0
0

دانلود تحقیق معرفی تكنيک FMEA

584 بازدید

افزايش رقابت، افزايش توقعات و تقاضاهاي مكرر مشتري و تغييرات سريع فناوري، باعث افزايش سريع تعهدات توليدكنندگان امروزي شده است. هر كمبود و انحراف در عملكرد محصول، باعث از دست دادن سهم بازار مي شود. اين عوامل موجب شده كه امروزه سازمان‌ها…پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در تحقیق معرفی تكنيک FMEA دنبال نمایید. این فایل شامل 149 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

تحقیق معرفی تكنيک FMEA

مشخصات فایل معرفی تكنيک FMEA

عنوان: معرفی تكنيک FMEA
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 149
حجم فایل :  14,3 مگابایت

بخشی از  تحقیق معرفی تكنيک FMEA را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

1-1. معرفي تكنيك FMEA و اهداف آن

تعريف: FMEA متدلوژي يا روشي است سيستماتيك كه به دلايل زير به كار مي رود:

الف – شناسايي و اولويت‌بندي حالات بالقوه خرابي در يك سيستم، محصول، فرآيند و يا سرويس.

ب – تعريف و اجراي اقداماتي به منظور حذف و يا كاهش ميزان وقوع حالات بالقوه خرابي.

پ- ثبت نتايج تحليل هاي انجام شده به منظور فراهم كردن مرجعي كامل براي حل مشكلات در آينده.

در دهه 1950 اهميت مسائل ايمني و پيشگيري از حوادث قابل پيش‌بيني در صنعت هوا – فضا، علت اصلي پيدايش FMEA شد. چندي بعد، اين روش به عنوان ابزاري كليدي براي افزايش ايمني در فرآيندهاي صنايع شيميايي مطرح شد و از آن به بعد، هدف از اجراي FMEA پيشگيري از تصادفات و اتفاقات تعريف شده است. در فوريه 1992 استاندارد SAE-J-1739 به عنوان استاندارد مرجع FMEA در صنايع خودرو معرفي شد و به دنبال آن در سال هاي اخير، توسعه سيستم هاي تضمين كيفيت در صنعت خودرو به خصوص وضع استاندارد QS-9000 در صنعت خودروي آمريكا، موجب شد كه استفاده از FMEA رواج بيشتري يابد.

FMEA تكنيكي تحليلي و متكي بر قانون «پيشگيري قبل از وقوع» است كه براي شناسايي عوامل بالقوه خرابي به كار مي رود. توجه به اين تكنيك بر بالا بردن ضريب امنيت و در نهايت رضايت مشتري، از طريق پيشگيري از وقوع خرابي است. FMEA ابزاري است كه با كمترين ريسك، براي پيش بيني مشكلات و نقص ها در مراحل طراحي و توسعه فرآيندها و خدمات در سازمان به كار مي رود.

يكي از عوامل موفقيت FMEA زمان اجراي آن است. اين تكنيك براي آن طرح ريزي شده كه «يك اقدام قبل از واقعه باشد» نه «يك تمرين بعد از آشكار شدن مشكلات». به بياني ديگر، يكي از تفاوت هاي اساسي FMEA با ساير تكنيك هاي كيفي اين است كه FMEA يك اقدام كنشي است، نه واكنشي. در بسياري از موارد، وقتي با مشكي مواجه مي شويم، ممكن است براي حذف آن، اقدامات اصلاحي تعريف و اجرا شود. اين اقدامات، واكنشي است در برابر آنچه اتفاق افتاده است. در چنين مواردي حذف هميشگي مشكل، به هزينه و منابع زياد نياز دارد؛ زيرا حركت از وضعيت موجود به سمت شرايط بهينه اينرسي زيادي خواهد داشت، اما در اجراي FMEA با پيش بيني مشكلات بالقوه و محاسبه ميزان ريسك پذيري آن ها، اقداماتي در جهت حذف و يا كاهش ميزان وقوع آن ها تعريف و اجرا مي شود. اين برخورد پيشگيرانه، كنشي است در برابر آنچه كه ممكن است در آينده رخ دهد و مسلماً اعمال اقدامات اصلاحي در مراحل اوليه طراحي محصول يا فرآيند، هزينه و زمان بسيار كم تري در برخورد داشت. علاوه بر اين، هر تغييري در اين مرحله بر روي طراحي محصول يا فرآيند به راحتي انجام شده و در نتيجه احتمال نياز به تغييرات بحراني در آينده را حذف مي كند يا كاهش خواهد داد.

FMEA  اگر درست و به موقع اجرا شود، فرآيندي زنده و هميشگي است؛ يعني هر زمان كه قرار است تغييرات زيادي در طراحي محصول و يا فرآيند توليد (يا مونتاژ) انجام گيرد بايد به روز شود و لذا همواره ابزاري پوياست كه در چرخه بهبود مستمر به كار مي رود.

هدف از اجراي FMEA جستجوي تمام مواردي است كه باعث شكست يك محصول يا فرآيند مي شود، قبل از اين كه آن محصول به مرحله توليد برسد و يا فرآيند آماده توليد شود. FMEA به تنهايي مسائل و مشكلات را برطرف نمي كند، بلكه بايد در كنار ساير تكنيك‌هاي حل مسأله مورد استفاده قرار گيرد. تهيه FMEA فرصت‌هايي را براي سازمان فراهم مي كند كه اگر فقط در قالب يك فرم مستند شوند، هرگز مشكلات را حل نمي كنند.

1-2. كاربرد FMEA

FMEA در هر يك از شرايط زير اجرا مي شود:

  1. در زمان طراحي سيستمي جديد، محصولي جديد و يا فرآيندي جديد.
  2. زماني كه قرار است طرح هاي موجود و يا فرآيند توليد مونتاژ تغيير كند.
  3. زماني كه فرآيندهاي توليد يا مونتاژ و يا يك محصول در محيطي جديد و يا شرايط كاري جديد قرار مي گيرد. (Carry Over Designs/Prosesses)
  4. برنامه هاي بهبود مستمر.

1-3. تأثير FMEA بر نرخ خرابي محصول

استفاده از FMEA در مراحل مختلف، موجب كاهش نرخ خرابي محصول در زمان مصرف مي شود.

 

در صورت تمایل شما می توانید تحقیق معرفی تكنيک FMEA را به قیمت 11900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=5940
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود تحقیق معرفی تكنيک FMEA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.