0
0

دانلود مقاله بررسی رابطه بين روش شاگرد محور و رشد و پرورش خلاقيت دانش‌ آموزان دختر

558 بازدید

نظامهاي آموزشي و فعاليتهاي حاكم بر آن ،‌ با توجه به پيشرفت جوامع ،‌همواره دستخوش تغيير وتحول است و تحول آموزشي ، خود معلول تحول اجتماعي وتحول علوم و تكنولوژي است زيرا در يك جامعه ساده ،‌نيازها ساده و روش ارضاي نيازها نيز ساده است…پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله بررسی رابطه بين روش شاگرد محور و رشد و پرورش خلاقيت دانش‌ آموزان دختر دنبال نمایید. این فایل شامل 164 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

مقاله بررسی رابطه بين روش شاگرد محور و رشد و پرورش خلاقيت دانش‌ آموزان دختر

مشخصات فایل بررسی رابطه بين روش شاگرد محور و رشد و پرورش خلاقيت دانش‌ آموزان دختر

عنوان: بررسی رابطه بين روش شاگرد محور و رشد و پرورش خلاقيت دانش‌ آموزان دختر
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 164
حجم فایل : 148 کیلوبایت

بخشی از  مقاله بررسی رابطه بين روش شاگرد محور و رشد و پرورش خلاقيت دانش‌ آموزان دختر را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

پيشينه تحقيق

 با توجه به بررسيهاي متعددي كه بعمل آوردم . متوجه شدم كه در مورد اين تحقيق قبلاً بررسي‌هايي به عمل آمده و تحقيقي با عنوان : بررسي تاثيرات روش تدريس شاگرد مدار توسط معلمان و رابطه آن با خلاقيت دانش آموزان پسر دوره‌ي ابتدايي شهر كرج توسط خانم زهرا مومني تا كنون صورت گرفته است ( و تاييد مثبت داشته و فرضيه به اثبات رسيده ) البته پژوهشهاي معدودي در ايران در ارتباط با خلاقيت و تدريس بعمل آمده است كه هيچگونه تشابهي با موضوع تحقيق مذكور ندارد .

تاريخچه تعليم و تربيت

 بشر از كهنترين دوران ، براي انتقال تجارب خود ، يعني تفسير قوانين و آيينهاي مذهبي و اعتقادات ونظرات خود درباره پديده‌هاي طبيعت ، آگاهانه از موهبت زبان استفاده كرده و اين تجارب را سينه به سينه از گروهي به گروه ديگر و از نسلي به نسل ديگر ، رسانده است ،اين عمل تا آنجا اهميت يافته كه اجتماعي كردن محفوظات فرد لازمه‌ي بقاي نوع شده است . اين نكته بويژه در مورد گسترش كاربرد ابزار كه در ميان همه‌ي انواع جانداران امتياز خاص نوع بشر است ، به چشم مي‌خورد .

 انسان براي مقابله با محيط زيست خود تخصص ذاتي ندارد ؛ و با اينكه غرايزش نسبت به حيوانات ديگر ذاتاً ضعيفتر است ، اما به تدريج توانسته است بقاي خود را تامين كند و تكامل بخشد . او در اثر تداوم مبارزه با شرايط محيط زيست خود ، توانست به مرور به موجوديت خويش سروسامان دهد و براي تشكل كوششهاي دسته‌جمعي خود ، جامعه‌اي به وجود آورد . اين تلاش ابتدا در واحد خانواده وقبايل بدوي آغاز شد . انسان نخستين در ضمن تلاش براي تامين مواد ضروري حيات ، به تدريج بر دانش و تجربه‌ي خود افزوده راه شناخت نيازها و آرزوهاي خود و شيوه‌ي بيان آنها را آموخت ، و به اين ترتيب به نيروي انديشه و خرد خود شكل داد كه تحول بزرگي بود . شواهد علمي مبتني بر توانائيها و نيازهاي زيستي ، جسمي و غريزي انسان نشان مي‌دهند كه اين تحول چه نقشي در سرنوشت نوع بشر داشته است .

