0
0

دانلود مقاله بررسی تاثير ميزان تحصيلات بر ملاكهای ازدواج در بين دانشجويان

622 بازدید

نهاد خانواده با قدمتي ديرينه و تاريخي دير پا از چنان اعتبار و اهميتي برخوردار است كه هيچ نهادي در طول اعصار به مانند آن نقش تعيين كننده اي را در اجتماع بشري نداشته است . تشكيل خانواده در تمام ادوار به شكل هاي متفاوت و… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در تحقیق بیکاری دنبال نمایید. این فایل شامل 169 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی تاثير ميزان تحصيلات بر ملاكهای ازدواج در بين دانشجويان

مشخصات فایل بررسی تاثير ميزان تحصيلات بر ملاكهای ازدواج در بين دانشجويان

عنوان: بررسی تاثير ميزان تحصيلات بر ملاكهای ازدواج در بين دانشجويان
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 169
حجم فایل : 36 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی تاثير ميزان تحصيلات بر ملاكهای ازدواج در بين دانشجويان را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

1-1- بيان مسئله

ازدواج بدون ترديد بزرگترين و مهمترين حادثه زندگي هر انسان است. افراد با انتخاب همسر، سفر پر فراز و نشيبي را آغاز مي كنند، و همسو با يكديگر موانع موجود را پشت سر مي گذارند. طبيعتاً آرزوي هر جوان ازدواجي موفق و داشتن يك زندگي مشترك توام با شادي و تفاهم است . تصميم درباره ازدواج تنها يك تصميم درباره زندگي مشترك نيست، بلكه شمار زيادي از اعضاي جامعه به ويژه نسل هاي آتي را در برخواهد گرفت. بسياري از كارشناسان امور اجتماعي و فرهنگي معتقدند امروزه براي تداوم و استحكام خانواده و خوشبختي دختران و پسران در ازدواج آشنايي آنان با وظايف و حقوق كه طرفين نسبت به يكديگر مي بايست رعايت كنند ضروري است. در واقع پدران و مادران بايد عملاً به فرزندان خود ملاكهاي اصيل و بنيادي انتخاب همسر و شريك زندگي را بياموزند. متأسفانه هستند، جواناني كه بدون تجربه و كسب اطلاعات لازم به چنين امر مهم و سرنوشت سازي اقدام مي كنند و شرايطي را مهم و ضروري مي پندارند و براي نيل آن جديت مي نمايند، كه آن شرايط يا صفت اصلاً از مزاياي ضروري يك همسر نيست و اهميت چنداني ندارد و يا جواناني هستند كه ملاكهايي را مطرح مي كنند كه متأثر از شرايط اجتماعي اقتصادي و يا فرهنگي كه كمتر ريشه در اعتقادات ملي و مذهبي ما دارد كه در آينده مشكلات زيادي را براي آنها و حتي جامعه ايجاد مي كنند.

امروزه با توجه به اهميت يافتن تحصيلات دانشگاهي و تمايل اغلب جوانان اعم از دختر و پسر براي وارد شدن به دانشگاه سبب شده بسياري از ملاكهاي ازدواج به تبع افزايش سطح تحصيلات تغيير كند، چون جواني كه وارد محيط دانشگاهي مي شود با افراد ، افكار، خواسته ها و فرهنگهاي مختلفي آشنا مي شود، بطرف آنها گرايش مي يابد و نظراتش در طي زمان نسبت به الگوهاي رايج جامعه و خانواده دگرگون شده و حتي در مواردي با آنها مغايرت پيدا مي كند مسئله در اينجا دگرگوني افكار جوان تحصيل كرده نسبت به معيارهاي رايج ازدواج در جامعه و خانواده خود نسبت بلكه اين نكته اهميت دارد كه اين دگرگوني در جهت تقويت و ثبات خانواده آينده است يا در  جهت ايجاد مشكلات براي آنان بنابر اين هميشه اين سئوال مطرح مي شود كه آيا شناسايي و انتخاب همسري شايسته براي فردي كه تحصيل كرده راحت است ؟ يا مشكل ؟ و يا اينكه براي ازدواج  موفق يك جوان تحصيل كرده كه جامعه نيز از او توقعات زيادي دارد چه شرايطي و چه صفاتي لازم است ؟ زيبايي ، اصالت خانوادگي ، شغل ، ثروت، مسائل مذهبي ، سن ،‌نژاد و …. از صفاتي هستند كه هردختر و پسر جوان براي اختيار كردن همسر خويش پيش روي دارد. از طرف ديگر توجه به مسائلي همچون مهريه جهيزيه روش ازدواج و ….. نيز از شرايطي هستند كه هنگام تشكيل خانواده مورد توجه زوجين قرار مي گيرد.

