0
0

دانلود مقاله عوامل تاثير گذار در پيدايش شهر ياسوج

621 بازدید

 شهر ها در همه زمانها و در تمامي نقش‌ها و اشكالي كه در طي زمان پذيرفته اند ، وجوه مشتركي كلي را به نمايش گذاشته‌اند.  بدين ترتيب در بياني كلي مي توان گفت كه شهر موجودي است زنده و پويا و متحول ، در بستر زمان و در پهنه مكان و متأثر از عوامل و شرايط اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي ، تاريخي ، سياسي و … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله عوامل تاثير گذار در پيدايش شهر ياسوج دنبال نمایید. این فایل شامل 19 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله عوامل تاثير گذار در پيدايش شهر ياسوج

مشخصات فایل عوامل تاثير گذار در پيدايش شهر ياسوج

عنوان: عوامل تاثير گذار در پيدايش شهر ياسوج
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 19
حجم فایل : 439 کیلوبایت

بخشی از  مقاله عوامل تاثير گذار در پيدايش شهر ياسوج را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

مقدمه :

انسانها براي كار و زندگي در پهنة ‌محدود و كم و بيش متراكم گرد هم مي آيند‌كم‌كم شهرها را پديد مي‌آورند‌.بنابراين مي‌توان گفت شهر عاليترين مكان تجمع زيستي انسان از ابتدا تا كنون بوده است. به عبارت ديگر شهر به عنوان محل سكونت و معيشت انساني بيان كنندة فعل و انفعالات سياسي – اقتصادي – اجتماعي- فرهنگي بوده است كه امروزه اهميت زيادي پيدا كرده است. شهرها روند متفاوتي را در طول تاريخ طي كرداند. مرحله رو آوردن انسان به زندگي شهري ازمهمترين مقاطع تاريخي بشريت است(شاهي سوندي ،1384، صص (3-2))

عبدالرحمن بن خلدون (808-733هـ .ق )‌در مورد تحول زندگي اجتماعي بشر از باديه‌نشيني تا سكونت در شهرها و روستاها مي گويد انسان به علت سرشت مدني ناگزير به گردهم آمدن با همنوعان خود و ايجاد تشكيلات اجتماعي كه در آن هر عضو براي رفع نيازهاي خود محتاج به همكاري با ديگران است شهرهاي بزرگ نتيجه روند طولاني شهرنشيني در مقياس كوچك بوده و شهر نشيني در مقياس كوچك را نيز بايد ناشي از بهبود در وضعيت زير بناي روستا دانست . بررسي تاريخي شيوة‌گسترش هر شهر دلايل گوناگوني دارد اين دلايل در شناسايي الگوي شكل گيري و ساختار فضايي و كالبدي شهر در گذر زمان و بستر مكان حائز اهميت است . كاربرد مهم اين شناسايي ، به تشخيص درست نحوه توسعه كمك مي كند . شهرها با تحولات اقتصادي ، اجتماعي ، و سياسي و نوآوري و فن شناختي متحول و دگرگون مي شوند .

شهرها حاوي مسائل اقتصادي و اجتماعي خاص خود دارند ، كه طي مراحل تاريخي و توسعه فضايي شكل گيري مقياسهاي مختلف سرزمين نمود پيدا كرده‌اند و از اين جهت چشم انداز مسأله ، شكل گيري هسته اصلي شهر ، موقعيت و نحوه استقرار اجزاء شهر در يك فضاي گسترده با توجه به نقش منطقه اي و ملي شهر خود را نشان مي دهد (‌مجيد زاده ، 1367)

در اين ميان پيدايش و توسعه شهر ياسوج متأثر از فرايندهاي طبيعي ، اقتصادي ، اجتماعي و سياسي كه در چند دهه اخير مراحل گوناگوني را طي كرده است ( از اين رو در اين مقاله برآنيم تا به عوامل مهم و اساسي در پيدايش شهر ياسوج پي ببريم)

روش تحقيق :

روش تحقيق بكار رفته در تهيه و تدوين اين مقاله از نوع توصيفي و تحليلي است و در راستاي فراهم نمودن اطلاعات مورد نياز از دو روش كتابخانه اي – اسنادي و روش مطالعه ميداني استفاده شده است در ضمن از مصاحبه با مسئولان و كارشناسان سازمانهاي مختلف نيز كمك گرفته ايم در پايان با تنظيم اطلاعات بدست آمده به جمع بندي آنها پرداخته شده و نتيجه گيري صورت پذيرفته است .

