0
0

دانلود مقاله بررسی نماتد چغندر قند در شهرستان چناران

742 بازدید

نوسانات توليد متأثر از عوامل مختلفي از قبيل تغييرات اقليمي ، آفات و بيماريها ، علفهاي هرز و … مي باشد .درميان اين عوامل ، نماتد چغندر قند علاوه بر دامنه گسترش بالا بعنوان يكي از مهمترين عوامل محدود كننده كاهش عملكرد در منطقه چناران مي باشد… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی نماتد چغندر قند در شهرستان چناران دنبال نمایید. این فایل شامل 56 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی نماتد چغندر قند درشهرستان چناران

مشخصات فایل بررسی نماتد چغندر قند در شهرستان چناران

عنوان: بررسی نماتد چغندر قند در شهرستان چناران
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 56
حجم فایل : 11,04 مگابایت

بخشی از  مقاله بررسی نماتد چغندر قند در شهرستان چناران را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

نماتد چيست ؟

نماتدها كرمهاي نخي شكل و رطوبت پسندي هستند كه مي‌توانند در طيف زيستي وسيعي در اكثر مناطق جهان يافت شوند. نماتدها در آبهاي شيرين، آبهاي شور، خاك، مواد پوسيده، گياهان، جانوران و انسان مشاهده مي‌شوند.

تغذيه نماتدها به اشكال متعدد از زيستگاهشان صورت مي گيرد. آنها روي باكتريها و قارچها درمواد آلي مرده زندگي مي‌كنند، به صورت شكارچي از ديگر نماتدها نيز تغذيه كرده و در بدن بسياري از جانوران تكامل يافته ( مانند كرمهاي trichina ) و يا گياهان به صورت انگل به سر مي برند.

نماتدها در زيستگاهشان با پيچ و تاب خوردن جابجا مي‌شوند. قبل از اين نيز به اسم كرمهاي زالويي نامگذاري شده‌اند. گونه هاي خسارت زا در گياهان به طور متوسط يك ميلي متر طول دارند. اين گونه نماتدها داراي خرطوم دهاني ( استايلت ) هستند كه به وسيله آن سلولهاي گياهي را سوراخ مي‌كنند و ضمن ترشح بزاق، جذب محتويات سلولي انجام مي گيرد.

بيش از 15000 گونه نماتد شناسايي شده است كه حدود 3000 گونه با گياهان زندگي مي‌كنند و از اين تعداد، حدود 100 گونه مي‌توانند خسارات قابل توجهي در گياهان زراعي ايجاد نمايند. نماتد مولد سيست چغندرقند ( Heterodera schachtii ) يكي از گونه هايي است كه از بيشترين اهميت اقتصادي برخوردار است.

تاريخچه

مبداٌ، تاريخچه و پراكنش

براي اولين بار حدود 130 سال پيش از اين، نماتد مولد سيست چغندرقند                                  ( H. schachtii) در آلمان به عنوان يك آفت شناسايي شد. در اواسط قرن نوزدهم ميلادي، توليد چغندرقند در اروپا با يك روند افزايشي همراه بود و در همان زمان نيز بيماري چغندرقند در خاك شروع شد. خصوصاٌ آنكه در خاكهاي تيره با پتانسيل بالا در منطقه ماگد بورگر بورد عملكرد چغندرقند به طور قابل ملاحظه اي كاهش يافت.

در سال 1859 پروفسور گياهشناس بن، دكتر H. Schacht، عامل بيماري چغندرقند را شناسايي كرد :‌ كرمهاي كوچكي متعلق به خانواده نماتدها كه انگل ريشه هاي چغندرقند مي‌باشند. در سال 1871، A. Schmidt تحقيق كاملتري در مورد اين آفت انجام داد و به افتخار كاشفش آن را Heterodera schachtii نامگذاري كرد. اين نماتد از اهميت اقتصادي در تاريخ برخوردار است. در قرن گذشته 24 كارخانه قند در آلمان به خاطر خسارت نماتدها كه كاهش عملكرد چغندرقند را در پي داشت، تعطيل شدند.

امروزه نماتد چغندرقند تقريباٌ در تمام اراضي اروپا كه كشت چغندرقند متمركز است، شناسايي شده است و اغلب به عنوان يك عامل محدود كننده عملكرد محسوب مي‌شود. نماتد چغندرقند در ساير نقاط جهان از جمله آسيا، آمريكاي شمالي و استراليا نيز مشاهده شده است.

نشانه هاي بيماري

توصيف نماتد

خسارت نماتد چغندرقند بسيار شبيه به علايم آلودگي به ويروس بيماري ريزومانيا است (ريش دار شدن ريشه ها )، يعني خسارت اين نماتد به چغندرقند ممكن است با علايم خسارت ريزومانيا اشتباه گرفته شود. زيرا كه نماتد چغندرقند در تمام اراضي عمده چغندركاري مشاهده مي‌شود و سطح اينها با اراضي آلوده به ريزومانيا يكسان مي‌باشد ، بنابراين خطر اشتباه بين اين دو بيماري وجود دارد.