اين گونه سؤالات به دليل اهميت مسئله ازدواج و تشكيل خانواده به پاسخ نياز دارند پژوهشهاي مربوط به ازدواج با پاسخ دادن به اين سؤالات مي توانند در جهت افزايش آگاهي عمومي و علمي در امر خطير تشكيل خانواده كارساز باشند.

ازدواج و انتخاب همسر تحت تأثير فرايند متنوعي متشكل از دخالت سنتها آداب و رسوم معيارها ايده ها و ايده آل هاي مورد قبول گروه هايي است، كه انسانها در ميان آنها زندگي مي كنند و طرز تلقي هاي آنها نيز از ميان اين فرآيند متنوع سر بر مي آورد بخش عمده اي از ازدواج مبتني بر همين طرز تلقي هاي قبل از زناشويي است كه زمينه و راهنماي رفتار زناشويي مي باشند. اين طرز تلقي ها گاه به انگيزه هاي فردي (مثلاً عشق ، آرزوهاي جنسي ،‌زيبايي و …..) مربوط مي شود و گاه به دور انديشي ها و ملاحظات اقتصادي و اجتماعي فرد خانواده و جامعه.

از آنجايي كه نسل جوان امروز با افزايش تحصيلات و مهارت هاي ارتباطي و اطلاعاتي نگاهي متفاوت با نسل گذشته به زندگي و خانواده دارد وافق هاي آينده را به نحو ديگري مي بيند نمي توان انتظار داشت كه به روشهاي  گذشته و با همان معيارها و ملاكها تن به مسئله ازدواج دهند هر چند تحصيلات در رشد فكري، اجتماعي و علمي جوانان تأثيرات بسيار زيادي دارد. اما يافته هاي تحقيقاتي نشان مي دهد كه هر چقدر زمان تحصيلات فرد طولاني تر باشد عملاً امكان ازدواج از تعداد زيادي از افراد سلب مي شود و يا در بررسي ديگري روشن شد هر چه سطح تحصيلات زن بالاتر مي رفت ديرتر دست به ازدواج
مي زد.(سگالين1370 ،63 )

“در اغلب موارد افراد به دليل مقايسه خود با ديگران و داشتن احساس محروميت نسبي مخصوصاً در چهار چوب مسائل اقتصادي كه ترس از عدم موفقيت در ازدواج ( به معني مبادله نسبتاً همسان اجتماعي كه بايد با فرد مورد نظري كه داراي شرايط معيني است ازدواج نمايد) كه ترس از عدم موفقيت در تأمين زندگي را نيز بدنبال دارد، معيارهايي را مطرح مي كند كه گاه مقبول بنظر نمي رسد( مانند مطرح كردن
مهريه هاي سنگين ) و ازدواج را به يك مسئله و مشكل مهم تبديل مي كنند” ( مهدوي 1377 ،44)

در جوامع سنتي و بخصوص جوامع در حال انتقال به دليل اهميت ازدواج و ادامه زندگي كه ساير جنبه هاي شخصيت اجتماعي فرد را نيز تحت تأثير قرار مي دهد جوانان تحصيل كرده از اينكه مبادا زندگيشان دچار مشكل و يا حتي طلاق شود از ازدواج خودداري مي كنند و يا شرايط بسيار دشواري براي آن مطرح مي كنند، مثلاً در ايران خصوصاً براي زنان و خانواده دختر اين مسئله بسيار اهميت دارد و به همين دليل سعي مي كنند جوانب احتياط را رعايت كنند و عواملي را مطرح مي كنند كه از به هم پاشيدگي زندگي مشترك جلوگيري كند.

ضرورت مطالعه در اين زمينه در بين جوانان از آنجا نشأت مي گيرد، كه اولاً بعنوان يك مطالعه بنيادي لازم است تا از واقعيت هاي موجود شناختي نسبي بدست آوريم. مطمئناً‌ نظرات و واقعيت هاي مرتبط با يك گروه دانشجويي مي تواند بيانگر ارزشهاي موجود و فاكتورهاي موثر در يكي از حياتي ترين امور زندگي هر شخص باشد. اين افراد از همه ابعاد متجانس و همگن نيستند و دارا بودن زمينه هاي اقتصادي و اجتماعي متفاوت بر اهميت اين قشر مي افزايد همچنين در اين بعد نبايد از نقش تكميل كنندگي اين تحقيقات در خصوص نظريات موجود غافل ماند و بايد بطور جد تاكيد كرد كه هر تحقيق اجتماعي يا به تقويت شالوده نظرات كمك مي رساند يا آنها را تضعيف مي نمايد و يا به ايجاد نظريات جديد مدد
مي رساند .