شناخت تاريخچه شهر ياسوج

 شهر مجموعه  پيچيده اي از روابط و مناسبات انساني با محيط است ، در اين مجموعه نه تنها روابط انساني با محيط از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است بلكه روابط دروني انسانها و ويژگيهاي فرهنگي اجتماعي از ديدگاه شهر‌سازي مورد بررسي قرار مي‌گيرد . شهر ياسوج از اين قاعده مستثني نبوده است پيدايش و شكل گيري شهر ، نتيجه تعاملات اقتصادي ، اجتماعي ،فرهنگي ، سياسي و طبيعي بوده است. نام اين شهر واژه فارسي است كه به تدريج ضمن تلفظ به لهجه محلي ( ياسيج ) بوده  به زمان به ياسوج مبدل گشته است ، و در فرهنگ معين ياسوج به معناي مرد پيكان‌دار آمده است ( طرح توسعه عمران و حوزه نفوذ شهر ياسوج، 1378)

در كتب تاريخي كهن به تمام نواحي عشاير نشين كهگيلويه و بوير احمد بلوك كهگيلويه مي‌گفتند ، يكي از جامعترين و بزرگترين كتابهاي كه در مورد كهگيلويه بحث كرده است كتاب فارسنامه ناصري ، تأليف حاج ميرزا حسن حسيني فسايي است ( غفاري ، 1378)

هسته تاريخي شهر ياسوج محدوده تل خسرو بوده است كه آثار آن در 6كيلومتري جنوب شهر ياسوج به چشم مي خورد . تل خسرو زماني مركز نفوذخوانين بويراحمد عليا بوده است و قدمتي دو هزار ساله دارد .

نخستين بار حدود سالهاي (1307-1306) دولت وقت تصميم گرفت در اين منطقه نفوذ نمايد، كه به واسطه مقاومت مردم ودرگيرهاي شديد ، هر دو طرف متحمل تلفات فراواني گرديد تا اينكه در سال 1309 قواي نظامي به منطقه وارد شد و مقدمات ايجاد شهري را در تل خسرو ايجاد كرد ولي بدليل صلح آميز بودن اين شهر از لحاظ طبيعي كم كم توسعه پيدا كردتا اينكه به مركز استان تبديل شد ( بشارتي فر ، 1383)

مباني نظري :

نظريه ابن خلدون؛ ابن خلدون منشأ پيدايش شهرها را خصوصيات تجمل خواهي بشر و زندگي در ناز و نعمت مي داند او ابتدا نحوه زندگي باديه نشين را بررسي مي كند و مي گويد كه باديه نشينان گروهي اند ، كه به كارهاي كشاورزي و دامپروري مشغولند ، از آنجا كه براي پرورش حيوانات خود به زمينهاي حاصلخيز نيازمندند مجبورند كه در صحراها زندگي كنند ، كه با بهتر شدن شرايط اقتصادي آنها خواسته هاي تجملي را مورد توجه قرار داده اند و درصدد توسعه خانه ها و بنيانگذاري شهرهاي كوچك و بزرگ برآمدند ، از آنجايي كه خواسته‌هاي ضروري مقدم بر نيازهاي تجملي بشر است . بنابراين باديه نشيني به منزله منشأ پيدايش شهرهاست و مقدم بر شهرشنيني است، (‌ابن خلدون ،  مقدمة ابن خلدون، 1353 ).

 

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله عوامل تاثير گذار در پيدايش شهر ياسوج را به قیمت 12900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=8290
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله عوامل تاثير گذار در پيدايش شهر ياسوج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.