0
0

دانلود مقاله ارتباط هوش هیجانی و شادکامی در نوجوانان

618 بازدید

نقش و کارگر مدارس در آستانه هزاره ی سوم میلادی تغییر و جهش چشمگیری پیدا کرده است افزدن برایفای نقش سنتی مدارس مبنی بر تربیت افرادی فرهیخته مدارس عهده‌دار پرورش شهرونداني مسوؤل و رشد يافته و برخوردار از مهارت‌هاي… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله ارتباط هوش هیجانی و شادکامی در نوجوانان دنبال نمایید. این فایل شامل 82 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله ارتباط هوش هیجانی و شادکامی در نوجوانان

مشخصات فایل ارتباط هوش هیجانی و شادکامی در نوجوانان

عنوان: ارتباط هوش هیجانی و شادکامی در نوجوانان
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 82
حجم فایل : 149 کیلوبایت

بخشی از  مقاله ارتباط هوش هیجانی و شادکامی در نوجوانان را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

1-1مقدمه

نقش و کارگر مدارس در آستانه هزاره ی سوم میلادی تغییر و جهش چشمگیری پیدا کرده است افزدن برایفای نقش سنتی مدارس مبنی بر تربیت افرادی فرهیخته مدارس عهده‌دار پرورش شهرونداني مسوؤل و رشد يافته و برخوردار از مهارت‌هاي اجتماعي و عاطفي نيز هستند (پليتري[1]، 2006). از اين‌رو توجّه جدّي و همه جانبه به عواملي كه بستر لازم جهت دستيابي به اين هدف را فراهم مي‌سازند، اجتناب‌ناپذير به نظر مي‌رسد. بدين منظور توجّه جدّي به رشد عاطفي و اجتماعي دانش‌آموزان يكي از راهبردهاي اساسي در نيل به اين هدف بشمار مي‌رود.

رويكرد يادگيري اجتماعي- عاطفي[2] مبتني بر اين باور است كه كلية فرايندها و بخش‌هاي يك نظام آموزشي اعمّ از طرّاحي و برنامه‌ريزي آموزشي و درسي، مديران، معلّمان، كاركنان، و مطالب و موضوعات درسي مي‌بايست در خدمت آموزش و بهبود مهارت‌هاي اجتماعي و عاطفي يادگيرندگان، ‌قرار گيرند. آموزش مهارت‌های هوش هیجانی «قطعه گمشده» آموزش‌های اجتماعی و هیجانی است که از ذهن بسیاری از معلمان مغفول مانده است. محیط اجتماعی مدرسه نمونه کوچکی از نظام اجتماعی جامعه تلقی می‌گردد. روابطی که دانش‌آموزان با معلمان و همسالان خود در مدارس برقرار می‌کنند، نقش اساسی در اکتساب نگرش‌ها، باورها و ارزش‌های بنیادین اجتماعی دارد و درک دانش‌آموزان را از جامعه و محیطی که در آن قرار دارند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. مدرسه یکی از مهمترین بافت‌های یادگیری مهارت‌های هیجانی است. آموزش هیجانی می‌تواند از طریق گستره‌ای از تلاش‌ها مانند آموزش کلاسی، فعالیت‌های فوق‌برنامه، جو و شرایط حمایتی مدرسه، و درگیر کردن دانش‌آموزان، معلمان و والدین در فعالیت‌های اجتماعی صورت گیرد. در صورتی که فرآیند اجتماعی شدن و رشد مهارت‌های هیجانی در محیط اولیه خانواده مطلوب نباشد، این امکان وجود دارد تا مدارس از طریق آموزش‌های ترمیمی به جبران این کاستی‌ها بپردازند. براین اساس بسیاری از مربیان و روانشناسان نسبت به توجه و توسعه آموزش مهارت‌های اجتماعی و هیجانی در مدارس تاکید کرده‌اند (به نقل از مایر و سالووی، 1997).

