در مطالعات مديريتي از بررسي وجود و چگونگي تاثيرگذاري تفاوتها بر انتخابهاي سازماني غفلت شده است. تعريف ماهيت تحقيق و توسعه منوط به شناسايي كاركردهاي آن است. تحقيق و توسعه بهطور سنتي، مجموعهاي از مراحل تلقي ميشود كه منعكسكننده… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در مقاله سبكهای مديريتی در سازمان های تحقيق و توسعه دنبال نمایید. این فایل شامل 101 صفحه و در قالب word ارائه شده است.
مشخصات فایل سبكهای مديريتی در سازمان های تحقيق و توسعه
عنوان: سبكهای مديريتی در سازمان های تحقيق و توسعه
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 101
حجم فایل : 180 کیلوبایت
بخشی از مقاله سبكهای مديريتی در سازمان های تحقيق و توسعه را در ادامه مشاهده خواهید نمود.
مقدمه
هدف از اين مقاله فهم اين مطلب است كه آيا در سازماندهي و مديريت فعاليتهاي “تحقيق و توسعه” شيوههاي متفاوتي وجود دارد؟ هم از منظر علم مديريت (راسل و ديگران، 1991) و هم از ديدگاه سازماني (توئيس 1987) اين موضوع مورد بررسي قرار گرفته است.
اما اين مطالعات “تحقيق و توسعه” را همچون نوعي “جعبة سياه” تلقي كردهاند، يعني تمركز اين مطالعات بر آن دسته از فعاليتهاي سازمانها و شركتها قرار داشته است كه به توسعة فناوريها و محصولات جديد اختصاص يافتهاند. موارد ديگري از مطالعات تحقيق و توسعه به سهم و نقش مخارج كل «تحقيق و توسعه» كلان در رشد اقتصادي كشورها پرداختهاند. گلورم در يك مطالعة بينالمللي نمونهاي متشكل از 52 كشور در حال توسعه و 18 كشور توسعهيافته را برگزيدهاند و نقش بارز مخارج “تحقيق و توسعه” بر رشد اقتصادي را به تأييد رسانيدهاند. مطالعة آنها مؤيد اين امر است كه مخارج تحقيقات تأثير بيشتري در رشد اقتصادي كشورهاي در حال توسعه داشته و دارند.
آخرين بررسيهاي علمي نشان داده است كه در سطح سازماني، فعاليتهاي تحقيقاتي بايد از فعاليتهاي توسعهاي تفكيك شوند و اين تجربهاي است كه در سطح صنايع به كار گرفته شده است.
نقش تحقيق در حوزة سازمانهاي گوناگون به طرز متفاوتي تعريف ميشود. مثلاً جنرال الكتريك در هر يك از سه حوزة اصلي كار خود يعني موتور هواپيما، تأمين روشنايي و موتورها، نقشهاي گوناگوني را به بخش تحقيقات خود واگذار كرده است.
از اين گذشته، شركتها بيش از پيش ناگزير ميشوند “تحقيق و توسعه” خود را بر مبنايي جهاني طراحي كنند تا بتوانند به منابع خارجي دانش دست يابند. (1996/(CHIESA.
از اين حيث نيز، سازمانهاي “تحقيق و توسعه” ماهيتي متفاوت دارند به ويژه هنگامي كه “فعاليتهاي تحقيقگرا” را به جاي “فعاليتهاي توسعهگرا” مورد توجه قرار ميدهند.
اين مثالها ملاحظاتي را مطرح ميكنند:
O فعاليتهاي تحقيقي و فعاليتهاي توسعهاي در يك سازمان در واحدهاي مختلف انجام ميشود. بنابراين، به نظر ميرسد كه فعاليتهاي تحقيقي و فعاليتهاي توسعهاي ماهيتاً متفاوتاند.
O به نظر ميرسد فرآيندهاي تحقيقي و توسعهاي از سازماني به سازمان ديگر و از صنعتي به صنعت ديگر متفاوتاند. به ويژه ماهيت فرآيند نوآوريهاي فناورانه از صنعتي به صنعت ديگر شديداً متفاوت است. (1995KODAMA, ؛1991،1990 /PAVITT) مطالعات مديريتي از بررسي وجود و چگونگي تأثيرگذاري تفاوتهاي ميان صنعتي بر تصميمات و انتخابها سازماني و مديريتي غفلت كردهاند. چنين ملاحظاتي ضرورت مطالعه اينكه آيا يك سبك خاص مديريتي / سازماني با نوع ويژهاي از فرآيند تحقيق و توسعه و با ماهيت متفاوت فعاليتهاي تحقيق و توسعه ارتباطي دارد يا خير و در صورت وجود اين رابطه چگونه است، مطرح ميكند.
