0
0

دانلود مقاله بررسی پذیرش تکنیکهای کنترل رفتاری از سوی والدین

607 بازدید

هدف رشته دندانپزشکی اطفال پیشگیری ویابرطرف نمودن مشکلات دندانی ودهانی کودکان میباشد. همانطورکه می دانیم گروهی از مردم از درمان های دندانپزشکی برای خودیاکودکانشان به دلیل ترس آنها از اینکه ملاقات های دندانپزشکیپیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی پذیرش تکنیکهای کنترل رفتاری از سوی والدین دنبال نمایید. این فایل شامل 68 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

 مقاله بررسی پذیرش تکنیکهای کنترل رفتاری از سوی والدین

 

مشخصات فایل بررسی پذیرش تکنیکهای کنترل رفتاری از سوی والدین

عنوان: بررسی پذیرش تکنیکهای کنترل رفتاری از سوی والدین
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 68
حجم فایل : 128 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی پذیرش تکنیکهای کنترل رفتاری از سوی والدین را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

مقدمه

هدف رشته دندانپزشکی اطفال پیشگیری ویابرطرف نمودن مشکلات دندانی ودهانی کودکان میباشد.(1) همانطورکه می دانیم گروهی از مردم از درمان های دندانپزشکی برای خودیاکودکانشان به دلیل ترس آنها از اینکه ملاقات های دندانپزشکی به طور معمول دردناک است دوری می گزینند،بنابراین متخصصان دندانپزشکی از هر فرصتی باید استفاده کنند تابه بیماران یاوالدینشان کمک کنند تا بر این مانع غلبه کرده وبسوی مسیر اصلی مراقبت های دندانپزشکی موءثر هدایت شوند.(2)

خوشبختانه،بیشتر کودکان خیلی راحت و به طور خوشایندی ملاقاتهای دندانپزشکی شان را پیش می برند بدون اینکه هیچگونه فشار ناخواسته ای به خودشان یا گروه دندانپزشکی وارد آورند.این موفقیت ها می تواند به چند عامل نسبت داده شود مانند اعتماد به نفس کودک،آماده سازی مناسب کودک توسط والدین برای ملاقات یا مهارتهای عالی ارتباطی گروه دندانپزشکی.(3)اما درصدی از کودکان غیر همکار هستند و به گونه ای رفتار می کنند که انجام درمان دندانپزشکی آنها بدون استفاده از تکنیک های کنترل رفتاری کودک حین درمان دندانپزشکی امکانپذیر نمی باشد.(1)از این رو جهت درمان دندانپزشکی کودکانی که با دندانپزشک همکاری نمی کنند استفاده از تکنیک های کنترل رفتاری اجتناب ناپذیر می باشد. روشهای کنترل رفتاری روشهایی هستند که گروه دندانپزشکی با آن به طور موءثر و کارامد  کودک را درمان می کند و همزمان نگرش مثبتی نسبت به دندانپزشکی به او القا می کند. این روشها پایه و اساس بر قراری ارتباط خوب بین گروه دندانپزشکی و بیمار خردسال است. روشهای کنترل رفتاری یا در جهت برقراری ارتباط مناسب دندانپزشک با کودک است یا در جهت حذف رفتار نامناسب کودک.(3)

