0
0

دانلود مقاله ارزيابی فرهنگ نماز و اثرات دنيوی و اخروی آن بر افراد

666 بازدید

نماز يك نياز حقيقي و ضروري انسان است و به ميزان ضرورتي كه براي فرد و اجتماع دارد داراي فايده ها و ‎آثار نيكوي فردي و جمعي است و به همان نسبت كه وجود آن منشأ بركات و خيرات است فقدان آن زيانبار است در آيات قرآني و روايات اسلامي… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله ارزيابی فرهنگ نماز و اثرات دنيوی و اخروی آن بر افراد دنبال نمایید. این فایل شامل 147 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله ارزيابی فرهنگ نماز و اثرات دنيوی و اخروی آن بر افراد

مشخصات فایل مقاله ارزيابی فرهنگ نماز و اثرات دنيوی و اخروی آن بر افراد

عنوان: مقاله ارزيابی فرهنگ نماز و اثرات دنيوی و اخروی آن بر افراد
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 147
حجم فایل : 106 کیلوبایت

بخشی از  مقاله ارزيابی فرهنگ نماز و اثرات دنيوی و اخروی آن بر افراد را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

تاريخچه نماز :

تاريخ نماز و پرستش به قدمت تاريخ اديان و سابقه اديان به موازات پيشينه پيدايش حيات انسان است و اينك بررسي پيشينه تاريخي نماز با توجه به آيات قرآني.

نماز نخستين عبادتي است كه بر بندگان واجب شد.

خداوند تعالي در آغاز سوره بقره در توصيف اهل تقوي فرمود :

الذين يؤمنون بالغيب و يقيمون الصلوه و …

همانا كه به غيب، يعني به وجود خدا، معاد و فرشتگان ايمان دارند و نماز را به پاي دارند و …

و اين مي رساند كه پس از وجوب اعتقاد به مبدأ و معاد و وحي و نبوت نخستين چيزي كه مطرح است و مهم است نماز است و بنابراين هيچ عبادتي را پيش از آن واجب نكرده اند زيرا اگر عبادتي قبل از حكم نماز مقرر مي شد مطمئناً آن را در كريمه مذكور، مقدم بر نماز ذكر مي فرمود. افزون بر اين از رسول گرامي اسلام (ص) روايت شده است كه فرمودند :

اول ما فرض علي العباد الصلوه و اخر ما يبق عند الموت الصلوه و اول ما يحاسب به العبد يوم القيامه الصلوه فمن اجاب فقد سهل ما بعده و من لم يجب فقد اشتد ما بعده.

نخستين پرستشي كه بربندگان واجب شد نماز است آخرين عملي كه به هنگام مردن بماند نماز است و اولين چيزي كه روز قيامت از آن بپرسند نماز است پس هر كس به خوبي جواب گويد و پاسخش را بپذيرند در حسابرسي هاي پس از نمازش آسان گيرند و آنكه پاسخ نيكو ندهد در اعمال ديگرش به سختي حساب كشند.

و فرمودند :

نخستين چيزي كه خدا بر امتم واجب كرد پنج نماز است و نخستين چيزي كه از اعمالش بالا برده شود پنج نماز است و نخستين چيزي كه از آن سؤال شوند پنج نماز است.

جمله هاي (اول ما فرض علي العباد الصلوه) و (اول ما افترض الله) حاكي از آن است كه پيش از نماز هيچ عملي پا به عرصه تشريع و وجوب ننهاده است.[3]

اهميت نماز

  1. از نظر دين :

نماز ستون دين است كه مرتب روح انسان را با خدا و صفات نيكوي الهي ارتباط مي دهد. و دين وقتي با عملي زنده توأم نباشد كه ميان بنده و آفريدگار را ارتباط دهد و روح را به سوي رستگاري بكشاند مفهومي نخواهد داشت.

  1. از نظر روان پزشكي :

الا بذكر الله تطمئن القلوب : هان با ياد خدا دلها آرامش مي يابد.

امروزه بسياري از روانشناسان و پزشكان روحي دريافته اند كه دعا و نماز و داشتن يك ايمان محكم به دين نگراني، تشويش، يأس و ترس را كه موجب نيم بيشتري از بيماريهاست برطرف مي سازد.

  1. از نظر رواني :

قد افلح المؤمنون، الذينهم في صلاتهم خاشعون

براستي كه مؤمنان رستگارند كساني كه در نمازشان خشوع مي ورزند.

توجه و خشوع كه از شرايط مهم نماز است وسيله ايست براي پرورش و تمرين حضور ذهن و تمركز حواس كه در زندگي بسيار حائز اهميت بوده و بيشتر موفقيتهاي انسان در نتيجه همين تمركز فكر و توجه كامل و حضور ذهن است.

  1. از نظر اخلاقي :

ان الصلوه تنهي عن الفحشاء و المنكر

نماز آدمي را از بديها و تباهيها باز مي دارد.

