0
0

دانلود مقاله بررسی و شناخت عوامل موثر در گرايش نوجوانان به فرهنگ بيگانه بين دانش آموزان دختر و پسر

884 بازدید

گرايش به فرهنگ بيگانه ، اكنون به عنوان يك معضل اجتماعي، فرهنگي، سياسي، در آمده است. تحقيقات نشان داده اند كه در اين گرايش عوامل متعددي نقش دارند.مادر عصر انقلاب ارتباطات قرار داريم ، عصري كه در آن «دهكده جهاني مك لوهان» … پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی و شناخت عوامل موثر در گرايش نوجوانان به فرهنگ بيگانه بين دانش آموزان دختر و پسر دنبال نمایید. این فایل شامل 109 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی و شناخت عوامل موثر در گرايش نوجوانان به فرهنگ بيگانه بين دانش آموزان دختر و پسر

مشخصات فایل بررسی و شناخت عوامل موثر در گرايش نوجوانان به فرهنگ بيگانه بين دانش آموزان دختر و پسر

عنوان: بررسی و شناخت عوامل موثر در گرايش نوجوانان به فرهنگ بيگانه بين دانش آموزان دختر و پسر
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 109
حجم فایل : 119 کیلوبایت

بخشی از  بررسی و شناخت عوامل موثر در گرايش نوجوانان به فرهنگ بيگانه بين دانش آموزان دختر و پسر را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

1-1- بيان مساله

مادر عصر انقلاب ارتباطات قرار داريم ، عصري كه در آن «دهكده جهاني[1] مك لوهان[2]» ، تحقق يافته است.  امروزه برخلاف گذشته، وقتي حادثه اي اتفاق مي افتد، انعكاس و حوزه انتشار آن به محل وقوع حادثه محدود نيست. بلكه فراگير و جهاني است و نتايج «دهكده جهاني» كوچك شدن دنيا و پيدايش تعلق جهاني داده هاي خبري و حوزه انتشار و پيدايش همسايگي در بين ملتها، مانند همسايه هاي ديوار به ديوار است. به علت تماس مستقيم و غيرمستقيم افراد جوامهع مختلف انسانها به سادگي در برابر الگوهاي فرهنگي مختلف قرار مي گيرند.

در عصر امواج، فرهنگ ها و ارزشها، به جاي حمل به وسيله كتابها و نشريات سوار بر امواج در اختيار بشر قرار مي گيرند. امواجي كه بدون وقفه   وبدون هيچ اذني مرزهاي جغرافيايي و كشوري و خانوادگي را در هم مي شكنند و به درون زندگي انسانها وارد مي‎شوند و بسته بودن مرزهاي كشور، و دربهاي منازل مانع و رادعي براي ورود به درون و اندرون خانه ها محسوب نمي‎شود.

(نامه فرهنگ شماره 1-1369) و (رفيع، 1373)

مك لوهان مي گويد:

« اين تلويزيون است … اين راديو است … كه ماره به دوران  قبيله نشيني باز مي گرداند.  يك قبيله بزرگ جهاني … آنها بار ديگر تمام مرزها را تغيير داده اند اين دهكده جهاني من است»

(رشيد پور، 1352، ص 135)

پيش بيني مك لوهان جالب است زيرا او در زماني از دهكده جهاني صحبت كرده است كه هنوز ماهواره  وجود نداشته است.

در عصر انقلاب ارتباطات و حاكميت ماهواره قدرتهاي برتر اقتصادي و تكنولوژي فرهنگ خود را به سراسر دنيا انتقال مي دهند. « در حال حاضر آرايش كلي ارتباطات در سطح جهاني و وسايل تكنولوژيكي توزيع كننده اين اطلاعات با خود ارزشها و آداب و رسوم و نهادهاي فرهنگ مسلط غربي را توزيع مي كننند».

(نامه فرهنگ شماره 1، 1369، ص 12)

و چون يكي از راههاي حصول الگوهاي رفتاري، يادگيري مشاهده اي است و نيز يكي از ويژگيهاي مهم نوجوانان، الگوجويي است، نقش الگوهاي ارائه شده از اهميت ويژه اي برخوردار مي‎شود و در شخصيت و فرهنگ نوجوانان و جوانان تاثيرات مهمي مي گذارد.

حال اگر فرهنگ و الگوهاي فرهنگي ارائه شده، توسط امواج ماهواره اي راديويي و تلويزيوني، با ارزشها و الگوهاي فرهنگ خودي تضاد داشته باشند و در جامعه نيز خلاء فرهنگي وجو داشته باشد و ارزشهاي حاكم بر جامعه نيز با ارزشهاي اسلامي – ملي، هماهنگي نداشته باشند، اين عوامل موجب تعارض[3] و سردرگمي افراد جامعه به ويژه نوجوانان و جوانان گشته، زمينه فرهنگ پذيري[4] و تحول فرهنگي[5] و گرايش به فرهنگ بيگانه و غربگرايي[6] فراهم گشته كه در صورت تشديد آن، به بيگانگي[7] از خود و غربزدگي[8] منجر مي گردد.

