0
0

دانلود مقاله طراحی شاتون

617 بازدید

شاتون به عنوان يكي ازمهمترین قطعه متحرك موتور،در نحوه كاركرد وبازده مكانيكي موتور موثر بوده،اصلاح وبهسازي آن مي تواند نقش قابل توجهي در بهبود كاركرد موتور داشته باشد.در زمينه تحليل تنش در شاتون تحقيقات بسياري انجام گرفته است.ذيلا به نمونه اي از كاربرد … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله طراحی شاتون دنبال نمایید. این فایل شامل 79 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله طراحی شاتون

مشخصات فایل طراحی شاتون

عنوان: طراحی شاتون
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 79
حجم فایل : 1,87 کیلوبایت

بخشی از  مقاله طراحی شاتون را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

فصل اول

1-تعریف شاتون

2-عناصر تشکیل دهندۀ شاتون

 1-تعریف شاتون

شاتون عضوي است كه حركت رفت وبرگشتي پيستون را به حركت دوراني ميل لنگ تبديل مي كند.شاتون در پمپها وكمپرسورهاي پيستوني نيز به كار مي رود وحركت دوراني را به حركت رفت وبرگشتي پيستون جهت مكش وتراكم سيال تبديل مي نمايد.

شكل ظاهري شاتونها،بسته به محدوده سرعت كاري موتور يا پمپ ونيز قدرت وگشتاور توليدي يا مصرفي متغير است.ولي تمام شاتونها مطابق شكل زیر از سه قسمت شده اند.سر كوچك محل اتصال پيستون با شاتون اصلي سر كوچك،ساق وسر بزرگ تشكيل است ونقطه مركزي آن،حركتي رفت وبرگشتي،مشابه حركت پيستون دارد.

اتصال بين پيستون وشاتون،توسط قطعه اي به نام گژن پين يا پين انگشتي برقرار مي شود.از آنجايي كه حركت پيستون رفت وبرگشتي وحركت شاتون،تركيبي از انتقال ودوران مي باشد،اتصال بين اين دو عضو بايد به صورت لولا باشد،تا شاتون در عين ارتباط با پيستون ،بتواند نسبت به آن دوران كند.

در اتصال تمام شناور،گژن پين نسبت به پيستون ثابت ونسبت به شاتون داراي قابليت چرخش مي باشد.در اين طرح يك بوش برنجي به صورت پرسي در سر كوچك شاتون جا زده،براي كاهش اصطحكاك سطح تماس بين بوش وگژن پين،روغن توسط يك سوراخ در سر كوچك شاتون تامين مي شود.

در اتصال نيمه شناورگژن پين،در شاتون پرس شده،مي تواند نسبت به پيستون دوران نمايد.در چنين طرحي نياز به روغنكاري از شاتون به پيستون منتقل شده،در دو طرف پيستون دو سوراخ براي روغنكاري سطوح اصطحكاكي ايجاد مي شود

ساق دو سر بزرگ وكوچك را به هم ارتباط مي دهد وبراي كاهش وزن،معمولا داراي ضخامت كمتري نسبت به دو سر شاتون است.تاكنون اشكال مختلفي براي سطح مقطع ساق پيشنهاد شده است،از جمله سطح مقطع مدور،بيضوي و«I» شكل.مورد اخير بدليل وزن كمتر واستحكام مطلوب،بيشتر به كار مي رود.با كاهش طول ساق شاتون وثابت ماندن نسبت تراكم موتور ميزان گشتاور ونيروي توليدي آن افزايش مي يابد.همچنين طول ساق در استحكام ونيز ميزان ساييدگي جداره سيلندر در اثر تماس با پيستون موثر است. سر بزرگ محل اتصال شاتون با ميل لنگ ومركز آن،حركتي دوراني مشابه حركت ميل لنگ دارد.براي جلوگيري از سايش شاتون در سر بزرگ دو ياتاقان كه جنس سختي دارند بين شاتون وميل لنگ قرار مي گيرد ودر سطح داخلي سر بزرگ شاتون،دو شيار براي ثابت كردن ياتاقانها ايجاد مي شود.سربزرگ شاتون معمولا به صورت دو تكه توليد مي شود،اين دو قطعه پس از قرار گيري روي ميل لنگ بوسيله دو پيچ به هم بست در شاتونهاي دو تكه قطعه زيرين سر بزرگ را كپه مي ه مي شوند نامند.در كپه وشاتون دو سوراخ براي عبور ايجاد مي شود

جرم شاتون وتوزيع آن نقش مهمي در كاركرد موتور دارند.به اختصار مي توان گفت با افزايش جرم شاتون،اتلاف انرژي در موتور،افزايش وراندمان آن كاهش مي يابد.كنترل ارتعاشات وتعادل موتور نيز به توزيع جرم ومحل مركز شاتون وساير قطعات متحرك بستگي دارد.بايد دقت نمود،تا جرم شاتون ومحل مركز جرم آن از محدوده مشخصي تجاوز ننمايد.در انواع شاتون،دو راه براي تنظيم جرم ومحل مركز جرم وجود دارد در برخي شاتونها وزنه هاي تعادل در دو سر شاتون تعبيه مي شود.پس از اتمام عمليات ماشينكاري،با كاستن از طول وزنه ها،جرم شاتون ومحل مركز جرم آن تنظيم مي شود ودر محدوده خاصي قرار مي گيرد.در عمل هر يك از دو سر شاتون روي يك ترازو قرار مي گيرند وبه جاي جرم كلي ومحل مركز جرم،مقدار جرم نشان داده شده توسط دو ترازو،مورد توجه قرار مي گيرد

در برخي ديگر از شاتون ها،وزنه هاي روي دو ترازو قرار مي گيرند وبراساس جرم سر كوچك وبزرگ دسته بندی می شوند.تعداداين گروههاي وزني در مواردي به 100 گروه نيز مي رسد وتمام شاتونهاي مورد استفاده در يك موتور ،بايد از يك گروه انتخاب شوند.

2-عناصر تشکیل دهنده شاتون

مهمترين پارامترها در انتخاب جنس شاتون،عبارتند:

1-استحكام تسليمحد خستگي

2-حساسيت به ترك هاي سطحي

3-جرم حجمي وقيمت

4-فولاد به دليل داشتن استحكام زياد

5-قيمت مناسب

ونيز امكان انجام عمليات حرارتي مختلف براي حصول طيف گسترده اي از خواص مكانيكي،معمولترين ماده در توليد شاتون است.عموما از فولادهاي كربني با درصد كربن بين 2/0 تا 4/0 در توليد شاتون استفاده مي شود.در مواردي نيز فولادهايي با عناصر آلياژي كرم،نيكل يا موليبدن ويا فولادهاي كم كربن با زمينه مارتنزيتي ي به كار می روند.

در جدول زیر خواص مكانيكي چند نوع فولاد مشاهده مي شود.با توجه به اينكه در اين موتورها،مقادير زياد گشتاور در دورهاي بالا توليد مي شود،استحكام شاتون نيز از اهميت بسزايي برخوردار است.با توجه به توضيحات فوق،استفاده از آلياژهاي گرانقيمت تيتانيوم در اينگونه موتورها معمول است.آلياژهاي تيتانيوم،با دارا بودن جرم حجمي در حدود نضف فولاد،داراي خواص مكانيكي مشابه با فولاد هاي آلياژي مقاوم هستند.در جدول زیر خواص چند نوع از آلياژهاي تيتانيوم ارائه شده است.

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله طراحی شاتون را به قیمت 14900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=9145
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله طراحی شاتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.