از سوي ديگر طبق نقل و قول هاي متفاوت، كشور ما در طي سالهاي آينده با حدود 13 ميليون زوج
(26 ميليون نفر) آماده ازدواج روبرو خواهد بود( مصاحبه تلويزيوني دكتر اسدي مدير كل سابق اداره كل جمعيت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي، 1371) كه اهميت اين امر اجتماعي و ضرورت پرداختن به آنرا بيش از پيش روشنتر مي سازد بنابر اين مطالعه حاضر مي تواند علاوه بر شناخت بنيادي و علمي مسائل مربوط به خانواده و همسرگزيني به لحاظ كاربردي براي سياستگذاران و برنامه ريزان مسائل اجتماعي و خصوصاً براي شورايعالي جوانان و كميسيونهاي بانوان سودمند و مفيد باشد.

مطالعه حاضر ، بررسي تأثير ميزان تحصيلات بر ملاكهاي ازدواج در بين دانشجويان مي باشد. آنچه كه در امر همسرگزيني مدنظر است، سنجش تأثير ميزان تحصيلات در معيارهاي انتخاب همسر بين زوجين
است كه با توجه به ملاكهاي اقتصادي و اجتماعي، خانوادگي فرد و محيط جغرافيايي آنها مورد ارزيابي قرار گرفته و سپس به تأثير اين زمينه ها در موضوع عنوان شده، پرداخته خواهد شد.

سؤال اصلي تحقيق :

آيا ميزان تحصيلات مي تواند در تعيين ملاكهاي ازدواج تأثير داشته باشد؟

سئوالات فرعي :

  • آيا افراد تحصيل كرده ، نزديكي محل سكونت را ملاكي براي افزايش احتمال ازدواج
    مي دانند؟
  • آيا سطح تحصيلات در تشابه قوميت زن و مرد براي ازدواج مؤثر است؟
  • آيا مي توان گفت افراد تحصيل كرده بيشتر به ملاكهاي مادي در امر همسرگزيني توجه
    مي كنند؟
  • ميزان تحصيلات چه تأثيري در توجه به اعتقادات ديني زن و مرد بعنوان يكي از ملاكهاي ازدواج دارد؟
  • آيا ملاك اصالت خانواده همسر، براي افراد تحصيل كرده اهميت دارد؟
  • آيا ملاكهاي همگني سني و تحصيلي زن و مرد در امر ازدواج براي افرادي كه تحصيل كرده اند مهم است ؟

3-1- اهداف تحقيق

براي موفقيت در هر كاري بايد از قبل در آن زمينه آگاهي و اطلاعاتي وجود داشته باشد. ازدواج نيز بعنوان يك مسئله مهم در جامعه بايد از طرف كساني كه اقدام به آن مي كنند شناخته شود، بنابراين هدف اصلي اين تحقيق بررسي تأثير ميزان تحصيلات بر ملاكهاي ازدواج در بين دانشجويان مي باشد. در واقع با آشكار شدن معيارهاي انتخاب همسر، آگاهي و بينش نسبت به اين معيارها فراهم مي شود، كه هر يك از جوانان در رفع نواقص و اصلاح معيارهاي خود مي كوشند و با تقويت نكات مثبت گامي در  جهت استحكام بنيان خانواده ها و اجتماع برداشته مي شود. از اهداف ديگر اين پژوهش آشنايي با
ملاك هاي ازدواج در بين جوانان تحصيل كرده ، شناخت نسبت به عوامل مؤثر و مهم در امر ازدواج موفق ، شناخت و آگاهي از ارتباط بين افزايش سطح تحصيلات و تغيير ملاكهاي ازدواج در بين آنان مي باشد.

همچنين مسئولان جامعه مي توانند با آگاه شدن از زمينه هاي ذهني و فكري جوانان تحصيل كرده و معيارهاي حاكم بر جامعه تصميمات لازم را اتخاذ نمايند و با آگاهي دادن و برنامه ريزي درست
صحيح ترين ملاكهاي سرنوشت ساز را اولين انتخاب جوانان قرار دهند و آنان را تشويق به ازدواج درست با رهنمودهاي اساسي و منطقي نمايند.

