مطالعه پيرامون نحوه رفتار والدين و ويژگيهاي فرزندان موضوع بسياري از تحقيقات علمي در كشورهاي مختلف جهان بوده است از جمله موارد مهم و اساسي در اين تحقيق ويژگي عزت نفس كودكان در رابطه با بدرفتاري والدين آنها است… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله برسی تاثير بدرفتاری والدين بر عزت نفس دانش آموزان دنبال نمایید. این فایل شامل 63 صفحه و در قالب word ارائه شده است.
مشخصات فایل برسی تاثير بدرفتاری والدين بر عزت نفس دانش آموزان
عنوان: برسی تاثير بدرفتاری والدين بر عزت نفس دانش آموزان
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 63
حجم فایل : 38 کیلوبایت
بخشی از مقاله برسی تاثير بدرفتاری والدين بر عزت نفس دانش آموزان را در ادامه مشاهده خواهید نمود.
بيان مسأله
يكي از نيازهاي اصلي و اساسي انسان احساس ارزش نسبت به خود و يا بطور كلي عزت نفس (self esteem) ميباشد در واقع برخوردار از اين احساس ارزشمندي و اعتماد به نفس است كه براي انسان به مانند يك سرمايه و ارزش حياتي به حساب آمده و از جمله عوامل مهم و عمده در امر شكوفايي استعدادها و خلاقيت در انسانها محسوب ميگردد اين احساس ارزش بخشي از خودپنداره (self concept) انسان ميباشد كه شامل تصوير خود از خود و احساسي كه او نسبت به خويشتن دارد و درجه پذيرش و تأييد شخص نسبت به خويش ميباشد. نوع نگرش انسان نسبت به خودش، براساس تجربياتي است كه از نگرش ديگران و ارزيابي آنها نسبت به شخصيت خودش دارد (ميرزابيگي، 1373).
توجه پژوهشگران به عامل عزت نفس تا آنجا كه مورد تحقيق قرار گرفته كه بسياري آن را به عنوان يك نيازمهم و اساسي در وجود افراد با ابعاد فردي و اجتماعي تلقي نمودهاند در اين زمينه ميتوان به افرادي چون: آدلر 1930، آلپورت 1937، مورفي 1947. مزلو 1970، راجرز و ساليوان 1959 اشاره نمود. (بيابانگرد، 1373، ص 11)
نقش خانواده در ميزان عزت نفس براساس تحقيقات انجام شده قبلي اثبات شده است حال اگر والدين به گونهاي رفتار كنند كه كودك آزرده خاطر شود در اين صورت عزت نفس كودك پايين ميآيد. زيرا يكي از راههاي ارضاي نفس، تكريم افراد و توجه به شخصيت آنهاست.
فردي كه در محيط خانواده به اندازه كافي مورد احترام و پذيرش واقع شود و عزت نفس وي بطور مطلوب ارضاء گردد روحيهاي طبيعي و روان و معتدل خواهد داشت. برعكس فردي كه از پدر و مادر احترام و تكريم نديده و والدين با او بدرفتاري داشتهاند عزت نفس او پايين شكل ميگيرد و كودك در خود احساس پستي و حقارت كرده و شكست خورده و افسرده خواهد شد و به صورت مستقيم و غيرمستقيم دچار مشكلات و اختلالات رفتاري و شخصيتي ميگردد هيلز و كوپر اسميت گزارش ميدهد دختران و پسراني كه از عزت نفس بالايي برخوردار بودند والدين پذيرنده، خوش برخورد، بامحبت و خونگرم داشتهاند. (بوشهري، 1373، ص 23).
هدف از پژوهش حاضر بررسي تأثير بدرفتاري والدين بر عزت نفس كودكان دختر و پسر ميباشد و قصد بر آن است كه آيا رابطهي بين اين دو وجود دارد يا نه. در مكتب اعتقادي اسلام نيز توجه بارزي به ارزشمند بودن انسان و ايجاد يك تصور مطلوب و ارزشمند در انسان نسبت به خودش و ديگر انسانها وجود دارد چنانكه در يك ديدگاه كلي و اساسي انسان به عنوان موجودي در نظر گرفته شده است كه داراي ارزش و كرامت است كه لازم است درك و احساس عميق نسبت به عزت و كرامت خود و ديگران داشته باشد در اين تحقيق برآنيم كه روشن كنيم بدرفتاري والدين به خصوص در دوران كودكي به چه ميزاني بر عزت نفس آنها در آينده تأثير ميگذارد.
