0
0

دانلود مقاله کاربرد رایانه در تعلیم و تربیت

1218 بازدید

انسان از ابتدای زندگی خود در حال آموزش و یادگیری است؛ اما درهردوره ای از روشی خاص برای یادگیری استفاده شده است. با رشد فناوری و همه گیر شدن رایانه ها، دیگر نقش رایانه در آموزش غیر قابل انکاراست. در هر علم و زمینه ای، رایانه می تواند …پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله کاربرد رایانه در تعلیم و تربیت دنبال نمایید. این فایل شامل 19 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله کاربرد رایانه در تعلیم و تربیت

مشخصات فایل کاربرد رایانه در تعلیم و تربیت

عنوان: کاربرد رایانه در تعلیم و تربیت
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 19
حجم فایل : 43 کیلوبایت

بخشی از  مقاله کاربرد رایانه در تعلیم و تربیت را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

مقدمه

عصر ما، عصر انتقال از جهان واقعی به دوران زندگی در فضایی دوجهانی است. گرچه هنوز نهادها و سازمان های مجازی شکل نگرفته اند، اما ظهور جهانی نو به نام جهان مجازی را در دور و بر خود احساس می کنیم. جهان مجازی هویت معلم و فراگیر را به شدت تغییر می دهد و وظایف و نقش های جدیدی برای آنها پدید می آورد.

سازنده گرایان با تاکید بر فعالیت یادگیرنده در فرآیند یادگیری معتقدند که دانش از بیرون به فرد منتقل نمی شود، بلکه آن چه وی از طریق حواسش دریافت می کند، براساس فردیت خویش تفسیر و پردازش می کند. آنها نقش معلم را مربی کنار میدان و تسهیل کننده یادگیری می دانند و بر یادگیری موقعیتی تاکید می کنند.براساس این نظریه یادگیری هنگامی اثربخش تر و کارآتر می شود که یادگیرنده در بافت واقعی و زمینه موضوع مورد بحث قرار گیرد.یادگیری هنگامی افزایش چشمگیری می یابد که با بافت حل مسئله در ارتباط باشد کلاس های آموزشی سنتی دارای اثر بخشی چندانی نیستند، زیرا وابسته به زمان و مکان خاص اند و نمی توانند بافت واقعی و مناسب برای یادگیری فراهم آورند. متن های چاپی نیز به سبب محدودیت های خاص که چیزی بیش از متن، تصویر و طرح خطی نیستند مشکل آفرین اند.

مهمترین اهداف این رویکرد ایجاد محیط های یادگیری مشارکتی است که به یادگیرندگان و معلمان اجازه می دهد به جست وجو بپردازند و انواع مسئله ها را بررسی کنند.

افزایش منابع اطلاعاتی (روزنامه، رادیو، تلویزیون و اینترنت، سی دی و مواد چندرسانه ای دیگر) و رشد سریع دانش به خصوص در زمینه علوم و فناوری نه تنها نیاز به روزآمد کردن مطالب درسی را افزایش داده است، بلکه نیاز به بازبینی مجدد طراحی برنامه درسی و تدریس دروس به شکل میان رشته ای را نیز آشکار می کند.اولین و مهم ترین ویژگی تعلیم و تربیت مسئله محور و تفکر محور، فعال ساختن دانش آموز و ساختن دانش به وسیله خود او است. فناوری اطلاعات و ارتباطات تسهیل کننده یادگیری مسئله محور است.

فناوری اطلاعات:

فناوری اطلاعات به مجموعه ابزار و روش هایی اطلاق می شود که به نحوی اطلاعات را در اشکال مختلف جمع آوری، ذخیره، بازیابی، پردازش و توزیع می کنند. فناوری اطلاعات در جهت گسترش توانمندی های انسان تکوین یافته است. فناوری اطلاعات وظیفه دارد اطلاعات مورد نیاز را به سرعت و در طبقه بندی های مورد نظر محقق ارائه کند. بدیهی است هر مقدار منابع اطلاعاتی وسیع تر، طبقه بندی شده تر و مبتنی بر آخرین یافته های تحقیقاتی باشد بهره وری اندیشه بهتر خواهد بود.

