یکی از عرصههایی که زندگی روزمره را بازنمایی میکند و قدرت و مقاومت را در زندگی انسانها به نمایش میگذارد عرصهی فراغت است. فراغت عرصهای است که اختیار و آزادی انسانها در آن عرصه بیشتر قابل اعمال است. در نتیجه برخلاف… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دختر دنبال نمایید. این فایل شامل 96 صفحه و در قالب word ارائه شده است.
مشخصات فایل تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دختر
عنوان: تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دختر
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 96
حجم فایل : 246 کیلوبایت
بخشی از مقاله تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دختر را در ادامه مشاهده خواهید نمود.
2-1 بیان مسأله
اوقات فراغت بخشی از ساعات زندگی روزمره ی انسانهاست که فارغ از کار و تعهدات شغلی به آن می پردازند. همچنین به زمانهایی اطلاق می شود که افراد کار ضروری برای انجام ندارند و معمولا در این مواقع جهت تفریح و سرگرمی و رفع خستگی تمایل به انجام فعالیت های فرحبخش و نشاط آور دارند. در تحقیق حاضر اوقات فراغت در محدوده ی جوانان مطرح می شود. چرا که نزدیک به 2 میلیون نفر از جوانان آینده ساز کشور را قشر دانشجو تشکیل می دهند. و این دانشجویان در فردایی نه چندان دور به عنوان مدیر، پزشک ، معلم و … به کار و فعالیت می پردازند. پس طبیعیست که نحوه گذراندن اوقات فراغت این قشر نسبت به دیگر افراد جامعه حساسیت و اهمیتی مضاعف پیدا کند. به طور کلی می توان گفت که در عین حال که کار کرد اوقات فراغت در وجوه رفع خستگی و تفریح و سرگرمی اموری غیر قابل انکار هستند، عنایت به کارکرد دیگر آن که باعث پیشرفت تحصیلی نيز شود حائز اهمیت ویژه ای است. البته باید در نظر داشت که این کارکرد مورد انتظار اوقات فراغت است و چه بسا که گذران اوقات فراغت به گونه ای باشد که خلاف چنین انتظاری رخ نماید.
سوال های اساسی که در این پژوهش مطرح می شود بدین قرارند:
- انواع فعالیت های فوق برنامه ی دانشجویان در طول سال تحصیلی چیست؟
- نوع فعالیت ها چه تأثیری بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دارد؟
- انگیزه ی دانشجو ازانجام فعالیت های فوق برنامه چیست؟
- میزان رضایت دانشجویان از این فعالیت ها به چه میزان است؟
- پایگاه اجتماعی دانشجویان چه تأثیری بر میزان و نوع این فعالیت ها دارد؟
3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق
از آنجا که مقولهی فوق برنامه یک پدیدهی دوسویه است از یک طرف در نظر عدهای معمولاً زمانیکه به فعالیتهای فوق برنامه اختصاص داده میشود در برنامهی جوانان سهم عمدهای دارد و همچنین بازتابهای متفاوتی دارد. فعالیتهای فوق برنامه اعم ازآ موزشی و غیرآموزشی در برنامهی جوانان قرار میگیرد. بحث بر سرتأثیر این فعالیتها بر موفقیت تحصیلی است. یعنی اینکه چگونه این فعالیتها میتوانند منجر به موفقیت یا عدم موفقیت در تحصیل شوند. با توجه به اینکه رویکرد آموزش سنتی معمولاً به گونهای بود که فعالیتهای فوق برنامهها محدود و اصولاً زمانی بر آن قائل نمیشود و در سالهای اخیر توجه به این فعالیتها در برنامههای آموزشی بیشتر شده است، بررسی اصولی این فعالیتها و تأثیر آنها بر تحصیل راهگشا مینماید. عدهای معتقدند زمانیکه معمولاً به این کلاس ها اختصاص داده میشود. گاهاً سبب کمکاری در برنامههای آموزشی اصلی میشود و بنابراین به این فعالیتها به صورت معمولاً مکمل مینگرد بلکه حتی دلایلی هستند که در جای خود قابل بحث است و با ذکر این دلایل معتقد به تأثیر این فعالیتها بر عملکرد تحصیلی جوانان هستند. با توجه به ا ین جریان دو سویه سعی شده است تا در این پژوهش با تعبیراتی فعالیتها و نشان دادن آن با عملکرد تحصیلی به تأثیر آن بر موفقیت یاعدم موفقیت در تحصیل پیببریم.
4-1 اهداف تحقیق
در این پژوهش هدف اصلي:
تأثیر فعالیتهای فوق برنامه بر موفقیتهای تحصیلی دانشجویان است.
