0
0

دانلود تحقیق بررسی رابطه بين فرهنگ سازمانی و بكارگيری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش

623 بازدید

دوران جديد كه به عصر اطلاعات موسوم است، دوران فناوري اطلاعات و ارتباطات مي باشد، بشر امروز جامعه­اي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT )را تجربه مي­كند كه از ويژگيهاي خاص خود برخوردار است. چنين جامعه­اي را جامعه اطلاعاتي مي­گويند…پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در تحقیق بررسی رابطه بين فرهنگ سازمانی و بكارگيری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش دنبال نمایید. این فایل شامل 168 صفحه و در قالب word ارائه شده است.

تحقیق بررسی رابطه بين فرهنگ سازمانی و بكارگيری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش

مشخصات فایل بررسی رابطه بين فرهنگ سازمانی و بكارگيری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش

عنوان: بررسی رابطه بين فرهنگ سازمانی و بكارگيری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 168
حجم فایل : 290 کیلوبایت

بخشی از  تحقیق بررسی رابطه بين فرهنگ سازمانی و بكارگيری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش را در ادامه مشاهده خواهید نمود.

2-1- بيان مسئله

با توجه به اينكه فرهنگ سازماني نظام ارزشها، باورها و آداب و رسوم مشترك در بين اعضاي سازمان است و تعاملات قسمتهاي مختلف را بر قرار مي كند بنابراين يك ابزار مؤثر در بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در سازمان تلقي  مي شود.

در سازمانهايي كه فرهنگ استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات وجود ندارد آثار و تبعاتي بدنبال خواهد داشت كه از آن جمله مي توان نارضايتي ارباب رجوع، هزينه هاي گزاف، طولاني بودن جريان كارهاو … را نام برد.تحقيقات نشان مي دهد كه بسياري از عدم كارآيي كه در يك سازمان پيش مي آيد ناشي از عدم بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات است. زيرا رشد روز افزون اطلاعات به سازمانها كمك مي كند كه در ميدان رقابت موفق عمل كنند. يكي از موانع اساسي عدم بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات فقدان فرهنگ سازماني بكارگيري آن مي باشد.

فرهنگ سازماني به دليل ماهيت اثر گذاري قوي كه مي تواند بر رفتار و عملكرد اعضاي سازمان داشته، نقش مهمي را در بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات ايفا مي كند.بنابراين فناوري اطلاعات و ارتباطات يكي از مهمترين مسائل عصر حاضر در تمام جوامع مي باشد پس بكارگيري آن در سازمانها جهت هماهنگي با جامعه بين الملل لازم و ضروري به نظر مي رسد ولي متأسفانه هنوز شرايط و فرهنگ مناسب جهت استفاده مؤثر به جا و ماهرانه از اين فناوري در سازمانها بوجود نيامده است، لذا مسأله اين پژوهش بررسي رابطه بين فرهنگ سازماني با بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش مي باشد. با اين هدف كه با روشن شدن رابطه فرهنگ سازماني با بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش زمينه لازم براي توجه و اقدام جدي مسئولين جهت بالابردن فرهنگ سازماني در ادارات آموزش و پرورش فراهم آيد تا از آن طريق بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در ادارات و سازمان آموزش و پرورش افزايش يابد.

 3-1- اهميت و ضرورت پژوهش

امروزه اطلاعات شاخص قدرت است. آنچه کشوري را در سطح اول، دوم و سوم جهان قرار مي دهد. ميزان اطلاعاتي است که آن کشور توليد مي کند، در دسترس قرار مي دهد و به کار مي گيرد. فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان يک فناوري غالب در هزاره جديد معرفي شده است. بدون هيچ شک و ترديدي در فرايند پذيرش پديده جهاني سازي کشورهايي که زمينه و بستر لازم و مناسب را براي توسعه فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي بوجود نياورده اند، در حرکت هدايت شده و شتابان جهاني سازي از وضع موجود به سوي جامعه اطلاعاتي باز خواهند ماند.

اهميت روز افزون علوم وابسته به اطلاعات، چنان بالا گرفته است که منتقدان و آگاهان را بر اين باور رسانده که دانش اطلاعات و نقش و تاثير آن شاخص ممتاز فعاليت هاي طراز اول جوامع بشري است. در حال حاضر در سازمان ها اطلاعات پس از عامل انساني مهمترين منبع ارزشمند محسوب مي شود و يک منبع حياتي براي پيشرفت علمي و اقتصادي هر کشوري به حساب مي آيد. به بيان ديگر اطلاعات نيروي اصلي حرکت و شکل دهنده مردم، اجتماعات، سازمان ها و کشورهاست.