فناوری اطلاعات از یک سو با نظم بخشیدن به حوزه اجرا و خودکارسازی عملیات تکراری فعالیت های فیزیکی را کاهش می دهد و از سوی دیگر با تولید و انتقال سریع، دقیق و به موقع اطلاعات به حوزه های تحقیقات و مدیریت، شناخت را تکامل بخشیده و کارآیی   نظام ها را افزایش می دهد.

– سرعت و گسترش تعاملات اجتماعی در حوزه های علمی، هنری و اجتماعی و امکان دسترسی به انبوه اطلاعات تنها بخشی از قابلیت های اینترنت است.

– اینترنت شعور و بلوغ انسان ها را به چالش می کشد، چرا که از سویی با نوشتن یک نشانی می توان به درون محیط های آموزشی برای گروه های سنی مختلف، دایره المعارف شخصیت های تاریخی، آخرین یافته های علوم انسانی و علوم پزشکی و … رفت و از سویی دیگر با نوشتن نشانی دیگر می توان در ابتذال و کج رفتاری گم شد.

– از چهار وظیفه اصلی که به اینترنت نسبت داده می شود”ایجاد ارتباط، اطلاع رسانی، سرگرمی و خرید و فروش“ جنبه اطلاعاتی آن را به عنوان مفیدترین جنبه برگزیده اند.

– این که اینترنت برای مقاصد آموزشی در نظر گرفته شده است یا سرگرمی، دو دیدگاه متضاد به وجود می آورد: یکی ایجاد فضای آموزشی مبتنی بر ایجاد ارتباط و دیگری جنبه سرگرم کننده اینترنت است. فضای سرگرم کننده ای که در آن لذت ”گشت و گذار“ یا به عبارتی جستجو از یک سایت به سایت دیگر به ماهیت محتوا، ارجحیت دارد و در نتیجه کاربران را در معرض خطر کاربردهای مضر اینترنت قرار می دهد. دانشمندان می گویند عمر فناوری همپایه عمر آدمی است زیرا از زمان های قدیم فناوری به صورت های گوناگون پاسخ گوی خواسته ها و نیازهای اولیه آدمی بوده است. نیازهای غذایی، دارویی، پوشاک، مسکن و … همه به وسیله فناوری تهیه و تامین شده اند. در طول تاریخ گاهی فناوری در پیشرفت نسل بشر آن چنان موثر و مهم بوده است که دانشمندان عصرهای تاریخی را بر اساس انواع فناوری موجود و در دسترس طبقه بندی کرده اند. در عصر اطلاعات هر کس می تواند به خوبی از مزایای اینترنت برای رونق دادن به امور زندگی روزانه و رشد جهانی جامعه خود استفاده نماید.

فناوری آموزشی یکی از انواع فناوری است که در قلمرو تعلیم و تربیت رشد و توسعه پیدا کرده است و پدیده های آن غالبا از قوانین تعلیم و تربیت روانشناسی یادگیری و سایر رشته های وابسته نشات می گیرند. همان گونه که فناوری در تمام شئون زندگی ما تاثیر به سزایی دارد فناوری آموزشی هم به شکل های گوناگون مانند فناوری های دیداری، شنیداری، اطلاعات ارتباط طراحی آموزشی رسانه ها و چند رسانه ای و… در تقویت تکمیل و غنی سازی برنامه های درسی و مهارت های حرفه ای معلمی، افزایش کیفیت و کمیت یادگیری و یاددهی بسیار موثر است. تجربه های جهانی نشان می دهد فناوری ها با همه تفاوت هایی که با هم دارند در توسعه خود از یک وجه اشتراک برخوردارند بدین معنا که خواه فناوری اولیه ای مانند شخم زدن زمین با حیوانات را مطالعه کنیم یا فناوری های برتری مانند ارتباطات ماهواره ای را بررسی کنیم یا به طراحی فناوری آموزش در مدرسه و یا در شبکه بزرگ جهانی برداریم در عمل به منابع مشخص و معینی نیاز داریم.

