سرمايه گذاري در نيروي انساني از اساسي ترين بخشهاي توسعه بلندمدت و پايدار است و برخي بر اين باورند كه بسياري از مشكلات و معضلات موجود در جامعه ايران را بايست به عدم آموزش صحيح در دوران قبل از دانشگاه ارتباط داد. در اين راستا اين تحقيق خواهد… پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مفید و ارزشمند را در تحقیق اثر شاخص های آموزشی و تكنولوژی آموزشی بر كارايی نيروی انسانی در دبيرستان های پسرانه دنبال نمایید. این فایل شامل 182 صفحه و در قالب word ارائه شده است.
مشخصات فایل اثر شاخص های آموزشی و تكنولوژی آموزشی بر كارايی نيروی انسانی در دبيرستان های پسرانه
عنوان: اثر شاخص های آموزشی و تكنولوژی آموزشی بر كارايی نيروی انسانی در دبيرستان های پسرانه
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 182
حجم فایل : 7,34 مگابایت
بخشی از تحقیق اثر شاخص های آموزشی و تكنولوژی آموزشی بر كارايی نيروی انسانی در دبيرستان های پسرانه را در ادامه مشاهده خواهید نمود.
1-1-مقدمه
آموزش و پرورش دررفتار فردي و اجتماعي انسانها نقش مهمي دارد. تأثيري كه در فرآيند رشد اقتصادي كشورها ميگذارد سبب شده تا شاخة جديدي در علم اقتصاد، تحت عنوان “اقتصاد آموزش و پرورش” توسعه يابد. به خاطر نيازهاي روزافزون جامعه به آموزش و پرورش، از پيشرفت قابل ملاحظه اي برخوردار بوده و مطالعات گوناگوني در اين زمينه صورت گرفته است. آموزش و پرورش از قديميترين نهادهاي اجتماعي است كه با بسياري از نهادها بويژه نهاد خانواده، دين و سياست و اقتصاد رابطه اي محكم دارد.
تحول هر يك از نهادهاي فوق با نقش آموزش و پرورش در ارتباط است. و از طريق آموزش و پرورش، فرهنگ يا ارزشها و نگرشها، دانشها و مهارتها از نسلي به نسل ديگر يا از جامعهاي به جامعة ديگر انتقال مييابد. از طرف ديگر آموزش و پرورش از طريق تحولاتي كه در رفتار فردي بوجود ميآورد و در رشد و پويايي فرهنگ جامعه تأثير عميقي ميگذارد. در حقيقت ميزان مشاركت مردم در فعاليتهاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي كه در تحول جامعه نقش اساسي دارد وابسته به آموزش و پرورش آنان است. مدارس، علاوه بر انتقال علم و دانش، ارزشهاي ديگري از جمله نظم و انضباط، تعهد و احساس مسئوليت را در جوانان ايجاد كرده و تقويت مينمايند. آموزش و پرورش مردم را تواناتر و قدرت توليد آنان را افزونتر نموده و در كاهش نابرابريهاي درآمدي نقش قابل ملاحظهاي دارد. زيرا از طريق بالا بردن قدرت توليد، سطح عمومي درآمدها را افزايش ميدهد. از طرفي رشد سريع جمعيت و تقاضاي روزافزون براي آموزش، موجب شده تا جامعه نيز منابع قابل توجهي را به اين بخش اختصاص دهد.
از آنجا كه با وجود محدوديتهاي زياد منابع قسمت قابل توجهي از بودجه دولتها به آموزش و پرورش اختصاص مييابد،جامعه علاقمند است از منطقي بودن تخصيص چنين منابعي به امر آموزش و پرورش اطمينان حاصل كند و يا به عبارت ديگر از كارايي نظام آموزشي و رسالت آن جهت نيل به اهداف تعيين شده مطمئن گردد. در راستاي چنين هدفي ضرورت با توجه به هزينه هاي انجام شده براي آموزش معلمان و تكنولوژي آموزشي بكار رفته در مدارس به بررسي اين موضوع بپردازيم كه آيا انجام چنين هزينههايي نتايج لازم و مورد انتظار را داشته است. هدف عمده اين تحقيق پاسخ به سؤال بالا از طريق يك مطالعه موردي به منظور تعيين كارايي نيروي انساني (معلمان مدارس منتخب) و عوامل مؤثر بر آن (در دبيرستانهاي پسرانه منتخب منطقه 2 تهران) در سالهاي مورد بررسي است به عبارت ديگر اين تحقيق در صدد آن است كه نحوه تأثيرگذاري آموزش معلمان مدارس، محيط آموزش و تكنولوژي آموزشي بر كارايي نيروي انساني (معلمان مدارس) در نمونه تحت بررسي را مطالعه نمايد.
