آنها می گویند: «المتن ارض الله واسعة فتهاجروا فيها، آن گاه می فرماید : «فاولئک مأويهم جهنم وساءت مصيره بنابر این، از آنجا که ترک هجرت را سبب عذاب الهی بیان می فرماید می توان نتیجه گرفت که هجرت واجب است. رشيد رضا در این زمینه می گوید : اگر انسان در جایی باشد که نتواند اقامه امر دین بنماید و یا بداند که در جای دیگر بهتر می تواند اقامه حق کند و دوام بر عبادت داشته باشد، باید مهاجرت کند (همان، 6/356)

پس از بیان این فلسفه در وجوب هجرت به این نکته اشاره می کند که انجام واجبات به صورت مخفیانه موجب ساقط شدن و چوب هجرت نمی شود، بلکه انسانها باید بتوانند شعائر اسلامی را به صورت علنی انجام دهند، و اگر این مصلحت یعنی امکان اقامة احكام و اظهار اسلام در جامعه ای تأمین شود، وجوب هجرت از بین می رود (همانجا). در این مورد دو دسته روایت به چشم می خورد که با یکدیگر تعارض ظاهری دارند.

امام علی (ع) می فرماید: «والهجره قائمه على حدها الأول» (نهج البلاغه، خطبه ۱۸۹)، بر اساس آنچه صبحی صالح در توضیح این عبارت بیان می کند، حکم وجوب هجرت برای هر کس که دعوت اسلام به او رسیده و اسلام را به عنوان دین پذیرفته است، باقی است. همچنین روایتی از رسول خدا (ص) نقل شده که بیانگر همین معنی است ، در جواهر الكلام (1412: 21/36)نقل شده که آن حضرت فرمود: « لا تتقطع الهجره حتى تتقطع التوبه و لاتنقطع التوبه حتى تطلع الشمس من مغربهاه که این دسته از روایات بر وجوب هجرت در همه زمانها دلالت دارند و براساس آنها انقطاع هجرت در هیچ زمانی جایز نیست.

فهرست مطالب مقاله هجرت پیامبر(ص), در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • چکیده      1
  • مقدمه       2
  • انگیزه های هجرت  3
  • دستیابی به گشایش و امنیت    3
  • اظهار شعائر و تبلیغ دین         3
  • پیامدهای هجرت      5
  • تبلیغ و گسترش اسلام              5
  • ایجاد وحدت دینی    6
  • تدوین نخستین منشور سیاسی و قانون اساسی        7
  • تأمین امنیت مرزها  8
  • مانور نظامی و سازماندهی رزمی در مدینه           10
  • بیان و تفصيل احکام در آیات مدنی        11
  • نتیجه گیری             12
  • منابع      14

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله هجرت پیامبر(ص) را به قیمت 13900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://faraproje.ir/?p=8935
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله هجرت پیامبر(ص)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.