0
0

دانلود مقاله نقش طبیعت در ارتقا کیفیت مدارس

613 بازدید

مدرسه طبیعت را به نوعی می توانیم یک زیست‌بوم آموزشی برای کودکان معرفی کنیم. در واقع مدارس طبیعت به دور از هر ساختمان و محیط بسته‌ای هستند که تاکنون به عنوان مدرسه یا مجموعه آموزشی می‌شناختید! کودکان در این مدارس … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله نقش طبیعت در ارتقا کیفیت مدارس دنبال نمایید. این فایل شامل 19 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله نقش طبیعت در ارتقا کیفیت مدارس

مشخصات فایل نقش طبیعت در ارتقا کیفیت مدارس

عنوان: نقش طبیعت در ارتقا کیفیت مدارس
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 19
حجم فایل : 71 کیلوبایت

بخشی از  مقاله نقش طبیعت در ارتقا کیفیت مدارس را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

مقدمه

در دهه‏های گذشته، تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش زمان سپری‌شده در محیط طبیعی منافع زیادی برای کودکان خواهد داشت و تماس با طبیعت به‌سلامت ذهنی و فیزیکی آن‌ها کمک کرده و درنهایت این ارتباط منافع زیادی برای سلامتی محیط جهانی در پی دارد. همچنین یافته‏ها نشان می‌دهد وقتی کودکان وقتشان را در فضای باز سپری می­کنند، روابط مثبت بیشتری با محیط خود برقرار می‌کنند، که در آینده این روابط می‌تواند به‌عنوان رفتارهای دوستدار محیط‏زیستی در افراد ظاهر شود(Lindemann-Matthies & Knecht, 2011). بااین‌وجود در عصر کنونی بازی در فضاهای باز در داخل و خارج از مدرسه به‌شدت کاهش‌یافته، و فضاهای شهری به‌ندرت دارای مناطق سبزی هستند که کودکان بتوانند آزادانه در آن‌ها با طبیعت تماس مستقیم داشته باشند(Rios & Menezes, 2017). در پژوهش‌هایی که توسط دولت انگلستان صورت گرفته نتایج نشان می‌دهد که والدین نیز نگران این موضوع هستند که نسل کنونی کودکان در مقایسه با نسل‌های پیشین، فرصت‌های کمتری برای بازی در فضای بازداشته باشند(Ridgers, Knowles & Sayers, 2010). شواهد نشان می‌دهد که کمبود طبیعت در آموزش جهان قرن 21 موضوع عمیق و جدی به شمار می‌رود. محققان بیان می‌کنند که کسب تجربه در فضای باز، سبب افزایش پیشرفت تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان و توسعه تفکر انتقادی و مهارت‏های حل مسئله در آنان می‌شود

(Peterson, 2013). O’Brien & Murry (2006) به تحقیقات انجام‌شده در ایالات‌متحده آمریکا اشاره‌کرده و بیان می‌کنند که کودکان به‌طور میانگین تنها ۳۰ دقیقه از وقت خود را روزانه در محیط‌های ساختار نیافته خارج از منزل و در فضای باز بازی می‌کنند، و متأسفانه در عوض بیشتر از ۷ ساعت از وقت خود را در روز جلوی صفحات الکترونیکی می‌گذرانند.در همین رابطه رابرت مایکل پیل 1993 به کمبود ارتباط با جهان طبیعی اشاره می‌کند و از آن به‌عنوان انقراض تجربه یاد می‌کند، در حقیقت انقراض تجربه به معنای یک چرخه‌ای از نارضایتی یا عصیان است که می‌تواند نتایج یا پیامدهای فاجعه باری به همراه داشته باشد(Bailie, 2012). در تائید این موضوع  Klaniecki, Leventon & Abson (2018)بیان می‌کنند که امروزه پیشرفت‌های تکنولوژیکی، شهرنشینی، و جهانی‌شدن تعاملات مستقیم با طبیعت را کاهش داده و منجر به جوامعی شده که ازنظر روان‌شناختی، مادی و فیزیکی از طبیعت جداشده‌اند. به همین علت لزوم آموزش محیط‏زیستی به‌صورت رسمی و غیررسمی، در ابعاد بین‌المللی هم موردتوجه قرارگرفته است .