جهت به کارگیری این روشهای کنترل رفتاری ابتدا لازم است کودکان را از جهت همکاری به گروههایی تقسیم کنیم و متناسب با هر گروه روش کنترل رفتاری را انتخاب کنیم.Wright اخیرا کودکان را از نظر رفتار حین درمان به سه گروه تقسیم نموده:کودکان همکار[1]،کودکان فاقد توانایی همکاری [2]و کودکان بالقوه همکار[3].برای دستیابی به همکاری در کودکان بالقوه همکار حین درمان دندانپزشکی لازم است تلاش کنیم تا الگوی رفتاری کودکان را تغییر دهیم اما در مورد کودکان فاقد توانایی همکاری باید روشهای کنترل رفتاری ویژه ای را به کار برد و بلافاصله پس از پایان درمان نمی توان انتظار تغییرات رفتاری سریع و زیادی از آنها داشت.گروه کودکان فاقد توانایی همکاری شامل دو زیر گروه می باشد: یکی کودکان خیلی خردسال که به علت سن کم ، ارتباط با آنها مشکل است و نمی توان درک مطلب را از آنها انتظار داشت و دیگری کودکانی که دچار ناتوانی خاص یا معلولیت هستند.(3) به طور کلی تعدادی از این تکنیکهای کنترل رفتاری قابل استفاده توسط دندانپزشک کودکان بر اساس دستورالعمل های AAPD به شرح زیر می باشند:

بگو- نشان بده- انجام بده(Tell-Show-Do)[4]،کنترل صدا(Voice Control)[5]،تشویق و ترغیب کودک (Positive Reinforcement) [6]،پرت کردن حواس کودک (Distraction) [7]،جدا کردن کودک از والدین (Parents Separation) [8]آرام بخشی با نیتروز اکساید(N2O Sedation) [9]،نگهداشتن فیزیکی (Physical Restraint) [10]اعم از نگهداشتن کودک با دستیار (Active Restraint) [11]و یا نگهداشتن کودک با دستگاه یا ابزار (Passive Restraint) [12]،آرام بخشی هشیارانه (Concsious Sedation) [13]،تخت نگهدارنده کودک(Papoose Board) [14]گذاشتن دست روی دهان کودک (Hand-Over-Mouth) [15]،بیهوشی عمومی (General Anesthesia) [16]،پیش دارویی خوراکی(Oral Premedication) [17] و ارتباط غیر کلامی (Non verbal communication) [18].

مسئله مهم دیگر علاوه بر کودک و همکاری او و دندانپزشک و روشهای کنترل رفتاری مورد استفاده توسط او،والدین می باشند.والدین در ایجاد مهارتهای لازم در کودک برای مقابله با استرس نقش مهمی دارند. هر چه نگرش والدین نسبت به تکنیکهای کنترل رفتاری مثبت تر باشد ، استرسی که از جانب والدین به کودک منتقل می شود کمتر بوده و همکاری والدین با دندانپزشک در به کار گیری این تکنیکها بهبود یافته و در زمان استفاده از هر یک از این تکنیکها ، والدین با آرامش خاطر بیشتری رضایت نامه را تکمیل می کنند.

از این رو درمان دندانپزشکی کودکان تفاوت عمده ای با بزرگسالان دارد و آن تفاوت در نوع ارتباط است. درمان بزرگسالان شامل یک ارتباط یک به یک است یعنی ارتباط بیمار و دندانپزشک اما درمان اطفال یک ارتباط یک به دو است یعنی ارتباط بیمار خردسال-دندانپزشک و بیمار خردسال – والدین بیمار.این نوع ارتباط سبب ایجاد مثلثی شده که در دندانپزشکی اطفال به مثلث درمانی بیمار- دندانپزشک و والدین معروف است.بیمار خردسال در راس این مثلث قرار دارد.به تازگی جامعه نیز در مرکز مثلث قرار گرفته است.

 

 

 

