0
0

دانلود مقاله سنجش خلاقيت دانشجويان كارشناسی و بررسی نگرش آنان در مورد تاثير دوره تحصيل دانشگاهی بر رشد خلاقيتشان

584 بازدید

خلاقيت به عنوان يك نياز عاليه بشري در تمام ابعاد زندگي او مطرح است و عبارت است از ، تحولات دامنه دار و جهشي در فكر و انديشه انسان ، به طوريكه حائز يك توانائي در تركيب عوامل قبلي به طرق جديد باشد را شامل مي شود… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله سنجش خلاقيت دانشجويان كارشناسی و بررسی نگرش آنان در مورد تاثير دوره تحصيل دانشگاهی بر رشد خلاقيتشان دنبال نمایید. این فایل شامل 219 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله سنجش خلاقيت دانشجويان كارشناسی و بررسی نگرش آنان در مورد تاثير دوره تحصيل دانشگاهی بر رشد خلاقيتشان

مشخصات فایل سنجش خلاقيت دانشجويان كارشناسی و بررسی نگرش آنان در مورد تاثير دوره تحصيل دانشگاهی بر رشد خلاقيتشان

عنوان: سنجش خلاقيت دانشجويان كارشناسی و بررسی نگرش آنان در مورد تاثير دوره تحصيل دانشگاهی بر رشد خلاقيتشان
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 219
حجم فایل : 357 کیلوبایت

بخشی از  مقاله سنجش خلاقيت دانشجويان كارشناسی و بررسی نگرش آنان در مورد تاثير دوره تحصيل دانشگاهی بر رشد خلاقيتشان را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

مقدمه :

خلاقيت به عنوان يك نياز عاليه بشري در تمام ابعاد زندگي او مطرح است و عبارت است از ، تحولات دامنه دار و جهشي در فكر و انديشه انسان ، به طوريكه حائز يك توانائي در تركيب عوامل قبلي به طرق جديد باشد را شامل مي شود . خلاقيت همچون عدالت ؛ دموكراسي و آزادي براي افراد مختلف داراي معاني مختلف مي باشد ولي يك عامل مشترك در تمام خلاقيتها اين است كه خلاقيت هميشه عبارت است از : «پرداختن به عوامل جديدي كه عامل خلاقيت در آنها موجود بوده و بعنوان مجموع ميراث فرهنگي عمل مي كند ولي آنچه كه تازه است تركيب اين عوامل در الگوي جديد است» (آقائي فيشاني، 1377ص ; 16).

 تحقيق در مورد خلاقيت ، از زمان گالتون 1869شروع شد كه در مورد نوابغ شروع به مطالعه نمود . و جنبه هاي منشي  و وراثتي آنرا مد نظر قرار داد . ولي آغاز واقعي آن به پژوهشهاي خلاقيت گيلفورد در سال 1950كه او را پدر و باني تحقيقات ، در زمينه خلاقيت شناخته اند، بايد دانست كه عوامل مختلف خلاقيت را از طريق تجزيه عوامل بررسي كرد. براي گيلفورد و همكارانش ، خلاقيت و حل مسئله در واقع پديده هاي بسيار مشابهي مي باشند كه در هر دو مورد فرد مجبور است در رفتار خود كار يا عملي راكه حداقل براي خودش تازه است ، را انجام دهد . يعني در مورد مسئله هاي جديد يا در مقابل موقعيتي جديد، پاسخي جديد بوجود آورد  (آرلت ، 1359ص:2 ).

هر وقت كه كلمه خلاقيت را مي شنويم بي اراده به ياد كار ها و آثار برجسته هنرمندان وانديشمندان مي افتيم . ليكن بايد به خاطر داشته باشيم كه همواره لازمه خلاقيت نبوغ نيست. زيرا هر كس در كارهاي روز مره خود ، ممكن است خلاقيت از خود نشان دهد منتهي خلاقيت بعضي بيشتر است و بعضي كمتر ، مثلا”كسي كه در خانه دستگاهي كه قبلا”نديده است را تعمير مي كند،كد بانوئي كه غذاي جديد خوشمزه اي را مي پزد يا دانش آموزي كه شيوهاي جديد براي درس خواندن ابداع مي كند و باصرف وقت كمتر ، نتيجه بهتري بدست مي آورد ، همگي از قدرت خلاقيت خود استفاده کرده اند ( آقائي فيشاني ، 1377 ، ص : 19 ) .