1-4-1 اهداف فرعی
1ـ بررسی انگیزهها و علل شرکت یا عدم شرکت دانشجویان در فعالیتهای فوق برنامه
2ـ تعیین میزان رضایت دانشجو از فعالیتهای فوق برنامه
3ـ تعیین نوع فعالیتهای فوق برنامه انجام شده در طول سال تحصیلی
4- توصیف ارتباط بین جنسیت، وضع تأهل، دورهی تحصیلی، سکونت، پایگاه اجتماعی، رضایت فردو انگیزه وي با فعالیتهای فوق برنامه
5-1 تعریف مفاهیم و اصطلاحات
تعریف اسمی
1-5-1 اوقاعت فراغت
اوقات فراغت را میتوان مهمترین و دلپذیرترین اوقات آحاد بشر دانست. این اوقات مستعد است که برای مومنان لحظههای نیایش با معبود، برای عالمان دقایق تعمق و تفکر و برای هنرمندان زمان ساختن ابداع باشد و در عین حال برای عدهای نیز این اوقات به جای فراغت ملالآورترین لحظههاست.
(شریفیان، محمود،چگونگی پرداختن به فعالیتهای فراغت بین نوجوانان وجوانان،ص5)
2-5-1 اوقات فراغت در لغت
واژهی اوقات فراغت خود از دو کلمهی اوقات و فراغت ترکیب شده است و ضروریست که قبل از بیان تعریف مفهوم آن به معنای لغوی این دو کلمه اشارهای داشته باشیم.
اوقات در لغت: اوقات را در لغت به معنی جمع کلمهی وقت، هنگامها، روزهگارها، ساعات و ازمنه. (مین، محمد، فرهنگ فارسی، ج 1، ص 404)
و در فرهنگ عمید اوقات به معنی: جمع وقت، هنگامها، گاهها و زمانها آورده شده است. (3) (عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، ص 173)
دکتر محمد معین معانی بیشتر و دقیقتری برای وقت بیان نمود است که عبارتند از تعدادی از زمان که برای امری فرض شد.
ـ مقداری از زمان که برای امری فرض شد.
ـ هنگام
ـ عهد، عصر
ـ فصل
ـ موقع، مقام (معین، محمد فرهنگ فارسی، ج 4، ص 50ـ44)
در میان معانی که برای وقت بیان شده است زمان بیشترین کاربرد و نزدیکترین مفهوم را به وقت دارد (نشان میدهد). در زمان پدیدهایست که همهی موجودات عالم هستی متأثر و نیازمند به آن هستند از خلقت و آفرینش آنها گرفته تا مرگ و نیستی.
3-5-1 فراغت در لغت
فراغت در لغت به معنی آسودگی و آسایش است و معمولاً در مقابل اشتغالات و درگیریهای روزمره که نوعاً موجب خستگی میشود به کار میرود. (شریفیان، معسود چگونگی پرداختن فعالیتهای فراغت بین نوجوان و جوانان، ص 3)
در تعریف دیگری آمده است که:
فراغ در لغت به معنی آسودگی و آسایش، آسوده شدن از کار و آزد بودن از کار روزانه معنی میشود(صافي،قاسم،تحقيقي درزمينه كاربردزمان فراغت دانشجويان دانشگاه تهران،صفحه5).
در فرهنگ معین در مقابلهی کلمهی فراغت این معانی آمده است:
فراغ: 1ـ پرداختن از فراغ 2ـ آسایش، استراحت، آسودگی، آرامش 3ـ بیاعتنایی وارستگی 4ـ فرصت و مجال (معین محمد، فرهنگ فارسی، جلد 2، صفحه 2504).
فهرست مطالب مقاله تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دختر, در ادامه قابل مشاهده می باشد.