 بطور كلي ، نژادهاي گوناگون بشر در جريان هماهنگ كردن خود با انواع محيطها و شيوه‌هاي زندگي از دوران ماقبل تاريخ تا كنون تغيير چنداني نيافته‌اند . با اينهمه انسان امروزي ، لحظه‌اي از تسخير محيطهاي تازه باز نايستاده است و از بركت دانش‌هاي روز افزوني كه نسل به نسل به او رسيده است ، يعني به بيان ديگر ، بر اثر تعليم و تربيتي دم به دم گسترده‌تر و پيچيده‌تر ، حتي در محيطهاي آلوده نيز مي‌تواند زنده بماند ؛ محيطهايي كه اگر بشر نمي‌دانست چگونه در شرايط آن ايستادگي كند ، جسماً و روحاً قابليت تحمل آنها را نمي‌داشت .

 در تاريخ تعليم و تربيت هر قدر به گذشته‌هاي دورتر مي‌رويم ، آموزش و پرورش را لازمه‌ي طبيعي جوامع بشري مي‌يابيم . تعليم و تربيت در سرنوشت جامعه ، و درتمام مراحل پيشرفت وباروري آن سهيم بوده و خود نيز همواره گسترش يافته است . همچنين حامل و ناقل شريفترين آرمانهاي بشري بوده و پيوندي ناگسستني با بزرگترين پيروزيهاي مردان و جوامع بزرگ تاريخ بشر داشته است . بعلاوه مسير اين تاريخ را با درستي و صداقت در خود منعكس ساخته و شاهد لحظات اوج و فرود ، و روزهاي تلاش و نااميدي ، وهماهنگيها و تضادهاي آن بوده است .

تعليم و تربيت در جوامع بدوي

 تعليم و تربيت در جوامع بدوي صورت متكثر و مداوم داشت . هدف آن شكل دادن به خصلتها ،‌استعدادهاي دروني ، مهارتها و سجاياي اخلاقي فرد بود . اين فرد از طريق همزيستي با جامعه ، بيش از آنكه تعليم بگيرد ، خود آموزي مي‌كرد . زندگي در خانواده يا در كلان ، از كار گرفته تا تفريح ، از مناسك ديني تا آيينهاي قومي ، همه فرصتهاي روز به روزي براي آموختن بودند . آموختن از هر طريقي انجام ميگرفت . از توجه مادر تا درسهاي پدر شكارچي، از مشاهده‌ي فصلها تا ملاحظه‌ي حيوانات خانگي ، از روايات پيران قوم تا اوراد جادوگران قبيله …

 اين اشكال طبيعي سازمان نيافت ه، اكنون نيز در نقاط وسيعي از دنيا به عنوان يگانه شيوه‌ي تعليم و تربيت براي ميليونها تن از افراد بشري مشاهده مي شود . از اين گذشته ، صور آموزشي در جوامع تعليم يافته‌ي امروزي نيز ، آنچنان كه به نظر مي رسد ، تفاوت چنداني با گذشته ندارد . زيرا هنوز ، هم كودكان و هم بزرگسالان ، تا حدود زيادي تعليم و تربيت خود را مستقيماً و به طور ضمني و تصادفي از تجربه‌ي حاصل از محيط و خانواده و اجتماع خود كسب ميكنند . دانشي كه اينگونه به دست مي‌آيد ، به مراتب از اهميت بيشتري برخوردار است : زيرا تاثير آن بر نيروي دريافت كودك نسبت به آموزش مدرسه‌اي بيشتر است و اين آموزش هم به سهم خود چندان قالب تفكري براي شاگرد فراهم مي آورد كه از طريق آن بتواند به دانشي كه از محيط كسب كرده است ، نظم بخشد و مفهوم عيني بدهد .

سنت آفريقايي درتعليم و تربيت

 سنت آفريقايي ، همانند بسياري از سنتهاي ديگر دنيا ، هنوز گواهي بر وضع ديرين تعليم و تربيت است . به گفته‌ي « ژوليوس ني ريره»[2] اگر در آفريقاي قبل از استعمال البته به استثناي دوره‌هاي كوتاهي كه براي آشنا ساختن خردسالان وديگران با برخي مراسم ، در بعضي قبايل وجود داشته مدرسه بمعناي متداولآن وجود نداشته است ، بدين معنا نيست كه كودكان آنجا از تعليم و تربيت برخوردار نبوده‌اند . آنان آموزش خود را در مكتب زندگي و تجربه به دست مي آورند . تعليم و تربيت به اينگونه « غير رسمي » بود .