تحوّلات عظيمي كه در حوزه‌هاي هوش و هيجان رخ داده دیدگاه‌های سنّتی را زیر سؤال برده و بر ارتباط نزدیک و درهم تنیدة هوش و هیجان تأكيد نموده است. از پيشگامان اين تحوّلات در حوزة هوش مي‌توان به گاردنر[3] (1983 به نقل از اشترنبرگ[4]، 2001) اشاره كرد و در حوزة هيجان از كشفيّات ژوزف ‌لي دوكس (به نقل از گلمن[5]، 1379) نام برد. امّا اوج اين تحوّلات به مطرح شدن مفهوم «هوش هيجاني[6]» توسط سالووي[7] و ماير[8](1990)، برمي‌گردد كه آشكارا بر در هم‌تنيدگي هوش و هيجان تأكيد مي‌كنند. از نظر آنها «هوش هيجاني» عمدتاً به عنوان توانايي فرد در بازنگري احساسات و هيجان‌هاي خود و ديگران، تميز قایل شدن ميان هيجان‌ها و استفاده از اطلاعات هيجان‌ها در حلّ مسئله و نظم‌بخشي رفتار تعريف مي‌شود (سالوي و ماير، 1990).

با توجه به حسّاسيت دورة نوجواني و اطلاق دورة طوفان و فشار به آن، غالباً نوجوانان درگير نوسانات پرشور عاطفي هستند، دوران نوجواني با شور و هيجان، احساس‌هاي متناقض،‌ تحريكات فيزيولوژيكي و عواطفي پر تنش همراه است. اين دوران حسّاس نقش بسيار مهمي در شكل دادن به شخصيّت آيندة او دارد. از اين‌رو آموزش مهارت‌هاي هوش هيجاني به  نوجوانان مي‌تواند به آنان در مديريت هيجان‌ها و احساسات خود و بهبود روابط با ديگران و در نهايت افزايش كارايي شخصي و پيشرفت فردي و تحصيلي آن تأثيرگذار باشد.(ذراتی ،ایران ،1384)

2-1 : بیان مسئله

  با توجه به اهمیت و ارزش شادکامی در بین متخصصان و دانشمندان آموزش و پرورش و علاقه به رشد و گسترش آن در بین دانش آموزان و آموزشگاه ها و بررسی ارتباط آن با عوامل مختلف که ممکن است موجب افزایش یا کاهش شادکامی دانش آموزان شود مثل هوش هیجانی که یکی از مسائل مهم در بین افراد جامعه خصوصا دانش آموزان می باشد و نیاز به رشد و گسترش آن احساس می شود و سبک های یادگیری مختلف که دانش آموزان دارند و به قول ساموئل مسبک که می گوید :«  دانش آموزان از نظر گستردگی توجه و در نتیجه وسعت و صراحت آگاهی و اطلاعات با یکدیگر متفاوت هستند  »

باعث تفاوت در شیوه تفکر و یادگیری دانش آموزان می شود و یکی از موضوعات مهم در آموزش و پرورش دانش آموزان است (کدیور 1386) .

در این پژوهش ارتباط این دو متغیر مورد بررسی قرار داد و قصد دارد به سئوال های پژوهش مبنی بر:

 1- بررسی ارتباط هوش هیجانی و شادکامی دانش آموزان و تفاوت دختران و پسران در میزان شادکامی و هوش هیجانی ، پاسخ دهیم .

3-1: ضرورت انجام پژوهش

با نگا هی به زندگی بشر در طول زندگی ، متو جه خواهم شد که استفاده از نیرو تفکر و اندیشه او را از سایر موجودات  عالم خاکی ممتایز کرده است مسایلی از قبل: کشف آتش ،استفاده از ابزارهای سنگی و پس از آن بکا ر گیری ملزمات فلزی … همه نماینگر فکرخلاق و نو آور بشر در طول تاریخ است .

بسیاری چنین بنوشتند که ابداع خصوصیتی ذاتی است در حالی که مدت ها ثابت شده که این استعداد در نوع بشر عمومیت دارد و می توان با بکارگیری اصول و تکنیکهای معینی با ایجاد و طرز تفکرهای جدید و با اجتناب از عادات یکنواخت همیشگی ،خلاقیت را پرورش داد .(حسینی 1378)

یکی از ویژگی هایی که ممکن است با خلاقیت در ارتباط باشد هوش هیجانی در بین افراد است که از موضوعات مهم آموزش پرورش دانش آموزان است واز پدیده هایی است که در دهه های اخیر مورد استقبال زیادی قرار داشته است. یکی از زمینه هایی که ممکن است با آن در ارتباط با شد و ادارای ارزش زیادی برای پژوهش ها باشد وبه تازگی پژوهش های زیادی را در روان شناسی بر انگیخته است .هوش هیجانی تحوله جدیدی در فهم رابطه بین عقل و هیجان است بنابر این لازم است تا پژوهش های بیشتری در این باره انجام گیرد .