نقش مهم اطلاعات را مي توان در زمينه هاي وسيعي از فعاليتهاي حياتي بشر جستجو کرد. اطلاعات به ابزار مهم اطلاعاتي و ارتباطي بسيار مهمي بدل گشته که توسط آن بسياري از امور روزمره انسانها تسريع و تسهيل شده است.

در عصر جديد ، در انجام امور اداري به طريق سنتي ( معمول ) شاهد ظهور و گسترش مشکلات و              نارسائي هاي گسترده تري هستيم که از آن جمله مي توان به طولاني بودن جريان کارها،اشتباهات زياد کارکنان، صرف هزينه هاي گزاف و قابل ملاحظه جهت ثبت و بايگاني اسناد، اوراق و تبادل اطلاعات نوشتاري، ريسک پذيري و خطر پذيري بالا، نارضايتي ارباب رجوع و موارد بسياري از اين قبيل اشاره نمود، که البته با استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات شاهد موارد کمي از اين قبيل خواهيم بود .

همچنين در عصر حاضر که دوره تغيير و تحول و بحران را در پيش روي داريم. (اگر بحراني در دنياي امروز باشد، بيش از بحران اقتصاد و پول و نفت و نيرو ، بحران فرهنگ است) (اسلامي ندوشن ، 1354 ، ص 60).

لزوم توجه به فرهنگ به علت تاثيري که فرهنگ سازماني بر تمام ابعاد سازمان مي گذارد، فرهنگ سازماني مي تواند سازمان را به جلو راند و يا از حرکت بازدارد و اين توان بالقوه به خاطر تاثيري است که فرهنگ بر رفتار دارد. لذا اگر بخواهيم علل موفقيت و عدم موفقيت سازمانهايمان را مطالعه کنيم بايد به بررسي فرهنگ بپردازيم.

شاين ، اوچي ، پيترز و واترمن و بسياري از علماي مديريت دو حقيقت مهم را تبيين مي کنند. اول آنکه فرهنگ سازماني در سازمانهاي مختلف متفاوت است . دوم آنکه فرهنگ سازماني مختلف مي تواند بر عملکرد ، موفقيت و اثر بخشي يک سازمان و موسسه تاثير متفاوتي داشته باشد . با اين حال اشاره به اين نکته ضرورت دارد (سازمانهاي موفق ) فرهنگ هاي ايجاد کرده اند که ارزشها و مديريت رهبران خود را در هم آميخته اند و به همين دليل است که اين ارزشها سالها دوام آورده اند و به نظر مي رسد که نقش حقيقي مديريت سازمانها ، اداره ارزشهاي سازمان است. سازمانهاي موفق به ايجاد فرهنگ مشترک ميان کارکنان و ايجاد روحيه خوب بها  مي دهند . چارچوبي از همبستگي ايجاد مي کنند که در محدوده آن افراد پر انگيزه ، خود را با شرايط انطباق  مي دهند .

بر مبناي مطالعات متعدد ، مديران و پژوهشگران از اوايل دهه 1980 ميلادي توجه خود را به چگونگي مديريت فرهنگ سازمانهايشان و هماهنگ نمودن آن با ساير اجزاء به بهترين وجه آغاز نموده اند . با وجود اينکه سابقه مطالعات فرهنگ سازماني بيش از دو دهه نيست . اما تحقيقات ، تاثير فرهنگ و جلوه هاي فرهنگي را بر رفتار کارکنان نشان داده اند و تعدادي ازنويسندگان اين فرض رامطرح و پشتيباني کرده اند که شرکتها وسازمانهاي موفق داراي فرهنگ قوي بوده اند.

در اين پژوهش ضمن شناسايي فرهنگ سازماني حاکم بر ادارات آموزش و پرورش ميزان بکارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات مورد سنجش قرار گرفته شده است .

استفاده کنندگان اين پژوهش کليه کارکنان کادر اداري سازمان آموزش و پرورش مي باشد. که با پياده کردن يک الگوي فرهنگي مناسب و قوي در سازمان زمينه استفاده بهينه از فناوري اطلاعات و ارتباطات در بين آنها فراهم مي شود. و سازمانهايي كه از نتايج اين پژوهش مي توانند بهره ببرند شامل وزارت آموزش و پرورش، سازمان تكفا، سازمانهاي مرتبط با آموزش و پرورش، سازمان تأليف كتب درسي، سازمان آموزش عالي، ضمن خدمت فرهنگيان، سازمانهاي مرتبط با تكنولوژي و ساخت ابزارهاي كمك آموزشي و ….
مي باشند.

