0
0

دانلود مقاله سیستم های حسابداری مدیریت

613 بازدید

امروزه سیستم های حسابداری مدیریت که به مدیران سازمان­ها در فرآیند تصمیم گیری کمک شایانی می­کنند، آنچنان اهمیت یافته اند که درهر سازمانی به عنوان یک سیستم اطلاعاتی بسیار با اهمیت بشمار می روند؛ لازمه داشتن یک سیستم … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله سیستم های حسابداری مدیریت دنبال نمایید. این فایل شامل 37 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله سیستم های حسابداری مدیریت

مشخصات فایل سیستم های حسابداری مدیریت

عنوان: سیستم های حسابداری مدیریت
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 37
حجم فایل : 147 کیلوبایت

بخشی از  مقاله سیستم های حسابداری مدیریت را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

مقدمه

در سال­های اخیر، در کتب و مقالات به دوره گذار در حسابداری مدیریت به کرّات اشاره شده­است. به اعتقاد کاپلان و جانسون (1987)، حسابداری مدیریت تا اوایل قرن بیستم تغییری را تجربه نکرد و از هدف اصلی خود یعنی تهیه گزارش­های مالی و غیرمالی جهت تصمیم­گیری مدیران مغفول ماند. اما رفته­رفته و شاید در پاسخ به این انتقادها، برخی تکنیک‏های بدیع حسابداری مدیریت در تعدادی از صنایع ارائه گردید. جانسون و کاپلان معتقدند که با توجه به اینکه سال­های 1825 تا 1925 دوره اوج شکوفائی حسابداری مدیریت است، اما تکنیک و روش جدیدی در این دوره ظهور نکرده است (ویکراماسینگ و آلاواتاج، 1397). رایج­ترین تکنیک­های مطرح شده در این دوره، عبارتند از تکنیک‏های مبتنی بر فعالیت، حسابداری مدیریت استراتژیک و کارت امتیازی متوازن این تکنیک‏ها برای پشتیبانی از تکنولوژی‏های مدرن و فرایندهای مدیریتی طراحی شده­اند؛ از جمله این تکنیک­ها می­توان به مدیریت کیفیت جامع، سیستم‏های تولید به­هنگام و یافتن یا خلق مزیت رقابتی برای رفع چالش­های رقابت بین­المللی اشاره کرد.

نتایج عملکرد واحدها حاکی از این امر است که این تکنیک‏ها بر تمام فرایندهای حسابداری مدیریت تأثیر گذاشته و از نقش ساده­ تعیین هزینه­ها برای بهایابی و کنترل مالی، به نقش پیشرفته ایجاد ارزش از طریق بهبود فرایند بهره­برداری از منابع، تغییر مسیر داد؛ همچنین نتایج حاکی از این امر هستند که محیطی که حسابداری مدیریت در آن فعالیت می­کند نیز با هر ساختار سازمانی و تحت هر شیوه­ای از مدیریت، با پیشرفت در فن‏آوری اطلاعات در بازارهای رقابتی، تا حد معنی­داری تغییر یافته است (جانسون و کاپلان، 1987 به نقل از کمال، 2015).

این گفتار به چالشی که واحدهای گزارشگر با آن مواجه هستند و به شاخص­هایی که برای توسعه تکنیک­های حسابداری مدیریت بایسته­اند، می­پردازد؛ به­علاوه، تکامل روش­های حسابداری مدیریت نیز در سراسر جهان با ویژگی‏های منحصر به فردی جهت درک بهتر پیشرفت آن مورد بررسی قرار می­گیرد (کمال، 2015). همچنین به پیشینه ظهور تکنیک­های مدیریت هزینه نیز اشاره خواهد شد. چرا که در بازارهای رقابتی کامل که قیمت محصولات توسط بازارهای رقابتی تعیین می­شوند، مدیران در تعیین قیمت­ها نقشی ندارند؛ بنابراین واحدهای گزارشگر تولیدی، برای حفظ سودآوری به جهت بقاء در بازار (رقابتی- در عرصه­های داخلی و بین­المللی)، باید بر روی تنها اهرم کلیدی خود، یعنی هزینه­ها متمرکز شوند و به کنترل هزینه­ها بپردازند. تمامی هزینه­های واحد گزارشگر، تحت تصمیمات مدیریت به­وقوع می­پیوندند و از این رو، هر هزینه­ای قابل کنترل است.