- فصل اول : کلیات
- 1-1 مقدمه
- 2-1 بیان مسئله
- 3-1 ضرورت و اهمیت تحقیق
- 4-1 اهداف تحقیق
- 5-1 تعریف مفاهیم و اصطلاحات
- 1-5-1 اوقات فراغت
- 1-5-2 اوقات فراغت در لغت
- 1-5-3 اوقات در لغت
- 1-5-4 فراغت در لغت
- 1-5-5 موفقیت در لغت
- 1-5-6 موفقیت تحصیلی
- فصل دوم پیشینه تحقیق
- 1-2 پژوهش های انجام شده در داخل کشور
- 1-1-2چگونگی اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه اصفهان با تاکید برفعالیتهای ورزشی
- 2-1-2 نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه کشوربا تاکید بر فعالیتهای ورزشی
- 3-1-2 بررسی مشکلات گذران اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه شهید چمران
- 4-1-2اوقات فراغت و شکل گیری شخصیت فرهنگی در دبیرستان تهران
- 5-1-2بررسی میزان علاقه مندی و تعیین اولویت های مورد علاقه دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی
- 6-1-2بررسی نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی
- 7-1-2بررسی اوقات فراغت شهروندان شهر مشهد
- جنسیت و اوقات فراغت در عرصه های زندگی شهری
- 2-2پژوهش های انجام در خارج از کشور
- 1- 2-2فراغت در شهر
- 2- 2-2اوقات فراغت جوانان
- 3- 2-2تئوری فراغت
- فصل سوم : چهار چوب نظری
- 1-3بررسی آراء و اندیشه های صاحب نظران
- 1-1-3نظریات رایزرمن
- 2-1-3نظریات رایت میلز
- 3-1-3نظریات فلوئید هاوس
- 4-1-3نظریات اسپنسر
- 1-2-3تئوری رفتار واتسن
- 2-2-3تئوری انگیزه جورج هومز
- 3-2-3تئوری طبقات گرازیا
- 4-2-3تئوری مربوط به رابطه فراغت بازی
- 3-3فرضیات تحقیق
- 4-3مدل تحلیلی تحقیق
- فصل چهارم : مبانی روش تحقیق
- 1-4روش تحقیق
- 2-4جامعه آماری
- 3-4واحد تحلیل
- 4-4شیوه ی نمونه گیری
- 5-4حجم نمونه
- 6-4تعریف عملیاتی تحقیق
- فصل پنجم : یافته های تحقیق
- 1-5تحلیل های تک متغیره
- 1-1-5 دوره تحصیلی
- 2-1-5 معدل کل
- 3-1-5 وضعیت تاهل
- 4-1-5 رشته تحصیلی
- 5-1-5 شغل پدر
- 6-1-5 میزان تحصیلات پدر
- 7-1-5 درآمد ماهیانه خانوار
- 8-1-5 آیا در طول سال تحصیلی به فعالیت ورزشی می پردازید؟
- 9-1-5 نوع فعالیت ورزشی شما چیست؟
- 10-1-5 انگیزه شما از انجام فعالیت ورزشی چیست ؟
- 11-1-5 میزان رضایت شما از انجام فعالیت ورزشی چیست ؟
- 12-1-5 آیا در کلاس های فرهنگی ورزشی شرکت می کنید؟
- 13-1-5 در چه کلاسهای فرهنگی و آموزشی شرکت می کنید ؟
- 14-1-5 انگیزه شما از انجام این فعالیت چیست ؟
- 15-1-5 میزان رضایت شما از انجام این فعالیت چیست ؟
- 16-1-5 آیا به فعالیت مذهبی هم می پردازید؟
- 17-1-5 نوع فعالیت مذهبی شما چیست ؟
- 18-1-5 انگیزه شما از انجام این فعالیت چیست؟
- 19-1-5 میزان رضایت شما از انجام این فعالیت چیست؟
- 20-1-5 آیا در انجمن ها و تشکل های مذهبی شرکت می کنید؟
- 21-1-5 نوع انجمنی که در آن فعالیت می کنید چیست ؟
- 22-1-5 انگیزه شما از انجام این فعالیت چیست؟
- 23-1-5 میزان رضایت شما از انجام این فعالیت چیست ؟
- 24-1-5 در اوقات فراغت به چه تفریحاتی می پردازید؟
- 2-5تحلیل های دو متغیره
- 1- 2-5رابطه بین دوره ی تحصیلی با میزان شرکت در فعالیت های فوق برنامه
- 2- 2-5رابطه وضعیت تاهل با میزان شرکت در فعالیت های فوق برنامه
- 3- 2-5رابطه بین نوع فعالیت های فوق برنامه با موفقیت تحصیلی
- 4- 2-5رابطه پایگاه اجتماعی با میزان شرکت در فعالیت های فوق برنامه
- 5- 2-5رابطه بین انگیزه شرکت در فعالیت های فوق برنامه با میزان شرکت در
- این فعالیتها
- 6- 2-5رابطه بین میزان رضایت از شرکت در فعالیت های فوق برنامه با میزان شرکت در این فعالیت ها
- 7- 2-5رابطه بین میزان رضایت از شرکت در برنامه های فوق برنامه با موفقیت در تحصیل
- فصل ششم : نتیجه گیری
- 1-6 نتیجه گیری
- 2-6فهرست منابع و ماخذ
- 3-6ضمائم
در صورت تمایل شما می توانید مقاله تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دختر را به قیمت 11500 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.