در سالهاي اخير خلاقيت يکي از محورهاي مورد بحث در محيطهائي چون آموزش و پرورش و دانشگاه مي باشد . همچنين به اين نکته توجه شده است که روند آموزش براي فراگير بايد روندي پويا باشد . فراگير خود فعالانه در امر آموزش شرکت کند . تفکر کند و ايده هاي بکر ارائه نمايد ابراز ايده هائي که هم مربوط و هم غير معمول باشد و ديدن آنچه وراي طبيعت کنوني نهفته است محصول تفکر خلاق است . مسئله مهم در مورد خلاقيت فراگير اين است که وي گيرنده صرف نباشد بلکه بايد بتواند آنچه را که خود مي آموزد دوباره باهم ترکيب کند و محصول نوئي را بوجود آورد .

رشد خلاقيت به عوامل متعدد فردي چون (هوش ، ويژگيهاي شخصيتي ،…) و اجتماعي ( خانواده ، مدرسه ، تجربه و… ) بستگي دارد . هر يک از عوامل ذکر شده مي تواند در پرورش خلاقيت موثر باشد ولي رشد خلاقيت مي تواند به ميزان قابل توجهي تحت تاثير آموزش در محيطهائي مانند مدرسه و دانشگاه باشد چون فرد زمان لازم را در اختيار دارد تا در بسياري از موارد آموخته هاي تئوري خود را بارها و بارها تجربه کند و از بکار گيري آموخته هايش در زندگي بهره مند گردد . و مهمتر از همه اينکه با شيوه فکر کردن براي حل مسائل خود در زندگي آشنا مي شود که اساس تفکر خلاق را تشکيل مي دهد . با توجه به اهميت بحث تحقيق حاضر به بررسي جايگاه خلاقيت در محيط دانشگاهي مي پردازد . باتوجه به اينکه چنين تحقيقي در سطح دانشگاه مشاهده نشده است و با توجه به اينکه خلاقيت محدود به دوره سني خاصي نيست .

در ضمن تحقيق ابتدا به سنجش خلاقيت دانشجويان در سه رشته روانشناسي ، مديريت آموزشي و مشاوره و راهنمائي مي پردازيم و سپس به اين سوال جواب مي دهيم که آيا دوره تحصيل دانشگاهي فرد در رشد خلاقيت او تاثير داشته است يا خير ؟


  بيان مسئله :

از ويژگيهاي بارز انسان و محور اساسي حيات او قدرت اند يشه اوست. انسان در طول زندگي خويش هرگز از تفكر و انديشه فارغ نبوده و با نيروي تفكر صحيح، تصميم گرفته و توانسته است به حل مسائل و مشكلات بپردازد . و به رشد و تعالي نائل آيد . بنابراين تمام مو فقيتها و پيشرفتهاي انسان در گرو انديشه بارور و پوياست . از پيچيده ترين و عاليترين جلوه هاي انديشه انسان تفكر خلاق است كه درباره آن نظرات مختلفي وجود دارد . رايجترين تعريف محققان از خلاقيت عبارت از :”ايجاد طرحي جديد و متناسب”. خلاقيت داراي عناصر تشكيل دهنده اي است:

 عنصر اول ، قلمرو مهارتهاست كه مربوط به استعداد آموزش و تجربه در يك زمينه خاص است . و به مواد اوليه كار محسوب مي شود . زيرا براي اينكه افراد دريك حوزه خاص خلاق گردند بايد داراي مهارت لازم درآن زمينه باشند .

عنصر دوم ، مهارتهايي تفكر خلاق است . همه افراد از ويژگيهاي مختلفي برخوردارند كه باعث مي شود آنها بتوانند قلمرو مهارتهاي خود را در راه جديد بكار اندازند . اين ويژگيها و مهارتها را ميتوان با آموزش و تجربه گسترش داد .

