0
0

دانلود مقاله بررسی عوامل مؤثر بر اختلالات يادگيری در بين دانش آموزان پايه‌های سوم و چهارم ابتدايی

642 بازدید

اختلالات‌ يادگيري‌ از جمله‌ مسائلي‌ هستند كه‌ استعداد و توانايي كودكان‌ را تحت‌ تأثير قرار داده‌ و سبب‌بروز مشكلات‌ رفتاري‌ و روان‌ شناختي‌، نظير اضطراب‌، افسردگي‌، فرار از مدرسه‌، اختلال‌ در خوردن و خوابيدن‌ وغيره‌ در… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی عوامل مؤثر بر اختلالات يادگيری در بين دانش آموزان پايه‌های سوم و چهارم ابتدايی دنبال نمایید. این فایل شامل 37 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی عوامل مؤثر بر اختلالات يادگيری در بين دانش آموزان پايه‌های سوم و چهارم ابتدايی

مشخصات فایل بررسی عوامل مؤثر بر اختلالات يادگيری در بين دانش آموزان پايه‌های سوم و چهارم ابتدايی

عنوان: بررسی عوامل مؤثر بر اختلالات يادگيری در بين دانش آموزان پايه‌های سوم و چهارم ابتدايی
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 37
حجم فایل : 45 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی عوامل مؤثر بر اختلالات يادگيری در بين دانش آموزان پايه‌های سوم و چهارم ابتدايی را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

فصل دوم : پيشينه تحقيق

اختلال‌ يادگيري‌

 كميته‌ مشاوره‌ ملي‌ كودكان‌ معلول‌ تعريف‌ زير را ارائه‌ نموده‌ است‌:

((كودكان‌ مبتلا به‌ اختلال‌ يادگيري‌ در يك‌ يا چند فرايند اساسي‌ روان‌ شناختي‌ از قبيل‌ فهم‌ مطالب‌ زبان‌گفتاري‌ يا نوشتاري‌ مشكل‌ دارند، اين‌ اشكالات‌ به‌ صورت‌ اختلالاتي‌ در گوش‌ دادن‌، فكر كردن‌، صحبت‌ كردن‌،خواندن‌، نوشتن‌، هجي‌ كردن‌ يا حساب‌ كردن‌ ظاهر مي‌شود. اين‌ تعريف‌ شامل‌ مشكلات‌ ادراكي‌، آسيب‌ مغزي‌،اختلال‌ جزئي‌ مغز، اختلال‌ خواندن‌، زبان‌ پريشي‌ تحولي‌ و غيره‌ مي‌شود، اما آن‌ دسته‌ از مشكلات‌ يادگيري‌ را كه‌نتيجه‌ نقص‌ بينايي‌، شنوايي‌ يا حركتي‌، عقب‌ ماندگي‌ ذهني‌، اختلالات‌ هيجاني‌ يا محروميت‌هاي‌ محيطي‌است‌، شامل‌ نمي‌شود (اداره‌ آموزش‌و پرورش‌ آمريكا، 1968، به‌ نقل‌ از لرنر، 1993).

  در اين ‌پژوهش‌ دانش‌آموز مبتلا به‌ اختلال ‌در يادگيري‌ به ‌دانش‌آموزي ‌اطلاق‌ مي‌شود كه‌ملاك‌هاي‌ زير را دارا باشد:

ـ دارا بودن‌ هوش بهر متوسط يا بالاتر.

ـ دارا بودن‌ نمره‌ 2 انحراف‌ معيار پايين‌تر از ميانگين‌ كلاس‌ در دروس‌ انشا، قرائت‌، املا و رياضي‌ كه‌ در كارنامه‌تحصيلي‌ درج‌ شده‌ است‌.

ـ كسب‌ نمره‌ خطاي‌ حداقل‌ يك‌ نمره‌ انحراف‌ معيار بيش‌ از ميانگين‌ در آزمون‌ بندر گشتالت‌.