بر اساس اطلاعاتي كه تاكنون انجام شده است، فرض مي شود تغييرات بر روي سيستم حسابداري مديريت( (MACS اثر غير مستقيمي بر عملكرد دارد كه اين اثر بر تشخيص اطلاعات مناسب مديريتي(MRI) نظارت دارد. هم چنين اثر تغييرات MACS بر روي MRIچنان شدت دارد كه در نهايت منجر به تقويت عملكرد مي شود.

در مطالعات انجام شده توسط CHENHALL,1997;SIM & KILLOUGH1998 & MC WATTERS,2002 ديدگاه يادگيري سازماني(به عنوان آسان كننده سازماني) براي تشخيص انواع اطلاعات مربوط به حسابداري مديريت، پذيرفته مي شود.آنها تاكيد كردند كه پس از آموزش در سازمانهاي يادگيرنده عملكرد سازمان بهبود يافته است.در اينجا نتايج بررسي چارچوب ارتباط بين تغييرات MACSو عملكرد در سطوح مختلف يك دپارتمان با پيش فرض هاي زير آمده است :

1-يك سيستم حسابداري مديريت، تركيبي چند بعدي از سيستم هاي كنترل و برنامه ريزي است.

2-هدف، بهبود اطلاعات براي تصميم گيري و ارزيابي مديريت است.

3-هدف، بالا بردن نتايج عملكرد در سطوح عملياتي است.

هميشه نقش مديران و وظايف و اختيارات آنها در سازمان ها و تاثيراتي كه بر سازمان در رسيدن به اهدافش مي گذارند، حائز اهميت بوده است و ما اكنون به اين نقش از ديد تاثير وظايف مديران در سطوح بالا بر سيستم كنترل حسابداري مديريت نگاه مي كنيم و آن را مد نظر قرار مي دهيم.

علاوه بر اين مي دانيم كه اطلاعات در هر سازمان نقش اساسي و حياتي را بر عهده دارد. در اين تحقيق به نقش اطلاعات از نظر تاثير آن بر عملكرد حسابداري مديريت و پيوندي كه بين سطوح مختلف سازمان ايجاد مي كند، مي پردازيم.


 

پیشینه پژوهش

برای میسر شدن بستر بهایابی، استقرار یک سیستم حسابداری تعهدی و بهایابی لازم است که در پاسخ به این نیاز، سیستم سنتی بهایابی معرفی شد. اما انتقادهای وارد شده به روش­های متعارف حسابداری بهای تمام شده در روش سنتی و حسابداری مدیریت در دهه­های اخیر که ناشی از عدم کارایی و ناتوانی آن در تطبیق تغییرات محیطی این حوزه­ها بود، به فروپاشی چنین روش‏هایی برای ارائه اطلاعات جامع در مورد فعالیت‏های لازم برای سازمان‏های لآورنس و راتکلیف مطرح گردید (کمال، 2015). به نقل از کمال (2015)، بورک و مورگان (1993) با تکرار در مشاهده این پدیده، دریافتند که سیستم‏های حسابداری بهای تمام شده و مدیریت (با رویکردهای متعارف) نتوانسته­ است که با افزایش تقاضای محیطی و با تغییر در فن‏آوری، در محیط تولیدی خود را وفق دهند (بورک و مورگان، 1993). از این رو، ادبیات حسابداری مدیریت در کشورهای در حال توسعه شاهد روند روبه رشدی در مطالعه پژوهش‏های حسابداری بهای تمام شده و حسابداری مدیریت بوده­است (کمال، 2015). بر اساس ادبیات شکل گرفته از پژوهش­های پیشین، چنین استنباط می­شود که تغییر سیستم‏های حسابداری مدیریت نوین در کشورها برای کنار آمدن با تغییرات محیط تجاری توسعه یافته، به­دلیل شرایط نامساعدی که واحدهای مختلف تحت آن عمل می­کنند، مطلقاً معقول نمی­باشد. بر اساس ادبیات موجود، همیشه باید به محیط‏های سیاسی- اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اطراف واحدها توجه شود.

پژوهش­های زیادی در زمینه روش­های حسابداری منتشر شده­ است. برای مثال آسکارانی[8](2004)، اسکاپنس و بورنز (2000)، گزارشاتی را در مورد استفاده از تکنیک‏های مختلف حسابداری مدیریت در کشورهای مختلف ارائه نموده­اند.