فرايند فعاليتهاي تحقيق و توسعه
در اين بخش، ادبيات اصلي موجود در زمينه تحقيق و توسعه مورد بازنگري قرار ميگيرد تا مشخص شود كه اولاً آيا در محدودة تحقيق و توسعه فعاليتهايي وجود دارند كه ماهيتاً متفاوت باشند و ثانياً آيا گونههاي مختلفي از فرآيندهاي تحقيق و توسعه وجود دارد يا خير.
ماهيت فعاليتهاي تحقيق و توسعه: تعريف ماهيت تحقيق و توسعه منوط به شناسايي كاركردهاي آن است. به طور سنتي، تحقيق و توسعه مجموعهاي از مراحل تلقي ميشود كه منعكسكنندة پيشرفت يك برنامة فناورانه مشخص (تحقيق، توسعه، مهندسي و غيره) هستند. كارهاي تحقيقاتي و حوزههاي مختلف مطالعه، كمك ميكنند كه اين حوزهها را از منظر متفاوتي ببينيم.
اخيراً كوسب 1996 اظهار داشته است كه تحقيق و توسعه به دو صورت بروز مييابد: يكي در شيوة سرمايهگذاري كه به موجب آن فعاليتهاي تحقيق و توسعه هماهنگ با توسعة توانمنديهاي فناورانه شركت يا سازمان شكل ميگيرند و ديگري در شيوة استحصال كه بر اساس آن كاركرد تحقيق و توسعه با ديگر كاركردهاي مبتني بر بازار در شركتها به خصوص به منظور ارائة محصولات و خدمات ويژه به مشتريان تركيب ميشود. او همچنين تأكيد ميكند كه خصوصيات فناوري مرتبط با اين دو روش به كارگيري فعاليتهاي تحقيق و توسعه متغيرند. در حالي كه محصول فعاليتهاي تحقيق و توسعه در زمينة شيوة سرمايهگذاري فناوري است كه “دانش و مهارت” تلقي ميشود (ارائة رسمي چكيدة فناوري به شكل رمزبنديشده، توانمندي بهكارگيري و دانش تاكتيكي مرتبط با آن)، نتيجة فعاليت تحقيق و توسعه در شيوة استحصال از لحاظ عملي، ارائة دستورالعملهاي فناورانه است.
انتخاب تركيبات خاص از فناوريها، طراحي اعمال، تعيين شكل سيستمهاي فرعي، توانايي تأمين حوزة خاصي از خدمات و كارائيها
نوع فرآيند تحقيق و توسعه
تا جايي كه به انواع فرآيند تحقيق و توسعه مربوط ميشود، يكي از اولين الگوها را كارهاي تحقيقاتي پاويت PAVITT)، 1984، 1990، 1991) ارائه كرد. او الگوهاي مختلف تغييرات فناوري و انواع منابع نوآوري مرتبط با آنها را شناسايي كرد.
طبقهبندي وي مشخص ميكند كه فعاليتهاي داخلي تحقيق و توسعه، در صنايع و سازمانهاي مختلف نقشهاي مختلفي ايفا ميكنند و در برخي صنايع، منبع مهم نوآوري فناورانه نيست. هنگامي كه تحقيق و توسعه يك منبع اصلي نوآوري فناورانه باشد، اين طبقهبندي چيز زيادي راجع به تفاوتهابيان نميكند.
يكي از مطالعات متمركز در اين باره كار كداما(KODAMA) است. او سه نوع فرآيند زيربنايي تحقيق و توسعه را شناسايي كرد: طرح غالب، علمي و فناوري پيشرفته. تمايز ميان اين سه الگو زماني رخ مينمايد كه احتمال توقف يك برنامة خاص تحقيق و توسعه پس از ورود به مرحلة توسعه در نظر گرفته شود. دقيقتر آنكه الگوهاي طرح غالب، داراي اين خصوصيت هستند كه احتمال لغو يك برنامه در مرحلة توسعه، برابر با صفر است.
در فرآيندهاي با فناوري سطح بالا، احتمال لغو يك برنامه را در مرحلة توسعه در مقايسه با مرحله تحقيقاتي كاهش ميدهد، هر چند كه اين احتمال از صفر بيشتر است. در فرآيندهاي علمي، احتمال لغو برنامه پيش و پس از ورود آن به مرحلة توسعه برابر است. به عبارت ديگر، اين سه الگو توسط درجههاي مختلفي از احتمال شكست در طول برنامه مشخص ميشوند. «كداما» دريافت كه صنايع خودروسازي، غذايي، نساجي، فولاد و شيميايي، از الگوي طرح غالب پيروي ميكنند و فرآيندهاي علمي در صنايع شيميايي و داروسازي به كار گرفته ميشوند؛ الگوهاي فناوري پيشرفته نيز معمولاً مربوط به صنايع الكترونيك، مخابرات و ماشينآلات هستند.
در صورت تمایل شما می توانید مقاله سبكهای مديريتی در سازمان های تحقيق و توسعه را به قیمت 11900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.