خسارت زود هنگام اين نماتد منجر به پژمردگي بوته هاي جوان چغندرقند مي‌شود، بنابراين اين مشخصه كلاسيك آلودگي از اوايل خردادماه به بعد در مزرعه مشاهده مي‌گردد. ديگر نشانه مشخص آلودگي به نماتد چغندرقند، پژمردگي موضعي در اندامهاي هوايي چغندرقند بخصوص در هواي بسيار گرم است.

در طي ساعات شب يا پس از بارندگي، بيشتر بوته ها بهبود مي يابند. گياهاني كه آلودگي شديدتري دارند از رشد باز مي مانند.  برگهاي بيروني زرد رنگ شده و در پايان مي ميرند. اندازه برگهاي جديد نيز به طور واضحي كاهش مي‌يابد.

علايم ويژه آلودگي در غده چغندرقند به اين صورت است كه ريشه اصلي به شكل قابل توجهي كوتاه شده و تشكيل ريشه هاي جانبي نيز افزايش مي‌يابد. زيرا چغندرقند براي جبران خسارت اين نماتد ريشه هاي جانبي اش را توسعه داده و درنتيجه آن شكل تيپيك ريش دار شدن ريشه حاصل مي‌شود.

علايمي كه تا اينجا توصيف شدند ممكن است مشابه آلودگي به ريزومانيا باشند، بنابراين تنها نشانه تشخيص آلودگي به اين نماتد وجود جانورهاي ماده سفيد رنگي به اندازه ته سنجاق با سيست هاي قهوه اي رنگ بر روي ريشه ها مي‌باشد. اين ماده هاي سفيد رنگ نماتد كه كمك بزرگي به تشخيص قطعي آلودگي مي‌كنند، با چشم غير مسلح نيز ديده مي‌شوند.

زيست شناسي

  • جنبه هاي توسعه بيماري

اين نماتد به صورت خفته در داخل يك سيست باقي مي ماند. يك سيست حدوداٌ به اندازه ته سنجاق و محتوي 300 عدد تخم و لارو مي‌باشد.  با كشت گياهان ميزبان، لاروهاي زنده در داخل سيست فعال مي‌شوند.

نماتود مولد سيست چغندر قند

Heterodera schachtii Schmidt

نماتود چغندر قند ابتدا در آلمان در سال 1859 توسط هرمان شاخت ( Herman Schacht) در مزارع چغندر كشف شده و بعداٌ در سال 1871 شميدت ( Schmidt ) اين انگل را به نام شاخت تحت عنوان Heterodera schachtii Schmidt نامگذاري كرد. در ايران اين نماتود اولين بار در سال 1348 توسط اسماعيل پور از مزارع چغندرقند تربت حيدريه جمع آوري گرديده است. مناطق انتشار نماتود مزبور استان هاي خراسان، اصفهان، فارس، آذربايجان و كرمانشاه مي‌باشد.  درمورد ميزان خسارت نماتود چغندرقند مطالعاتي در استان خراسان به عمل آمده و در بيش از 80 درصد خاك اراضي چغندركاري خراسان نماتود وجود دارد و متوسط خسارت نماتود حدود 54 الي 5 درصد كل محصول ساليانه تخمين زده شده است. در اروپا مقدار كاهش قند تا 23 درصد نيز تعيين گرديده است. نماتود مزبور علاوه بر چغندر به بعضي از گياهان زراعي نيز حمله مي‌كند و در ايران انواع كلم، ترب، تربچه ،‌شلغم، شاهي و اسفناج نيز از ميزبان هاي آن تعيين و شناخته شده است ( كلالي، فريور مهين، 1358، خيرخواه، 1352 ).

 

علائم بيماري

اولين نشانه هاي آلودگي در اوائل فصل تابستان و در هنگام تابش آفتاب به صورت پژمردگي برگ هاي بوته چغندر بروز مي‌كند و در هنگام شب و در هواي خنك برگها مجدداٌ حالت عادي و شادابي خود را باز مي يابند. شكل عمومي بوته توسري خورده و عقب افتاده و زرد كم رشد است. ريشه هاي كوچك و بدشكل و داراي ريشك هاي فرعي زياده از حد و افشان است. روي ريشه هاي فرعي مبتلا، سيست ( Cyst ) هاي سفيد رنگ به اندازه حدود يك ميليمتر با ته سنجاق با چشم عادي و غير مسلح قابل رويت هستند. اولين سيست در خراسان در اواخر خرداد ماه مشاهده شده است. در مزرعه نشانه هاي آلودگي ابتدا به طور لكه اي ظاهر شده و لكه ها متدرجاٌ در اثر تكرار كاشت چغندر گسترش يافته و پس از چند سال تقريباٌ سطح مزرعه را فرا مي‌گيرند. اگر به بوته هائي كه در داخل اين لكه ها قرار دارند از نزديك توجه كنيم علائم ظاهري كمبود غذايي را نشان مي‌دهد. در شرائط آب و هوائي خراسان نشانه هاي بيماري در تيرماه و مردادماه ظاهر مي‌شود. بوته هاي مبتلا به نماتود استعداد بيشتري در برابر حمله بيماري هادارند.