بدين صورت است كه جامعه مي تواند با توجه به اين ملاكها و معيارها به جوانان مجرد توجهي خاص مبذول دارد و چگونگي داشتن يك زندگي ايده آل را با داشتن معيارهاي درست و اساسي به آنها
بياموزد. به اين ترتيب انجام پژوهشي در ملاكهاي ازدواج و انتخاب همسر امري ضروري و لازم است تا از عواقب وخيم و غم انگيزي كه از ناآگاهي ناشي از اين مسئله دامنگير جوانان مي شود پيشگيري كرده و زندگي شاد و موفق را براي آنها فراهم آوريم.

در نتيجه هدف كلي عبارتست از :

  • بررسي تأثير ميزان تحصيلات بر ملاكهاي ازدواج در بين دانشجويان

 اهداف فرعي عبارتست از :

  • شناخت با ملاك هاي ازدواج دختران و پسران تحصيل كرده در سطح كارشناسي
  • شناخت با ملاك هاي ازدواج دختران و پسران تحصيل كرده در سطح كارشناسي ارشد
  • آگاهي مسئولان جامعه از زمينه هاي ذهني و فكري جوانان تحصيل كرده در زمينه ملاكهاي انتخاب همسر براي برنامه ريزي و تصميمات اساسي در اين زمينه .

نتيجه اينكه هر گونه برنامه ريزي اجتماعي در اين زمينه بدون توسل به تحقيق و پژوهش قدم نهادن در بيراهه اي خواهد بود كه فرجام آن با عدم نيل به مقصود همراه مي باشد. اكنون مراكزي چون شوراي عالي جوانان، كميسيونهاي بانوان كشور، ادارات كل اجتماعي استانداريها، ادارات كل ارشاد اسلامي و مراكز متعدد ديگر قدمهاي مهمي را در جهت شناسايي انگيزه ها، ارزش ها، هنجارها و طرز تلقي حاكم بر جوانان، در امر ازدواج بر مي دارند كه اين مطالعه مي تواند بعنوان يك پژوهش در بين يك جمع دانشگاهي كه در آن افراد با فرهنگهاي مختلف، زمينه هاي اقتصادي متفاوت، گرايشات سياسي متنوع، ديدگاههاي اقتصادي گوناگون و پايگاه اجتماعي ناهمگن حضور دارند، داراي نكات جالب توجه و حائز اهميتي باشد.

4-1- ضرورت و اهميت تحقيق

با ازدواج، خانواده بنا مي شود و كوچكترين لغزش در گزينش همسر خانواده را دچار آسيب
مي سازد يا حيات آن را به انهدام مي كشد. اگر گزينش همسر بدون بلوغ رواني صورت گيرد به يقين مشكلاتي را ببار مي آورد،  بنابر اين اهميت مطالعه و تحقيق در اين زمينه از اين جهت است كه در جامعه فعلي ايران و بخصوص در ميان خانواده هاي شهري و تحصيل كرده يكي از مشكلات اساسي جوانان مسئله ازدواج و انتخاب همسر مي باشد. فراواني و شدت مشكلاتي كه نسل جوان در اين زمينه با آن روبروست امروزه بيش از هر زمان ديگري است. با توجه به اينكه ما شاهد تحولات عظيم اقتصادي و اجتماعي هستيم كه هم تغييرات و هم مشكلاتي را در امر انتخاب همسر و زناشويي جوانان بوجود آورده است از جمله :

  • پيدا كردن همسري مطابق ميل و علاقه
  • مشكلات مالي و عدم توانايي در تهيه مسكن و هزينه زندگي بدليل طولاني شدن دوره تحصيل
  • تشريفات سنگين قبل از ازدواج مانند مهريه ، شيربها ، مراسم ازدواج و ……

كه مي توانند از موانع شكل گيري خانواده هاي جديد باشند.

در عين حال مي توان گفت از ميان انتخاب هاي مهمي كه فرد در طول حيات خود انجام مي دهد مانند انتخاب رشته ، انتخاب شغل و …… انتخاب همسر بيشتر از هر مورد ديگر در سعادت و يا بدبختي فرد مؤثر مي باشد. چه بسا خانواده هايي كه بدون آگاهي، مطالعه و تحقيق به ازدواج مي پردازند و ديگر راه نجات زندگي براي آنها بسته مي شود و بسياري از موقعيت ها را از دست داده و حتي خانواده آنها متلاشي مي شود پس انتخاب همسر و توجه آن اهميت دو چندان پيدا مي كند.

