0
0

دانلود مقاله بررسی و معرفی بخش های مختلف نيروگاه گازی

642 بازدید

امروزه با توسعه روزافزون صنعت نيروگاه وتوليد برق وبا توجه به اين نكته كه اكثريت دانشجويان مهندسي و…ويا حتي فارغ التحصيلان دراين رشته ها موفق به بازديدكاملي از نيروگاه وسيستم كاري و نحوه عملكرد سيستمهاي موجود در نيروگاه نشده اند… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی و معرفی بخش های مختلف نيروگاه گازی دنبال نمایید. این فایل شامل 125 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی و معرفی بخش های مختلف نيروگاه گازی

مشخصات فایل بررسی و معرفی بخش های مختلف نيروگاه گازی

عنوان: بررسی و معرفی بخش های مختلف نيروگاه گازی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 125
حجم فایل : 3,09 مگابایت

بخشی از  مقاله بررسی و معرفی بخش های مختلف نيروگاه گازی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

فصل دوم

تشريح كلي نيروگاه

پيكر بندي نيروگاه

چيدمان تك محوري توربين، اجازه راه اندازي كمپرسور را بطور مستقيم و مستقل از ژنراتورمي دهد.

احتراق گاز يا سوخت مايع در دو محفظه احتراق متقارن با چندين مشعل كه در دو طرف توربين قرار دارند  انجام مي شود. هر محفظه احتراق داراي 8 مشعل مي باشد.

هوا با گذشتن از كانال مكش و عبور از فيلترها و صداخفه كن ها وارد كمپرسور مي شود ، در كمپرسور فشار هوا تقريباً تا 11 بار افزايش مي يابد.هواي فشرده به سمت مشعل ها( بالاي هر محفظه احتراق) هدايت و در اطاق هاي احتراق سوخته مي شود. گازهاي داغ سوخته  شده  و از طريق توربين به توان مكانيكي تبديل مي شود.

ژنراتور از طريق محور(شفت) به سمت كمپرسور توربين متصل شده است . توان الكتريكي توليد شده توسط ژنراتور از طريق ترمينالهاي ژنراتور تحويل ترانس مي گردد.

گازهاي خروجي در دماي تقريبي 545 C از طريق يك ديفيوزر محوري به فشار اتمسفر ميرسد. گاز خروجي از طريق يك اگزوز عمودي وارد هواي آزاد مي گردد.

علاوه بر مجموعه توربين گاز/ژنراتور ، يك مجموعه خنك كننده براي روغن روانكاري و ژنراتور در نظر گرفته شده است . سيستم فوق قادر به خنك سازي روغن روانكاري توربين و ياتاقانهاي ژنراتور تحت هر بار و شرايط محيطي مي باشد، همچنين سيستم هواي خنك كن ژنراتور ، دماي ژنراتور را بطور مناسب كاهش ميدهد. سيستم خنك ساز متشكل از دو سلول خنك كن(2 x 66 % )بوده كه هر سلول شامل دو فن مي باشد. در حالت عادي يكي از سلولها با هر دو فن خود كار كرده و سلول ديگر فقط از يك فن خود استفاده مي كند. در صورتيكه هر يك از فن ها به هر دليل تريپ دهد ، فن چهارم بطور خودكار شروع به كار مي كند. اين افزونگي را تلويحاً به معني افزايش سطح تبادل حرارتي ميتوان تلقي نمود.

جانمايي نيروگاه

جانمايي نيروگاه براي چيدمان تمامي تجهيزات به گونه اي طراحي شده است كه مي توان آن را به چهار حوزه اصلي تقسيم نمود:

الف) حوزه توربين گاز و ژنراتور                     ب) حوزه كنترل و الكتريك

پ)حوزه سيستمهاي كمكي                       ت) حوزه گاز/گازوييل

چيدمان حوزه توربين گاز و ژنراتور به شيوه اي طراحي شده است كه بهترين شرايط  براي بهره برداري و نگهداري توربين محيا گردد. علاوه برnclosure  ساختمان به نحوي طراحي شده است كه جلوي صدارا مي گيرد.ژنراتور و تجهيزات كمكي آن دريك اتاقك جداگانه قرار گرفته وپيش بيني هاي لازم براي بازكردن روتوردر نظر گرفته شده است. فيلترهواي ورودي بالاي ژنراتورنصب شده است .

سيستم كنترل توربين وژنراتوردريك ساختمان مجزابا كف كاذب (براي رد كردن كابل ها)نصب شده اند.

