0
0

دانلود مقاله وظایف عمومی مربیان

661 بازدید

مربي شخصي است كه اطلاعات علمي پراكنده را متناسب با استاندارد رشته آموزشي خود تنظيم كرده و با شيوه هاي مناسب آن را به صورت مطالب ساده و قابل درك براي كارآموز تبديل و با سرعت مناسب و در سطح استعداد او انتقال مي دهد… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله وظایف عمومی مربیان دنبال نمایید. این فایل شامل 65 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله وظایف عمومی مربیان

مشخصات فایل وظایف عمومی مربیان

عنوان: وظایف عمومی مربیان
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 65
حجم فایل : 47 کیلوبایت

بخشی از  مقاله وظایف عمومی مربیان را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

وظايف عمومي مربيان از ديدگاه سازماني

  • تقويت و پرورش قوه تفكر در كارآموزان:

برداشتي كه اكثر ما از تفكر داريم و كم و بيش در جامعه ما رواج دارد يك برداشت صد درصد صحيح و بدون اشكال نبوده. لذا بايد ابتدا معناي صحيح آن روشن شود تا درباره تقويت و قدرت بخشيدن آن در افراد به طور صحيح گام برداريم.

اصولا زماني بانسان بهتفكر مي پردازد كه با مشكل و مسئله مهمي برخورد كند. و يا مطالبي را به خاطر آورده باشد. با اين تعريف مشخص مي شود كه انسان به تفكر نمي پردازد و نمي انديشد مگر در هنگامي كه دچار مشكلي گردد و احتياح به كار و تلاش يكي از عوامل مهم در امر تفكر و رسيدن به هدف است.

2-ايجاد تفكر عملي:

معمولا اينگونه تفكر در مسائل روزمره و عادي جريان دارد و بيشتر براي تنظيم كار و وظايفي كه در قبال آن مسئوليت دارد معطوف مي شود.

4- ايجاد تفكر خلاق:

در اينگونه تفكر بيشتر به مسائل و مشكلاتي كه حل آن مشكل بوده و نياز به تلاش فكري بسيار نياز دارد پرداخته مي شود و در اين راستا براي حل مسائل مشكل راه حل هاي جديد كشف مي گردد و معمولا در اينگونه انديشه و تفكر است كه به اختراعات بسيار مهم مي انجامد. آنچه مد نظر است دقت نظر به تعاريف ياد شده تفكر خلاق است كه بايد مورد توجه قرار گيرد و همه مربيان و مسئولين در اين رابطه تلاش كنند.

اما آنچه ما در مراكز آموزش و پرورش و تمام مراكز آموزشي شاهد و ناظر آن هستيم غير از آن چيزي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. و با يك بررسي بسيار سطحي متوجه خواهيم شد كه مراكز آموزشي ما با اتخاذ روش هاي خشك و بي روح و طبق يك عادت ديرينه مشغول به كار هستند و از هرگونه راه حل جديد كه از ناحيه دانشجو بخواهد ارائه شود مخالفت مي ورزند و با ايجاد يك محيط انضباطي سخت موجب ركود هرگونه تفكر تازه مي شوند و اين تفكر در همه مراكز آموزشي سايه نيفكنده. اما بايد توجه داشت كه اينگونه روش ها هيچگونه پيشرفت و ترقي را به همراه ندارد.

حتي ساكت كردن دانشجويان درمحيط آموزش، مجبور كردن آنها به پذيرفتن مطالبي كه ازناحيه استاد بيان مي شود يك نوع ارزش و نشانه اداره خوب كلاس شمرده مي شود. بايد به اين نكته توجه داشت كه انتقال فراوان مفاهيم علمي و تمرين هاي تكراري هرگونه فرصت انديشيدن را از دانشجو سلب مي كند و آنچه سبب پيشرفت و تعالي هر انساني مي گردد همان ايجاد فرصت هايي براي انديشيدن است. در اينجا بايد شرايط انديشيدن را براي دانشجويان فراهم منايد و دانشجويان بايد با انديشيدن به شناخت صحيح دست يابند و اين شناخت علمي صحيح آنان را به باور تثبيت شده برسانند. در اثر ايجاد باور تثبيت شده است كه گرايش به سوي عمل تحقق مي يابد و در نهايت به انجام عمل منجر خواهد شد.