(Ferguson, 2008) پژوهش‌ها نشان داده رابطه مستقیمی بین آموزش محیط‌زیست باهدف توسعه پایدار، کاهش آلودگی و استفاده صحیح از منابع وجود دارد (Parishani et al, 2018). در همین زمینه محققان به این موضوع اذعان می‌کنند چالش‌های زیست‌محیطی پیش روی کره زمین ریشه‌ای هستند، حداقل بخشی از آن از رفتار ناپایدار انسانی نشات می‌گیرد و آموزش محیط‌زیست می‌تواند موجب افزایش آگاهی، تغییر نگرش‌ها و ارزش‌ها شود.(kahn Jr, Severson & Ruckert, 2009) درواقع هدف از آموزش محیط‏زیستی، نه‌تنها تحت تأثیر قرار دادن ادراکات و شناخت درونی فرد از جهان پیرامون است، بلکه درنهایت به انسان‌ها انگیزه می‌دهد تا رفتاری همسو و هم‌جهت با طبیعت از خود بروز دهند .(Zelenski, Dopko & Capaldi, 2015)

سواد محیط زیستی توسط سازمان جهانی Unesco به‌عنوان دانش، نگرش و مشارکت فعال در محیط‌زیست تعریف‌شده استEslamieh, oladian & safari, 2019)). در این راستا رویکردهای آموزشی که معتقد هستند یادگیری در فضای باز با سر، قلب، و دست‌ها صورت می‌گیرد در کشورهای مختلف دنیا تحت عناوین مهدکودک طبیعت مدرسه فضای باز مدرسه باران و آفتاب، مهدکودک شاخ و برگ، مدرسه جنگل، مدرسه طبیعت نامیده شده و در حال فعالیت هستند. مدرسه طبیعت و جنگل به‌عنوان یک روش منحصربه‌فرد از آموزش در فضای بازشناخته می‌شود، جایی که  کودکان یا نوجوانان زمان منظمی را در یک محیط جنگلی می‌گذرانند.

ارزیابی‌ها و مطالعات نشان می‌دهد که، رویکرد آموزشی مدرسه طبیعت موجب افزایش اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس، افزایش مهارت‏های اجتماعی، بهبود ارتباطات و زبان، افزایش انگیزه برای یادگیری، بهبود مهارت‏های فیزیکی، افزایش دانش و درک از طبیعت و فضای باز می‌شود. درواقع مدرسه طبیعت قلمرویی است برای کودکان؛ فضایی که در آن امکان تعامل آزادانه، کنجکاوانه، و سرخوشانه با طبیعت برای آن‌ها فراهم است(Dillon et al, 2005). این نوع مدارس تحت عنوان مدرسه جنگل در سراسر جهان از دانمارک و سوئد آغاز شد و به سمت اسکاندیناوی و سپس اروپا، چین، استرالیا، نیوزیلند، ایالات‌متحده آمریکا، و درنهایت کانادا گسترش یافت.

سردمدار توسعه ایده مدرسه طبیعت و جنگل، کشور انگلستان است به‌طوری‌که تا سال ۲۰۰۶ بیش از ۱۴۰ مدرسه طبیعت در این کشور آغاز به کارکرده‌اند(Soleimani, 2017). یکی از ویژگی‌های کلیدی مدرسه طبیعت، اهمیت به یادگیری مستقیم و فردی، با محوریت کودک است(Smith, Dunhill & Scott, 2018) در دانمارک در ابتدای دهه 1980 یک برنامه درسی ملی و رسمی توسط دولت تصویب شد و مدارس جنگل را در خط مقدم مأموریت خود قرارداد.(Nixon, 2015) در سال­های اخیر مطالعات زیادی در ارتباط با تأثیرات گیاهان که جزئی از محیط طبیعی است، بر انسان‌ها صورت گرفته که نشان می‌دهد نه‌تنها حضور در محیط طبیعی، بلکه تماشای صرف گیاهان یا حتی نگاه به تصاویر و فیلم‌هایی از مناظر طبیعی، موجب کاهش استرس و خستگی چشم می‌شود (Molania & Arman, 2018)

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله نقش طبیعت در ارتقا کیفیت مدارس را به قیمت 11500 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7291
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله نقش طبیعت در ارتقا کیفیت مدارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.