بايد توجه داشت كه انتخاب همسر علاوه بر تبعيت از مدل فرهنگي جامعه كل از خرده فرهنگهاي طبقاتي نيز متأثر است ، يكي از راههاي شناخت دست يابي به چگونگي تفاوتهاي ذهني ميان قشرهاي مختلف جامعه بررسي شيوه ها، الگوها و معيارهاي همسرگزيني در ميان آنهاست .

اين مطالعات قابليت و آمادگي ازدواج را بالا مي بردند و همچنين از اين جهت كه در انتخاب همسر بدان توجه مي گردد، مي توانند ارزشمند و مفيد واقع شوند. براي افراد مايل به ازدواج مهم است كه دريابند همسر آينده شان چه خواسته ها و توقعاتي از شوهران خود دارند و چه صفات و ويژگيهايي را در آنها جستجو كنند.

اين شناخت به آنها فرصتي مي دهد تا بتوانند بخشي از صفات و ويژگي ها را در خود بپرورانند و شرايط يك زندگي موفق و بادوام را فراهم آورند.

بنابراين با توجه به مطالب مطروحه بررسي و مطالعه ديدگاههاي نسل جوان نه تنها مفيد بلكه لازم ضروري است .

به اعتقاد جامعه شناسان ازدواج موفق سرچشمه و اساس يك زندگي سالم فردي و اجتماعي است. چنانچه ازدواج با موفقيت همراه باشد، نه فقط زوجين بلكه فرزندان خانواده نيز از سلامت رواني برخوردار
مي گردند. از اينرو اگر در راهنمايي جوانان در امر ازدواج تلاش جدي بعمل آيد و آنها در اين امر مهم ياري شوند خانواده و جامعه از سلامت لازم برخوردار خواهند شد.

 

 

 

فهرست مطالب مقاله بررسی تاثير ميزان تحصيلات بر ملاكهای ازدواج در بين دانشجويان, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • تقديم و تشکر
  • – چكيده
  • – پيشگفتار
  • فصل اول : ” طرح تحقيق”
  • – مقدمه
  • 1-1- بيان مسئله
  • 2-1- سئوال تحقيق
  • 3-1- اهداف تحقيق
  • 4-1- ضرورت و اهميت تحقيق
  • فصل دوم: ” ادبيات تحقيق”
  • الف- ازدواج
  • 1-1-2- تعريف ازدواج
  • 2-1-2- ازدواج بعنوان يك پديده اجتماعي و تحول آن
  • 3-1-2- انواع ازدواج و معيارهاي آن
  • 4-1-2- تاريخ تحولات خانواده و ازدواج در ايران
  • ب- پيشينه تحقيق
  • 1-2-2- تحقيقات داخلي
  • 2-2-2- تحقيقات خارجي
  • ج- چارچوب نظري
  • 1-3-2- نظريه همسان همسري
  • 2-3-2- نظريه نيازهاي شخصيتي مكمل
  • 3-3-2- نظريه مجاورت مكاني (همجواري)
  • 4-3-2- نظريه تأثير تصور از والدين در انتخاب همسر
  • 5-3-2- تئوري تصور از همسر مطلوب
  • – بسوي يك نظريه تركيبي
  • 6-3-2- نظريه مبادله
  • – بيان فرضيه ها
  • – مدل تحليلي
  • فصل سوم: ” چارچوب روش تحقيق”
  • 1-3- روش تحقيق
  • 2-3- تكنيك جمع آوري اطلاعات
  • 3-3- اعتبار و روائي
  • 4-3- نمونه تحقيق
  • 5-3- روش نمونه گيري و تعيين حجم نمونه
  • 6-3- روشهاي آماري تجزيه و تحليل اطلاعات
  • 7-3- زمان و مكان تحقيق
  • 8-3- كاربرد علمي و عملي پژوهش
  • 9-3- متغيرهاي تحقيق
  • 10-3- تعاريف عملياتي متغيرهاي تحقيق
  • فصل چهارم :
  • توصيف داده ها
  • فصل پنجم:
  • – نتيجه گيري
  • – محدوديت ها
  • – پيشنهادات

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی تاثير ميزان تحصيلات بر ملاكهای ازدواج در بين دانشجويان را به قیمت 14900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7620
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی تاثير ميزان تحصيلات بر ملاكهای ازدواج در بين دانشجويان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.