 

4-1- انگيزه پژوهشگر

اگر چه استفاده از رايانه از سال هاي دهه 50 ميلادي در سازمان هاي بزرگ کشورهاي صنعتي و توسعه يافته رايج بوده است ولي در نوع فناوري اطلاعات حتي تا دهه 80 ميلادي کمتر در سازمانهاي آموزشي مشاهده مي شود .

فناوري اطلاعات و ارتباطات يکي از مهمترين مسائل عصر حاضر در تمام جوانب مي باشد پس به کارگيري آن در سازمانها جهت هماهنگي با جامعه بين الملل لازم و ضروري به نظر مي رسد ولي متاسفانه هنوز شرايط و فرهنگ مناسب جهت استفاده موثر و به جا و ماهرانه از اين فناوري در سازمانها بوجود نيامده است .

بررسی رابطه فرهنگ سازماني و بکارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش انگيزه اي پژوهشگر براي انجام اين پژوهش شده است.

 

 

فهرست مطالب تحقیق بررسی رابطه بين فرهنگ سازمانی و بكارگيری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش, در ادامه قابل مشاهده می باشد.

  • چكيده       1
  • فصل اول: كليات پژوهش
  • 1-1- مقدمه4
  • 2-1- بيان مسئله      6
  • 3-1- اهميت ضرورت پژوهش7
  • 4-1- انگيزه پژوهش9
  • 5-1- هدف پژوهش 9
  • 6-1- سوال پژوهش 10
  • 7-1- تعاريف عملياتي11
  • فصل دوم:  ادبيات و پيشينه پژوهش
  • 1-2- مباني نظري پژوهش
  • 1-1-2- فرهنگ سازماني 14
  • 2-1-2- تعاريف فرهنگ سازماني15
  • 3-1-2- اهميت فرهنگ سازماني             17
  • 4-1-2- خصوصيات فرهنگ سازماني   20
  • 5-1-2- منابع فرهنگ              22
  • 6-1-2- شيوه پيدايش فرهنگ  22
  • 7-1-2- انواع فرهنگ سازمان                23
  • 8-1-2- رابطه فرهنگ سازماني با رضايت شغلي  28
  • 9-1-2- رابطه فرهنگ و ساختار سازمان28
  • 10-1-2- فرهنگ سازماني و توسعه       29
  • 11-1-2- نقش فرهنگ سازماني در مديريت دانش  29
  • 12-1-2- رابطه فناوري و فرهنگ30
  • 13-1-2- رابطه فرهنگ و مديريت31
  • 14-1-2- رابطه فرهنگ و رفتار سازماني31
  • 15-1-2- كاركرد فرهنگ سازمان31
  • 16-1-2- زنده نگه داشتن فرهنگ32
  • 17-1-2- عوامل موثر در تغيير فرهنگ سازماني  33
  • 18-1-2- تغيير فرهنگ سازماني            34
  • 19-1-2- فرهنگ سازماني سالم و فرهنگ سازماني بيمار35
  • 20-1-2- الگوي اساسي براي تبيين و تشريح فرهنگ سازماني 35
  • 1-20-1-2- الگوي آجيل پارسونز35
  • 2-20-1-2- الگوي اوچي        36
  • 3-20-1-2- الگوي پيترز و واترمن37
  • 4-20-1-2- الگوي ليت وين و اترينگر  39
  • 5-20-1-2- الگوي كرت لوين                40
  • 6-20-1-2- الگوي منوچهر كيا40
  • 2-2- فناوري اطلاعات و ارتباطات
  • 1-2-2- تاريخچه فناوري اطلاعات و ارتباطات     42
  • 2-2-2- مفهوم فناوري اطلاعات و ارتباطات43
  • 3-2-2- چيستي فناوري اطلاعات و ارتباطات 46
  • 4-2-2- كشورهاي جهان از نظر زير ساخت هاي لازم اداره مديران آنها از جهت دستيابي                  49
  • به فناوري اطلاعات و ارتباطات و…
  • 5-2-2- كاربردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات
  • 1-5-2-2- پول الكترونيك        50
  • 2-5-2-2- تجارت الكترونيك51
  • 3-5-2-2- دولت الكترونيك     53
  • 4-5-2-2- نشر الكترونيك        54
  • 5-5-2-2- پارك هاي فناوري54
  • 6-5-2-2- شهر اينترنتي          56
  • 7-5-2-2- دهكده جهاني56
  • 6-2-2- شاخص هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات
  • 1-6-2-2- مفاهيم اساسي فناوري اطلاعات و ارتباطات         57
  • 2-6-2-2- استفاده رايانه و مديريت فايل Windows
  • 3-6-2-2- واژه پردازها Word
  • 4-6-2-2- صفحه گسترها Excel
  • 5-6-2-2- بانك اطلاعاتي Access
  • 6-6-2-2- ارائه مطلب Power point
  • 7-6-2-2- اينترنت Internet
