0
0

دانلود مقاله کنترل یا احساس کنترل

594 بازدید

کنترل را می توان اعمال قدرت،هدایت،یابازداری اعمال ورفتاردیگران یاخودتعریف کرد.یکی ازابعادی که افرادراازیک دیگرمتمایز می کند،درجه کنترلی است که تصورمی کنندبررویدادهای زندگی دارند.به سخن دیگر،این که تاچه اندازه معتقدباشیم… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله کنترل یا احساس کنترل دنبال نمایید. این فایل شامل 26 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

 مقاله کنترل یا احساس کنترل

مشخصات فایل کنترل یا احساس کنترل

عنوان: کنترل یا احساس کنترل
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 26
حجم فایل : 111 کیلوبایت

بخشی از  مقاله کنترل یا احساس کنترل را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

 

کنترل و ادراک کنترل

کنترل را می توان اعمال قدرت،هدایت،یابازداری اعمال ورفتاردیگران یاخودتعریف کرد.یکی ازابعادی که افرادراازیک دیگرمتمایز می کند،درجه کنترلی است که تصورمی کنندبررویدادهای زندگی دارند.به سخن دیگر،این که تاچه اندازه معتقدباشیم بررویدادهای مؤثر بر زندگی خودکنترل داریم، عاملی است که موجب تمایزماازیکدیگرمی شود.میزان باورشخص درباره این که می تواندبرزندگی خوداثرداشته باشد،مکان کنترل گفته می شودکه با نام های منبع کنترل،موضع قدرت،کانون کنترل و مسند مهار معرفی می شود.مکان کنترل       می تواند درونی یا بیرونی باشد.

نظریه های مربوط به رفتارانسان ازنظرمفروضات خوددرباره ماهیت آدمی تفاوت دارند.رویکردهای انسانگرایانه مربوط به رفتاراجتماعی غالباًبراین فرض اتکا دارندکه مابه عنوان موجودات انسانی،کنترلی تقریباًکامل بررفتارخودداریم ،درمقابل اسکینر و پیروان وی درموضع گیریهای خودعوامل محیطی راتعیین کننده رفتارهای ما می دانند.حرف آنها این است که ماتحت کنترل پاداشها وتنبیه های بیرونی هستیم واراده آزادزائیده تخیلات مااست.درمیان این دو موضع،مواضع بینابین زیادی هم وجوددارد.

پیش از پرداختن به جزئیات مکان کنترل و ویژگیهای افراد درونی و بیرونی لازم است به انگیزش انسان ، ادراک کفایت و ادراک کنترل اشاره داشته باشیم .نظریه پردازان و پژوهشگران در مورد انگیزش انسان به دو مقوله نظر دارند : انگیزش بیرونی و انگیزش درونی .در انگیزش بیرونی یک عاملی خارجی فرد را به انجام کاری خاص بر می انگیزد . برای مثال کودکی اتاقش را تمیز می کند ، تا والدینش او را به سینما ببرند . یا دانش آموزی که تکلیفش را به خوبی انجام می دهد ، تا اجازه داشته باشد در بازی فوتبال شرکت کند ، اگر چه در این دو مورد با انجام خوب کار مواجه ایم ، اما هیچ یک از این دو کودک ، تکلیف خود را به خاطر خود آن کار انجام نداده اند ، بلکه تلاش آنها فقط برای دستیابی به چیزی دیگر است . اما هنگامی که انسان با انگیزش درونی کاری را به انجام می رساند ، صرفاً آن را برای خود آن می خواهد و نتیجه ای جداگانه را نمی طلبد ، و حتی از کار خود هیچ نتیجه مطلوبی هم نگیرد ، باز هم از این که آن را انجام داده است ، احساس پشیمانی نمی کند . در مورد چنین کسی هرگز به تشویق نیاز نیست . این گونه افراد در ضمن پرداختن به فعالیت خود ، از دیگر امور غافل می شوند و فقط به کار خود توجه دارند . نظریه پردازان چنین حالتی را در « جریان بودن » نامیده اند . یعنی نزد آن چنان با دقت معطوف به فعالیت خویش است که عاملهای محیطی بر وی هیچ تأثیری ندارد .

تحقیقات نشان می دهد ، که انگیزش درونی با دو ادراک همراه است . بدین معنی که انسان در موقعیتهایی خود را دارای کفایت یا کفایت شخصی و خودمختار یا کنترل شخصی احساس کند ، انگیزش درونی دارد .

