0
0

دانلود مقاله اثر افزایش جمعیت بر محیط زیست

689 بازدید

جمعیت و محیط زیست دارای رابطه ای پیچیده و پویا هستند. این رابطه تحت تأثیر تعدادی از متغیرهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و توسعه ای که هر کدام اهمیت نسبی متفاوتی دارند، قرار دارد. در طول چند دهه اخیر، نقش مردم در تخریب… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله اثر افزایش جمعیت بر محیط زیست دنبال نمایید. این فایل شامل 16 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله اثر افزایش جمعیت بر محیط زیست

مشخصات فایل اثر افزایش جمعیت بر محیط زیست

عنوان: اثر افزایش جمعیت بر محیط زیست
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 16
حجم فایل : 795 کیلوبایت

بخشی از  مقاله اثر افزایش جمعیت بر محیط زیست را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

مقدمه

جمعیت و محیط زیست دارای رابطه ای پیچیده و پویا هستند. این رابطه تحت تأثیر تعدادی از متغیرهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و توسعه ای که هر کدام اهمیت نسبی متفاوتی دارند، قرار دارد. در طول چند دهه اخیر، نقش مردم در تخریب محیط زیست به یکی از موضوعات چالش برانگیز در بین اقتصاددانان، زیست شناسان و کارشناسان محیط زیست تبدیل شده است. از یک طرف کشورهای توسعه یافته، کشورهای در حال توسعه را برای کاهش نرخ زاد و ولد تحت فشار قرار داده و از طرف دیگر کشورهای در حال توسعه، کشورهای توسعه یافته را به خاطر شیوه زندگی اسراف آمیز آنها مورد انتقاد قرار میدهند. چنین بحثها و انتقاداتی در سال های اخیر با آگاهی های به سرعت در حال افزایش در مورد مشکلات محیط زیست در هر دو سطح محلی و جهانی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است (شاوا، ۱۹۹۲؛ بنگارتز، ۱۹۹۳).

رابطه رشد جمعیت و تخریب محیط زیست یک رابطه دو طرفه است، به نحوی که رشد سریع جمعیت اغلب به عنوان یکی از مهم ترین عوامل تخریب محیط زیست شناخته شده است که اهمیت این مسئله با توجه به ساختار اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و سطح معینی از پیشرفت تکنولوژی در جوامع مختلف متفاوت است. با این حال، اثرات ناشی از جمعیت بر محیط زیست به علت پیچیدگی آن به سادگی قابل پیش بینی نیست. از طرف دیگر، شواهد فراوانی وجود دارد که تخریب محیط زیست می تواند هر سه مرحله جمعیت شناسی باروری، مرگ و میر و مهاجرت- را تحت تأثیر قرار دهد. برای مثال تخریب محیط زیست می تواند اثرات سویی بر سلامتی انسان داشته باشد به نحوی که این اثرات می تواند باعث افزایش مرگ و میر و کاهش امید به زندگی در جمعیت شود. همچنین تخریب محیط زیست و کاهش بهره وری زمین های کشاورزی که حاصل خیزی خود را از دست داده اند، منجر به مهاجرت مردم به سمت مناطقی با حاصل خیزی بالاتر می شود. (جاکوبسن، ۱۹۸۸). در اکثر موارد، حضور عوامل نهادی منجر به ایجاد اثرات غیر مستقیم محیط زیست بر جمعیت می شود. این عوامل رابطه میان جمعیت و محیط زیست را پیچیده تر می سازند. با درک ماهیت پیچیده و پویای رابطه میان جمعیت و محیط زیست، برخی از محققان بر این باورند که ارائه نظریه واحدی که قادر باشد به شکل مناسب تقابل میان جمعیت و محیط زیست را توضیح دهد، مشکل است (بیلس بارو و آگنداه، ۱۹۹۲) و در توسعه ی چنین نظریه ای باید از بسیاری از واقعیات موجود در این حوزه چشم پوشی کرد ( ترنر و مایر، ۱۹۹۱). با این وجود ارائه ی نظریه جامعی که شامل ابعاد اصلی ارتباط جمعیت، توسعه و محیط زیست با کاربرد جهانی باشد مورد نیاز است.