احساس ارزش درجه تصويب، تأييد، پذيرش و ارزشمندي است كه شخص نسبت به خويشتن احساس ميكند (شاملو، 1372، ص 137).
اهميت و ضرورت مسئله
عزت نفس از نظر روانشناسان به ميزان ارزشي كه فرد براي كفايت و صلاحيت خود در رابطه با اهداف كلي و ايدهآلهاي خود در نظر ميگيرد برميگردد.
بنابراين ممكن است فردي از نظر ديگران بسيار موفق ارزيابي شود ولي هنوز در نظر خود او فردي ناموفق باشد. البته زيربناي اين نوع تصور به خود پنداشت فرد مربوط است. قضاوت ديگران او را به احساس رضايت از خود نميرساند. البته ديگران در شكلگيري اين احساس در كودكي مؤثرند. پايين بودن عزت نفس همواره با تعريف بنيادي ناروشن فرد از آينده خود همراه است. براي مثال كسي كه داراي عزت نفس پاييني است براي توصيف خود از اصلاحات دوسوگرايانه يا دوگانه استفاده ميكند بنابراين خود را هم كمرو و بزدل و هم بيباك و جسور هم سرسخت و نامنعطف و هم انعطافپذير و ملايم توصيف ميكند. اين درهم شدگي قضاوت با فقدان پايداري بيثباتي و بياعتمادي نسبت به سرشت و سرنوشت بنيادين خود پيوند مييابد بر همين اساس اين افراد احتمالاً نميتوانند تصميم بگيرند كه در چه موقعيت اجتماعي شركت كنند آنها حتي ممكن است خود رادر موقعيتهايي قرار دهند كه پيامهاي اجتماعي ضد و نقيض و منفي درباره ارزشمندي خود دريافت ميكنند و بنابراين خود را در معرض در همشدگي بيشتر قرار ميدهند.
داشتن عزت نفس براي همه انسانها يك ضرورت است. در واقع چيزي است كه هميشه در جستجوي آن هستيم با اين حال و با همه تلاشها، بعضي از افراد انساني هرگز به آنچنان اعتماد به نفسي كه بتواند احساس واقعي و شادي كنند نميرسند و هميشه در ناراحتي و شك و ترديد زندگي ميكنند و هيچ وقت به موفقيت در زندگي دست پيدا نميكنند.
ما در طول زندگي، انرژي زيادي مصرف ميكنيم تا اطرافيانمان را وادار به تغيير كنيم. اگر ذرهاي از آن انرژي را براي كار بر روي خودمان معطوف ميكرديم، نسبت به ديگران محبت بيشتري در ما به وجود ميآمد، زيرا عزت نفس قوي به ايجاد احساس قويتري از محبت نسبت به اطرافيان منجر ميشود، دنيايي كه در آن افراد بتوانند واقعاً به خودشان ارزش و احترام قائل شوند، دنيايي خواهد بود كه مردم بيشتر به فكر يكديگر هستند. اگر انسانها به عنوان يك كل بتوانند عزت نفس خود را بالا ببرند ما شاهد تغيير بزرگي در كيفيت زندگي خود و آنها خواهيم بود.
در اين تحقيق سعي شده است تأثير بدرفتاري والدين را بر عزت نفس دانشآموزان را بررسي و مشخص كرد. همانطور كه ميدانيد خانواده و نحوه برخورد و رفتار آنها كودكان در ميزان عزت نفس آنها بسيار مؤثر و تأثيرگذار ميباشد. بنابراين كودكان بايد در محيط گرم خانواده و در كنار والدين خود ميزان عزت نفس خود را بالا ببرند تا در دوران جواني و نوجواني و بزرگسالي بتوانند زندگي مستقلي داشته باشند.