هر بزرگسالي كم يا بيش معلم به شمار مي‌رفت .اما ، عدم وجود موسسه رسمي ، دليل بر فقدان تعليم و تربيت نبود و هرگز در اجتماع از اهميت آن نمي‌كاست .اين گفته دليلي است بر اثبات اين حقيقت كه شيوه‌ي سنتي تعليم و تربيت آفريقا ، باهمه‌ي محدوديتها و نارسائيهايش ، ميـواند يكي ازتجربه‌هاي بسيار جالب در زمينه‌ي تعليم و تربيت غير رسمي باشد .

پيدايش مدارس

 دليل ضرورت تاريخي نهاد آموزشي اين است كه پيدايش آن بتدريج و طي دوره‌هاي مختلف ليكن در مراحلي مشابه و قابل قياس ، درهمه‌ي انواع جوامع صورت گرفته است . به نظر مي‌رسد كه پيدايش پذيرش سازمانهايي كه بتدريج شكل مكتب و مدرسه را به خود گرفت ، با توسعه‌ي روز افزون كاربرد كلام مكتوب ، بستگي اساسي داشته باشد . فراگرفتن سواد طبعاً مستلزم گرد آمدن جوانان به نزد استاد و در اتاق درس بود.

 عظمت قدرتهاي تازه‌اي كه اختراع خط و بعدها اختراع چاپ را به انسان هديه كرد، يا ارزش خدماتي كه به تعليم و تربيت ، بويژه از طريق آثار چاپي عرضه داشت ، انكار ناپذير است . اما در عين حال نبايد آثار ديگر اين انقلاب را هم كه چندان سودمند نبود ، از نظر دور بداريم . صرفنظر از تمام آيينها و مناسب مذهبي ،شيوه‌ي شفاهي تعليم و تربيت از رابطه‌ي مستقيم با اشياء و افراد برخوردار بود . اما كتاب ، جايگزين روشهاي مستقيم انتقال دانش شد و اين پيشداوري را به وجود آورد كه كلمه‌ي مكتوب، و تكرار شفاهي آن ،‌به مراتب ارزشمندتر از درسهايي است كه از زندگي روزمره مي‌آموزيم برتردانستن كلام مكتوب بركلام شفاهي ، هنوز عميقاً در اكثر نظامهاي آموزشي كنون به چشم مي‌خورد .

 رابطه‌ي يك جانبه‌ي استاد و شاگرد

 به اينگونه ، اندوخته‌ي فزاينده‌ي دانش و سنت ، كه در چارچوب خشك انضباط مدرسه‌اي تشكيل مي‌شد ، طي هزاران سال از استاد به شاگرد رسيد و اين امر اساس رابطه‌ي يك جانبه‌ي ميان استاد و شاگرد گرديد .اين رابطه هنوز در اكثر مدارس دنيا حكمفرماست ، تقريباً همه‌ روحانيان ، به منزله‌ي امانتداران و نگهبانان دانش ، آموزش را در حيطه‌ي قدرت خود گرفتند و از آن ، علاوه بر انتقال اصول و عقايد ديني ، براي پرورش نويسندگان ، مديران ، پزشكان ،‌ ستاره شناسان و رياضيدانان استفاده كردند .