عنصر سوم ، انگيزه است . انگيزه ميل به كار به خاطر همان كار است . اصولا”انگيزه زماني ايجاد مي شود كه شخص كار را جالب ، جذاب و رضايت بخش ببيند . و به انجام آن علاقه مند گردد . براي ظهور و تقويت خلاقيت در افراد بايد محل تقاطع اين سه عنصر مشخص گردد . زيرا اين محل تقاطع ، تركيب پرقدرتي است كه شخص را به سوي خلاقيت سوق مي دهد (آقائي فيشاني 1377)

 رشد و توسعه خلاقيت ، وابسته به عوامل مختلف فردي، اجتماعي مانند : هوش ، خانواده و ويژگيهاي شخصيتي و … وغلبه بر موانع مختلف فردي و اجتماعي مانند ترس از شكست، قوانين محدود آن مستلزم پرورش آن است . تورنس[1] معتقد است كه جامعه براي بقا نيازمند است كه ، قدرت خلاق افراد خود  را توسعه و مورد استفاده قرار دهد . خلاقيت بشر مهمترين اسلحه اوست و با آن مي تواند فشارهاي روحي ناشي از زندگي روزانه و ناشي از امور فوق العاده را از بين ببرد. بنابراين با آموزش صحيح افراد مي توان توان بالقوه آنان براي خلاقيت را بالا برد .(آقائي فيشاني،1377)

يکي از مراکز بسيار موثر در آموزش تفکر خلاق براي افراد جامعه محيطهاي آموزش و پرورش و بخصوص محيط دانشگاهي مي باشد . دانشگاه در بسياري از موارد نقطه شروع ورود افراد به فعاليتهاي اجتماعي است . توانا سازي فرد از نظر فردي و اجتماعي و از نظر ايجاد و گسترش دانش و تربيت متخصصان که بتواند صلاحيتهاي علمي و مهارتهاي عملي لازم را براي انجام وظائف خود در جامعه دارا باشند از نتايج و اهداف آموزشهاي دانشگاهي است. ورود فرد در هر بخش از امور جامعه و موفقيتش ، با طرز تفکر او در نحوه انجام کار ارتباط تنگاتنگ دارد . تفکر خلاق فرد را ياري مي دهد تا با توجه به موقعيت و شرايط کاري که در آن واقع شده راه حلهاي متعدد و مختلف انجام کار و حل مشکلات بيابد . رسيدن به چنين هدفي نيازمند آموزش خلاقيت است . از مناسبترين مراکز موجود ،  محيطهاي آموزشي از جمله دانشگاه مي باشد . تحقيق حاضر به بررسي خلاقيت و فرايند آن از جنبه هاي مختلف پرداخته و ميزان خلاقيت افراد در سه رشته دانشگاهي را مي سنجد .

سوال اصلي در اين تحقيق اين است كه آيا تحصيلات دانشگاهي در رشد خلاقيت دانشجويان كارشناسي در سه رشته مشاوره ، روانشناسي و مديريت آموزشي تاثير داشته است يا نه ؟ .

اهميت و ضرورت تحقيق :

نوآوريها هيچگاه نتيجه كار وکوشش و تفكر يك يا چند انسان با استعداد و نابغه نيستند، بلكه حاصل جمع مشاركت هزاران و حتي دهها هزار نفرند كه در زمينه خاصي ، فعاليت خاصي را بعمل مي آورند . و در التقاط و تجمع نتايج كار ديگران در همان حوزه تعيين كننده پيشرفت است . عدم تغيير و تحول رامي توان نماينگر انحطاط تدريجي دانست .

خلاقيت زماني پا به عرصه وجود مي گذارد كه ، فرد يا افرادي ، سطح دانش زمان خود را در باره پديده هاي طبيعي و يا خود انسان كافي ندانسته و خود را ناچار به بهره گيري از طيف وسيع توانائيها ببيند . تا فرا رسيدن آن برهه از زمان كه ديگر جستجوگري در جستجوي راههاي تكميل فنون باقي نماند ، و يا آن لحظه كه تحقيق براي ازدياد سطح توليدات صنعتي به توفيقاتي دست يافته و ضرورت جهاد ملي در راه دستيابي به خود كفائي و خود يابي در جامعه بين المللي، با اهميت تلقي شود ، پيكار خستگي ناپذير كه در نهايت به نوآوري و تحول مي انجامد ادامه خواهد داشت و پاياني بر آن متصور نيست .