 

مشخصات نماتود

نماتود چغندر قند داراي دو شكل جنسي ماده و نر مي‌باشد.  ماده هاي جوان و كامل به طور معمول ليموئي شكل و در ابتداي امر رنگ آنها سفيد شيري است كه به آساني و با چشم غير مسلح روي ريشه گياه ميزبان ديده مي‌شود و معمولاٌ بين 60 تا 80 ميليمتر طول و 40 تا 50 ميليمتر عرض آن مي‌باشد.  رنگ سفيد ماده هاي جوان پس از افتادن در خاك بدون گذراندن مرحله زرد تبديل به قهوه اي مي‌گردد و در اين موقع به آنها سيست اطلاق مي‌شود. هر سيست محتوي تعداد 5-300 تخم ( لاورسن يك داخل تخم است ) و لاروسن دوم مي‌باشد  كه بسته به شرائط اين تعداد متفاوت است. نماتود نر بر خلاف ماده كرمي شكل مي‌باشد  و طول آن  بين 31 تا 61 ميليمتر واسپير ( Spear ) آن گره دار و قوي است. طول اسپير درنرها بين 25 تا 28 ميكرون مي‌باشد.  اندازه لاروهاي سن دو يا لارو نوزاد كه به تازگي از تخم خارج شده متفاوت و بين 450550 ميكرون است. تخم بشگه اي شكل، به طول 110 و عرض 43 ميكرون مي‌باشد.

 

چرخه بيماري

نماتود چغندر قند از مرحله سن دوم لاروي وارد ريشه ميزبان مي‌گردد و ايجاد خسارت مي‌كند. شرائط فعاليت و تعداد نسل اين نماتود بستگي زيادي به عوامل جوي، محيط خاك، تاريخ كشت چغندر قند و غيره دارد و بنابراين در مناطق مختلف متفاوت مي‌باشد.  زيست شناسي اين نماتود را در شرائط آب و هوائي مشهد مطالعه نموده و به طور كلي دوره زندگي يك نسل 40-70 روز به طول مي انجامد. با توجه به آزمايشات انجام شده، نماتود چغندر قند در شرائط خراسان، چهار نسل در سال دارد و نسل چهارم انگل معمولاٌ مصادف با برداشت محصول چغندر مي‌باشد  و چون قسمت اعظم محصول در آبانماه از زمين برداشت مي‌شود، لذا در چغندرهاي برداشتي قبل از آذرماه امكان تكميل نسل چهارم موجود نيست ولي در صورت مساعد بودن شرايط چنانچه چغندرها تا آذرماه در زمين باقي بمانند، نسل چهارم انگل فرصت كافي براي تكامل را پيدا خواهد نمود. حداكثر خسارت انگل مربوط به نسل دوم و پس از آن نسل سوم است. عواملي كه در انتشار نماتود چغندرقند مؤثر هستند عبارتند از :

  • انتقال خاك و بقاياي گياهي از كاميونهاي حامل چغندر قند به اراضي غير آلوده.
  • استفاده كشاورزان از فاضلاب كارخانجات قند براي آبياري زمستانه.
  • انتشار نماتود از آب رودخانه هاي مجاور كارخانه هاي قند كه محتوي بقاياي آلوده چغندر مي‌باشد به اراضي سالم و غير آلوده.
  • انتشار نماتود توسط ابزار وماشين آلات كشاورزي.
  • انتقال به وسيله باد، حيوانات، بذر و غيره.

 

مبارزه

مبارزه شيميائي عليه نماتود چغندرقند مقرون به صرفه نمي‌باشد. سمي كه عليه اين نماتود در خاك مصرف مي‌شود، تميك ( Temik ) نام دارد، كه به صورت كريستال دانه اي بوده و داراي بوي بسيار بد مي‌باشد.  مقدار مصرف در هر هكتار 50 كيلوگرم است كه بلافاصله بعد از كاشت بذر چغندر قند پاشيده مي‌شود. ضمناٌ براساس مطالعات انجام شده در اصفهان عمليات زراعي از قبيل اجراي يك تناوب زراعي 5 ساله و زود كاشتن چغندرقند تأثير زيادي در كاهش جمعيت نماتود دارد. اخيراٌ نيز بذور مقاوم مانند بذر نماكيل تهيه شده كه در مقابل نماتود مزبور مقاومت دارد. كشت گياهان تله نيز جمعيت نماتود را كاهش مي‌دهد.

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی نماتد چغندر قند در شهرستان چناران را به قیمت 13900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=8598
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی نماتد چغندر قند در شهرستان چناران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.