بيان مسأله و اهميت موضوع
بسياري از صاحبنظران اعتقاد دارند كه وجوه اختصاص يافته به آموزش و پرورش را ميتوان هزينههاي سرمايهگذاري به حساب آورد. از اين رو، تخصيص بودجه كافي به امر آموزش و پرورش با توجه به بنيادي بودن آن ضروري است. توجه به اين بخش آثار مثبت و نتايج اجتماعي، اقتصادي متعددي به دنبال دارد كه به بررسي اجمالي آن ميپردازيم:
1-2- شناخت و طبقه بندي فوايد اقتصادي آموزش و پرورش:
آموزش و پرورش جزو آن دسته از كالاهاي عمومي است كه توليد آنها نه تنها براي فرد، بلكه براي جامعه بسيار مفيد ميباشد. به اين معني كه آموزش فردي،بازتابها و پيامدهاي متنوع اجتماعي به دنبال دارد. فردي كه آموزش ميبيند نه تنها خود را از تواناييها و كفايت هاي قابل توجهي برخوردار ميشود بلكه تحصيلات او در محيط منزل، محيط كار در جامعه آثار بسيار گسترده اي دارد. براي آ نكه به صورت سيستماتيك با مسأله برخورد نماييم مي توانيم فوايد اقتصادي آموزش و پرورش را به طور كلي به فوايد خصوصي و فوايد اجتماعي تقسيم كنيم. اين فايدهها نيز هر يك به نوبه خود به فوايد مستقيم و غيرمستقيم تقسيم ميشوند. در اين بخش ابتدا فوايد خصوصي و سپس فوايد اجتماعي آموزش و پرورش بطور مختصر مورد شناسائي و مطالعه قرار ميگيرد.
1-2-1- فوايد خصوصي آموزش و پرورش
اين فوايد به آن دسته از مزايايي اطلاق ميشود كه منحصراً افراد از آن بهرهمند ميشوند. فوايد خصوصي را ميتوان به دو بخش مجزا تقسيم نمود: فوايد مستقيمي كه آموزش نصيب افراد ميكند و فوايد غيرمستقيمي كه افراد آموزش ديده از آن بهره ميبرند.
1-2-2-فوايد خصوصي مستقيم
فايده مستقيم خصوصي ناشي از سرمايه گذاري در آموزش، در حقيقت همان اضافه درآمدي است كه افراد تحصيل كرده بدليل ارتقاء سطح توانايي ها و بهره وري دريافت ميدارند. مهمترين اثر اقتصادي آموزش در واقع افزايش قدرت توليد و دستيابي به درآمدهاي بيشتر است. بنابراين فايده خصوصي مستقيم آموزش، افزايش سطح درآمدي فرد است.
1-2-3- فوايد خصوصي غيرمستقيم
فوايد خصوصي غيرمستقيم آموزش كه عمدتاً بصورت درآمدهاي رواني و مزاياي اجتماعي است، ناشي از امتيازاتي است كه آموزش و تخصص براي فرد بوجود ميآورد. به طور كلي مي توان گفت كه افراد تحصيل كرده از شأن و منزلت اجتماعي بالاتري برخوردارند و جامعه با تفويض مسئوليتهاي سنگين بر دوش افراد روشنفكر و آموزش يده احترام بيشتري براي آنان قائل ميگردد. برخي از فوايد خصوصي غيرمستقيم آموزش را ميتوان به اختصار بصورت ذيل طبقهبندي نمود:
- افراد تحصيل كرده در محيط كار از مزاياي جنبي بيشتر و شرايط كاري بهتري برخوردارند.
- افراد تحصيل كرده امكان ارتقاء سريعتر از نردبان ترقي شغلي را دارا ميباشند.
- افراد تحصيل كرده از فرصتهايي كه در اختيار دارند، مناسبترين را برميگزينند. به طور مثال اين افراد در مورد پس انداز، مصرف و سرمايه گذاري،تصميمات عقلاني تري ميگيرند.
- افراد تحصيل كرده به خاطر بينشي كه پيدا ميكنند، عموماً زندگي بهتري براي خود خواهند ساخت.
بطور مثال در سلامت خود و فرزندان تلاش بيشتري ميكنند، در انتخاب همسر و تعداد فرزندان آگاهانهتر تصميم مي گيرند، در شرايط مساوي طول عمر بيشتري دارند، عموماً كمتر دچار اعتياد و ارتكاب جرائم ميشوند، فرزندان صالح و موفقي تريبت ميكنند كه اكثراً داراي تحصيلات عالي مي باشند و همان گونه كه مشاهده مي شود اهميت فوايد خصوصي غيرمستقيم آموزش نه تنها به هيچ وجه كمتر از فوايد مستقيم آن نمي باشد بلكه به طور حتم فوايد آن بيشتر است.
فهرست مطالب تحقیق اثر شاخص های آموزشی و تكنولوژی آموزشی بر كارايی نيروی انسانی در دبيرستان های پسرانه, در ادامه قابل مشاهده می باشد.