خانوادههاي قدرتطلب
اين گروه از والدين سعي ميكنند رفتارها و نگرشهاي كودكان خود را با توجه به معيارهاي رفتاري معين شكل داده كنترل و ارزيابي ميكنند. والدين قدرت طلب كودكان را به اطاعت تشويق ميكنند و به منظور گردن نهادن، شيوههاي مختلف تنبيه را ترجيح ميدهند. والدين قدرتطلب كودكان و نوجوانان را پرورش ميدهند: سركش، طغيانگر، برخوردار از سطوح بالاي كمرويي و اضطراب احساس بيكفايتي و حقارت. اين نوع كودكان هيچ موافقت و سازش با ارزشها و خواستههاي والدين خود ندارند و از گزينش هدفهاي منطقي و قابل دسترس عاجزند. بيشتر مشكلات رفتاري، روحي و شخصيتي اين نوع كودكان نتيجه رفتار والدين است. از آنجا كه عمدهترين و مؤثرترين عامل در فرايند شكلگيري شخصيت براي ايجاد حس عزت نفس، خانواده است و عزت نفس از اجزاي شخصيت و هسته مركزي سازگاري اجتماعي است.
اهداف تحقيق
الف- هدف كلي:
هدف كلي از اين تحقيق بررسي تأثير بدرفتاري والدين بر عزت نفس دانشآموزان مقطع راهنمايي استان ايلام ميباشد.
ب- اهداف جزيي:
1- بررسي ميزان بدرفتاري والدين دانشآموزان
2- بررسي ميزان عزت نفس دانشآموزان
سؤالات و فرضيات تحقيق
در اين تحقيق سعي شده است تا به دو فرضيه پاسخ داده شود:
الف: بين بدرفتاري والدين و عزت نفس كودكان آنها (دختر و پسر) رابطه وجود دارد.
ب: بين بدرفتاري والدين پسر با والدين دختر تفاوت معنيداري وجود دارد.
روش انجام تحقيق
از آنجائي كه اين پژوهش بدنبال بررسي تأثير بدرفتاري والدين بر عزت نفس دانشآموزان مدارس راهنمايي ميباشد لذا در اين پژوهش از روش تحقيق علي يا پس
از وقوع استفاده شده است كه در فصل سوم بطور مبسوط بحث خواهد شد.
تعريف واژهها و اصطلاحات
الف) عزت نفس: ارزشيابي فرد درباره خود يا قضاوت فرد در مورد ارزش خود (كوپراسميت، 1967)
ب) عزت نفس بالا: وضعيت فردي است كه نمره او در گروه نمونه نسبت به ساير افراد از ميانگين بالاتر است.
ج) عزت نفس پايين: وضعيت فردي است كه نمره او در گروه نمونه نسبت به ساير افراد از ميانگين پايينتر است.
د) بدرفتاري: در اين تحقيق نمرهاي است كه آزمودني از پرسشنامه روانشناسي بدرفتاري فيدل كسب ميكند.
فهرست مطالب مقاله برسی تاثير بدرفتاری والدين بر عزت نفس دانش آموزان, در ادامه قابل مشاهده می باشد.
- چكيده
- فصل اول:كليات
- مقدمه
- بيان مسئله
- اهميت و ضرورت مسئله
- اهداف تحقيق
- سؤالات و فرضيات تحقيق
- روش انجام تحقيق
- تعريف واژهها و اصطلاحات
- فصل دوم: ادبيات تحقيق
- مقدمه
- الف: پيشينه نظري تحقيق
- عزت نفس بالا ، عزت نفس پايين
- ب:تحقيقات انجام شده در ايران و خارج از ايران
- فصل سوم: روش تحقيق
- روش تحقيق
- جامعه و نمونه
- روش نمونهگيري
- ابزار اندازهگيري
- چگونگي گردآوري دادهها
- روش آماري
- فصل چهارم: يافتهها و نتايج تحقيق
- مقدمه
- يافتهها
- فصل پنجم: بحث يافتهها و تجزيه و تحليل دادهها
- محدوديتهاي تحقيق
- پيشنهادات تحقيق
- فهرست منابع و ضمائم
- ضميمه الف: جداول نمرات هر دو گروه
- 1- جدول نمرات خام آزمودنيهاي پسر
- 2- جدول نمرات خام آزمودنيهاي دختر
- فهرست منابع
- ضميمه ب: پرسشنامهها
- 1- پرسشنامه بدرفتاري فيدل
- 2- پرسشنامه عزت نفس جنيس فيلد
در صورت تمایل شما می توانید مقاله برسی تاثير بدرفتاری والدين بر عزت نفس دانش آموزان را به قیمت 13900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.