نماز با توجه دادن به خدا و صفات نيكوي الهي و روز قيامت آدمي را از بديها باز مي دارد و فضائل اخلاقي و انساني را در وي تقويت و به اخلاق الهي آراسته مي گرداند.

  1. از نظر تربيتي و اجتماعي :

نظافت و طهارت لباس و بدن و غصبي نبودن لباس و محل نماز، و وقت شناسي و غيره از شرايط صحت نماز است و نمازگزار واقعي طبق آيات 19-35 سوره معارج كسي است كه نمازش ترك نشود، قسمتي از اموال خود را از آن بينوايان و محرومين بداند، روز جزا را باور داشته خود را از عذاب پروردگار ايمن نداند، دامان خود را از شهوتراني پاك نگاهدارد و به امانتها و عهد و پيمان خود وفادار باشد و براي حفظ حقوق مردم نترسد و براي شهادت قيام كند.

افزون بر اينكه شعارهاي متن نماز خود سازنده و تربيت كننده فرد و اجتماع است.

  1. از نظر سياسي :

يكي از امتيازات حكومت اسلامي بر ساير مكتبهاي سياسي نماز و ساير برنامه هاي عملي آن است چه همه مكتبها ابتدا دم از خلق مي زنند و نويدهاي بسياري به مردم مي دهند و مردم هم قول پيروي و فداكاري و همبستگي، ولي پس از مدتي ايده ها و شعارها و قرارها به دست فراموشي سپرده مي شود و به وضع اختناق و استعمار باز مي گردند و اين اسلام است كه با برنامه عملي و تمرينهاي روزانه و شعارهاي سازنده اذان، نماز و ساير عبادات ايده ها و تعهدات و مسئوليتها را در ميان همه اقشار زنده و پايدار داشته و باعث مي شود كه دولت و ملت همواره به عهد خود وفادار بمانند.

  1. از نظر معنوي :

همانطور كه در روايت آمده الصلوه معراج المؤمن  نماز معراج و سفر معنوي شخص با ايمان بسوي خداست.

(والصلوه قربان كل نفي) و نماز مايه تقرب و نزديك شدن افراد پرهيزگار به خدا خواهد بود و طبق آيه قرآن نماز شب انسان را به مقام والاي معنوي مي رساند.[4]

عبادت و خودسازي :

نخستين بخش فقه اسلامي مربوط به برنامه هايي است كه انسان و محيطش را از آلودگي جسمي و روحي و اخلاقي پاك مي گرداند و از پليديها و صفات شيطاني دور و به خدا و صفات نيكوي الهي نزديك مي سازد و در اجتماع روح پاكي، اعتماد، صفا و صميميت مهرباني و گذشت ايجاد مي كند.

اين بخش را عبادت مي نامند عبادات عبارتند از :

طهارت و پاكيزگي (غسل، وضو و تيمم) نماز، روزه، حج، زكات، خمس، جهاد، امر به معروف و نهي از منكر.

احكام و شرايط عمومي اين عبادات از اين قرار است :

  1. شخص عبادت گزار بايد توجه داشته باشد كه اين اعمال خود هدف نبوده بلكه وسيله اي هستند براي رسيدن به مرحله يقين به خدا و آخرت، تقرب و نزديك شدن به صفات خدا.

و اگر نيت و هدف در اين اعمال نباشد عبادت بصورت يك عادت در                  مي آيد و تأثير آن بسيار اندك يا ناچيز خواهد بود.

  1. دومين شرط عبادت اين است كه براي ريا و خود نمايي و جلب توجه و نظر مردم نباشد اگر خداي نكرده كسي چنين مقصدي را در عبادت خود منظور كند مرتكب گناه و عوام فريبي گشته و عبادتش باطل و بي اثر بلكه بنا به بعضي از احاديث مقرون به شرك خواهد بود.
  2. تعريف كردن از عبادتهاي خود پيش ديگران مكروه است چنانكه قرآن مي فرمايد :

فلا تزكوا انفسكم هو اعلم بمن اتقي

خوستايي نكنيد كه خداوند داناتر است به كسي كه متقي و پارساي واقعي است.

مگر براي رفع تهمت از خود و يا جلب و ترغيب مردم به عبادت.

  1. قرآن – 2 / البقره – 3
  2. سنن ترفدي – صلات – 188
  3. نماز شناسي – جلد اول – راشدي حسن – ستاد اقامه نماز – صفحه 25 و 26
  4. . رساله نوين – تحرير، ترجمه و توضيح از عبدالكريم بي آزار شيرازي ناشر : مؤسسه انجام كتاب تاريخ نشر : شهريور 1359 صفحه 70

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله ارزيابی فرهنگ نماز و اثرات دنيوی و اخروی آن بر افراد را به قیمت 12500 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7224
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله ارزيابی فرهنگ نماز و اثرات دنيوی و اخروی آن بر افراد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.