  • 7-2-2- ظهور اينترنت            62
  • 8-2-2- اينترنت چيست62
  • 9-2-2- شبكه عنكبوتي جهاني                63
  • 10-2-2- موتورهاي جستجو و بازاريابي اطلاعات               63
  • 11-2-2- فناوري پوش            64
  • 12-2-2- ارتباطات شبكه اي   64
  • 13-2-2- راهكارهاي استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات66
  • 14-2-2- نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات          66
  • 15-2-2- ارزش فنا وري اطلاعات و ارتباطات     67
  • 16-2-2- توانايي هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات69
  • 17-2-2- راهبردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات               70
  • 18-2-2- گروه بندي فناوري اطلاعات و ارتباطات               70
  • 19-2-2- محدوده فعاليت هاي اطلاعاتي و ارتباطي                               72
  • 20-2-2- نظام هاي اطلاعاتي و ارتباطي               72
  • 21-2-2- نظامهاي اطلاعاتي و ارتباطاتي از طريق محمل هايي اطلاعات رابه طور 74
  • سريع و روز آمد در اختيار استفاده كنندها قرار مي دهد…
  • 22-2-2- تكنولوژي نوين اطلاعات و ارتباطات    77
  • 23-2-2- نظم نوين اطلاعات و ارتباطات              79
  • 24-2-2- فناوري اطلاعات و ارتباطات در زندگي آينده80
  • 25-2-2- مشكلات كشورهاي در حال توسعه در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات81
  • 26-2-2- نحوه تأثير فناوري اطلاعات بر ساختار سازمان     84
  • 27-2-2- فناوري اطلاعات و ارتباطات و تأثير آن بر تحولات ساختار جامعه85
  • 28-2-2- فناوري اطلاعات و ارتباطات، نياز امروز مديران فردا86
  • 29-2-2- مديريت فناوري اطلاعات IT
  • 3-2- پيشينه پژوهش
  • 1-3-2- پژوهش هاي داخل كشور           88
  • 2-3-2- پژوهش هاي خارج كشور92
  • فصل سوم: فرايند پژوهش
  • 1-3- روش پژوهش 103
  • 2-3- جامعه پژوهش                103
  • 3-3- نمونه و روش نمونه گيري            103
  • 4-3- ابزار پژوهش 104
  • 1-4-3- پرسشنامه فرهنگ سازماني        104
  • 2-4-3- پرسشنامه فناوري اطلاعات و ارتباطات104
  • 5-3- چگونگي تعيين روايي و پايايي ابزار پژوهش              105
  • 6-3- روش جمع آوري اطلاعات            105
  • 7-3- روشهاي تجزيه و تحليل آماري     106
  • فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده هاي آماري
  • 1-4- مقدمه              108
  • 2-4- اطلاعات عمومی109
  • 3-4- توصيف داده ها112
  • 4-4- تحليل داده ها                  130
  • فصل پنجم: بحث و نتيجه گيري
  • 1-5- بحث و نتيجه گيري       152
  • 1-1-5- تفسير سوال اصلي پژوهش        152
  • 2-1-5- تفسير سوالات فرعي پژوهش
  • 1-2-1-5- تفسير سوال فرعي اول پژوهش153
  • 2-2-1-5- تفسير سوال فرعي دوم پژوهش154
  • 3-2-1-5- تفسير سوال فرعي سوم پژوهش            155
  • 2-5-  نتيجه كلي156
  • 3-5- محدوديتها و مشكلات پژوهش       157
  • 4-5- پيشنهادهاي پژوهش       157
  • 5-5- خلاصه پژوهش159
  • منابع و مآخذ

فهرست منابع فارسي163

فهرست منابع لاتين 169

ضمايم

پرسشنامه فرهنگ سازماني

پرسشنامه فناوري اطلاعات

 

 

در صورت تمایل شما می توانید تحقیق بررسی رابطه بين فرهنگ سازمانی و بكارگيری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش را به قیمت 12900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
http://faraproje.ir/?p=5907
اشتراک گذاری:
فراپروژه
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد دانلود تحقیق بررسی رابطه بين فرهنگ سازمانی و بكارگيری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.