4- ايجاد يگانگي و حس همكاري:

ايجاد حس همكاري و تعاون در كاراموزان را مي توان يكي از محرك هاي اصلي پيشرفت در تمام ابعاد كارآموز دانست. به وسيله تعاون وهمكاري مي توان فرصت هايي را براي ارتباط متقابل اجتماعي و رواني و نهايتاً تكامل افراد ايجاد كرد. با ايجاد حس همكاري است كه خواسته هاي افراد آشكار شده و قابليت هاي آنان بعنوان عضوي از جامعه نمودار مي گردد. اب ايجاد حس همكاري مي توان پيشرفت و تكامل كارآموز را سرعت بخشيد. در اين رابطه با بررسي هائي كه انجام گرفته است عوامل موثر در ايجاد يگانگي و انسجام در سه مورد خلاصه كرد.

الف- مربي:

اساسي ترين نقش را در انسجام و يگانگي ايفا مي كند، با تماس مداوم با دانشجويان فرصت بسيار زيادي براي ايفاي نقش خوددارد او مي تواند با ايجاد محيطي مناسب و فراهم آوردن امكانات و لوازم مورد نياز موجبات انسجام و يگانگي را در بين دانشجويان فراهم آورد.

ب- ايجاد روابط اوليه همراه با عواطف:

   درستي بين يك گروه از دانشجويان بهص ورتي كه در راه اهداف آن منافع مصالح شخصي ناديده گرفته شود از نوع روابط نخستين است و مي توان گفت كه اين بهترين نوع رابطه است. هيچ عاملي جز دوستي هاي بي شائبه و بر كنار ماندن از هدف هاي مادري و شخص نمي تواند همكلاسان را در يك موسسه آموزشي به يكديگر ارتباط  دهد. به همين دليل است كه درستي هايي كه از دوران تحصيل نشأت گرفته است عميق و ريشه دار و مستمر است. و هرچه روابط نيكوتر و صميمانه تر باشد استوارتر و از يگانگي بالاتري برخوردار است.

ج- پرورش گفتاري در كارآموزان:

 از آنجائي كه تمام حالات و كردار مربي در دانشجويان تاثير مي گذارد لذا گفتار و طرز بان مربي نيز از اين مقوله خارج نيست و مربي بايد توجه داشته باشد كه در هنگام بيان مطالب به گونه اي عمل نمايد كه همزمان دانشجويان به طريقه سخن گفتن و بيان مطالب را نيز فرا بگيرند و سعي كند كه بسيار روان و سليس مطالب را باين نمايد و كلمات قابل فهم و زيبا باشد تا دانشجويان با الهام از مربي در گفتار از وي پيروي نمايد.

تعريف مطالعه:

  مطالعه علمي است كه با تفكر همراه است و پرورش و به كار انداختن تمام قواي فكري و اخلاقي چون قوه تميز، استدلال، تصميم، حكم، قضاوت مي گردد و از طرف ديگر توانايي در خواندن سبب ورزيده شدن حافظه و مخيله خواهد شد و موجبات درك بهتر مواد درسي را فراهم مي سازد. حال اگر مطالعه با درك معنا همراه باشد موجب پرورش شخصيت، كسب اطلاعات سودمند، برقراري رابطه حسنه با ديگران، لذت روحي و نشاط خاطر را موجب مي شود.

مطالعه و روش هاي آن:

هر كارآموز قبلا مشتاق است كه مطالعه كند و اين شيوه بسيار پسنديده را در خود تقويت كند و به صورت عادت در زندگي خود درآورد. در اين رابطه مي بينيم كه بسياري از كارآموزان نگران اين هستند كه چگونه مطالعه كنند و مي خواهند بدانند كه روش هاي آن چگونه است تا به كار بستن آن راندمان تحصيلي خود را بهبود بخشد.

فصل سوم

روش هاي كلي تدريس در نظام آموزش:

روش ها به طور كلي به دو روش فعال و غير فعال تقسيم مي شوند. قبل از اينكه بخواهيم به اين روش ها توجه كنيم اصولي به نام قوانين ياديگري را معرفي مي نماييم.

قوانين يادگيري:

1-قانون اثر و نتيجه:

هرچقدر موضوع يادگيري در كار و يا زندگي فرد اثر و نتيجه خود را نشان دهد شخص نسبت به آنموضوع علاقه مندي بيشتري نشان مي دهد.

2-قانون آمادگي

شخص يادگيرنده بايتسي از نظر بدني سلامتي كامل را از نظر ذهني در حالات رواني مناسبي باشد همين طور محيط فيزيكي نقش مهمي در وضعيت اوليه يادگيري فرد خواهد داشت.