سومين ناحيه مربوط به سيستم تصفيه آب و تجهيزات كمكي خارجي توربين مي باشد.

ناحيه سوخت گاز/ گازوييل شامل ايستگاه تقليل فشار گاز، مخزن اصلي سوخت، ايستگاه تخليه سوخت، ايستگاه پمپخانه و مخازن شيميايي.

 اصول طراحي

شرح كلي

توربين گاز آنسالدو يك توربين با يك محور و يك پوسته است كه بسيار مناسب براي به چرخش در آوردن يك ژنراتور براي توليد در بار پايه و يا بار پيك و حتي بدوران در آوردن قطعات مكانيكي است . همچنين اين توربين مي تواند در يك نيروگاه سيكل تركيبي مورد استفاده قرار بگيرد .اين دستگاه ميتواند سوخت مايع  ويا گازوئيل با ارزش هاي حرارتي متفاوت را به مصرف برساند . اين توربين با سوخت گاز نيز بخوبي كار مي كند .

كمپرسور و توربين از قطعات اصلي هستند كه درون يك پوسته هستند و تشكيل يك روتور مشترك را ميدهد كه روي دو ياطاقان درمحفظه كم فشار در دو انتها ي خود قرار دارد . و با اين روش هم محوري و استفاده آسان را فراهم ميآورد .

يك پوسته مركزي كه از يك طرف به پوسته انتهايي نگهدارنه پره هاي ثابت كمپرسور  متصل است و از طرف ديگر به پوسته انتهايي توربين متصل است و محفظه پرفشار را بوجود مي آورد روتور توربين و كمپرسور را در ميان گرفته است . در سمت اگزوز انتهاي اين پوسه با پوسته اگزوز كه ياطاقان را در ميان گرفته است اتصال دارد .

با توجه به صلب بودن پوسته مركزي ؛ پوسته هاي نگهدارنده پره هاي ثابت كمپرسورو پوسته نگهدارنده پره هاي ثابت توربين  به شكلي طراحي شده اند كه درون اين پوسته اجازه انبساط آزاد حرارتي را دارند .

پوسته اگزوز شامل يك محفظه دوكي شكل است كه باعث عبور راحت هوا از خروجي توربين مي شود.سيلندر داخلي در اين پوسته توسط دو مجرا كه لوله هاي مربوط به ياطاقان از درون آن عبور مي كند به اين پوست ارتباط دارد .

پيكر بندي سيستم الكتريكي

يك ترانسفورمر 3 فاز براي خروجي ژنراتور در نظر گرفته شده است . اين ترانسفورمر به نحوي انتخاب شده است كه توان خروجي توليد شده واحد را هر شرايطي انتقال خواهد داد.

در نقاط انتهايي هر يك از خطوط فشار قوي يك SURGE ARRESTER نصب شده است .

نقطه ستاره1 سيم بنديهاي HV بطور دائمي اتصال زمين شده اند. ژنراتور از طريق باس داكتهاي مجزا بطور مستقيم بعد از عبور از C.B 2به ترانس اصلي متصل مي شود.

نقطه ستاره ژنراتور از طريق يك ترانس توزيع تك فاز به يك ترانسفورمر 3 فاز براي خروجي ژنراتور در نظر گرفته شده است . اين ترانسفورمر به نحوي انتخاب شده است كه توان خروجي توليد شده واحد را هر شرايطي انتقال خواهد داد.

در نقاط انتهايي هر يك از خطوط فشار قوي يك SURGE ARRESTER نصب شده است .

نقطه ستاره1 سيم بنديهاي HV بطور دائمي اتصال زمين شده اند. ژنراتور از طريق باس داكتهاي مجزا بطور مستقيم بعد از عبور از C.B 2به ترانس اصلي متصل مي شود.

نقطه ستاره ژنراتور از طريق يك ترانس توزيع تك فاز به زمين متصل مي شود . در ثانويه اين ترانس يك بار مقاومتي متصل گرديده است به نحويكه جريان خطاي زمين شدن را تشخيص مي دهد.اين جريان مساوي با ظرفيت جريان مدار ولتاژ ژنراتور مي باشد. تمامي تجهيزات فوق در يك جعبه فلزي قرار گرفته اند.

تغذيه لازم براي تجهيزات كمكي واحد و سيستمهاي ديگر از طريق ترانس كمكي واحد تامين مي گردد.