نوع بشر هنوز درگير نوعي تنازع بقاست . كه عمل سر نوشت ساز در آن ، پيشرفت و تغيير و تحول در صنايع و فنون است و هر گونه وقفه اي در اين زمينه نتيجه هاي جز شكست به بار نمي آورد .

حضرت سليمان مي فرمايد:

«جايي كه دورانديشي نيست موجبات نابودي مردمان فراهم است ».

نوآوري و خلاقيت دست كم براي جامعه سه فايده دارد: آن باعث افزايش رشد اقتصادي مي شود ، بهره وري را بالا مي برد و باعث بوجود آمدن تكنولوژي ، كالاها و خدمات جديد مي گردد (استونر و فريمن ، پارسائيان و اعرابي ، 1375 ) .

 اندره برژ (1968) خاطر نشان مي كند كه ، وقتي ياد نگرفته ايم خودمان را اداره كنيم بدون شك برايمان آسان تر است كه اجازه دهيم ديگران ما را رهبري كنند تا اينكه بخواهيم خودمان خويشتن را اداره كنيم .نيروي ابتكار كه در بچه هاي كوچك به وفور ديده مي شود وقتي اجازه ظهور و بروز نمي يابد ، به زودي از بين مي رود و تاسف بيشتر اينجاست كه مخصوصا” همين ابتكار است كه بيشترين خدمت را در دنيا مي تواند انجام دهد . در همين جاست كه بسياري از بزرگسالان هم حتي وقتي موضوع بر سر انتخاب تفريحات و مشغوليات غير جدي باشد به نظر مي رسد كه شديدا” دچار تنگنا شده اند.(نلر، مسدد،1369)

در حاليكه در نيم قرن گذشته در سراسر جهان ، جنبه هاي گوناگون خلاقيت به نحوي گسترده و با شتابي باور نكردني مورد مطالعه و پژوهش قرار گرفته و نتايج آن به شكل وسيعي در عمل در حوزه هاي مختلف حيات بشر مورد استفاده قرار گرفته است توجهي كه در كشور ما به آن معطوف بوده به روشني ناچيز بوده است با وجود معدود كوششهاي قابل تحسين ، اين موضوع در سازمانهاي بخش دولتي و خصوصي ،آموزشی،  دانشگاهي و پژوهشي ،كه مي توان آنها را در اين زمينه توانا ، واجد شرايط ، داراي آگاهي كافي از اهميت مسئله و حتي رسما” داراي مسئوليت در ارتقاء همه بخشهاي علمي ، از جمله اين حوزه حياتي دانش ، دانست؛  صادق بوده است.

تحقيق حاضر نيز ، با توجه به ضرورت و لزوم توجه گسترده تاثيرآموزش بر خلاقيت، به بررسي اثرات تحصيلات دانشگاهي بر ميزان رشد خلاقيت در سطح دانشجويي ، پرداخته است كه اميد است به نتايج قابل توجهي در اين زمينه دست يابد.

اهداف تحقيق :

خلاقيت گستره وسيعي از مسائل روزانه تا پيشرفتهاي مهم تاريخي در علوم ، ادبيات ، هنر را در بر مي گيرد بر خلاف نظر عمومي ، هر فرد با توانائيهاي شناختي معمولي ، با مقداري تلاش مي تواند از خود خلاقيت به خرج دهد . بررسي اجزاء خلاقيت نشان مي دهد كه خلاقيت يك ويژگي ثابت شخصيتي نيست كه بدون هيچ تغيير و تحولي در وجود انسان نهفته باشد بلكه از جمله مواردي است كه كاملا”تحت تاثير عوامل و يا موانعي تقويت ، تضعيف و يا حتي نابود مي شود .

 

 