3- قانون تكرار و تمرين

در سيستم آموزشي يكي از مهمترين روش ها در جذب اطلاعات در تكرار كردن موضوع و تمرين كردن آن به صورت عملي مي باشد كه اين سيستم تكرار و تمرين مي تواند در خود موسسه يا در منزل انجام گيرد.

هدف هاي آموزشي:

   هدف هاي آموزشي در مراكز آموزشي فني و حرفه اي همان فراگيري و آموختن است كه اقسام گوناگون و رشته هاي مختلفي دارد. به عبارت ديگر آموزش فراگيري معلومات و دانش ها يا شيوه عملكرد و يا تغيير رفتاري موجود است، و روش رفتاري همان كاربرد مع لومات بهدست آمده و مهارت هاي آموخته شده است. در تغيير ديگري آموزش را اينگونه تعريف نموده اند، سوق دادن دانشجو به سمت فراگيري و آموختن است. اما اكثر مربيان منظور را آموزش را همان تغيير دادن رفتار فرد مي دانند كه اين تغيير را شامل اموري از قبيل دانش، مهارت ها، نگرش ها و عادات مي دانند و اين يادگيري را ناشي از عواملي چون والدين، دوستان، جامعه اعتفقادات مذهبي، مطبوعات، رسانه هاي گروهي و محيط آموزشي مي دانند. آموزش واقعي آن است كه توانايي فهميدن را به دانشجو ببخشد و راهي باشد براي تحول همه جانبه او.

آموزش از ديدگاه افلاطون

   افلاطون بر اين عقيده است كه هر جامعه اي خواهان ترقي و تعالي است و خواهان تغييراتي در تمام ابعاد و ايجاد تحول در جامعه خويش است.

لذا براي ساختن جامعه سالم و نو بايد انساني سالم و نو ساخت

به سلامت رواني دانش آموز لطمه مي زند. در اين مورد بايد گفت كه كاملا عكس اين موضوع صادق است. بدون شك حفظ انضباط شديد و بسيار دقيق در كلاس به نفع كارآموزان است و برعكس تدريس از روي بي بندي و باري مي تواند زيان بار باشد.

مسلماً سلامت رواني كار آموزان در سايه آموزشي منظم و كنترل دقيق كلاس تضمين مي شود و ما آن را انضباط دموكراتيك مي نماميم.

 

فهرست مطالب مقاله وظایف عمومی مربیان, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

 

  • فصل اول: تعاريف و مفاهيم
  • مفهوم فنون تدريس و تعاريف آن
  • شرايط مربي از نظر قوانين موثر در تدريس
  • وظايف عمومي مربيان از ديدگاه سازماني
  • تعريف مطالعه و روش هاي آن
  • فصل دوم: آيين كلاس داري
  • هدف از بررسي آيين كلاس داري
  • نقش انگيزه
  • نقش انضباط و كنترل
  • بحث انضباط شخصي و تاثير آن در كلاس داري
  • فصل سومن: روش هاي كلي تدريس در نظام آموزشي
  • روش هاي فعال و غير فعال و قوانين اثر و نتيجه
  • هدف هاي آموزشي
  • مهايت هاي فرايند تدريس
  • الف) مهارت هاي پيش از تدريس- تعريف استاندارد- آشنايي با طرح درست و فوايد آن و فرم
  • ب) مهارت هاي بپمن تدريس
  • بررسي فنون عرضه شده به كارآموز و بيان مطالب
  • ارجاع اطلاعات كافي براي كارآموز
  • انتظاراتي كه كارآموز از مراكز فني و حرفه اي دارد:
  • تقاضا و نيازهاي عمومي و كلي در پداگوژي و نحوه برخورد با ديگران
  • طريق شناخت افكار و استعدادهاي افراد
  • مهارت هاي پس از تدريس
  • فصل چهارم: كليات روش هاي تدريس
  • 1- روش هاي تدريس غير فعال- شيوه مكتبي- شيوه توضيحي- شيوه سخنراني
  • 2- روش هاي تدريس فعال- شيوه پرسش و پاشخ- شيوه بحث- شيوه اكتشافي
  • 3- شيوه يا روش اكتشافي و روش حل مسائل
  • 4- شيوه يا روش اكتشافي و روش حل مسائل
  • بحث پاياني
  • منابع و مأخذ مورد استفاده

 

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله وظایف عمومی مربیان را به قیمت 11000 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=6831
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله وظایف عمومی مربیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.