ـ عملكرد ضعيف‌ حداقل‌ در يكي‌ از آزمون‌هاي‌ مهارت‌ تحصيلي‌ خواندن‌، نوشتن‌ و رياضي‌.

ـ فقدان‌ معلوليت‌ حسي‌، جسمي‌ ـ حركتي‌ يا عاطفي‌ عمده (براساس‌ مشاهدات‌ فردي‌(.

ـ حضور در مدرسه‌ بطور مرتب‌ و عدم‌ غيبت‌ طولاني‌ مدت‌.

آسيب‌ مغزي‌:

 در اين‌ مورد اين‌ سئوال‌ مطرح‌ نيست‌ كه‌ آيا كودكاني‌ كه‌ ضايعات‌ مغزي‌ دارند، اختلالات‌ يادگيري‌ نيز دارند يا نه‌؛بلكه‌ سئوال‌ اين‌ است‌: كودكاني‌ كه‌ اختلالات‌ يادگيري‌ دارند و هيچ‌ گونه‌ ضايعه‌ مغزي‌ مشخص‌ شده‌اي‌ درآنان‌ وجود ندارد، آيا دچار ضايعات‌ جزئي‌ مغز، يا عدم‌ رشد اعصاب‌‌اند (باباپور خيرالدين‌ و صبحي‌قراملكي‌، 1380، ص‌ 60).  كودك  با آسيب‌ مغزي‌، كودكي‌ است‌ كه‌ پيش‌ از زايمان‌، در طول‌ مدت‌ آن‌ و يا پس‌ ازتولد دچار صدمه‌ يا عفونت‌ مغزي‌ شده‌ باشد، در نتيجه‌ اين‌ آسيب‌ جسمي‌، ممكن‌ است‌ نقص‌ها يا‌ اشكالاتي‌در سيستم‌ اعصاب‌ كودك‌ به صورت‌ آشكار يا پنهان‌ ايجاد كنند، چنين‌ كودكي‌ داراي‌ مشكلات‌ در ادراك‌، تفكر يارفتار هيجاني‌ بطور جداگانه‌ يا تركيبي‌ از آن هاست‌. اين‌ دشواري‌ها را مي‌توان‌ از طريق‌ آزمون‌هاي‌ ويژه‌اي‌ نشان‌داد (سيف‌ نراقي‌ و نادري‌، 1379، ص‌ 24).

 دراين‌ پژوهش‌ دانش‌آموزي‌ مبتلا به‌ آسيب‌ مغزي‌ تشخيص‌ داده‌ مي‌شود كه‌ در آزمون‌ بندر گشتالت‌ نمره‌ اوحداقل‌ 2 انحراف‌ معيار بيش‌ از ميانگين‌ نمرات‌ خطاي‌ همسالان‌ وي‌ باشد.

بيماري‌هاي‌ عفوني‌:

هر نوع‌ بيماري‌ عفوني‌ كه‌ مادر در دوران‌ بارداري‌ به‌ آن‌ مبتلا گردد از قبيل‌ سرخجه‌، آنفلوانزا روي‌ جنين‌ تأثيرمي‌گذارد زيرا عفونت‌ از طريق‌ خون‌ به‌ جفت‌ و سپس‌ به‌ كودك‌ سرايت‌ مي‌كند.

 در اين‌ پژوهش‌ اطلاعات‌ مربوط به‌ دوران‌ بارداري‌ از طريق‌ پرسش‌ نامه‌هاي‌ مربوط به‌ تاريخچه‌ رشدي‌ وخانوادگي‌ آزمودني‌ها به دست‌ آمده‌ و اين‌ متغير مورد مطالعه‌ قرار گرفته‌ است‌.