سنت آسيايي در تعليم و تربيت

 تعليم و تربيت در آسيا ، با همين گونه قالبها شكل گرفت . ارج واحترام كلام مكتوب با كار ميرزايان عاليرتبه‌ي چيني به اوج قدرت خود رسيد . نظام تعليم و تربيت چيني ، كه كار خطير تعليم و تامين مشاغل دولتي را بر عهده داشت ، نخست با شيوه‌هاي بازتر و آزادانه‌تر از ديگرنظامها آغاز به كار كرد و در هماهنگ ساختن فكر و عمل ، كاميابيهايي به دست آورد . اما تدريجاً ، به پيروي از جامعه‌اي كهنه و فرسوده به صورت قالبهاي متحجري درآمده و بالاخره نظام خشك امتحان و تعيين مقام و درجه ، آن را فلج كرد . دانشگاههاي برهمنان هندي – نخستين دانشگاههاي جهان – نمونه‌ي كاملي از تعليم و تربيت را بر مبناي فلسفه ودين ، با تأكيد بر مطالعه رياضيات و تاريخ و ستاره شناسي و حتي قوانين – اقتصادي ، عرضه داشت . پس از آن تعليم و تربيت بودايي از راه واكنشي در برابر آئين برهمني كه مبتني بر نظام « كاست » ها بود و تعليم و تربيت را در انحصار خود داشت سربرآورد ؛ ليكن بتدريج انعطاف خود را از دست داد و آن نيز به جمود گراييد .در ايران باستان ، تعليم و تربيت سراسر زندگي فرد و فعاليتهاي او را در زمان پيروي در بر مي‌گرفت .در اين نظام تربيتي ، فرد نه تنها براي كسب علوم و فضايل اخلاقي و اخذ اصول فكري تلمذ ميكرد ، بلكه علوم مدني وداشتن زندگي عملي را نيز فرا مي‌گرفت .

تعليم و تربيت اسلامي

 در بسياري از كشورها ، اسلام با رسالتي جهاني كه براي خود مشخص كرده بود ، كوشيد تا هدفها و روشهاي مطلوب تعليم و تربيت بلند پايه‌اي را تعريف كند . اسلام به قابليت بشر براي رسيدن به كمال از راه تعليم وتربيت اطمينان داشت و در نتيجه براي نخستين بار در دنيا نظريه‌ي آموزش مداوم را توصيه كرد و مسلمانان را دعوت نمود تا « زگهواره تا گور » دانش بجويند . اسلام، مردان و زنان و كودكان را به آموختن امر كرد تا بتوانند به نوبه‌ي خود ، تعليم و تربيت ديگران را بر عهده گيرند . تعليم وتربيت اسلامي بيش از هر چيز به آموزش علوم ، پزشكي ، فلسفه ، رياضيات و نجوم توجه داشت .

 

 