2-1- اهداف تحقيق

با توجه به اهميت مساله فرهنگ و نقش آن در شخصيت و رفتار فرد و هجوم همه جانبه فرهنگي عليه فرهنگ اسلامي – ملي ما، هدف از اين تحقيق عبارت از :

«بررسي و شناخت عوامل مؤثر درگرايش نوجوانان به فرهنگ بيگانه»  است. بحث برسر اين است كه مشخص شود، نوجوانان داراي چه شناختي، از فرهنگ بيگانه هستند؟ نسبت به فرهنگ بيگانه چه احساسي دارند؟ و از نظر عملي تا چه اندازه با شيوه ي زندگي، آداب و رسوم، اعتقادات، ارزشها، اخلاقيات و … بيگانه توافق دارند؟»

به عبارت ديگر هدف از تحقيق پاسخگويي به سئوالات زير است:

  1. آيا جنسيت در گرايش نوجوانان به فرهنگ بيگانه اثر دارد؟
  2. آيا وضع اعتقادي نوجوانان در گرايش به فرهنگ بيگانه اثر دارد؟
  3. آيا وضع اعتقادي خانواه در گرايش نوجوانان به فرهنگ بيگانه اثر دارد؟
  4. آيا شيوه ي تربيتي خانواده در گرايش نوجوانان به فرهنگ بيگانه اثر دارد؟
  5. آيا دوستان و همسالان درگرايش نوجوانان به فرهنگ بيگانه اثر دارند؟
  6. آيا رسانه هاي گروهي در گرايش نوجوانان به فرهنگ بيگانه اثر دارند؟
  7. آيا چگونگي گذران اوقات فراغت در گرايش نوجوانان به فرهنگ بيگانه اثر دارد؟
  8. آيا طبقه اقتصادي- اجتماعي در گرايش نوجوانان به فرهنگ بيگانه اثر دارد؟

لازم به ياد آوري است كه از جهات مختلف مي‎توان به بيگانه و فرهنگ آن نگريست كه مابه بعد فرهنگي آن نظر داشته ايم كه يك نگاه كلي است. فرهنگ بيگانه هم داراي جنبه هاي مثبت و هم داراي جنبه هاي منفي است كه در اين تحقيق گرايش نوجوانان را به جنبه هاي منفي آن كه با فرهنگ اسلامي – ملي ما در تضاد مي باشند بررسي نموده ايم.

نكته ديگر اين كه ما در اين تحقيق بر روي عوامل شناختي و تربيتي و عوامل اجتماعي مؤثر ، بر گرايش نوجوانان به فرهنگ بيگانه تكيه داشته ايم.

3-1- اهميت مساله

«فريقاً و هدي و فريقاً حق عليهم الضلاله انهم اتخذ  والشياطين اولياء من دون الله و يحسبون انهم مهتدون».( اعراف /30)

«گروهي (به طاعت خدا) ره نورد حقيقت شدند و گروهي (شيطان) را به درستي اختيار كردند و گمان مي كردند كه به راه راست هدايت يافته اند. »

«فرهنگ استعماري جوان استعماري تحويل مملكت مي‎دهد»

(امام خميني، كلمات قصار، ص 171)

ما از قرنها پيش به غرب و فرهنگ و تمدن آن ، توجه داشته ايم. ولي اين توجه در سده اخير بيشتر شده است و موجبات تغييراتي در ساختار اجتماعي و توجه و گرايش ما به جنبه هاي مثبت آن باشد، و بعد مثبت و منفي است. اگر توجه و گرايش ما به جنبه هاي مثبت آن باشد، نه تنها مضر نيست، بلكه سازنده و راهگشا است. از قبيل ارزش دادن زياد  يادبه علم و عالم، داشتن وجدان كاري، نظم ، رعايت مقررات و قانون.

(مصاحبه تلويزيوني يكي از اساتيد محقق ايراني، 1372)

زيرا مكتب ما نيز آن را تبليغ كرده و از هر مكتب ديگري بيشتر به آن ارزش و بها داده است:

پيامبر گرامي اسلام (ص) فرمود:

«اطلبو العلم ولو بالصين» (منيه المريد، ص 9)

«علم را طلب كنيد، اگر چه در چين باشد»

امام علي عليه السلام درباره داشتن تقوا و نظم در كارها به امام حسن و امام حسين عليهما السلام فرمود:

«اوصيكما بتقوي الله و نظم امركم» (نهج البلاغه فيض ص 977)

«شما را به پرهيزكاري خدايي و عايت نظم در كار، سفارش مي كنم»

متاسفانه امروزه توجه و گرايش به فرهنگ بيگانه ، بيشتر به جنبه هاي منفي آن معطوف شده است و اين توجه بيشتر از روي حسرت واسف و عبوديت است.