فهرست مطالب مقاله بررسی پذیرش تکنیکهای کنترل رفتاری از سوی والدین, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • چكيده:
  • فرضيات پژوهش
  • فصل اول:
  • مقدمه:
  • بيان مسئله
  • اهميت و ضرورت پژوهش
  • اهداف تحقيق
  • فرضيه‌هاي اصلي تحقيق:
  • فرضيه هاي فرعي پژوهش:
  • متغيرهاي پژوهش
  • 1- متغير مستقل:
  • 2- متغيرهاي وابسته:
  • 3- متغيرهاي مداخله گر (تعديل كننده):
  • 4-متغيرهاي كنترل:
  • تعريف عملياتي مهارت هاي زندگي:
  • تعريف عملياتي سازگاري اجتماعي:
  • تعريف عملياتي پيشرفت تحصيلي:
  • تعريف عملياتي اضطراب حالت:
  • تعريف عملياتي اضطراب صفت:
  • فصل دوم: (مروري بر پيشينه پژوهش)
  • مقدمه:
  • تعريف عزت نفس
  • شكل گيري عزت نفس:
  • اهميت عزت نفس
  • تفاوت عزت به نفس با اعتماد به نفس:
  • تفاوت عزت نفس با خويشتن پذيري:
  • تفاوت عزت نفس با مفهوم خود پنداره:
  • زمينه هاي مختلف عزت نفس
  • عزت نفس كلي:
  • عوامل موثر در رشد عزت نفس:
  • تاثير جنسيت در رشد عزت نفس:
  • تعريف اضطراب:
  • نظريه روانكاوي:
  • نظريه هاي شناختي اضطراب:
  • نظريه يادگيري اجتماعي اضطراب:
  • نظريه هاي رفتاري اضطراب:
  • نظريه زيست شناختي اضطراب:
  • روش هاي مختلف اندازه گيري اضطراب:
  • افتراق بين اضطراب حالت و اضطراب صفت:
  • پيشرفت تحصيلي:
  • تعريف پيشرفت تحصيلي
  • ديدگاه هاي مختلف درباره پيشرفت تحصيلي:
  • عوامل موثر در پيشرفت تحصيلي:
  • سازگاري اجتماعي:
  • عوامل موثر بر سازگاري اجتماعي:
  • شرايط تحصيلي:
  • هوش:
  • گروه همسالان:
  • نظريه ها و ديدگاه هاي سازگاري اجتماعي:
  • ديدگاه روان پويايي:
  • ديدگاه يادگيري اجتماعي:
  • ديدگاه تحولي:
  • ديدگاه زيستي:
  • ديدگاه اجتماعي- فرهنگي:
  • ارتباط حيطه هاي مختلف زندگي فرد با مهارتهاي زندگي
  • ارتباط نظريه هاي مشاوره با مهارت هاي زندگي
  • برنامه آموزش مهارت هاي زندگي:
  • خود توانمندسازي از طريق آموزش مهارت هاي زندگي
  • طبقه بندي مهارت هاي زندگي
  • 1-مهارت هاي بين فردي/ روابط انساني:
  • 2-مهارت هاي حل مسئله/ تصميم گيري:
  • مهارت هاي مربوط به سلامت جسماني/ حفظ سلامتي:
  • اهميت آموزش مهارت هاي زندگي در مدارس:
  • پيشينه تحقيقات پژوهش
  • فصل سوم:
  • (روش و تحقيق)
  • اهميت آموزش مهارت هاي زندگي در مدارس:
  • پيشينه تحقيقات پژوهش
  • جامعه آماري:
  • ابزارهاي تحقيق:
  • آزمون عزت نفس كوپراسميت
  • آزمون اضطراب- حالت- صفت (STAI)
  • مقياس رفتار سازگارانه وايلند
  • چگونگي اجراي آزمونها
  • نحوه اجراي آزمايش
  • نحوه اجراي آزمايش:
  • روش هاي آماري پژوهش:
  • روش هاي آماري توصيفي:
  • روشهاي آمار استنباطي:
  • فصل پنجم:
  • مقدمه:
  • تبيين يافته هاي آماري
  • فرضيه (1)
  • فرضيه (2):
  • فرضيه (3):
  • فرضيه 4:
  • فرضيه 5:
  • تبيين يافته هاي جانبي
  • بحث ونتيجه گيري كلي:
  • مشكلات و محدوديت هاي پژوهش
  • پيشنهادات:

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی پذیرش تکنیکهای کنترل رفتاری از سوی والدین را به قیمت 12500 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7365
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی پذیرش تکنیکهای کنترل رفتاری از سوی والدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.