بارهاي اضطراري از طريق ديزل ژنراتور اضطراري تأمين مي گردد.

توزيع انرژي براي تجهيزات كمكي عبارتند از:

  • برق AC 2- برق DC

3- منبع تغذيه حياتي AC         4- برق اضطراري AC

1)برق AC : برق AC شامل سطح ولتاژ متوسط (6.6KV) و يك خط تغذيه ولتاژ پايين (400V) مي باشد. ولتاژ متوسط از طريق سوئيچ برد هر واحد تهيه مي شود . در اين برد ، فيدرهايي براي ترانس تحريك ، ترانس SFC و ترانس هاي MV/LV كمكي واحد در نظر گرفته شده است.سوئيچ برد MV هرواحد كنار سيستم كنترل واتاق سوئيچ برد واحد واقع شده است. اتصالات از ترانس هاي واحد تا سوئيچ برد مربوطه از طريق كابلهاي فشار متوسط صورت مي گيرد.

برق فشار ضعيف شامل:

برد توزيع اصلي توسط ترانسهاي خشك MV/LV تغذيه شده و تمامي بارهاي جزيره GT را تامين مي كند.

اتصال اضطراري به مجموعه ديزل ژنراتور ، براي تغذيه بار اضطراري بطور مثال يكسو سازها ، TURNING GEAR همچنين در صورتيكه ترانس MV/LV تريپ داده يا ولتاژ اصلي AC قطع شود الزام خواهد بود.

 

 

فهرست مطالب مقاله بررسی و معرفی بخش های مختلف نيروگاه گازی, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • مقدمه       1
  • كد شناسايي KKS 2
  •        ساختار شناسايي كننده ها 2
  •        استفاده از شناسايي كننده ها              6
  • 2.تشريح كلي نيروگاه             7
  •        پيكر بندي نيروگاه            7
  •        جانمايي نيروگاه                8
  •        اصول طراحی 8
  •        پيكر بندي  سيستمهاي الكتريكي      10
  •        مشخصات سوخت            13
  •        حفاظت محيط زيست       15
  • اطلاعات عمومي در مورد قطعات توربين گاز 17
  •        مقدمه                17
  •        مواد و جنس قطعات توربين گاز     18
  •        ابعاد و وزن قطعات توربين گاز      21
  • 4.توربين گاز V94.2              24
  •        مقدمه اي بر توربين گاز  24
  •        اصول طراحي V94.2 – بطوركلي 24
  •        اصول طراحي – V94.2 توربين     25
  •        اصول طراحي V94.2 – محفظه احتراق         32
  •        اصول طراحي – V94.2 كمپرسور 39
  •        اصول طراحي V94.2 _ديفيوزر     43
  •        اصول طراحي V94.2 –ياتاقانها      45
  •        اصول طراحي V94.2 – گرداننده    48
  • 5.سامانه هاي توربين گاز V94.2           50
  •        سامانه هواي ورودي       50
  •        سامانه Blow off             55
  •        سامانه  CO2     56
  •        سامانه آتش نشاني             61
  •        سامانه سوخت گاز            68
  •        سامانه سوخت گازوئيل    72
  •        سامانه جرقه زن               79
  •        سامانه روغن بالا بر        84
  •        سامانه خنك سازي توربين               89
  • كنترل دماي توربين گاز 91
  •       فلسفه كنترل دماي GT       91
  • 7.مجراي ورودي هوا            93
  • شرح سامانه             93
  • سرعت عبور هوا    93
  • عايق صدا (كانال – دريچه- زانو و صدا خفه كن) 95
  • سامانه ضد يخ         96
  • سامانه تميز كردن خودكار فيلترها          96
  • مجراي واگراي اگزوز 98
  •  شرح سامانه            98
  •  قسمتهاي اصلي و وظيفه هر يك            98
  •  دودكش   98
  •  ساختار فلزي ( پايه دودكش)  99
  •  اتصال قابل انعطاف               99
  •  دايورتر   99
  •  صفحه مسدود كننده                100
  • ابزار و ابزار مخصوص تعميرات 101
  •    ابزار استاندارد      101
  •    تجهيزات معمولي 103
  •    تجهيزات مخصوص            104
  •    ابزار مخصوص   105
  • 10.منابع

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی و معرفی بخش های مختلف نيروگاه گازی را به قیمت 15900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=9142
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی و معرفی بخش های مختلف نيروگاه گازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.