(آل احمد، غربزدگي، 1341)

جريان گرايش و توجه به فرهنگ بيگانه ، تحول و دگرگونيهاي عمده اي در مسير تاريخي جامعه ما ايجاد كرده است. به نحوي كه ساختار سنتي متزلزل گرديده و جاي آنرا ساختارهاي شبه غربي گرفته است و تقليد كوركورانه از فرهنگ بيگانه، شبيه گرايي ، ابتذال فرهنگي، بي بند و باري و فرهنگ پوچ گرايي و … را به ارمغان آورده است.

« … اكنون ديگر احساس رقابت (با غرب) فراموش شده است اكنون احساس درماندگي برجايش نشسته و احساس عبوديت . نه تنها خود را مستحق نمي دانيم يا برحق، بلكه اگر درصدد توجه امري از امور معاش و معاد خود نيز باشيم، به ملاكهاي غربي آنان را ارزشيابي مي كنيم»

(آل احمد، غربزدگي ، 1341، ص 21)

آدمهاي غربزده، همانند كوزه هاي سفالين بي ارزشي هستند كه با رنگ طلايي آراسته شده اند.

«اينان آدمهاي پوك و پوچ و شسته و رفته و واكس زده بوده اند، چون گوركافر از برون، پر جلال و از درون خلا قهر خداوند عزو جل است»

(شريعتي، بازگشت به خويشتن، 1352، ص 19)

غربگرايي و غربزدگي د رنقشهاي اجتماعي، اختلال بوجود مي‎آورد و بسياري از بحرانهاي فكري، عقيدتي، اخلاقي، اجتماعي را به دنبال خواهد داشت. لذا بررسي بسياري از عوامل اجتماعي و فرهنگي ما را به جريان غربگرايي و گرايش به فرهنگ بيگانه راهنمايي مي كند، تا در اين زمينه دقت بيشتري مبذول گردد.

اهميت بررسي عوامل گرايش به فرهنگ بيگانه از آن جهت است كه اين جريان خطري عظيم براي جامعه ما محسوب مي‎شود و مخصوصا بيشتر، گروه نوجوانان و جوانان به عنوان سرمايه هاي اصلي نظام در معرض خطر آن قرار دارند به اين دليل است كه اين تحقيق در سطح دانش آموزان دبيرستاني انجام شده است گروهي كه در مرحله نوجواني كه يك مرحله بحراني و مهم از لحاظ احراز هويت مي باشد، بسرمي برند و بررسي مسائل و مشكلات آنها براي حال واينده مملكت و انقلاب اسلامي ما، در سطح گسترده اي با جريان غربگرايي و گرايش به فرهنگ بيگانه پيوند خورده اند و زنگ خطر در اين زمينه به صدا در آمده است. و تمام مسوولين مملكت و متوليان امور فرهنگي و آموزشي پروشي كشور تلاش در جهت كشف راه حلهاي منطقي و علمي اين مساله دارند. زيرا حداقل ، حذف و دفع امواج ضاله قاره پيما ميسر نيست. و چاره اين معضل اجتماعي جز از طريق راه حلهاي علمي و فرهنگي، اجتماعي ، اقتصادي ، آموزشي توام با شناخت عوامل ايجاد كننده آن ، امكان ندارد.

در اين باره امام صادق عليه السلام فرمود:

« … فجعل لكل شيء سبباً و جعل لكل سبب شرحاً و جعل لكل شرح علماً و جعل لكل علم باباَ ناطقا»     (كافي ج1- ص 259)

 « … هر پديده اي داراي علتي و عاملي است و هر كاري راهي دارد، و هر راهي مستلزم شناختن و آموختن و كسب علم و دانش است»

«من طلب الامر من وجهه لم يزل» (روضه بحار، ج2، ص 375)

«كسي كه كاري را از مسير خودش بجويد، گمراه نمي‎شود.»

بنابراين، آينده ي جامعه و ميزان تحولات در بعد اقتصادي، صنعتي و ايدئولوژيكي و به عبارت كلي تر، تحولات فرهنگي آن، به ميزان زيادي به تلاشهايي كه دراين زمينه چه در جهت گسترش و توسعه آن چه در جهت محدود كردن و محو آن انجام مي‎شود بستگي دارد.