فهرست مطالب مقاله بررسی رابطه بين روش شاگرد محور و رشد و پرورش خلاقيت دانش‌ آموزان دختر, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • فصل اول
  • مقدمه
  • موضوع تحقيق
  •  فايده ، هدف و اهميت تحقيق
  • فرضيه تحقيق
  •  تعريف اصطلاحات
  •  تعريف عملياتي
  • فصل دوم
  •  پيشينه تحقيق
  •  تاريخچه تعليم و تربيت
  •  تعليم و تربيت در جوامع بدوي
  • سنت آفريقايي در تعليم و تربيت
  •  پيدايش مدارس
  •  رابطه‌ي يك جانبه‌ي استاد و شاگرد
  • سنت آسيايي در تعليم و تربيت
  • تعليم و تربيت اسلامي
  • ظهور عصر جديد
  •  انقلاب صنعتي
  •  در آستانه‌ي عصر حاضر
  •  اوضاع كنوني
  •  شيوه تدريس در گذشته
  •  ماهيت روش تدريس
  •  عوامل موثر تدريس
  • 1- ويژگي‌هاي شخصيتي و علمي معلم
  • الف ) تاثير شخصيت و رفتار معلم بر فرآيند تدريس
  • ب) تاثير شخصيت علمي معلم بر فرآيند تدريس
  • 2- ويژگي‌هاي شاگردان و تاثير آن بر فرايند تدريس
  • 3- تاثير برنامه و ساخت نظام آموزشي ، بر فرآيند تدريس
  • 4- تاثير فضا و تجهيزات آموزشي بر فرايند تدريس
  • روشهاي مختلف تدريس
  •  انواع روشهاي سنتي تدريس
  • روش حفظ و تكرار
  •  روش سخنراني
  •  مراحل اجراي روش سخنراني
  •  مرحله‌ي اول : آمادگي براي سخنراني
  •  مرحله‌ي دوم :مقدمه سخنراني
  •  مرحله‌ي سوم: متن و محتواي سخنراني
  • مرحله‌ي چهارم: جمع‌بندي و نتيجه‌گيري
  •  روش پرسش و پاسخ
  •  روش پرسش و پاسخ بر سه اصل متكي است
  • روش نمايشي
  •  مراحل اجراي روش نمايشي
  •  روش ايفاي نقش
  • مراحل اجراي روش ايفاي نقش
  • روش گردش علمي
  • روش بحث گروهي
  •  روش آزمايشي
  • روشهاي تدريس جديد
  •  روشهاي آموزش انفرادي
  •  آموزش برنامه‌اي (PI)
  • آموزش به وسيله كامپيوتر ( CAI)
  • آموزش انفراي تجويز شده (IPI)
  • آموزش انفرادي هدايت شده ( IGE)
  • بخش دوم :
  •  تاريخچه‌ي خلاقيت
  •  نوآوري در يونان باستان
  •  خلاقيت در قرن نوزدهم
  •  خلاقيت در قرن بيستم
  •  ابعاد خلاقيت
  •  نيازهاي افراد خلاق
  • 1نياز به كنجكاوي
  • 2نياز به رقابت ودرگيري بامسايل و مشكلات
  • 3مسئوليت‌ پذيري
  • 4نياز به صداقت و جستجوي حقيقت
  • 5نياز به تفاوت و استقلال
  • نقش معلمان در باروري خلاقيت
  • نقش معلم در بارور كردن خلاقيت دانش‌آموزان
  •  به 2 مرحله تقسيم مي‌شود
  • الف – چگونگي تدريس به روش مشكل‌گشايي
  • ب- تفكر خلاق
  • نقش معلم در ايجاد جو مطمئن ودلگرم كننده در كلاس
  • نقش مدرسه در توسعه خلاقيت دانش آموزان
  •  راهبردهايي در پرورش خلاقيت
  •  عوامل موثردر خلاقيت
  •  الف – نقش اطلاعات در خلاقيت
  • ب- انگيزش و خلاقيت
  • پ- خلاقيت وميزان قبولي از خود
  • ت – رابطه محيط اجتماعي و خلاقيت
  • نتيجه
  • روشهاي پرورش خلاقيت
  • 1تجربه براي ايده جويي سوخت مي‌سازد
  • 2بازيهاي فكري- حل معما و جدول
  • 3سرگرميها و هنرهاي زيبا
  • 4خلاقيت با مطالعه پيشرفت ميكند
  • 5نويسندگي به عنوان يك تمرين خلاقيت
  • 6تمرين درحل مسائل
  • عواملي كه مانع خلاقيت مي‌شوند
  •  1- عادات پيشين مانع حل مسائل‌اند
  •  2- دلسرد كردن خود به عنوان يك عامل بازدارنده
  • 3- كم رويي مانع خلق ايده‌هاست
  • 4- تشويق ، ايده‌يابيرا پرورش ميدهد
  • 5- نزديكان بهترين تشويقاند
  • فصل سوم
  •  روش تحقيق
  • 1موضوع تحقيق
  • 2جامعه تحقيق
  • 3نمونه تحقيق
  • 4چگونگي نمونه‌برداري
  • 5توضيح درباره نمونه‌ها
  • 6ابزارتحقيق
  • 7روش اجراي تحقيق
  • 8ابزار تحقيق
  • 9تحليل آماري
  • فصل چهارم
  •  جداول آماري
  • جداول آماري
  • جداول آماري
  • جدال آماري
  • تجزيه و تحليلهاي آماري
  • محاسبات آماري توصيفي
  • نتايج
  • تفسير
  •  فصل پنجم :
  • خلاصه
  •  انواع روش تدريس
  •  روشهاي سنتي تدريس
  •  روشهاي جديد تدريس
  • روش تدريس شاگرد محور
  • روش تدريس معلم محور
  • مشكلات و محدوديتها
  •  پيشنهادات
  • فهرست منابع فارسي
  • فهرست مجلات و نشريات
  •  فهرست پايان نامه
  • فهرست منابع خارجي
  • ضمائم
  • پرسشنامه محقق (‌جهت سنجش – روش تدريس )
  • پرسشنامه خلاقيت

 

 

در صورت تمایل شما می توانید مقاله بررسی رابطه بين روش شاگرد محور و رشد و پرورش خلاقيت دانش‌ آموزان دختر را به قیمت 12900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=6167
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود مقاله بررسی رابطه بين روش شاگرد محور و رشد و پرورش خلاقيت دانش‌ آموزان دختر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.