0
0

دانلود مقاله ازدواج زودرس

628 بازدید

ازدواج ‌در سال‌های اخیر‌ در كشور با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو شده، از یك سو برخی ازدواج ها در سنین بالا صورت می گیرد و از سوی دیگر كودكان و نوجوانی هستند كه به سن بلوغ نرسیده، تن به ازدواج می دهند.كارشناسان معتقدند … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله ازدواج زودرس دنبال نمایید. این فایل شامل 19 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

 مقاله ازدواج زودرس

مشخصات فایل ازدواج زودرس

عنوان: ازدواج زودرس
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 19
حجم فایل : 75 کیلوبایت

بخشی از  مقاله ازدواج زودرس را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

مقدمه

ازدواج یکى از اساسى‌ترین و در عین حال حساس‌ترین مراحل زندگى انسان به شمار مى‌رود. انسان بنابر سرشت و ماهیت وجودى خویش و وابستگى به غیر در پاسخ به نیازهاى درونى و بیرونى خود همواره از فردگرایى گریزان بوده­است. حتى انسان بدوى نیز بى­نیاز از زندگى مشترک (خانوادگى و گروهى) نبوده­است. ازدواج اصلى‌ترین و عالى‌ترین نمود این پاسخ است. و مظهرى از قانون گروه‌گرایى اوست(احمدی، 1384: 31)

از دیدگاه جامعه­شناسی، ازدواج یک قرارداد اجتماعى و ضامن بقاى نسل انسان است و آرامش و امنیت در یک جامعه، نتیجه ازدواج سالم و محیط آرام‌بخش خانواده است. از آن­جایی­که ازدواج عامل پیدایی خانواده است، ولی ازدواج زودهنگام می­تواند منجر به بروز اختلالاتی در پیدایش و شکل‌گیری خانواده‌های جدید و هم­چنین خود شخص گردد(بهنام، 1383: 136)

 ازدواج زودهنگام عبارتست از هر ازدواجی که درسنین زیر 18سالگی صورت گرفته، در صورتی که دختر از نظر جسمی، فیزیولوژیکی و روانی برای ازدواج و فرزندآوری آماده نیست(یونیسف، 2006: 6)

در حال حاضر اگرچه بیشتر دختران در سنین بالا ازدواج می‌کنند، ولی در بسیاری از مناطق ازدواج زودهنگام رایج است. به­طورکلی، 20 تا50 درصد از زنان در کشورهای در حال توسعه (به خصوص در صحرای جنوب آفریقا و جنوب آسیا) در سنین زیر 18سال ازدواج می‌کنند(سینک، 2009: 20)

 ازدواج زودهنگام، تجاوز به حقوق انسانی دختران بوده و در اکثر توافق‌نامه‌های بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته­است. بیانیه جهانی حقوق بشر بیان می‌کند: «همه مردان و زنان در تمام طول دوران زندگی خود و سوای نژاد، ملیت یا مذهب خود از حق ازدواج و تشکیل خانواده برخوردارند. مردان و زنان در هنگام ازدواج، در طول زندگی زناشویی و هم­چنین در هنگام فروپاشی ازدواج از حقوق برابر برخوردارند. ازدواج بایستی با رضایت کامل و آزاد زوجین صورت گیرد»(موسوی بلادی، 1387: 112). بنابراین دخترانی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند، به علت این­که به بلوغ کافی نرسیده‌اند، ازدواج آن­ها همراه با رضایت کامل و آزاد نبوده و حقوق انسانی آن­ها رعایت نشده است(آبدخت، 1389: 45)

دخترانی که به علت ازدواج زودهنگام ترک تحصیل می‌کنند، دانش و مهارت لازم را در زندگی کسب نکرده و در شکل‌دهی به هویت خود با مشکل مواجه شده و به دلیل نداشتن اعتماد به نفس کافی، همواره متکی به دیگران بوده و از قدرت تصمیم‌گیری بالایی در زندگی برخوردار نیستند(گود، 1382: 60.(