درباره اهميت مساله بررسي عوامل گرايش نوجوانان به فرهنگ بيگانه مجدداً به فرازي از فرمايشات بنيانگار جمهوري اسلامي ايران و احياگر اسلام ناب محمدي (ص)، امام خميني (ره) اشاره مي كنيم كه فرمود:

«تا ما از آن غربزدگي در نيائيم و مغزمان را عوض نكنيم و خودمان را نشناسيم، نمي توانيم مستقل باشيم. نمي توانيم هيچ داشته باشيم»

(كلمات قصار، ص 158)

بنابراين اين جا دارد، در اين زمينه تحقيقات وسيع و عميقي انجام شود تا با كشف عوامل و انگيزه هاي گرايش به فرهنگ بيگانه ، راههاي ايمن سازي نوجوانان و جوانان، به مسئولان مملكتي و مربيان و معلمان و والدين و … ارائه گردد، تا از اين طريق ميهن اسلامي و نسل فرداي آن از گزند حوادث و هجوم فرهنگي مصون گردد.

 

 

 

فهرست مطالب بررسی و شناخت عوامل موثر در گرايش نوجوانان به فرهنگ بيگانه بين دانش آموزان دختر و پسر, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • چكيده
  • فصل اول: مقدمه
  • 1-1- بيان مساله
  • 2-1-  اهداف تحقيق
  • 3-1- اهميت مساله
  • 4-1- تعاريف اصلاحات مهم
  • 5-1- تعريف عملياتي اصلاحات
  • 6-1- خلاصه
  • فصل دوم: پيشينه تحقيق
  • پيشگفتار
  • 1تعريف، ابعاد و اجزاي نگرش
  • 2مقايسه بين نگرش و مفاهيم مشابه
  • 3تاريخچه گرايش به فرهنگ بيگانه در كشورهاي اسلامي
  • 3-1- دوره غربگرايي در كشورهاي اسلامي
  • الف- دوره غربگرايي در تركيه
  • ب- دوره غربگرايي و غربزدگي در مصر
  • ج- دوره غربگرايي در ايران
  • 4- دوره غربزدگي
  • الف- دوره غربزدگي در تركيه
  • ب- دوره غربزدگي در ايران (رضا شاه، محمدرضا شاه) و اقدامات آنها
  • 5- دوره نهضت بازگشت به خويشتن
  • نهضت بازگشت به اسلام در بعضي از كشورهاي اسلامي
  • نهضت بازگشت به اسلام در تركيه
  • نهضت بازگشت به اسلام در ايران
  • آثار و پيامدهاي گرايش به فرهنگ بيگانه
  • ريشه ها و زمينه هاي گرايش به فرهنگ بيگانه
  • نيازها و ويژگيهاي نوجوانا
  • ويژگيهاي نوجوانان
  • تاثيرات محيط اجتماعي در رشد و شخصيت
  • تاثير دوستان و همسالان بر رفتار نوجوانان
  • عوامل گرايش نوجوانان به فرهنگ بيگانه براساس مطالعات و تحقيقات انجام شده
  • خلاصه
  • فصل سوم: روش شناسي
  • 3-1- روش تحقيق
  • 3-2- جامعه تحقيق و نمونه
  • 3-3- ابزار تحقيق
  • 3-4- نحوه تهيه مقياس و نمره گذاري آن
  • 3-5- روش اجرا: (الف- مطالعه مقدماتي ب- اجراي نهايي)
  • روايي و پايايي
  • 3-6- روشهاي آماري
  • خلاصه
  • فصل چهارم: يافته هاي تحقيق وتجزيه و تحليل اطلاعات
  • پيشگفتار
  • 1آزمون سوال يك
  • 2آزمون سوال دو
  • 3آزمون سوال سه
  • 4آزمون سوال چهار
  • 5آزمون سوال پنج
  • 6آزمون سوال شش
  • 7آزمون سوال هفت
  • 8آزمون سوال هشت
  • 9يافته هاي ديگر
  • خلاصه و نتيجه گيري
  • فصل پنجم: خلاصه، نتيجه گيري و بحث
  • پيشگفتار
  • 1خلاصه و نتيجه گيري
  • 2بحث
  • 3محدوديت هاي تحقيق
  • 4رهنمودهاي تحقيق
  • الف- توصيه به والدين، معلمان و مربيان در رابطه با كودكان و نوجوانان
  • ب- توصيه به كارگزاران عالي كشور و متوليان امور آموزشي و پروشي و فره نگي
  • 5پيشنهادها
  • 6منابع
  • 7پيوست ها (پرسشنامه )

 

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید بررسی و شناخت عوامل موثر در گرايش نوجوانان به فرهنگ بيگانه بين دانش آموزان دختر و پسر را به قیمت 11500 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=7195
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی و شناخت عوامل موثر در گرايش نوجوانان به فرهنگ بيگانه بين دانش آموزان دختر و پسر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.