0
0

دانلود مقاله توسعه و عمران روستایی در ایران

633 بازدید

تا کنون راه حل هاي متفاوتي براي مقابله با بيکاري، توسعه فعاليت شغلي و توسعه روستايي ارايه شده است.به نظر والتر گالنسون عامل اصلي بيکاري در کشورهاي در حال توسعه اين است که زمين نمي تواند جمعيت روزن افزون روستاها را به کارگيرد و… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله توسعه و عمران روستایی در ایران دنبال نمایید. این فایل شامل 44 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله توسعه و عمران روستایی در ایران

مشخصات فایل توسعه و عمران روستایی در ایران

عنوان: توسعه و عمران روستایی در ایران
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 44
حجم فایل : 67 کیلوبایت

بخشی از  مقاله توسعه و عمران روستایی در ایران را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

چكيده:

يکي از اهداف کلان توسعه در اغلب کشورها و از جمله کشور ما، کاهش بيکاري و توسعه فعاليت هاي شغلي است. توسعه و عمران روستايي در چند دهه اخير همواره يکي از دغدغه هاي اصلي توسعه در ايران و اکثر کشورهاي در حال توسعه بوده است.

شناخت دقيق مسايل مربوط به روستاههاي ايران از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. زيرا ريشه تمامي مشكلات و مسائل عقب ماندگي مثل فقر گسترده، نابرابري در حال رشد، رشد سريع جمعيت و بيكاري فزاينده، در مناطق روستايي قرار دارد.

يکي از اهداف کلان توسعه در اغلب کشورها و از جمله کشور ما، کاهش بيکاري و توسعه فعاليت هاي شغلي است. توسعه و عمران روستايي در چند دهه اخير همواره يکي از دغدغه هاي اصلي توسعه در ايران و اکثر کشورهاي در حال توسعه بوده است.

در بسياري از کشورها، توسعه روستائي به مثابه راهبردي با اهميت براي تامين نيازهاي اساسي و توزيع بهينه منافع ناشي از توسعه ملي تلقي شده و بدين منظور نيز با شيوه هاي متعدد، الگوهاي متنوعي براي توسعه روستايي تجربه شده که عمدتا دستاوردهاي مطلوبي نداشته و هنوز نيز سهم جوامع روستايي جهان سوم از توسعه و پيشرفت بسيار اندک است و اکثر فقراي اين کشورها يا در روستاها بسر مي برند و يا شهرنشيناني عمدتا حاشيه نشين با منشاء روستايي بوده اند.

بانک جهاني سرانجام به اين باور رسيده که توسعه روستايي، راهبردي براي بهبود زندگي اجتماعي و اقتصادي روستاييان فقير و تلاشي همه جانبه براي کاهش فقر است که بويژه با افزايش توليد و ارتقاء بهره وري در محيط روستائي ميسر مي گردد. توسعه روستايي با نوين سازي جامعه روستايي بايستي اين جامعه را از انزواي سنتي بيرون آورد و با اقتصاد ملي عجين سازد.

به همين جهت توسعه روستائي تلاشي فراگير است و به محدوده يک بخش خلاصه نمي شود و کليه بخش ها و زمينه هاي اجتماعي، اقتصادي، فيزيکي و …. توسعه را در بر مي گيرد .در ايران گر چه از ابتداي قرن حاضر تلاش هاي پراکنده اي براي توسعه روستايي آغاز گرديده و در تدوين بر نامه هاي عمراني کشور نيز تا حدودي مورد توجه قرار گرفته است اما تغيير و تحول در جامعه روستايي ايران با انقلاب اسلامي ابعاد گسترده و عميقي يافت، هر چند به تناسب دگرگوني ها بر مسائل و چالش هاي توسعه روستايي نيز افزوده شد، بطوري که امروزه ضمن آن که بسياري از مسائل ديرينه کماکان بجاي مانده، چالش هاي نويني نيز سر بر آورده اند.

پيشينه توسعه

پيشينه توسعه بسيار وسيع است و داراي قدمتي همزمان با تغييرات طبيعي و اجتماعي در سطح کره زمين مي باشد. از ديدگاه طبيعي، سابقه توسعه، همزمان با تحولات زمين شناسي است و از منظر اجتماعي برابر با ظهور جوامع بشري اوليه مي باشد. در ابتدا بحث از توسعه بيشتر با اصطلاح تکامل و پيشرفت انجام مي شد.