تاثیرات منفی ازدواج زودهنگام فقط محدود به زنان و فرزندان آن­ها نشده بلکه بر روی نهاد خانواده و جامعه هم اثرگذار است. ازدواج زودهنگام منجر به کاهش کیفیت زندگی زنان و کمرنگ ‌شدن نقش زنان در جامعه می‌شود. ازدواج زودهنگام منجر به ورود زنان به «چرخه فقر» شده و زنان، فرزندان و خانواده‌های آن­ها را در فقر مداوم نگه می‌دارد. ازدواج زودهنگام مانع از ارتقای شغلی و تحصیلی زنان شده و بنابراین منجر به کاهش رشد اقتصادی و توسعه در جامعه می‌شود(صدیق، 1386: 20)

عوامل متعددی در بروز حادثه ازدواج زودهنگام دخیل می‌باشد، که از آن جمله می‌توان به عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی و غیره اشاره نمود. با توجه به این­که ازدواج زودهنگام اثرات سویی برای فرد، خانواده و اجتماع دارد و عوارض این مشکل می‌تواند در جامعه نیز شیوع و گسترش یابد، و جامعه را به سوی مشکلات گوناگون سوق دهد.

بیان مساله

ازدواج به ­عنوان یکی از رویدادهای مهم و حیاتی در زندگی روزمره افراد جامعه می‌باشد و از جنبه‌های مختلف می‌توان آن را مورد بررسی قرار داد. یکی از این زوایا سن شروع و به اصطلاح وارد شدن به ازدواج است. ازدواج علاوه بر پاسخگویی به نیازهای جنسیتی و عاطفی فرد، نیازهای اقتصادی، ارتباطات اجتماعی و فرهنگی او را نیز تنظیم می‌کند و به ­خاطر اهمیت و تاثیری که دارد، به ­عنوان هنجاری پذیرفته شده در تمامی کشورهای دنیا به حساب می‌آید(آزاد ارمکی، 1386: 81)

 از بعد سنی یکی از اشکال ازدواج، ازدواج زودهنگام می‌باشد. آمارها نشان می‌دهد درسطح جهانی، ۳۶ درصد زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله قبل از رسیدن به سن ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند. سالانه ۱۴ میلیون نوبالغ ۱۵ تا ۱۹ ساله زایمان می‌کنند و دختران زیر ۱۵ سال، ۵ برابر بیش از دختران سن بیست سالگی دستخوش مرگ و میر در طول بارداری یا زایمان می‌شوند. دختران زیر سن ۱۸ سالگی، ۶۰ درصد بیش از دختران بالای ۱۹ سالگی شاهد مرگ و میر نونهالانشان در یک سال اول زندگی‌شان هستند و حتی اگر شانس زنده ماندن داشته ­باشند، بیشتر در معرض بیماری‌های کم­وزنی، کمبود مواد غذایی و دیرکرد در رشد جسمی و شناختی قرار می­گیرند(گیدنز، 1388: 141)

دختران با ازدواج اجباری و زودهنگام، از فرآیند آموزش و تحصیل دور مانده و با فقر آموزشی رو به رو می­شوند و از سوی دیگر به دلیل همین کم­سوادی و دانش اندک، توانایی رویارویی با مسایل خانوادگی را نداشته و در توسعه خانواده و تربیت فرزندان نیز سرمایه مناسبی محسوب نمی‌شوند. بنابراین دختران و زنان بیشترین قربانیان این پدیده هستند. پس از جدایی و طلاق‌های شایع در این طیف و گروه سنی ازدواج­کرده‌ها نیز، به دلیل همان فقر آموزش و مهارت، ادامه زیست برای خانواده‌هایی که این کودکان سرپرستی آن را بر عهده دارند، بسیار مشکل‌آفرین است. از این روست که ازدواج زودهنگام و اجباری سبب‌ساز تحکیم و شیوع فقر و زنانه شدن بیشتر آن­ها می‌شود(رفیع­پور، 1382: 35).

 

 

فهرست مطالب مقاله ازدواج زودرس, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • مقدمه       1
  • بیان مساله                3
  • اهداف تحقیق           4
  • پیشینه تحقیق           5
  • روش جمع آوری     10
  • تجزیه و تحلیل        11
  • جمع بندی و نتیجه گیری        12
  • پیشنهادات                13
  • فهرست منابع        14

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله ازدواج زودرس را به قیمت 11500 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7315
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله ازدواج زودرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.