فهرست مطالب مقاله سنجش خلاقيت دانشجويان كارشناسی و بررسی نگرش آنان در مورد تاثير دوره تحصيل دانشگاهی بر رشد خلاقيتشان, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • فصل اول : طرح كلي پژوهش               1
  • دعاي هنرمند           2
  • مقدمه       3
  • بيان مسئله               6
  • ضرورت و اهميت حرکت به سوي خلاقيت          8
  • اهداف تحقيق           10
  • فرضيات تحقيق       12
  • تعريف مفاهيم و واژه ها         12
  • محدوديتهاي تحقيق  13
  • خلاصه فصل          15
  • فصل دوم : سابقه موضوع تحقيق          16
  • مقدمه       17
  • ساختار مغز و عملکرد آن       18
  • تعاريف خلاقيت :    25
  • 1 . نگرشهاي خاستگاهي :      26
  • 2 . نگرشهاي فرايندي :           27
  • رابطه هوش و خلاقيت           31
  • فرايند خلاقيت :       36
  •           مراحل والاس                37
  •           مراحل اسبورن             39
  •           مراحل تورنس              41
  • نظريه هاي خلاقيت :              42
  • نظريه هاي جهان باستان42
  • نظريه هاي جديد فلسفي 44
  • نظريه هاي روان شناسي 45
  • روانکاوي جديد 46
  • خصوصيات افراد خلاق         49
  • نيازهاي افراد خلاق                56
  • عوامل موثر در خلاقيت         58
  • هوش             59
  • ويژگيهاي شخصيتي      61
  • خانواده           63
  • مدرسه و دانشگاه و نقش آن در خلاقيت       65
  • نقش انگيزه هاي دروني و بيروني در خلاقيت       69
  • تاثيرات عوامل خاص بر خلاقيت :        70
  • سن                70
  • جنس              71
  • ارزشها و فشارهاي اجتماعي        71
  • تحصيلات      72
  • نقش کوشش در خلاقيت                72
  • شرايط محيطي مطلوب براي خلاقيت    73
  • تكنيكهاي خلاقيت و نو آوري 74
  • يورش فكري    75
  • مدل سينكتيكس 77
  • تكنيك دلفي …   78
  • آموزش خلاقيت       87
  •  الف : آموزش و پرورش عمومي خلاقيت             87
  • آموزش خلاقيت در جهان               88
  •   ب : آموزش خلاقيت در كودكان و دانش آموزان                 89
  •      نكات قابل توجه در آموزش خلاقيت به فراگيران              93
  •     آنچه مربي براي پرورش فكر خلاق بايد انجام دهد            96
  •     محتواي درسي فراگير و ارتباط آن با خلاقيت  99
  • اصول اساسي در پرورش خلاقيت         107
  • عوامل موثر در پرورش خلاقيت           108
  • نقش امنيت و آزادي رواني در خلاقيت 113
  • خلاقيت و حل مسئله               115
  • خلاقيت و پيشرفت تحصيلي  117
  • خلاقيت و هنر         118
  • خلاقيت و توسعه اقتصادي     121
  • اثر محرک عاطفي در خلاقيت                122
  • شرايط لازم جهت استفاده حداکثر از قدرت تصور در خلاقيت              126
  • موانع خلاقيت         128
  • عامل شانس در کاوش در مسير خلاقيت                 127
  • با تصور خلاق مي توان روابط شخصي را بهبود بخشيد      139
  • سوابق پژوهش در ايران         141
  • سوابق پژوهش در خارج        143
  • نتيجه گيري و جمع بندي فصل دوم       147
  • فصل سوم : روش اجراي پژوهش          150
  • روش تحقيق            151
  • روش گرد آوري اطلاعات      152
  • ابزار گردآوري اطلاعات        152
  • جامعه آماري           152
  • تعداد و روش نمونه گيري      153
  • نمره گذاري آزمون                 154
  • نحوه تبديل نمره خام به نمره استاندارد   154
  • اعتبار آزمون           155
  • روش استخراج مصاحبه كتبي                155
  • اساس تئوريكي پرسشنامه و مصاحبه كتبي            156
  • روشهاي آماري       156
  • خلاصه فصل          158
  • فصل چهارم :يافته هاي پژوهش و تجزيه و تحليل آنها          159
  • مقدمه       160
  • تجزيه يافته هاي پژوهش        161
  • تحليل يافته هاي پژوهش         205
  • خلاصه فصل          208
  • فصل پنجم : نتيجه گيري و پيشنهادات   209
  • نتيجه گيري             210
  • پيشنهادات                212
  • منابع

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله سنجش خلاقيت دانشجويان كارشناسی و بررسی نگرش آنان در مورد تاثير دوره تحصيل دانشگاهی بر رشد خلاقيتشان را به قیمت 14900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7441
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله سنجش خلاقيت دانشجويان كارشناسی و بررسی نگرش آنان در مورد تاثير دوره تحصيل دانشگاهی بر رشد خلاقيتشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.