به نظر می رسد کسانیکه هوش هیجانی بالاتری دارند با توسلی به مهارت خود شناسی بیشتر می توانند به ریشه های پنهان شادی یا غم خود آگاه شوند و آن را مدیریت کنند و طبعا چنین کسانی به موفقیت نزد یکترند.

هوش هیجانی به معنی ملایمت نیست بلکه به هوشمندی بودن نیست به احساسات گفته می شود که در واقع روشی متفاوت برای باذکاوت بوده است. در حقیقت توانایی فرد برای اکتساب و بکارگیری دانش به دست آورده از احساسات خود و احساسات دیگران به منظور دست یابی به موفقیت بیشتر و بهرهمندی از زندگی کامل تر عملکرد هوش هیجانی است پنج مرحله برای رسیدن به چنین هوشمندی وجود دارد.

  • اینکه فرد بداند چه احساسی دارد .
  • کنترل و اعمال مدیریت بر احساسات به ویژه احساسات دلتنگ کننده .
  • خود انگیختگی
  • همدلی.
  • کنترل روابط .

1-4 سوالات پژوهش

1- چه ارتباطی بین هوش هیجانی و شادکامی  وجود دارد ؟

2- آیا تفاوت معناداری بین دختران و پسران در هوش هیجانی و شادکامی وجود دارد ؟

5-1-تعریف نظری متغیرها

1-هوش هیجانی در بردارند ه ی آگاهی ، تنظیم و بیان درست دامنه ای از هیجانات است لذا توانائی شناخت ، ابراز و کنترل این هیجانات یکی از ایجاد مهم هوش هیجانی است و توانی فرد در هر کدام از این توانایی ها منجر به اختلالاتی نظریه اختلالات اضطرابی و خلق خواهند شد که حاکی از نقص خود گردانی هیجانی است که ویژگی کلید هوش هیجانی است .

بنابراین تا آنجا ممکن است ما باید این مهارت های هوش هیجانی را که مبنای آن ها شناخت دقیق هیجانات و کنترل و تنظیم آن ها است به کودکان آموزش دهیم تا احتمال بروز این اختلالات را کاهش داده و از این طریق عملکرد آن ها بهبود یابد ( شامرادلو ، 1383)هوش هیجانی مجموعه ی مهمی از یک سوی توانایی هاست که فرد بتواند انگیزه ها و خلاقیت ها خود را نشان دهد و در برابر مشکلات و ناهمواری های زندگی پایداری کند و در برابر آنها مقاوم باشد و آنها را کنترل کند تا بتواند به انگیزه ها خود دست پیدا کند. ( مهناز (1381) هوش هیجانی : داشتن ظرفیتی برای شناخت احساسات و هیجانات خود و دیگران و استفاده از این هیجانات به نحومناسب برای بر قراری ارتباط بهتر با خود و دیگران (مشیری (1382)

شادکامی : مجموعه ای از یک سری شادی ها موفقیت ها ی افراد در زندگی می باشد که فرد باید بتواند برمشکلات زندگی غلبه کند به موفقیت برسد تا  زندگی فرد شاد کامی شود و سعی کند راه های شادکامی را به افراد منتقل کند و با دیگران رابطه شادی بر قرار کند و از زندگی خود لذت ببرد و احساسی شاد کامی در زندگی که هیچ چیز مثل زندگی مثبت نگرانه نمی تواند احساس شادکامی و خوشبختی را در انسان به وجود بیاورد انسانهایی که احساس خوشبختی می کنند افرادی هستند کمتر با افکار و مسائل منفی درگیر شوند با نیمه پر لیوان زندگی می کنند و اتفاقات را از جانب مثبت ارزیابی می کنند افکار روزانه آنها حول و هوش مسائل خوب دور می زند و با دیدگاهی مثبت کارها و امور زندگی خود را دنبال می کنند. آنها کمتر از نمی شود ، نمی تواند و …. استفاده می کنند . مثبت بینی نیروی انسان وارد اده ااو را در جهت رسیدن به اهداف و خواسته هایش تامین می کند. (شهباز 1382)

6-1-تعریف عملیاتی متغیرها

1- شادکامی : منظور از شادکامی در این پژوهش نمره ای  است که شرکت کننده هادر آزمون سیبر یاشیرینگ دریافت می کنند .

2- هوش هیجانی : منظور از هوش هیجانی در این پژوهش نمره ای  است که شرکت کننده هادر آزمون شادکامی بدست می آورند .

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله ارتباط هوش هیجانی و شادکامی در نوجوانان را به قیمت 13900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7545
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله ارتباط هوش هیجانی و شادکامی در نوجوانان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.