انگیزش درونی یک حالت روانشناختی است و هنگامی حاصل می شود ، که انسان خود را دارای کفایت لازم و خودمختاری ادارک کند . اگر چه تحقیقاتی که در این مورد صورت گرفته است ، به هر یک از این دو عامل به طور جداگانه پرداخته است ولی این دو عامل با وحدت یافتن باهم است که معنا می یابد . در مورد کنترل گفته شده است ، که به دو بخش تقسیم می شود :

۱- فرصت کنترل ۲- توانایی کنترل . فرصت کنترل به چه معنا است ؟ فرض کنید شما فردی هستید که به مسافرت علاقه دارید و دوست دارید که با اتومبیل شخصی خود سفر کنید . در تعطیلات تابستانی به چند می کنید و از نقاط مختلف دیدن می کنید .

باز هم فرض کنید امسال شخص نیکوکاری کلیه هزینه های سفر را برای دو ماه تأمین می کند . او حتی برای شما تعیین می کند ، که از کدام جاده ها بگذرید و محل اقامت شما را در همه نقاط هم از قبل پیش بینی و رزرو می کند ، و حتی نوع غذاهایتان را او مشخص می کند . شما فقط کافی است موافقت کنید که چنین برنامه مسافرتی را به اجرا درآورید . آیا چنین پیشنهادی را می پذیرید ؟ آیا این سفر هم مانند سفرهای قبلی لذتبخش است ؟ پاسخ هر دو پرسش احتمالاً منفی است .

زیرا این فرد اختیار را از شما گرفته است . گویی شما ماشینی هستید که هر چه وی دستور می دهد ، باید اجرا کنید در چنین سفری هرگز احساس نمی کنید ، که خود مختارید .علاوه بر اینکه کنترل به عنوان فرصتی برای انتخاب و تصمیم گیری است به عنوان توانایی در امر انتخاب و تصمیم گیری هم تلقی می شود . یعنی افرادی که در موقعیتی خاص خود را با کفایت می یابید ، قادر به کنترل بر آن موقعیت هم هستند . حتی هنگامی که در موردی خاص فرصت به طوری که خود خواهان است ، فراهم است ، باز هم افرادی که خود را با کفایت نمی دانند ، قادر به بهره گیری از فرصت مناسب نیستند . ( انگیزش در کلاس درس – اسپالدینگ – ۱۳۷۷)

اشکال گوناگون نظریه کنترل

به نظر راتر ،آنجا که هر یک از ما در یک زمینه روان شناختی به صورت یگانه واکنش می کنیم ، یک تقویت یکسان ممکن است برای دو نفر مختلف ارزش یکسانی نداشته باشد . به عبارت دیگر ، تجربه های درونی ما در تعیین اثرات تجربه های بیرونی دارای اهمیت فراوان هستند .

با وجود اینکه شخصیت فرد دارای ثبات وتداوم قابل توجهی است (چرا که تحت تاثیر تجربه های گذشته ماست)، در عین حال ، وجوهی از شخصیت ، به علت قرار گرفتن ما در معرض تجربه های تازه ، به طور مداوم در تغییر است ، کریمی ۱۳۷۴ص۱۹۸)

 

کانون کنترل

یک جنبه مهم در نظریه راتر ، موضوع کانون کنترل یا منبع کنترل تقویتهاست . اصطلاح کانون کنترل ، علل پیامدها ی رفتاری را بر می گیرد . موجود آدمی یا از نظر درون جویی خود را مسئول رفتارهایش می داند، یا از جهت برون جویی دیگران ، بخت و اقبال یا اوضاع و احوال را فراتر از توان و اختیار خویش می شناسد . شخص درون جو (دارای منبع کنترل درونی ) به سبب شکستها و ناکامیهایش خود را سرزنش می کند و از پیروزیها و کامیابیهایش احساس خوشی و شادی می کند ، اما شخص برون جو (دارای منبع کنترل بیرونی ) به لغزشها و خطاهایش نمی اندیشد و خود را مسئول پیروزیهاش نمی شناسد .

