كشوري كه ميخواهد توسعه يابد، بايد به اندازه كافي كارآفرين داشته باشد . منظور از كارآفرين عناصري هستند كه علاوه بر داشتن علم در يك حوزه تخصّصي ، از قدرت ريسكپذيري بالايي برخوردارند، داراي خلاقيّت و نوآوري هستند، اهل كار وتلاش هستند … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت دنبال نمایید. این فایل شامل 60 صفحه و در قالب word ارائه شده است.
مشخصات فایل بررسی کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت
عنوان: بررسی کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 60
حجم فایل : 1,04 مگابایت
بخشی از مقاله بررسی کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت را در ادامه مشاهده خواهید نمود.
2-1- مقدمه :
در فصل گذشته ضمن اشاره به اهمیت موضوع کارآفرینی دانستیم که کار آفرینان تا چه حد می توانند در بهبود وضعیت اقتصادی کشور و رفع بسیاری از مشکلات مبتلا به جامعه از قبیل فرار مغزها ، بیکاری یا کم کاری (به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهها و نیروی انسانی متخصص) کاهش سرمایه گذاری دولت در امور تولیدی و صنایع اشتغالزا ، عدم پویایی و رشد اقتصادی کافی سهیم ودخیل باشند .
در این فصل بر آنیم تا با ارائه پیشینه ای جامع و مانع از تلاشهای پژوهشی که پیش از این در این زمینه انجام شده آگاهی یافته ، در پی آن با مدل سه شاخگی دکتر میرزایی که به عنوان مدل مفهومی این تحقیق از آن سود برده ایم آشنا شویم .
2-2- پيشینه تحقيق:
گرچه از اوايل دهه 1980 برخي محقّقین به تشريح كارآفريني در درون سازمان ها پرداختند، امّا تا اوايل دهه 1980 اين موضوع به طور جدّي مورد توجّه محقّقین قرار نگرفت. انديشمندان مديريت ضمن انتخاب رويكرد فرآيندي به تشريح مديريت كارآفريني و ايجادِ جوِّ كارآفرينانه در سازمان هاي موجود پرداختند .
كارآفريني را مي توان در دامنه وسيعي از وظايف مشاهده نمود . اين وظايف مي تواند شامل نوآوري محض تا كارهاي معمولي باشد و كارآفريني را نه تنها به طور مستقل و فردي بلكه در تمام سازمان هايي كه در آنها تصميمگيريهاي متهوّرانه اتّخاذ ميگردد و بر تركيب و تخصيص منابع در شرايط بي ثبات تأثير ميگذارد، مي توان يافت.
معتقد است كه كارآفريني يك فرآيند است و به تنهايي نمي تواند در شخص متجلّي شود، بلكه تجلي آن بايد با فرصتها و تقاضا نيز همراه باشد .
به بيان ديگر كارآفرين كسي است كه يك فرصت را درمي يابد و براي پيگيري آن فرصت ، يك سازمان را راه اندازي ميكند و فرآيند كارآفريني تمام وظايف، فعالیّت ها و عملياتي را كه با درك فرصت و ايجاد يك سازمان به منظور پيگيري آن فرصتها ارتباط مي يابد، در بر ميگيرد .
علاوه بر مطالعه در مورد پیششرطهای كارآفريني ، در مورد موانع آن نيز تحقيقاتي را انجام داده است . «وسپر» عمده ترين علّت شكست كارآفرينان را فقدان يك مفهوم ماندني و با دوام مي داند .
همچنين، فقدان آگاهيهاي لازم در مورد بازار، مشكل جذب افراد متخصص كه در حال حاضر داراي مشاغل مناسب و جذابي هستند ، فقدان مهارتهاي فني و مشكل دستيابي به 25 تا 100 هزار دلار به هنگام آغاز فعاليّت از ديگر دلايل شكست كارآفرينان محسوب ميشود .
امّا تعدادي از كارآفرينان به دليل نداشتن دانش عمومي مربوط به فعالیّت، مدّتي پس از شروع فعالیّت شكست را پذيرا شده اند. علاوه بر موارد فوق فقدان مقبوليت اجتماعي در مورد برخي مشاغل همانند رفتگري و كنترلهاي انحصاري در حرفهاي خاص مانند حرفه پزشكي و وكالت ، رقابت جدي از سوي شركتهاي بزرگي كه در حال حاضر در آن صنعت در حال فعالیّت هستند نيز مي تواند براي شركتهاي تازه تأسيس مشكل آفرين باشد .
در شكل 2-1 ، 12 مانع را ليست كرده است . علامتها نشان ميدهندكه چگونه شرایط محيطي خاصّی ميتواند به كاهش اثرات اين موانع كمك كند .
به علت تازگي موضوع، تحقيقات كمي راجع به كارآفريني در كشورمان صورت گرفته كه مهمترين كار مطالعاتي را كه دكتر محمود احمد پور براي اخذ درجه دكتري انجام داده است :
- در همين زمينه محمود احمد پور دارياني ، پژوهشي را تحت عنوان، طراحي و تبيين الگوي پرورش مديران كارآفرين در صنعت ، در دانشگاه تربيت مدرس ، سال 1377 به انجام رسانيده است.
همچنين جليل صمد آقايي براي اخذ درجه كارشناسي ارشد پايان نامه خود را در سازمان مديريت صنعتي تحت عنوان كارآفريني به انجام رسانيده است .
همچنين پروژه اي با عنوان”بررسي موانع كارآفريني در صنعت كشور و ارائه راهكارهاي اساسي جهت توسعه كارآفريني“ نيز توسط جهاد دانشگاهي دانشكده مديريت دانشگاه تهران كه مجري اين پروژه جناب آقاي سيد محمّد مقيمي مي باشد، انجام شده است كه زمان شروع پروژه 15/10/77 و زمان اتمام آن 15/5/79 مي باشد .
2-3- مدل مفهومي تحقيق:
يكي از صاحبنظران بر اين باور است كه كليه مطالعات تئوريهاي سازمان و مديريت را مي توان در سه حوزه يا شاخه بررسي كرد :
1- شاخه رفتاري (محتوايي) 2- شاخه ساختاري 3- شاخه زمينه اي يا محيطي1
منظور از شاخه رفتاري عبارتست از كليه عوامل مربوط به نيروي انساني (اعم از مديران و كاركنان) كه در واقع محتواي سازمان را شكل ميدهند .
شاخه ساختاري، شامل همه عوامل غير انساني مي باشد. مانند: تكنولوژي ، ساختار سازمان ، سيستمهاي سازماني و نظاير اينها .
هر دو شاخه رفتاري و سازماني با توجّه به زمينه شكل ميگيرند . به عبارت ديگر هر زمينه اي عوامل رفتاري و ساختاري خاص خود را ايجاد ميكند. بنابراین شاخه زمينه دربرگيرنده كليه عواملي است كه در خارج از سازمان بوده ولي شكل دهنده آن مي باشد .
براي مثال ، اساسنامه يا مأموريتهاي يك سازمان دولتي براي اولين بار در يك وزارتخانه يا مجلس طرح ، بررسي و تصويب مي شود و پس از طي اين مرحله سازمان متولّد ميشود . نمودار شماره 2-1 مدل سه شاخگي1 را نشان مي دهد .
در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت را به قیمت 12900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.