معلمان و کارشناسان فناوری آموزشی باید درباره انواع رسانه ها و نیازهای آموزشی و یادگیری به مطالعه و تحقیق بپردازند، یافته های علمی خود را به طرح و پروژه های عملی تبدیل کنند تا بتوانند پاسخ گوی مشکلات خاص کلاس درس و فعالیت های آموزشی خود و مدرسه باشند. این گونه فعالیت های فردی و گروهی در مدرسه ها و سایر مراکز آموزشی نه تنها معلمان و کارشناسان فناوری آموزشی را به سوی آموزش فعال و یادگیری محور سوق می دهد که آن ها را به کارشناسانی با تجربه، مبتکر و خلاق آموزشی تبدیل می کند. از این طریق هم فناوری مورد نیاز به تدریج در آموزش و پرورش بومی می شود و هم به همت نتایج تحقیق و دستاوردهای همین گروه از کارشناسان خودساخته، می توانیم به زودی با استفاده از فناوری های جدید شیوه های آموزشی سنتی و یکطرفه را به روش های آموزشی فعال، پویا و خودگردان تبدیل کنیم.

امروزه به علت رشد فناوری های رایانه ای، سرعت نقل و انتقالات اطلاعاتی و مسئله انفجار دانش، اطلاعات و دانش به سهولت و سرعت می تواند در اختیارهمگان قرار گیرد و دیگر مانند گذشته مدرسه تنها چارچوبی نیست که معلم بخواهد دانش، مهارت و ارزش ها را در آن به دانش آموزان منتقل کند . بلکه چهارچوب های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و وسائل ارتباط جمعی در شکل پذیری پنداره های دانش آموزان نقش تعیین کننده ای دارند. یکی از تبعات این امر بالا رفتن سطح دانش متعارف     دانش آموزان است که هماهنگی با دوره های آموزشی را بر هم می زند.

کامپیوتر و اینترنت استفاده از فناوری های اطلاعاتی و انفورماتیک، امکان به روز کردن اطلاعات علمی معلمان و همه اقشار جامه و ارتقای مهارت های تدریس ایشان را فراهم می آورد.

اکثر برنامه های درسی که قبلا به صورت سنتی در مدارس اجرا می شد و هنوز هم تا حدی اجرا می شود به صورت معلم محور بوده و با استعدادها، توانایی ها، نیازها و  شیوه های یادگیری دانش آموزان که هر یک آهنگ مخصوص خود را دارند متناسب نیستند.

استفاده از رایانه و اینترنت به معلم کمک می کند که امکان تدریس با شیوه های نو، داشتن طیف وسیعی از برنامه ها و روش های آموزشی و محوریت بخشیدن به نقش دانش آموز با در نظر گرفتن تفاوت های فردی و توجه بیشتر به نیازها، علایق و استعدادهای دانش آموزان می توانند در جهت از بین بردن یا کاهش دادن شکاف آموزشی مؤثر و مفید باشند.

پیامدهای فناوری آموزشی در آموزش:

1- کاستن از میزان مصرف انرژی معلم و پیشگیری از خستگی مفرط.

2- کاستن از سخنرانی و افزودن به تجارب فراگیر.

3- رها شدن کلاس از یکنواختی روش های تدریس سنتی و معلم محوری.

4- کسب تجربه عینی و واقعی توسط فراگیران و در نتیجه تعمیق یادگیری.

5-  افزایش مهارت های حرکتی و مصرف انرژی روانی فراگیران.

6- افزایش بهره وری کلاس در نتیجه استفاده بهینه از زمان.

7-  تقویت یادگیری با دو مغز زیرا دست انسان مغز دوم ماست.

8- درگیر شدن فراگیر با فرایند یادگیری.

9- پیاده شدن روش های مورد علاقه فراگیران.

10 – علاقمندی بیشتر فراگیران به کلاس و معلم.

11- یادگیری مبانی اولیه رسانه شناسی و نحوه کاربرد آن ها.

12-درک عمقی پدیده ها و روابطی که به صورت عینی و یا با چشم غیر مسلح قابل دریافت نیستند.

13- مشاهده بی خطر حوادث و وقایعی که مشاهده واقعی آن ها خطرناک است.

14- ایجاد جذابیت برای نسل جدید که علاقمندند مطابق پیشرفت های روز پیش روند.

15- ایجاد حس مشارکت در دارایی های همگانی و احترام به حقوق دیگران در استفاده از رسانه های جمعی و تجهیزات.

16- کمک به درک و فهم بیشتر مطالب.

 17-انتخاب مطالب و ضبط آن و استفاده در موقعیت های دلخواه.

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله کاربرد رایانه در تعلیم و تربیت را به قیمت 12500 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7690
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله کاربرد رایانه در تعلیم و تربیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.