مفهوم کانون کنترل ، در سراسر تاریخ به شکلهای فراوانی پدیدار گشته است. تراژدیهای یونان باستان آکنده از اندیشه های در ماندگی انسان در برابر سرنوشت خدایان است .در نمایشنامه های خود هم به سرنوشت و فلسفه جبری (عاشقان بد شانس ) وهم به آزادی اراده ( دروغ در بخت ما نیست ، بلکه در خود ماست) توجه داشته است (اقوام و منبع کنترل) . گروههایی از انسانها به پیروی از ارباب انواع و با توسل به ماه و خورشید و ستارگان و حتی عوامل طبیعی مانند درختان ، کوهها و مردگان و ارواح گذشتگان و قربانی کردن گوسفندان به گشودن گره های بسته خود می پرداختند . حافظ نیز یکی از آن کسانی است که مو کانون کنترل را بیرون از خواست و اراده یا وجود خود می داند و معتقد است :

من ز مسجد به خرابات نه خود افتادم                        اینهم از روز ازل حاصل فرجام افتاد

فلاسفه مفهوم منبع کنترل  جبر و اختیار ، جامعه شناسان به صورت خود مختاری در برابر از خود بیگانگی Alienation و روان شناسان به صورت رفتار گرایی در برابر ذهن گرایی مطرح ساخته اند. (بیابانگرد،1378)

با وجود این آغاز مفهوم کانون کنترل به عنوان یک سازه روان شناختی که برای تبیین شخصیت به کار می رود به شکلی رسمی به دو دهه گذشته بر می گرددد. این مفهوم اولین بار در ۱۹۵۴ از سوی راتر مطرح گردید و از آن پس به  گونه ای فزاینده در زمینه های نظری و عملی روان شناسی ، به ویژه شخصیت به کار رفته است . منظور از کانون کنترل بیان این واقعیت است که وقتی شخص وارد موقعیتی می شود دارای یک دسته انتظارات معینی است که به رفتار او شکل می دهند .

(شهنی 1385)برای نمونه در آزمایشی فرس (۱۹۵۷)تأثیر توانایی و شانس را مورد بررسی قرار داد. وی فرض کرد موفقیت و شکست آزمودنیها در یک موقعیت آزمایشی سبب می شود که آنها پس از موفقیت ، برای موفقیت در آزمایش بعدی احتمال بسیار قائل شوند و بر عکس ، پس از شکست ، احتمال کمی برای موفقیت بعدی در نظر بگیرند . افزون بر این ، در شرایط آزمایش تصادفی انتظار موفقیت آزمودنی پس از موفقیت رو به کاهش می رود ؛ زیرا آزمودنی به این مسأله اعتقاد می یابدکه ممکن است جهت شانس تغییر پیدا کند.

سپس فرس برای آزمودن فرضیه خویش ، آزمودنیها را به دو گروه تقسیم کرد . گروهی را در شرایط آزمایش مبتنی بر توانایی قرار دادو گروه دیگر را در شرایط آزمایش تصادفی . آزمودنیهای گروه اول نسبت به گروه دوم پس از هر موفقیت تلاش بیشتری برای کسب موفقیت بعدی به عمل آوردند. در گروه دوم ، آزمودنیهابیشتر گرایش داشتند که حوادث کاملاً مستقل را حوادثی وابسته تلقی کنند به همین دلیل بر این باور بودند که پس از شکست ، موفق می شوند و بر عکس ؛بدین ترتیب فرضیه ها تأیید شد (شهنی 1385). با توجه به این آزمایش فرس نتیجه گرفت که اگر مهارت و تجربه ، بخت واتفاق تعیین کننده نتیجه رفتار باشند دگرگونیها در انتظارات پس از موفقیت و شکست بیشتر خواهند بود . کاربرد آموزشی این برداشت آن است که شاگرد بر اساس نتایج مبتنی بر پاداش یا نبودن پاداش رفتار خود را تغییر نمی دهند ، مگر آنکه بر او ثابت شود که پیامدهای رفتارش مستقیماً خود او بستگی دارند . اگر شاگرد اعتقاد پیدا کند که پاداش و تنبیه معلم هیچگونه تأثیری در رفتار او ندارد ، در این صورت به احتمال زیاد تغییر در جهت اصلاح رفتار او به وجود نخواهد آمد.

فهرست مطالب مقاله کنترل یا احساس کنترل, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • کنترل و ادراک کنترل            1
  • اشکال گوناگون نظریه کنترل 3
  • کانون کنترل            4
  • ویژگیهای  کانون کنترل بیرونی و درونی             6
  • سنجش و اندازه گیری کانون کنترل        9
  • پیامدهای اعتقاد به داشتن کنترل             10
  • واکنش در برابر از دست دادن کنترل     12
  • نظریه عکس العمل و کنترل   13
  • کنترل و درماندگی آموخته شده               16
  • وابستگی خود القایی                19
  • نظریه اسناد             20
  • نظریه اسناد و انگیزه پیشرفت                21
  • منابع        23

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله کنترل یا احساس کنترل را به قیمت 11500 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7300
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله کنترل یا احساس کنترل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.