اين کاربرد در آثار هربرت اسپنسر، سن سيمون، مارکس و … وجود دارد. به مرور زمان اصطلاح  توسعه جايگزين پيشرفت و تکامل گرديد، داروين، هربرت اسپنسر و مارکس از پيشگامان انديشه تکامل و توسعه در قرون جديد محسوب مي شود.

جهاني شدن مقوله «توسعه» در طرح مسائل توسعه يافتگي بعضي کشورها و در مقابل، توسعه نيافتگي برخي ديگر، عمدتا پس از جنگ جهاني دوم و به دنبال بحث هاي اساسي در دوره بازسازي آغاز شد.

از دهه 1950به بعد و در ارتباط با دگرگون سازي ساختاري کشورها و سرزمين ها، اصطلاح رشد مطرح شد که بيشتر بار اقتصادي داشت، منظور از رشد اقتصادي بطور کلي گسترش فعاليت هاي اقتصادي از طريق بهره گيري وسيع تر از منابع به منظور دستيابي به سطحي بالاتر از توليد اقتصادي بود. بعبارت ديگر رشد اقتصادي با افزايش سطح توليد ملي مترادف گرديد.

رواج مفهوم امروزي توسعه که بيشتر جنبه اي نسبي دارد، به دهه 1960 باز مي گردد. پيش از آ ن مفاهيمي مانند آباد سازي (استعمار)، اصلاح، عمران، بهسازي، ترويج و نهايتا رشد طي سالها مطرح بودند. اما با رشد شتابان صنعت و تكنولوژي در جهان و گسترش شهرنشيني عقب ماندگي مناطق روستايي جهان بيش از پيش نمايان شد.

و چون روستاييان نسبت به شهرنشينان درآمد كمتري داشته و از خدمات اجتماعي، رفاهي و آموزشي ناچيزي برخوردار بودند لذا در جهت رفع فقر شديد مناطق روستايي، بهبود سطح و كيفيت زندگي روستاييان، ايجاد اشتغال و افزايش بهره وري آنان بحث (توسعه روستايي) مطرح گرديد.

در ايران نيز به عنوان يكي از مراكز اوليه و مهم تمدن بشري، برنامه ريزي و توسعه به مفهوم كلي و عمومي آن سابقه زيادي دارد. وقتي که مي خواهيم نقش روستا را در فرايند توسعه ملي بشناسيم بايد ابتدا روشن کنيم که روستا چيست، منظور از توسعه چيست و ارتباط اين دو با هم چگونه است؟

تعريف روستا

در منابع مختلف، تعاريف گوناگوني از روستا شده است، كه يكي از تعاريف كه هم جامع به نظر مي رسد و هم مي توان با توجه به شرايط امروزي از يك روستا ياد كرد اين است: كه روستا عمدتا يك واحد همگن طبيعي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و كالبدي است كه از يك مركز جمعيت و محل كار و سكونت( اعم از متمركز، پيوسته و يا پراكنده) با حوزه و قلمرو معين ثبتي و يا عرفي تشكيل مي شود و اكثريت ساكنان شاغل دائمي آن به طور مستقيم و يا غير مستقيم به يكي از فعاليتهاي اصلي زراعي، باغداري، دامداري، صيادي، صنايع روستايي و يا تركيبي از اين فعاليتها اشتغال دارند و از آن ارتزاق مي نمايند و پيوند فرهنگي و اجتماعي عميقي ما بين جامعه آن برقرار است .

توسعه روستايي چيست؟

تا كنون تعاريف زيادي درباره توسعه روستايي مطرح شده است. بنا بر تعريف، توسعه روستايي، جزئي از برنامه هاي توسعه هر كشور مي باشد كه براي دگرگون سازي ساخت اجتماعي- اقتصادي جامعه روستايي بكار مي روند.

اينگونه برنامه ها را كه دولت ها و يا عاملان آنان در مناطق روستايي پياده مي كنند، دگرگوني اجتماعي بر اساس طرح و نقشه نيز مي گويند.