تحولات صورت گرفته در سیر تکاملی حسابداری مدیریت، ناشی از عوامل درونی و بیرونی بوده ­است. از جمله عوامل درونی که ریشه در عوامل بیرونی دارد، شامل: مخارج تحقیق و توسعه، حسابداری، حسابداری مالی، مدیریت منابع (مالی و انسانی)، بازاریابی و تولید است و از جمله عوامل ریشه­ای بیرونی نیز می­توان به فن­آوری، رقابت، جهانی­سازی، بی­ثباتی­های اقتصادی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، عوامل سیاسی و پژوهش­های حسابداری مدیریت اشاره کرد (ویکراماسینگ و آلاواتاج، 1397). پس تحوّل ناشی از تجمیع عوامل محیطی و درونی است (همان منبع).

مروری بر سیر تاریخی نوآوری‏های حسابداری مدیریت

معرفی تکنیک‏های حسابداری مدیریت قبل از دهه 1950 میلادی (انقلاب صنعتی، تولید انبوه و جنگ جهانی دوم)

جامعه بین­المللی حسابداران در سال 1998 میلادی، حسابداری مدیریت را قبل از 1950 به عنوان یک فعالیت فنی معرفی کردند که برای دنبال نمودن اهداف سازمانی الزامی است و غالباً به سمت تعیین بهای تولید گرایش داشتند. فن‏آوری تولید با تولید از طریق یک سری فرایندهای ناهمگون، تقریباً ساده می­باشد. بهای نیروی کار و مواد، به­راحتی قابل شناسایی بوده و فرایند تولید اساساً تحت چابکی عملیات دستی می­باشد. بنابراین نیروی کار مستقیم، یک مبنای طبیعی را برای تعیین سربار بر محصولات فردی ارائه می­نماید. بهای تولید با کنترل بودجه و مسائل مالی فرایندهای تولید تکمیل می­شود (کمال، 2015).

به اعتقاد چاندلی(1977)، سیستم‏های حسابداری مدیریت برای اولین بار در ایالات متحده آمریکا و در قرن نوزدهم مطرح شد. در این سیستم روش‏های حسابداری در یک طیف ساده تا پیچیده به کار برده می­شد. حسابداری بهای تمام شده برای تعیین بهای مستقیم کار و بهای سربار تبدیل مواد خام به کالا به کار برده می­شد. استفاده از روش‏های حسابداری پیشرفته نیز به قرن نوزدهم برمی­گردد. به اعتقاد پورتر (1980)، در اوایل قرن نوزدهم، برخی کشورها در آمریکا از مجموعه پیشرفته­ای از حسابداری بهای تمام شده استفاده می­کردند. هدف سیستم‏های حسابداری نوین، کنترل و ثبت هزینه‏های نقدی طی این دوره بود که گزارشات به­هنگام و صحیحی را در مورد هزینه‏ها به مدیریت ارائه می­کند (همان منبع).

با توجه به واژه تحول که ناشی از تغییرات محیطی است و تصمیماتی که در محیط اتخاذ می­شوند، نیازها نیز دستخوش تغییر شدند. همسو با اعتقاد چاندلی و پورتر، با توجه به ظهور تحول در فرآیند تولید که به واحدتولیدی فورد منتسب است، می­توان زمینه بروز تحولات در حسابداری مدیریت را نیز به آمریکا نسبت داد.

کاپلان (1987): حسابداری بهای تمام شده طی قرن نوزدهم صرفاً به­عنوان ابزاری ساده برای ارزیابی فرایندهای تبدیلی (عملیات داخلی) نبوده­است؛ بلکه به­عنوان ابزاری برای ارزیابی عملکرد مدیران سطوح پائین نیز به کار برده می­شد. به­علاوه سیستم‏های حسابداری داخلی برای ارزیابی هزینه‏ها، توان عملیاتی و سرمایه، طی قرن نوزدهم مطرح شد. تکنیک‏های فاقد رویکرد بهایابی برای تجزیه و تحلیل بهره­وری و ارتباط سود به محصول طی اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم ارائه گردید. در قرن بیستم، این تکنیک‏ها تأثیر بسیار چشمگیری بر روش‏های حسابداری گذاشتند. برخی از این تکنیک‏ها مبنایی را برای توسعه استانداردها جهت کنترل کارائی و هزینه‏های مواد و دستمزد ارائه نموده­ بودند و اینک زمان توسعه مدیریت علمی آن بود که بر جمع­آوری اطلاعات صحیح از طریق کارائی کارکنان متمرکز شده بود. به­علاوه، استفاده از تجزیه و تحلیل واریانس هزینه‏های واقعی و هزینه‏های استاندارد برای کنترل عملیات نیز ارائه گردید (کمال، 2015).

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله سیستم های حسابداری مدیریت را به قیمت 13500 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7332
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله سیستم های حسابداری مدیریت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.