مبانی نظری

در بررسی و تجزیه و تحلیل صورت گرفته در بحث جمعیت و محیط زیست، تنوع زیادی در یافته ها و تفسیر آنها مشاهده میشود. بدون شک یک دلیل این تنوع را می توان چشم اندازهای تاریخی متفاوت یا نقطه نظرات نویسندگان مختلف دانست. به وضوح مشاهده میشود که مالتوس ( ۱۸۰۳، ۱۷۹۸ ) پیشرفت های تکنولوژیکی دویست سال اخیر را پیش بینی نکرده بود، چرا که نظریه او قبل از انقلاب صنعتی و کشاورزی مطرح شده است. همانند نویسندگان کلاسیک و معاصرش، فرض می کرد بهره وری زمین ثابت است. جمعیت در یک نرخ ثابت به رشد نمایی خود ادامه می دهد، در آن زمان هیچ پیش بینی در مورد کاهش مرگ و میر در اثر انقلاب در بهداشت عمومی و پزشکی) و یا کاهش باروری و گذار جمعیتی که در نتیجه توسعه اقتصادی حاصل می شود صورت نگرفته بود. مالتوس با توجه به این چشم انداز و پیش فرض هایی که در نظر گرفته بود، نتیجه گیری خود را به این صورت مطرح کرد: جمعیتی که به صورت تصاعدی در حال رشد است در بی نهایت با یک محدودیت مطلق روبرو می شود، و آن ظرفیت زمین برای تولید مواد غذایی است. در مقابل، بوسراپ (۱۹۸۱، ۱۹۷۶، ۱۹۶۵)، بعد از وقوع انقلاب صنعتی و کشاورزی نظریه خود را مطرح کرد، که نه تنها تغییرات تکنولوژیکی مرکز یافته هایش بود، بلکه آن را به صورت متغیر برونزایی در نظر گرفت که تا حد زیادی تحت تأثیر و هدایت رشد جمعیت بود. بر اساس این فرمول هیچ احتمالی برای قحطی وجود ندارد، چرا که پیشرفت های تکنولوژیکی در واکنش به رشد جمعیت، شرایط تولید مواد غذایی همگام با رشد جمعیت را فراهم می کند. محدودیت های منابع به طور مداوم در حال تغییر هستند و «ظرفیت تحمل» مالتوس دیگر ثابت نیست، بلکه یک نشانه در حال حرکت است. بر اساس فرضیه بوسراپ تنها راه برای رسیدن به یک نتیجه مالتوسی این است که تمامی راه های موجود برای پاسخگویی به محدودیت ها را مسدود کرد، یا فرض کنیم که فاصله زمانی طولانی میان رشد جمعیت و تحولات تکنولوژیکی وجود دارد. در واقع تدوین نئوکلاسیکال مسئله، که با انقلاب صنعتی توسعه یافت بر این فرض تمرکز دارد که عوامل سیاسی و ناکامی های بازار، مانعی برای پاسخ مؤثر به کمیابی های نسبی در حال ظهور منابع هستند. نتایج مدل مالتوس را می توان از مدل نئوکلاسیک به دست آورد اگر قیمت نسبی، عملکرد مناسب خود را نداشته باشد و یا تلاش برای منعکس کردن کمبودهای نسبی منابع با شکست روبرو شود. در یک فرمول بندی پویا، پاسخ باوقفه به جمعیتی که منجر به ایجاد کمیابی می شود سبب به وجود آمدن نتایج مشابه با آنچه اقتصاددانان نئوکلاسیک آن را انعطاف ناپذیری نهادی و شکست بخش عمومی برای درونی کردن پیامدهای خارجی علمی و فن آوری تلقی می کنند، می شود.

به سختی می توان توضیحی تاریخی در مقابل یافته های نئومالتوسین و کورنوکوپین فراهم کرد چرا که علیرغم هم زمان بودن این دو مکتب و شواهد یکسان، آنها به نتیجه گیری های متفاوتی دست یافتند. انقلاب صنعتی و کشاورزی و همچنین رشد جمعیت همراه با پیشرفت های پزشکی و توسعه اقتصادی بخشی از سوابق تاریخی هر دو مکتب فکری است، اما تفسیرهای آنها از این رویدادها بسیار متفاوت است. نئوکلاسیکها بر مقادیر تمرکز می کردند در حالیکه تأكید کورنو کپین بر ارزش ها بود. اولی جمعیت در حال رشد، مصرف در حال افزایش منابع طبیعی و انتشار آلودگی که منجر به فروپاشی نهایی سیستم می شود را مشاهده و تفسیر می کند. دومی تکنولوژی در حال پیشرفت، بهبود ذخیره منابع ( هم از طریق بهبود بهره وری و هم جایگزینی)، ارزش نسبی در حال کاهش منابع و افزایش استانداردهای زندگی را مشاهده می کند. استفاده انتخابی از شواهد منجر به شکل گیری دیدگاه هایی از بدبینانه ترین تا خوش بینانه ترین وضعیت می شود. در حالی که حقیقت، در میان این دو وضعیت قرار دارد. نئومالتوسینها تا حد زیادی بازار را نادیده گرفتند و نقش قیمت ها (ارزش ها) را ناچیز پنداشتند. کرنوکوپین شکست بازار را نادیده گرفتند و نقش سرمایه گذاری های لازم جهت توسعه فردی که جمعیت در حال رشد را به یک منبع با ارزش تبدیل می کند، ناچیز پنداشتند. به قول داسگوپتا (۱۹۹۵): با در نظر گفتن دور باطل رشد جمعیت، فقر و تخریب محیط زیست»، به سختی می توان اظهار نظر مشهور (سایمون، ۱۹۸۱) که “رشد جمعیت را حتی در کشورهای فقیر امری مفید و منفعت زا می داند، تنها به این دلیل که انسان یک سرمایه با ارزش است” را پذیرفت. در واقع باید گفت گرچه تصور می شود که هر انسان یک منبع بالقوه برای انجام فعالیت های مختلف و خلق ایده های جدید است، اما برای تبدیل این منبع بالقوه به یک منبع بالفعل و قابل کاربرد، ابزارها، امکانات و سرمایه گذاری هایی برای پرورش او مورد نیاز است.

زندگی بشر وابسته به محیط زیست است اگر عاملی این وابستگی را بر هم بزند ادامه زندگی بشر با خطرات و صدمات جبران ناپذیری مواجه خواهد شد. عواملی چون جمعیت و توسعه شهرنشینی، تحولات عصر صنعت، ظهور تکنولوژی نانو تکنولوژی، بایو تکنولوژی و تغییرات حاصل شده در الگوهای مصرف بروز مشکلات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی را به دنبال داشته است.

 

 

فهرست مطالب مقاله اثر افزایش جمعیت بر محیط زیست, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

 

  • مقدمه         1
  • مبانی نظری            2
  • جمعیت و روند تحولات آن     4
  • جمع بندی                12
  • نتیجه گیری             12
  • منابع        14

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله اثر افزایش جمعیت بر محیط زیست را به قیمت 12900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7945
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله اثر افزایش جمعیت بر محیط زیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.