اين امر در ميان كشورهاي جهان سوم كه دولت ها نقش اساسي در تجديد ساختار جامعه به منظور هماهنگي با اهداف سياسي و اقتصادي خاصي به عهده دارند، مورد پيدا مي كند. از سوي ديگر توسعه روستايي را مي توان عاملي در بهبود شرايط زندگي افراد متعلق به قشر كم درآمد ساكن روستا و خودكفاسازي آنان در روند توسعه كلان كشور دانست .

توسعه روستايي به معني حفظ يا گسترش روستا نيست يعني نبايد به اين مقوله اين گونه فکر کرد . نبايد فکر کرد که با توسعه روستايي مي خواهيم روستا ها را گسترش دهيم و يا روستا ها را حفظ کنيم؟ بطور مرسوم وقتي مي گوييم توسعه روستايي، اين عبارت اين معني را مي رساند که روستاهاي موجود کشور يا بايد حفظ شوند يا گسترش پيدا کنند.

در حالي که هر دوي اين معاني غلط است. توسعه روستايي را بايد همان باز سازي روستا بدانيم. بازسازي روستا از ديدگاه فکري، انديشه اي، آموزشي، تکنولوژي و توليد. اين امور را بايد توسعه اقتصادي انجام دهد.

پس هدف، بازسازي کامل جامعه روستايي است. لذا توسعه روستايي را بايد به مفهوم باز سازي جامعه روستايي در نظر گرفت.توسعه فرايند نو سازي و باز سازي جامعه بر اساس انديشه ها و باور هاي تازه است.

الان بايد ديد که فرايند توسعه که خود ناشي از فرايند تحول فکري و انديشه اي، و نهاد سازي است و سامان هاي تازه اي به زندگي مي بخشد چه ارتباطي با توسعه روستايي به معناي مورد اشاره ما دارد؟در اين ارتباط بحث دو سويه اي وجود دارد. اولا اين که روستا در فرايند توسعه عمومي جامعه چه نقشي دارد؟ثانيا اين که توسعه عمومي بر روستا چه تاثيراتي مي گذارد؟ آيا واقعا مي توان انتظار داشت که روستا در تحول انديشه جامعه نقش موثري داشته باشد؟

 اين انديشه ها و بصيرت هاي تازه در دوران مدرن شامل سه انديشه اصلي علم باوري، انسان باوري و آينده باوري است.

  1. علم باوري : يعني بشر پذيرفته که شاخه اي از معرفت هايش که از آن بعنوان علم ياد مي کنيم، از اهميت ويژه برخودار است.
  2. انسان باوري : به اين معني که جامعه امروز ايده، يا انديشه اصالت فرد و انسان را پذيرفته و ايده اصالت نجبا و اشراف را رها کرده است. بعبارت ديگر در دنياي مدرن وقتي کودکي به دنيا مي آيد. به همين اعتبار که اين کودک از انسان زاييده شده، محترم است.

آينده باوري: دو انديشه علم باوري و انسان باوري با انديشه سوم يعني آينده باوري کامل شده است. در اين انديشه نگرش قديمي به زندگي تغيير کرده است. در گذشته فردي که بدنيا مي آمد اين طور فکر مي شد.

 

 

 

فهرست مطالب مقاله توسعه و عمران روستایی در ایران, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

 

  • مقدمه 5
  • چكيده 6
  • پيشينه توسعه 7
  • تعريف روستا 8
  • توسعه روستا چيست 8
  • توسعه پايدار روستايي10
  • ضرورت توسعه روستايي11
  • توسعه روستايي (ضرورتهاو راهبردها 12
  • نقش توسعه روستايي در توسعه ملي14
  • عمران روستايي19
  • وضعيت اشتغال در جمعيت روستايي20
  • بهسازي روستاها21
  • چالشهاي توسعه روستايي24
  • وضعيت موجود ،فرصتها و مشكلات ناشي از توسعه روستاها26
  • عمران شهري و توسعه و عمران روستايي31
  • پيشنهادات 35
  • نتيجه گيري 37
  • منابع

 

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله توسعه و عمران روستایی در ایران را به قیمت 13900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=8227
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله توسعه و عمران روستایی در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.