- چكيده
- فصل اول : کليات تحقيق 1
- 1-1- مقدمه 2
- 1-2- شناخت وطبقه بندي فوايد اقتصادي آموزش و پرورش 4
- 1-2-1-فوايد خصوصي آموزش و پرورش 5
- 1-2-2 – فوايد خصوصي مستقيم 5
- 1-2-3-فوايد خصوصي غير مستقيم 5
- 1-2-4-فوايد اجتماعي آموزش و پرورش 6
- 1-2-5-فوايداجتماعي مستقيم 7
- 1-2-6-فوايد اجتماعي غيرمستقيم 7
- 1-3-اهداف و ضرورت پژوهش 9
- 1-4-فرضيه هاي تحقيق (پژوهش) 9
- 1-5-كليات پژوهش 10
- فصل دوم :مروري بر ادبيات تحقيق 11
- مباني نظري تحقيق ومروري برمطالعات تجربي 12
- 2-1-مقدمه 12
- 2-1-1-ديدگاههاي اقتصاد دانان كلاسيك درباره اهميت اقتصادي آموزش 13
- 2-1-2-ديدگهاي اقتصاددانان نئوكلاسيك درباره اهميت اقتصادي آموزش 16
- 2-1-3-ديدگاههاي اقتصاددانان معاصر درباره اهميت اقتصادي آموزش 17
- 2-2-نظريه سرمايه انساني 31
- 2-2-1-مفهوم سرمايه انساني 33
- 2-2-2-سرمايه گذاري درسرمايه انساني 35
- 2-2-3-ويژگيهاي سرمايه انساني 38
- 2-2-4-كاركردهاي سرمايه انساني 43
- 2-2-5-تشكيل سرمايه انساني ازطريق آموزش و پرورش 46
- 2-2-6-تشكيل سرمايه انساني از طريق آموزش ضمن خدمت 50
- 2-3-نقش آموزش و پرورش دررشد و توسعه اقتصادي 51
- 2-3-1-انواع آموزش و پروش و رشد اقتصادي 54
- 2-4-سرمايه گذاري درآموزش و پرورش 62
- 2-5-توجيه اقتصادي درآموزش و پرورش 64
- 2-6-كيفيت آموزش و پرورش 69
- 2-7-تحقيقات انجام شده درجهان 74
- فصل سوم :روش اجراي تحقيق 88
- متدولوژي تحقيق 89
- مقدمه 89
- 3-1-تابع توليد 93
- 3-1-1-روشهاي پارامتري 93
- 3-1-2-روشهاي ناپارامتري 94
- 3-2-ويژگيها و قابليتهاي روش تحليل پوششي داده ها (DEA) 95
- 3-2-1-مزاياي روش تحليل پوششي داده ها 95
- 3-2-2-معايب روش تحليل پوششي داده ها 97
- 3-3-تعريف واحدهاي تصميم گيري (DMU) 97
- 3-4-انواع كارايي ازديدگاه فارل 98
- 3-5-كارايي درتحليل پوششي داده ها (DEA) 101
- 3-6-مدلهاي DEA 102
- 3-6-1-مدل CCR 103
- 3-6-1-1-تعريف كارايي درمدل CCR 105
- 3-6-1-2-مثالهاي مربوطه به مدل CCR 105
- 3-6-1-3-مدلهاي ستانده گراو نهاده گر درمدل CCR 110
- 3-6-2-مدل BCC 116
- 3-6-3-تفاوت CCR و BCC 118
- 3-7-مدل اندرسن – پيترسون(AP) 120
- 3-8-بررسي بازده مقياس درروش DEA 122
- 3-9-جمع بندي 125
- فصل چهارم :تجزيه و تحليل داده ها 128
- تجزيه و تحليل نتايج حاصل از مدل DEA 129
- 4-1- مقدمه 129
- 4-2-معرفي دبيرستانهاي موردمطالعه 130
- 4-3- انتخاب داده ها و ستانده ها 132
- 4-4-معرفي مدل مورد استفاده 134
- 4-5-تجزيه و تحليل نتايج 135
- 4-5-1-تاثير آموزش بركارايي دبيرستانها 141
- 4-5-2-تاثير تكنولوژي آموزشي بركارايي دبيرستانهاي منطقه (2) 149
- 4-5-3-بررسي فرضيات تحقيق 157
- 4-5-4-عامل توليد مازاد (اضافي) Slack 159
- 4-5-5-انتخاب الگوي مناسب براي بنگاه 160
- 4-6-خلاصه اي از تجزيه و تحليل نتايج 165
- 4-6-1-تجزيه و تحليل جدول 16-4 167
- 4-6-2-فرق كارايي فني و كارايي مقياس 169
- فصل پنجم :نتيجه گيري و پيشنهادات 171
- نتيجه گيري و پيشنهادات 172
- منابع
در صورت تمایل شما می توانید تحقیق اثر شاخص های آموزشی و تكنولوژی آموزشی بر كارايی نيروی انسانی در دبيرستان های پسرانه را به قیمت 12900 تومان از سایت فراپروژه دانلود نمایید. اگر در هر کدام از مراحل خرید یا دانلود با سوال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق آدرس contact-us@faraproje.ir و یا ارسال پیامک به شماره: 09382333070 با ما در تماس باشید. با اطمینان از وب سایت فراپروژه خرید کنید، زیرا پشتیبانی سایت همیشه همراه شماست.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.