برتري‌ جانبي‌:

بالاترين‌ سطح‌ نظام‌ عصبي‌ با وقوع‌ غلبه‌ طرفي‌ نيمكره‌هاي مغز بوجود مي‌آيد. اين‌ امر با غلبه‌ واضح‌ اعضاي يك‌ طرف‌ بدن‌ تشخيص‌ داده‌ مي‌شود مثل‌ غلبه‌ يك‌ دست‌، يك‌ چشم‌ و يك‌ پا كه‌ اين‌ غلبه‌ در يك‌ طرف‌ بدن‌به وجود آمده‌ و اين‌ سلطه‌ توسط مغز تثبيت‌ مي‌شود.

 فريار و رخشان‌ (1368 )بيان‌ نموده‌اند: چنان چه‌ يكي‌ از دو نيمكره‌ به‌ صورت‌ كامل‌ بر ديگري‌ غلبه‌ نيابد كودك‌در به كارگيري‌ اندام‌هاي‌ دوگانه‌ دچار ترديد مي‌گردد و نخواهد توانست‌ از حداكثر استعداد موجود خويش‌بهره‌مند گردد. هم چنين‌ دگرگون‌ نمودن‌ اجباري‌ آن‌ موجب‌ ايجاد مشكلاتي‌ براي‌ كودك‌ مي‌گردد.

در اين‌ پژوهش‌ دانش‌آموزي‌ دچار مشكل‌ برتري‌ جانبي‌ است‌ كه‌ حداقل‌ يكي‌ از ملاك‌هاي‌ زير را داشته‌باشد:

1 ـ در دو مورد از اندام‌هاي‌ چهارگانه‌ دست‌، پا، چشم‌ و گوش‌ او عضو چپ‌ برتر بوده‌ و در مورد ديگر راست‌برتر باشد.

2 ـ برتري‌ معكوس‌ در چشم‌ و دست‌ وجود داشته‌ با شد. (راست‌ برتري‌ دست‌ها و چپ‌ برتري‌ چشم‌ها)

3 ـ دانش‌ آموزي‌ كه‌ نوشتن‌ را با دست‌ چپ‌ يا راست‌ و انجام‌ ساير امور را با دست‌ ديگر انجام‌ دهد نيز داراي‌وضعيت‌ جانبي‌ مختلط تشخيص‌ داده‌ مي‌شود.

ادراك‌ بينايي‌:

متخصصان ‌در بسياري‌ از پژوهش‌هاي‌ خود دريافته‌اند كه‌ كودكان‌ با نارسايي‌ ويژه‌ يادگيري‌، گرچه‌ از ديد كافي‌ ياقدرت‌ بينايي‌ لازم‌ برخوردارند، اما مشكلاتي‌ در تشخيص‌ و درك‌ بينايي‌ دارند.مشكلات‌ عمده‌ كودكان‌ با دشواري‌ در تشخيص‌ و درك‌ بينايي‌ عبارت‌ است‌ از:

الف‌ ـ تشخيص‌ يا شناخت‌ شكل‌ها و طرح‌هاي‌ هندسي‌ گوناگون‌ به‌ ويژه‌ زوايا

ب‌ ـ جور كردن‌ اشيا براساس‌ شكل‌ و اندازه‌ آن ها

ج‌ ـ تشخيص‌ حروف‌ و كلمات‌ از يكديگر (نادري‌ و سيف‌، 1379(.

 در اين‌ پژوهش‌ عملكرد دانش‌آموزان LD و عادي‌ در متغير ادراك‌ بينايي‌ با آزمون‌ حافظه‌ بينايي‌ آندره‌ري ‌مورد بررسي‌ و مقايسه‌ قرار خواهند گرفت‌.

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی عوامل مؤثر بر اختلالات يادگيری در بين دانش آموزان پايه‌های سوم و چهارم ابتدايی را به قیمت 13900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7845
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی عوامل مؤثر بر اختلالات يادگيری در بين دانش آموزان پايه‌های سوم و چهارم ابتدايی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.